Kirjoittaja Aihe: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista  (Luettu 12429 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 312
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« : Helmikuu 21, 2011, 12:29:38 »
mutta alkuun kuulostaa vähän rumalta (ventiilinnostimet?).

Kyllä nätisti kehrää heti kylmänäkin, kun on 0W-40 öljyt koneessa.


Tämä ketju on jaettu omakseen aiheesta aito lohkolämmitin -lelu säteilylämmitin. // KariM
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2011, 21:29:22 kirjoittanut KariM »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #1 : Helmikuu 21, 2011, 13:09:45 »
mutta alkuun kuulostaa vähän rumalta (ventiilinnostimet?).

Kyllä nätisti kehrää heti kylmänäkin, kun on 0W-40 öljyt koneessa.
kaikkein paras öljyhän olisi kylmiin olosuhteisiin 0W-20 tai jopa 0W-0 jos sellaista vain olisi olemassa...
(ensimmäinen luku kertoo jähmeyden 40asteessa, mitä pienempi luku sen juoksevampaa. toinen luku kertoo jähmeyden 100asteessa. mitä pienempi luku sen juoksevampaa  http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy )
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa ukonvaaja

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 397
  • Peukkuja: 1
  • C5 1,8 Break -03
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2011, 13:27:18 »
Kyllä nätisti kehrää heti kylmänäkin, kun on 0W-40 öljyt koneessa.

Mobil Super 3000 5W-40 öljyn laittoi 180k huollon tehnyt "sitikkamestari" jostain syystä (hinta?) koneeseen. Johan noilla liukasteilla tosin on 15k kelkottu, ehkä eivät ole enää ihan A1 iskussa. Täytyy laittaa ensi kerralla vieläkin laihemmat litkut ja ehkä myös vaihtaa 10k kohdalla.

JoneTolppa

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2011, 13:31:01 »
Kannattaa. Tuntuis tämä Ew kone olevan huomattavasti ronkelimpi öljystään kuin esimerkiksi XU- sarjan koneet.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 263
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #4 : Helmikuu 21, 2011, 13:45:20 »
mutta alkuun kuulostaa vähän rumalta (ventiilinnostimet?).

Kyllä nätisti kehrää heti kylmänäkin, kun on 0W-40 öljyt koneessa.
kaikkein paras öljyhän olisi kylmiin olosuhteisiin 0W-20 tai jopa 0W-0 jos sellaista vain olisi olemassa...
(ensimmäinen luku kertoo jähmeyden 40asteessa, mitä pienempi luku sen juoksevampaa. toinen luku kertoo jähmeyden 100asteessa. mitä pienempi luku sen juoksevampaa  http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy )

Mitähän iloa siitä alhaisesta yläpään viskositeetista olisi talvipakkasilla ?

Citronella82

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #5 : Helmikuu 21, 2011, 15:33:48 »
*nipsis*
Mitähän iloa siitä alhaisesta yläpään viskositeetista olisi talvipakkasilla ?

Tää muakin kiinnostaa :) Mut joo, ihan kaikkiin koneisiin tuo logiikka öljyjen juoksevuuden paremmuudesta ei sitten tosissaan sovi.

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 781
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2011, 15:40:54 »
*nipsis*
Mitähän iloa siitä alhaisesta yläpään viskositeetista olisi talvipakkasilla ?

Tää muakin kiinnostaa :) Mut joo, ihan kaikkiin koneisiin tuo logiikka öljyjen juoksevuuden paremmuudesta ei sitten tosissaan sovi.

Niinpä. 40 on just passeli yläpään viskositeetti, kun puhutaan moottoreista joiden normaali öljynlämpö on 100 asteen hujakoilla.
V6 Activa -98, R53 JCW -06

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2011, 19:58:34 »
Lainaus
Mitähän iloa siitä alhaisesta yläpään viskositeetista olisi talvipakkasilla ?
nimenomaan se että öljy ylipäätään voitelee kun ympäristön lämpö on alhainen... jos öljy on 0w40 niin silloin se on "tahmea" vielä moottorin ollessa 100asteinen 0w20 on puolet juoksevampaa samassa (korkeassa) lämmössä.
xx-40 öljyt on tehty afrikan olosuhteisiin joissa moottorin lämpö on hyvinkin korkea kokoajan eli toisinsanoen ko öljyä ei pitäisi edes tarvita suomessa yhtään mihinkään... (kisakäyttö tietysti erikseen)
hyvä moottori öljynkuumajuoksevuus parantaa ajoneuvon polttoainetalouttakin vielä ja xx-40 ei todellakaan ole sitä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy

ja kuten jo sanoin aiemmin niin paras öljy suomessa olisi kesät & talvet 0W-20...  (ja maailman paras olisi 0w-0 jolloin viskositeetti olisi aina sama riippumatta lämpötilasta eli toisinsanoen voitelisi aina)
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Citronella82

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #8 : Helmikuu 21, 2011, 22:48:15 »
Lainaus
Mitähän iloa siitä alhaisesta yläpään viskositeetista olisi talvipakkasilla ?

