XM Diravin ohivuoto

Aloittaja Diravi XM, huhtikuu 26, 2011, 10:14:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Diravi XM

Elikkäs auto on XM V6 -95. Ja oireet ovat seuraavia. Kun auto käy paikallaan tyhjäkäyntiä ja mihinkään hallintalaitteisiin ei kosketa, niin hydepumppu käy n. 8 sek. välein. Kun sitten kiepautan ratin ääriasentoon (ei väliä kumpaan suuntaan) ja pidän sitä siellä, niin pumppu käy enää n. 2 min. välein.
Onko tästä kellä tietota mitä ääriasennossa tapahtuu, joku venttiili sulkeutuu? Kun ohivuoto selvästi häviää. Minulle tuli äsken mieleen että, onko tässä diravihässäkässä mitään paineenpäästöruuvia tms. kuten päävaraajassa??
Itse epäilisin hydraulista ohjauksen palautinta ennemmin kuin ohjauksen hydraulisylinteriä, siellä luulisi tiivisteiden vuotavan ohi kaikissa asennoissa samalla lailla. Onko kellä samaisia kokemuksia. Olen kyllä kuullut diravin vuotavan ulos... minulla sitä ei tapahdu lainkaan.

Diravi XM

Vastaanpa itselleni (ja muille :)) tässä diravi asiassa. Tämähän ei ole oikeastaan vika vaan ominaisuus. "Diravi on kunnossa niin kauan kun se ei vuoda ulos". Ja näin se varmaan on. Tietty jos ohivuoto on niin suurta että paineet häviää...
Mutta muutamia havaintoja tuli tässä tehtyä. Minua epäilytti että onko ohivuoto suurempi autolla ajettaessa kuin tyhjäkäynnillä. Testasin sen siten että nostin keulan pukeille, renkaat ilmaan, ja "ajoin" n.60km/t (normaalisti tässä nopeudessa hydepumppua ei kuule) ja pumppu kävi yhtä tiuhaan kuin tyhjäkäynnillä :). Eli tästä päätellen hydraulinen ohjauksen palautin ei ole "syyllinen", siellähän paine kasvaa nopeuden noustessa, (ja samalla ohivuoto).
Toinen epäilyttävä asia oli että miten hydepumppu käy kesähelteillä, löhmi ohenee, ohivuodot kasvaa??. Testasin em. ratinkääntö juttua keväällä, jolloin taisi olla veilä pakkasia. Mutta kas kummaa :) kesälämpimillä pumpun käynti on selvästi harvenpi, n.10-20 sek. Ei sitä enää ole tullut tarkemmin seurailtua, mutta esim. tänään (+25c) käynti oli n.17 sek. Tästä päästäänkin loppupäätelmään, että myös metalli, tietyt osat hydrauliikkasysteemeissä/venttiileissä, laajenevat ja ohivuodot vähenevät. Jotain tämmöistä siellä varmaan tapahtuu? :-\
Niinpä niin, eipä tässä ole tarvinnut kuin nauttia ajamisesta :) :)

Jasu

Ohivuotoa on mitä varmimmin itse tehostajan sylinterissä, ja enimmäkseen juuri keskiasennon tietämillä kun enimmäkseen lähes suoraan kuitenkin ajellaan...

Jotain perusperiaatetta DiRAVista löytyy, siitä "ensimmäisestä painoksesta"...

Ja tuosta klikaten sitten tekstiä eli teoriaa koko härvelin toiminnasta...

Voi se keskityssylinterikin ohivuotaa, kuten kuvernöörikin (jossa tapahtuu keskityksen paineensäätö).

Koko DiraVin "hauskuus" teknisellä tasolla perustuu siihen että siinä on oikeastaan kaksi toisistaan täysin irrallista järjestelmää, tehostus ja keskitys. Tehostus on aina "täysillä" ja keskityksen voimakkuutta sitten lisätään opeuden lisääntyessä, Xm:stä en tiedä mutta Sm:ssä on täysi keskitysvoima noin 120km/h nopeuden jälkeen...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Diravi XM

Juu, tuota "tehostajan" sylinteriä minäkin eniten epäilen. Keskialuehan siinä on eniten kulunut, jolloin ohivuotoakin  on eniten. Varmaan se (voi) vuotaa ohi muualtakin, mutta oireet viittaavat tuohon sylinterin keskialueeseen.
Diravin hauskuudesta vielä, sitä ei tarvi ohjata silloin kun mennään suoraan. Mitkään tienpinnan häiriöt ei vaikuta ohjaukseen. Tätä oli aluksi vaikea "uskoa". Esim. ratista ei tarvi pitää kiinni kiihdyttäessä/jarruttaessa vaikka toinen rengas olisi asfaltilla, toinen jäällä. Urien/kuoppien ym. suhteen asia on sama. Eikä tarvi veivata renkaita suoraan parkkipaikka vekslailuissa. :) Tosi hauska lelu. Ei auton merkillä "väliä", kunhan siinä on automaattivaihteet, kaasunestejousitus ja diraviohjaus :)