Xantia - ruiskutuspumpun korjaus

Aloittaja Lolita1982, kesäkuu 28, 2011, 11:25:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lolita1982

Heippa sitikkamiehet,

olisiko jostakin saatavilla räjäytyskuvaa Xantian ruiskutuspumpusta? Auto on -95 1,9TD ja siinä on ruiskutuspumppu vuotanut niin kauan, kuin se meidän perheessä on ollut. Äitiä se ei kyllä haittaa mutta itseä sen verran häiritsee auton edellisenä omistajana, että haluaisin sen vihdoinkin saada kuntoon. En vain ole Xantian ruiskutuspumppuja koskaan aukonut joten en uskalla mennä sitä purkamaan ennen kuin saan jonkinlaista tietoa, millaisia jousia sieltä pihalle lentelee vai lenteleekö minkäänlaisia. :D

Toinenkin kysymys näin ohimennen. Autoon on pari-kolme vuotta sitten vaihdettu pallot mutta auto on välillä "kovan" tuntoinen. Vaivaan auttaa se, jos vääntelee aikansa korkeudensäätövipua. Ovatko pallot jo entiset vai voiko vikaa hakea jostakin muualtakin? Autolla on kyllä ajettu tosi vähän pallojen vaihdon jälkeen (seisoi ehkä vajaan vuoden ennen kuin itse ostin auton, ja äiti on nyt reilun vuoden rullaillut autolla... ehkä n. 15t on tullut tässä pallojen vaihdon jälkeen ajettua yhteensä).

Kiitoksia jo etukäteen! :)

Teme

Onkohan pumppu Roto vai Bosch.
Jos Bosch, niin kuvia tuolta:

http://www.dieselbookmarks.com/bombers/VEPump.pdf

Jos Roto, eli tuon näköinen: http://matolaatikko.org/~dbwarrior/peug ... iesel2.jpg
Roton pumppuun älä mene koskemaan, ellei vaan kylkitulppa Vuoda

Boschin pumput vuotavat yleensä kaasuvipuakselin tiivisteestä.

By the way, ellet ole pumppuja ennen avannut, niin en suosittele avaamaan ekaksi toimivaa pumppua  ;)
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

ealab

Välillä kovan tuntuinen?. Onko auton korkeutta seurattu, jos vaikka takapään linnunluu olisi irti, siitä löytynee paljon juttua.

Lolita1982

Pumppu on Boschin ja vuotaa nimenomaan sieltä, mistä arvelitkin. :) Ukon kanssa katseltiin tuota linkkiä mutta sieltä ei oikein selvästi tullut kuvaa siitä, että kun pumppua alkaa purkamaan, lenteleekö sieltä jotakin ulos vai uskaltaako sen mennä avaamaan pelkäämättä, että jotakin hukkuu heti kättelyssä. Meillä kun ei ole toista pumppua eikä 400€:n hinta houkuttele sellaista ostamaankaan. :(

Tuota korkeusasiaa tänään tutkailin lähemmin, nostelin autoa ylös alas ja havaitsin, että perä liikkuu sulavasti mutta keula reagoi erittäin pitkällä viiveellä, JOS LAINKAAN, korkeudensäätöön. Eikä löydetty sitä linnunluuta vielä toistaiseksi... kuvan kyllä löysin jostakin toisesta viestiketjusta mutta autosta ei kumpikaan sitä vielä osannut paikallistaa. *nolona*

Lolita1982

Tarkennuksena edelliseen viestiin: kun nostan auton yläasentoon, molemmat päät kyllä nousevat, mutta ETUpää tulee erittäin pitkän viiveen jälkeen perään nähden. Jos lasken sen jälkeen normaaliin ajoasentoon, perä laskeutuu kyllä mutta keula jää edelleen ylös. Jos lasken ihan ala-asentoon, molemmat päät laskevat (jälleen keula erittäin pitkällä viiveellä). Eli käytännössä keula ei löydä normaalia ajoasentoa???

Lolita1982

No, ajattelin sitten itse alkaa korjaamaan tuota pumppua kun ei kukaan muukaan tunnu uskaltavan siihen kajota. Olisiko kellään tietoa, mistä saisin pumpun korjaussarjan? Kyse oli siis siitä Boschin pumpusta. Pakko se on saada korjattua, vuotaa jo niin pahasti ettei takuulla mene enää leimalle tuossa kunnossa.

lukkis

Kaasuvipuakselin tiivisteen vaihto ei ole paha homma, samalla kannattaa vaihtaa pusla. Asiantuntevalla dieselkorjaamolla ei mene kauheasti aikaa noiden vaihtamisessa. Eikä maksa paljon.
Jos itse alkaa vaihtaa, niin syöttöruuvi kannattaa otaa aivan auki/pois laskien tai mitata alkuperäinen kohta. Ei tuo niin paha ole vaihtaa, mutta ainakin  yksi vieteri on v-mäinen saada paikalleen tai sitten putoaa pumpun syövereihin... Lisäksi vieterihässäkkä joka tulee kiinni pitää olla tietyssä asennossa laitettaessa kansi takaisin kiinni. Muuten ei tule kierroksia tai sitten se pidike vääntyy ja on yllättävän kallis muutaman gramman pellinpalaksi (50 €)...

Teme

Suosittelen kanssa korjaamoa.
o-renkaan ja puslan/kaasuvipuakselin vaihto ei ole
helppo kun pumppu on paikoillaan.

Saattaa tulla sitten se pumpun vaihtokin aiheelliseksi.

Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Lolita1982

Dieselkorjaamolta kysyinkin aluperin, mutta tuntui siltä, ettei siellä ollut halukkuutta korjaukseen. Korjauksen hintahaitarikin oli siellä niin suuri, etten uskalla ottaa sitä riskiä (sanoivat, että parhaimmillaan voi olla muutaman minuutin juttu mutta todennäköisesti korjaus vie koko työpäivän, jolloin tullaan jo reilusti vaihtopumpun hintaan pelkän työn osalta + varaosat siihen vielä päälle).

Eli tässä tapauksessa ainoa vaihtoehto on korjaus itse, tosin pitäisi vain saada jostakin se pumpun korjaussarja hankittua...