C4 - Etujousituksen narina

Aloittaja Topi, toukokuu 29, 2011, 22:20:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Topi

Minulla on C4 Hdi 90 vm. 9/2008. Nyt mittarissa 55000 km. Etujousituksesta kuuluu narahdus terävään esteeseen, kuten hidastetöyssyyn, hitaasti ajettaessa. Suuremmalla nopeudella esim. asvaltin poikkisaumat ja routarosot saavat äänen kuulostamaan helinältä, mutta edelleen olen valmis kallistumaan kitinän kannalle. Ihan kuin joku kumi nitisisi. Ääntä ei kuule autoa paikallaan heiluttaessa, vaan se vaatii vauhtia ja sen, että pyörä ikäänkuin törmää esteeseen. Ääni vaimenee esim. konepesun jälkeen, kun joku paikka saa vedestä voitelua ja palaa auton kuivettua. Sade ei niinkään auta. Mutta mikä on se, mikä narisee? Itse en ole vielä onnistunut CRC:tä oikeaan paikkaan suihkauttamaan.

Korjaamolla arvelivat, että raidetangon päissä on löysää. Mutta eikö se aiheuttaisi pikemminkin kolinaa kuin natinaa?
DS4 2022 Puretech 130 Performance Line

Topi

Vastaankin tässä itse omaan kysymykseeni. Nyt saattoi lopulta se nariseva paikka löytyä. Täysin varmaa se ei vielä tietenkään ole.

Kun suihkuttelelin pyöränholvissa sprayöljyä alakautta etujousen/iskarin yläpäätä kohti, niin narina hävisi kerrasta. Varalta vielä suikutin yläpuolelta sinne tuulilasin juureen, minne jousi on tuettu, mutta tuskimpa se sieltä pellin toiselle puolelle valuu.

Autotekniikkaan perehtymättömänä olettaisin, että iskarin päässä on jonkinlainen kumi. Pitäneekö sitten vaihtaa, jos narina palaa vai tietääkö joku hyvän pitkävaikutteisen voiteluaineen tai jonkin muun kikan, missä ei tarvitse lähteä autoa purkamaan?

OMITTI

Onkos vika korjaantunut ittestänsä? Tuasta sun rasvaus ebisodista päätellen ehdottaisin, että jos joskus vaihdat jousia tai iskareita voisit kokeilla rasvata iskarin yläpäässä olevan laakeroinnin. Varmaan kunnon vaseliini kerros auttaa huolellisen putsauksen jälkeen.

PicassoHDI

Eikä sinne mikä tahansa vaseliini sovi. Pitää olla esim. punaista vaseliinia joka kestää vettä tavallisia laatuja paremmin.

Topi

Merkkikorjaamon tuomio oli, että kiertolaakeri vaihdettava. En vaihtanut eikä katsastusmieskään puuttunut asiaan mitenkään.

Suihkuttelin muutaman kerran CRC:tä ja pääsin narinasta eroon. Eli muutama rasvauskerta mitä ilmeisimmin herkisti paikat, kun öljy tunkeutui viimeisimpäänkin sopukkaan. Narina on nyt toistaiseksi pysynyt poissa näillä eväin koko kesän. Taisi joku paikka ottaa kiinni talven suolojen jäljiltä. Itse en tunne auton rakennetta kovinkaan hyvin, mutta rasvaus konehuoneen puolelta jousen/iskarin yläkiinnikkeen mutteriin ja sen ympärillä olevaan kumiin poisti narinan. Ehkäpä rasva valui sieltä jonnekin pitemmälle, kun sitä muutaman kerran lisäsi.

Mutta jykevämpi rasva on varmasti paikallaan, jos narina palaa ja muuttuu pahemmaksi. Eli kiitokset rasvausvinkeistä!

Joshua

Isän nelkusta vissiin vaihdettiin tuo kiertolaakeri sieltä ylhäältä, oli ruostunut melkein kiinni tai jotain, ei kannata enää painepesurilla sinne yläpäähän kauheasti suihkutella.

joniki81

Kiertolaakeri sielä täytyy tosiaan narista. Rasvaus varmasti auttaa ja vaihtaa se kannattaa viimeistään samalla kun vaihtaa jousia tai iskareita.

Sitroään

Onkos noihin iskareitten vaihtoon mitään hyviä ohjeita, konsteja/kikkoja kenelläkään.. tai siis kannattaako alkaa turailemaan edes itse jos ei ole ennen vaihtanut?

Ite epäilisin omassani iskareitten loppumista, kun röpelöista tai muutenvaan huonoa tietä ajettaessa kuuluu kauheaa kolinaa etupäästä.. Koiranluut tuli vaihdettua mutta kolina jatkuu..

Auto on 1,6 bensa berline 2005..

joniki81

Itsellä oli raidetangon pää loppu ja se kolisi. Toiselta puolelta oli pallonivel kulunut ja aiheutti kolinaa. Molemmat osat on hinta luokkaa 10€/kpl ja onnistuu vaihtaa itsekin kun vaan huolehtii aurauskulmista vaihdon jälkeen. Jos selaat hieman taaksepäin keskusteluja niin olen sinne kommentoinut jousien vaihtoa eteen mikä on käytännössä sama homma kuin iskareitten vaihto. En ole mikään ammatti mekaanikko mutta sain homman tehtyä. Vaatii aikaa, varovaisuutta ja työkaluja. Jos päädyt vaihtamaan kaikki edellä mainitut niin nelipyörä suuntaus kannattaa tehdä sitten kun on kaikki saanut tehtyä.