*saksis*

ja kuten jo sanoin aiemmin niin paras öljy suomessa olisi kesät & talvet 0W-20...  (ja maailman paras olisi 0w-0 jolloin viskositeetti olisi aina sama riippumatta lämpötilasta eli toisinsanoen voitelisi aina)

KhröäBULLSHITöhäm...

Jos kaikki moottorit olis samanlaisia niin sitten yleistys menisi läpi ku väärä raha, mutta...

En kyllä oikeesti lähtis yleistämään millään foorumilla että juu 0w öljyt on just ne parhaat...kas kun joku rassukka voi ottaa todesta ja ihmetellä sitten kun konepellin alta löytyy ihan oma öljylähde, öljynpaineet häviää kuumasta koneesta (etenkin onnex) joutokäynnillä(talvellakin sen saa ajamalla ihan tarpex kuumax), venttiilikoneisto alkaa räkättämään...mitä kaikkea noita perinteisiä väärän voitelun ongelmia nyt onkaan jotka on ratkennut öljynvaihdolla kun esson baarissa jok sanoi että tää litku sopii kaikkiin moottoreihin.

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #9 : Helmikuu 21, 2011, 23:36:17 »
KhröäBULLSHITöhäm...

Jos kaikki moottorit olis samanlaisia niin sitten yleistys menisi läpi ku väärä raha, mutta...

En kyllä oikeesti lähtis yleistämään millään foorumilla että juu 0w öljyt on just ne parhaat...kas kun joku rassukka voi ottaa todesta ja ihmetellä sitten kun konepellin alta löytyy ihan oma öljylähde, öljynpaineet häviää kuumasta koneesta (etenkin onnex) joutokäynnillä(talvellakin sen saa ajamalla ihan tarpex kuumax), venttiilikoneisto alkaa räkättämään...mitä kaikkea noita perinteisiä väärän voitelun ongelmia nyt onkaan jotka on ratkennut öljynvaihdolla kun esson baarissa jok sanoi että tää litku sopii kaikkiin moottoreihin.
no joo... tietysti järkeäkin saa käyttää että laittaako esim perämoottoriinsa keskellä talvea talviöljyt sisään vai ei :D

mutta huomaa sekin seikka että minä olen vasta määritellyt moniaste öljyn viskositeetti perusteista lajittelua eli esim 0W-20.
tämän jälkeen öljyt vielä lajitellaan laatuluokituksien mukaan joka kertoo lopullisesti sen että mihin se sopii esim 0W-20 acea a soveltuu henkilöautoihin riippumatta auton venttiilien määristä tai tehoista. esim 0W-20 acea e soveltuu raskaalle kalustolle riippumatta venttiilimääristä tai tehoista jnejne.
moottoriöljyn ihanteellinen käyttölämpötila on 70 - 110 °C, riippumatta siitä että onko auto 4 vai 24venttiilinen vai raskastakalustoa.
ja koska ihanteellinen moottoriöljynlämpö on max 110astetta niin mihin helkkariin tarvitaan xx-40 tai suurempia vaseliinejä (paitsi afrikassa) ? :D

toki kaikki saa laittaa autoonsa vaikka lasolia öljyn tilalle jos siltä tuntuu mutta halusin vain oikaista sitä virhekäsitystä että xx-40 olisi suomessa muka parempaa kuin esim xx-30 vaikka tilanne on juuri päinvastainen.

jos auton valmistaja määrittelee käytettäväksi öljyksi esim 5W-30 niin itse en koskaan laittaisisi ainakaan jäykempiä öljyjä sisään (eli 10W-40, paitsi jos on lähdössä afrikkaan tms) vaan nimenomaan toisinpäin eli ohkasempaa (eli 0W-25 tms)
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Citronella82

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #10 : Helmikuu 21, 2011, 23:51:37 »
KhröäBULLSHITöhäm...

