No niin, kiitos vaan kovasti aktiivisille keskustelijoille! Tämä meni nyt kokonaan melukeskusteluksi ja ajettavuus- sekä pitoasiat jäivät sivuun. Kuten myös kestävyyskysymykset. Niistä voisi kyllä kanssa kirjoitella! No ehkä tämä vielä jatkuu niillä aiheilla.
No eipä siinä mitään, jutellaan sitten melusta. Sehän on kyllä minullekin kiintoisa aihe, sillä olen kärsinyt tinnituksesta nyt kaksi vuotta ja se liittyy kuten Karimillakin kai jotenkin samalla myös kuulon alentumiseen. Syytä ei itselläni ole löytynyt lääkärissä tinnitukseen eli korvien jatkuvaan soimiseen.
Tuo auton melutaso on kyllä kovin suhteellinen juttu. Korva säätyy aika pian aina uudelle tasolle ja tottuu äkkiä hiljaiseen. Kyllä minusta C5 kuuluu kuitenkin hiljaisempien autojen joukkoon. Meillä on rouvalla Nissan Primera farkku -04 mallia ja se on kyllä hiukan meluisampi kuin omani C5 II. Nisussa on paljon peltisempi sointi äänissä. Tosin se oli tosi hiljainen kun alla olivat Good Yearin UG 500 nastarenkaat! Renkaissa on tosi isot erot!
Samaten edelliset autoni Toytota Avensis II ja Corolla -04 olivat jonkin verran äänekkäämpiä kuin C5. Avensis oli erityisesti nastoilla varustettuna ärsyttävän äänekäs ja lähti siksi tämän viitosen tieltä.
Kiintoisaa on, että miksi sisko eli Pösö on sitten hiljaisempi? Eikä tuo lie ole samoista palikoista koottu? En ole 407:ää ohjastanut, mutta 406:tta kyllä ja se oli minusta kyllä samaa tasoa kuin ex-rouvalle jäänyt Xantia II.
Mitä jos kuitenkin nämä erot osin selittyvät eri renkailla? Ja kun nyt tämä omani (II-kori bensa automaatti) kyllä kuulostaa Hakkapeliitoilla yllättävän siedettävältä. Tähän on tehty ruostekäsittely, minkä kyllä havaitsi hiukan melua alentavana. Tämä on itsellä aikanaan olleen Xsaran ohella auto, joka ei ärsytä melullaan-
Lueskelin vielä äsken tuolla autotallissani parikin vanhaa TM:ää joissa molemmissa C5 todettiin hiljaiseksi. C51.8 peittosi aikanaan vuosituhannen alussa Passatin ja jopa hiljaiseksi tiedetyn Lagunankin + muita. Vuosituhannen puolivälin kieppeillä taakse jäivät Fiat Croma, Chevrolet Epica ja Kia Magentis. Ja juuri rengasmelun vähäisyyden takia C5 2,0 Vtr sai melusta kiitettävän.
On totta, että BMW kuuluu hiljaisiin autoihin. Tuttava on kova BMW-harrastaja, mutta hänen kanssaan on kiva jutella, koska keskustelu on aina asiallisella tasolla, vanha mies kun jo on. Hän kertoi, että esim. tulipellistä löytyy bemarissa senttitolkulla monenlaista äänieristemateriaalia eri kerroksina. Eli tehtaalla on tosissaan paneuduttu tuohon asiaan. Sitikassahan on sellainen muka-eriste konehuoneessa ja sisäpuolella vain se normaali matkustamon lattian vaahtokumi. Se on on silti ihan eri luokkaa kuin Toyotan käyttämä kierrätyshuopa, joka ei eristä matalia ääniä.
Hassua kyllä mutta käykääpä ihan huviksenne jos mielenkíintoa riittää tähän meluasiaan niin ajamassa vanhaa Toyota Avensista, sitä ykköskoppaa siis 1997 - 2002. Siinä on ilmeisesti Japanin mies tehnyt tutkielman rengasmeluttomuudesta, joka yhä vaan hämmästyttää! Työkaverilla on sellainen ja aina jaksan ihmetellä auton hiljaisuutta.