Xsara II - Kysymys ilmastoinnista

Aloittaja Kasperi, elokuu 15, 2011, 15:42:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kasperi

Mitenkäs ton Xsaran ilmastoinnin kuuluisi pelata kun toi puhaltimen nopeuden säätö on AUTO asennossa? Aikaisemmissa autoissa missä minulla on ollut automaatti-ilmastointi on puhallin hönkinyt täysillä kunnes auto on lämmennyt/viilennyt asetettuun lämpötilaan. Xsarassa hädin tuskin puhaltimen ääntä kuulee. Manuaallilla kyllä hönkii sekä kylmää että kuumaa kivasti.

Zjuso

Lainaus käyttäjältä: Kasperi - elokuu 15, 2011, 15:42:10
Mitenkäs ton Xsaran ilmastoinnin kuuluisi pelata kun toi puhaltimen nopeuden säätö on AUTO asennossa? Aikaisemmissa autoissa missä minulla on ollut automaatti-ilmastointi on puhallin hönkinyt täysillä kunnes auto on lämmennyt/viilennyt asetettuun lämpötilaan. Xsarassa hädin tuskin puhaltimen ääntä kuulee. Manuaallilla kyllä hönkii sekä kylmää että kuumaa kivasti.

Käsittääkseni Xsarassa se toimii niin että ajon alussa kun kylmentävää/kuumentavaa ilmaa ei ole vielä saatavilla, puhallin ei höngi paljoakaan. Sitten kun kylmää/kuumaa voidaan kennolta tarjota kabiiniin, niin silloin puhaltimen kierrokset nousee, kunnes taas laskee lähempänä tavoitelämpötilaa. Itse olen kokenut tuon mukavaksi ominaisuudeksi varsinkin talvella, mitä sitä suotta jääkylmää ilmaa sisällä pyörittämään.

Sitten jos puhaltimen suuntaus on asetettu huurteenpoistolle, niin tämä kuvio ei päde. Silloin puhallin on aina täysillä.

JS

maximi

Lainaus käyttäjältä: Zjuso - elokuu 21, 2011, 21:16:41
Sitten jos puhaltimen suuntaus on asetettu huurteenpoistolle, niin tämä kuvio ei päde. Silloin puhallin on aina täysillä.
Komppaan varauksella. Omassa pirssissä puhallin ei huuda talvella täysillä heti vaikkakin puhallus on suunnattu tuulilasille. Vasta n. kilometrin (parin minuutin?) jälkeen puhallin lyö täysille kun lämpöäkin on havaittavissa sisääntulevassa ilmassa, eli jonkinmoinen puhallusnopeuden säätö on voimassa? Näin täällä kakkoskoppaisessa 02-farkussa. Jos tämän haluaa ohittaa, niin puhallus pois Auto-asennosta. Saarassa tuo ilmanvaihto todella kosteissa oloissa (esim. räntäsateella) vaatii hieman enemmän puhallusta kuin automaatti säätää, jotta (taka)ikkunat pysyisivät kunnolla auki. Niinpä olen talvisin yleensä päätynyt manuaaliseen puhallusnopeuden säätöön...
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

Esben

Lainaus käyttäjältä: Zjuso - elokuu 21, 2011, 21:16:41
Lainaus käyttäjältä: Kasperi - elokuu 15, 2011, 15:42:10

Käsittääkseni Xsarassa se toimii niin että ajon alussa kun kylmentävää/kuumentavaa ilmaa ei ole vielä saatavilla, puhallin ei höngi paljoakaan. Sitten kun kylmää/kuumaa voidaan kennolta tarjota kabiiniin, niin silloin puhaltimen kierrokset nousee, kunnes taas laskee lähempänä tavoitelämpötilaa. Itse olen kokenut tuon mukavaksi ominaisuudeksi varsinkin talvella, mitä sitä suotta jääkylmää ilmaa sisällä pyörittämään.

JS

Justiinsa se noin minullakin xsarassa toimii ja ainakin viime talven pärjäsin hyvin säätimen ollessa aina auto asennossa ja lämpotilan siinä 22 tienoilla, ilman suuntausta sitten joutu välillä säätämään huurteenpoistoon ja takaisin, huurteepoistossa lyö ilmastoinnin päälle.