Jos kaikki moottorit olis samanlaisia niin sitten yleistys menisi läpi ku väärä raha, mutta...

En kyllä oikeesti lähtis yleistämään millään foorumilla että juu 0w öljyt on just ne parhaat...kas kun joku rassukka voi ottaa todesta ja ihmetellä sitten kun konepellin alta löytyy ihan oma öljylähde, öljynpaineet häviää kuumasta koneesta (etenkin onnex) joutokäynnillä(talvellakin sen saa ajamalla ihan tarpex kuumax), venttiilikoneisto alkaa räkättämään...mitä kaikkea noita perinteisiä väärän voitelun ongelmia nyt onkaan jotka on ratkennut öljynvaihdolla kun esson baarissa jok sanoi että tää litku sopii kaikkiin moottoreihin.
no joo... tietysti järkeäkin saa käyttää että laittaako esim perämoottoriinsa keskellä talvea talviöljyt sisään vai ei :D

mutta huomaa sekin seikka että minä olen vasta määritellyt moniaste öljyn viskositeetti perusteista lajittelua eli esim 0W-20.
tämän jälkeen öljyt vielä lajitellaan laatuluokituksien mukaan joka kertoo lopullisesti sen että mihin se sopii esim 0W-20 acea a soveltuu henkilöautoihin riippumatta auton venttiilien määristä tai tehoista. esim 0W-20 acea e soveltuu raskaalle kalustolle riippumatta venttiilimääristä tai tehoista jnejne.
moottoriöljyn ihanteellinen käyttölämpötila on 70 - 110 °C, riippumatta siitä että onko auto 4 vai 24venttiilinen vai raskastakalustoa.
ja koska ihanteellinen moottoriöljynlämpö on max 110astetta niin mihin helkkariin tarvitaan xx-40 tai suurempia vaseliinejä (paitsi afrikassa) ? :D

toki kaikki saa laittaa autoonsa vaikka lasolia öljyn tilalle jos siltä tuntuu mutta halusin vain oikaista sitä virhekäsitystä että xx-40 olisi suomessa muka parempaa kuin esim xx-30 vaikka tilanne on juuri päinvastainen.

jos auton valmistaja määrittelee käytettäväksi öljyksi esim 5W-30 niin itse en koskaan laittaisisi ainakaan jäykempiä öljyjä sisään (eli 10W-40, paitsi jos on lähdössä afrikkaan tms) vaan nimenomaan toisinpäin eli ohkasempaa (eli 0W-25 tms)


Saa toki vaikka  ketsuppia kaataa täyttökorkista. Kunhan ei kukaan erittelyistäsi huolimatta luule että 0W öljyt sopii koneeseen ku koneeseen siinä samassa ku 5Wkin ja toisaalta taas päinvastoin. Ite tuli opiskeltua luokitukset yms. once upon a time kurssiaikoina, mutta ei perusfoorumilaielta voi vaatia  - tai edes perusautoilijalta- niiden tuntemusta. Ja suurimmalla osalla sitä ei ole.

*muoks* Niin karrikoiden 0W ja 5W esimerkkeinä, vaikka oonpa nähnyt senkkin ihmeen että asiakas oli laittanut 10W öljyt LL tarkoitettuun pataan...Sekä sen että kun ei oikeaa öljyä ole käytetty niin kolmessa viikossa menee nokipönttö vaihtoon ja tasan mikään takuu ei korvaa. Saatika toinen moottori joka räkättää vaikka tuomipäivään asti tasan kaikilla muilla öljyillä paitsi tehtaan omilla. Siinä ei hirveästi Afrikka-teoriat auta.

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #11 : Helmikuu 22, 2011, 00:01:39 »
Saa toki vaikka  ketsuppia kaataa täyttökorkista.  klip klip klip ........
jep. hyvä kun tarkensit ! :)
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Citronella82

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #12 : Helmikuu 22, 2011, 00:14:00 »
Saa toki vaikka  ketsuppia kaataa täyttökorkista.  klip klip klip ........
jep. hyvä kun tarkensit ! :)

Eipä mitään, ja jatketaan hymyssä suin :)

Työn puolesta tullut kovin sein vastaan näitä "luin foorumilta että.." ja pyydetään "korjaamaan" vika koska "foorumilla tiedettiin sen olevan tässä" yms.,toki ihan muutenkin voiteluaineidenkin kanssa joutunut välillä olemaan tarkkana. Siksi särähti korv...silmään ;D ja näin jo sieluni silmin kun joku lorottaa onnellisena oivalluksestaan 0W30 huilea vanhaan nokivasaraan kun ei 0W20 löytynyt...  :o

