luistoneston toiminta?

Aloittaja Marjo, helmikuu 24, 2011, 14:22:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marjo

Olen käynyt nyt koeajamassa pari C5 farkkua ja tuli mieleen sellainen, että mistä tietää toimiiko luistonesto kuten pitääkin? Eli voiko sen tuntea tai kuulla esim liikkeelle lähtiessä liukkaassa ylämäessä (vrt. ABS:ien tuntuminen jarrupolkimessa)? Vai huomaako sen vaan siitä että auto ei luista eikä sudi, vaikka miten yrittäisi? :D
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

Gusse

Omassa C2:ssa toiminnan huomaa siten, että painaa esim. jäällä kaasun pohjaan ja sen jälkeen ei oikeastaan mitään erikoista tapahdu, auto vain rajoittaa tehoa ja jatkaa vain hiljaista kiihtymistä ja mittaristossa vilkkuu luistuneston valo. Eli käytännössä huomaa toiminnan vain siinä ettei sudi. Sitä en myöskään tiedä onko C5:ssa tuota valoa. 
exät  XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE, Volvo 460

Megaman

C5:ssa on ESP:n eli ajonvakautuksen päälle/poiskytkentänappi vaihteenvalitsimen etupuolella. Ja jos se on epäkunnossa, se antaa varmasti infoa näytölle ja mittaristoon.

Muuta en osaa sanoa, kun omasta ESP puuttuu kokonaan. 2004 ESP tuli vakiovarusteeksi.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

JarnoF

Eikös tässä puhuta jo parista eri asiasta? Luistonestosta (ajonvakautus) ja sutimisenestosta? Toinen estää spinnaamisen, toinen renkaiden sutimisen esim. jäisessä ylämäessä.

edit: Eli esim. meidän karvalakki C4:ssa on ESP, jonka kyllä huomaa toimivan kun liukkaalla pistää auton mutkaan "urheilullisesti". Sensijaan ylämäkeen saa painaa kaasua vaikka kuinka kovaa eikä kompuutteri estä sitä millään tavalla. ESP:n valo kyllä vilkkuu, mutta ei se mielestäni koita kuljettajan ajotapaa korjata millään muulla tavalla.

jtbo

Niin, ajonvakautus polkee jarrua siitä tai niistä nurkista joissa sitä tarvitsee polkea, sutimisen esto rajaa tehoja, joissain varhaisissa taisi olla jarruttaminen käytössä tehojen rajaamisen sijaan.

Saa muuten aika näppärästi talvella vähänkin pirteämmästä ajonvakautuksella varustetusta laitteesta jarrut sauhuamaan, tai no ei kai siihen pirteyttäkään tarvita jos riittävästi yrittää.

Noissa saisi olla sellainen 60W hehku kojetaulussa joka loistaisi kun tekniikka puuttuu menoon, ehkä ei ulosmitattaisi sitä hyötyä niin helposti kuin huomaamattomasti toimivissa.

Megaman

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - helmikuu 24, 2011, 15:27:26
Eikös tässä puhuta jo parista eri asiasta? Luistonestosta (ajonvakautus) ja sutimisenestosta?

Onko C5:ssa ollut pelkkää TC:tä (traction control) saatavissa?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Marjo

Olenko nyt ymmärtänyt siis ihan väärin, ESP (=ajon vakautus?) ei olekaan eri asia kuin luistonesto...?? Ainakin nuo mainitaan erikseen myytävien C5:ten varustelutiedoissa. Itse asiassa joidenkin tiedoissa lukee vetoluistonesto, mutta oletan että se tarkoittaa ihan samaa kuin luistonesto... vai? Ja tässä mun kysymyksessä on nyt siis kyse nimenomaan luistonestosta tai vetoluistonestosta, ei ESP:stä (edellyttäen että ne siis ovat kaksi eri asiaa kuten olen ymmärtänyt).

Tämä luistonesto kysymys tuli mieleen siitä, että mun mielestä auto käyttäytyi vähän oudosti pari kertaa kun lähdin liikkeelle liukkaassa ylämäessä. En ihan osaa selittää mitä se teki, mutta tuntui vähän niinkuin renkaat olisi nykineet (eli tavallaan sutineet ja pitäneet vuoronperään) ja samalla tuntui/kuului jotain ääntä etuosasta. Lievää rutinaa tai pauketta tai pomputusta tms... Vaikea selittää. Missään muussa kohtaa en vastaavaa ilmiötä huomannut enkä mitään muutakaan outoa, vain pari kertaa liukkaassa mäessä liikkeelle lähtiessä.

Saisikohan kukaan kiinni tuosta selityksestä, että mistä voisi olla kyse?

hyper

Lainaus käyttäjältä: Marjo - helmikuu 24, 2011, 21:48:33
Olenko nyt ymmärtänyt siis ihan väärin, ESP (=ajon vakautus?) ei olekaan eri asia kuin luistonesto...??

ESP on tosiaan eri asia kuin luistonesto. Vaikka ne yleensä myydäänkin sitikoissa yhdessä paketissa. Luistoneston on tarkoitus vain estää vetäviä pyöriä sutimasta, ei muuta. Ajonvakaustus eli ESP puuttuu sitten moneen muuhunkin tilanteeseen ja tarkoitus olisi saada auto pysymään tiellä. Eri asia sitten on miten se loppujen lopuksi onnistuu, kun vauhtia on mutkassa liikaa niin sitä on sitten liikaa eikä siinä mikään auta. :)

Lainaa
Tämä luistonesto kysymys tuli mieleen siitä, että mun mielestä auto käyttäytyi vähän oudosti pari kertaa kun lähdin liikkeelle liukkaassa ylämäessä. En ihan osaa selittää mitä se teki, mutta tuntui vähän niinkuin renkaat olisi nykineet (eli tavallaan sutineet ja pitäneet vuoronperään) ja samalla tuntui/kuului jotain ääntä etuosasta. Lievää rutinaa tai pauketta tai pomputusta tms... Vaikea selittää.

Noin se taitaa luistonesto toimia, omassa C5:ssäni olen huomannut samanlaisia oireita eli mitä ilmeisimmin kun liukkaalla kiihdyttää niin se jarruttaa ABS:n avustamana sutivaa rengasta. Minulla ainakin ABS pitää aika pahaa rutinaa muutenkin. Tosin, minulla ainakin tuo elektroniikka puuttuu peliin hieman myöhässä eli ensin sutii sekunnin, ehkä kaksikin ja siten vasta se jarruttaa. Mittaristossa muuten vilkkuu se merkkivalo samalla, sellainen kolmio. Sama pätee ajonvakautukseen siinä muutenkin, se sallii jonkun verran luistelua ennen kuin mitään tapahtuu.  Ja sitten kun jotain tapahtuu niin aika kulmikkaasti se toimii; jarrua, sutii, jarrua, sutii, pompottaa, jarrua, sutii...  ::)

Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Marjo

Okei, ehkä auto sitten toimikin ihan ok ja "terveesti"... Vähän hankala arvioida kun ei ole käsitystä miltä kaikin puoli ehjä ja toimiva C5 tuntuu ja kuulostaa :D Ajelen nykyisin sen verran vanhemmalla Meganella, että ei pysty senkään perusteella vertailemaan 2006 vuoden autoon. Kaikki tuon ikäiset tuntuu hyviltä ;) Pitäisi olla joku Citroen-expertti mukana koeajoissa!

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: hyper - helmikuu 24, 2011, 22:11:32Noin se taitaa luistonesto toimia, omassa C5:ssäni olen huomannut samanlaisia oireita eli mitä ilmeisimmin kun liukkaalla kiihdyttää niin se jarruttaa ABS:n avustamana sutivaa rengasta... ...Tosin, minulla ainakin tuo elektroniikka puuttuu peliin hieman myöhässä eli ensin sutii sekunnin, ehkä kaksikin ja siten vasta se jarruttaa.... ...Ja sitten kun jotain tapahtuu niin aika kulmikkaasti se toimii; jarrua, sutii, jarrua, sutii, pompottaa, jarrua, sutii...  ::)

Itseasiassa... tekeehän meidänkin C4 tuota. Eli rajoittaa sutimista jos vetävät pyörät pyrivät eri nopeudella. Jos sensijaan kummatkin eturenkaat lyövät saman verran tyhjää, mitään erikoista ei tunnu tapahtuvan.

Veeteeäs

Meillä c5 rajottaa sitä kaasusta(tai ainakaan ei abs rutise nurkissa), eli kun lykkää liukkaalla pienistä vauhdeista vaikka kaasun pohjaan, niin kierrokset ei nouse/ nousee toodella hitaasti ja samalla valo vilkkuu mittaristossa. Paikoilta lähdettäessä sitten antaa sutia hetken ja sitten alkaa pitämään ihme rytinää(abs?)
--

Marjo

kävin uudella koeajolla ko. autolla ja testailin luistonestoa, näytti toimivan kuten täällä on selitetty eli kaikki ok :) Ja nyt huomaan olevani hiukan hämmentynyt uusi C5:n omistaja! :D

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Marjo - helmikuu 25, 2011, 18:11:50
kävin uudella koeajolla ko. autolla ja testailin luistonestoa, näytti toimivan kuten täällä on selitetty eli kaikki ok :) Ja nyt huomaan olevani hiukan hämmentynyt uusi C5:n omistaja! :D

Onnittelut, hämmenys johtuu siitä, ettet vietä riittävästi aikaa uudessa autossasi, pitää nukkuakkin siellä?  :D