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 435
  • Peukkuja: 15
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #13 : Helmikuu 22, 2011, 00:24:00 »
... (ja maailman paras olisi 0w-0 jolloin viskositeetti olisi aina sama riippumatta lämpötilasta eli toisinsanoen voitelisi aina)

Minun mielestä ei se ihan noin mene, ensimmäinen arvo 0W kertoo pumpattavuuden pakkasella, 0W on pumpattavaa -40 C asti
Vasta toinen lukuarvo kertoo viskositeetista moniasteöljyissä.

Yksiasteöljyissa, vaikka SAE 10W, pumpattavuus tulee olla -30 C ja viskositeetti 100 C:ssä 4,1..5,5 mm2/s, mutta viskositeetti ei pysy ollenkaan samana eri lämpötiloissa. Kylmänä viskositeetti on suurempi, lämpimänä pienempi ja kuuman pään raja-arvot määritelty sadassa asteessa Celsiusta. (Viskositeetti-indeksi kertoo paljonko viskositeetti muuttuu lämpötilan funktiona, mutta aina se muuttuu öljyissä kun lämpötila muuttuu)

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #14 : Helmikuu 22, 2011, 00:48:05 »
... (ja maailman paras olisi 0w-0 jolloin viskositeetti olisi aina sama riippumatta lämpötilasta eli toisinsanoen voitelisi aina)

Minun mielestä ei se ihan noin mene, ensimmäinen arvo 0W kertoo pumpattavuuden pakkasella, 0W on pumpattavaa -40 C asti
Vasta toinen lukuarvo kertoo viskositeetista moniasteöljyissä.

Yksiasteöljyissa, vaikka SAE 10W, pumpattavuus tulee olla -30 C ja viskositeetti 100 C:ssä 4,1..5,5 mm2/s, mutta viskositeetti ei pysy ollenkaan samana eri lämpötiloissa. Kylmänä viskositeetti on suurempi, lämpimänä pienempi ja kuuman pään raja-arvot määritelty sadassa asteessa Celsiusta. (Viskositeetti-indeksi kertoo paljonko viskositeetti muuttuu lämpötilan funktiona, mutta aina se muuttuu öljyissä kun lämpötila muuttuu)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
copy pastea...

Moniasteöljyissä käytetään 5w-30:n tapaista merkintää. W-kirjainta (Winter) edeltävä numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden lämpimässä (40 °C): mitä pienempi numero, sen juoksevampaa öljy on tuossa lämpötilassa. Jälkimmäinen numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden kuumassa (100 °C): mitä pienempi numero, sen juoksevampaa kuumana. Hyvä kuumajuoksevuus parantaa ajoneuvon polttoainetaloutta. Useimpia moniasteöljyjä voidaan käyttää ympäri vuoden, kun taas yksiasteöljyt sopivat vain tiettyyn lämpötila-alueeseen.

tuo pumpattavuus on myös oikein sillä tosiaan ensimmäinen xxW luku kertoo myös pumpattavuuden.

Pumpattavuuden rajalämpötila ilmoittaa kylmänkeston eli lämpötilan jossa moottorin öljypumppu ei pysty enää pumppaamaan öljyä. Tämä on tärkein tieto kun käynnistetään kylmää moottoria: jos öljypumppu ei pysty nostamaan öljyä, on seurauksena hyvin pian moottorivaurio. Pumpattavuuden rajalämpötilaa tai jähmepistettä ei yleensä ilmoiteta öljykanisterin kyljessä suoraan celsiusasteina, vaan se on itse otettava selville joko valmistajan internetsivuilta, asiakaspalvelusta tai kauppiaalta. SAE-viskositeettiluokitus määrittelee winter-viskositeetin vähimmäislämpötilan, jonka yläpuolella öljyn on oltava pumpattavaa - tässäkin laadukas öljy voi hyvinkin kestää enemmän pakkasta mitä vaaditaan.

SAE Winter-viskositeetti Pumpattavuuden rajalämpötila, °C
0w -40
5w -35
10w -30
15w -25
20w -20
25w -15

eli tuo kertoo vain alimman mahdollisen lämpötilan jossa ko öljy vielä toimii ja samalla sen millainen viskositeetti ko öljyllä on 40asteessa.
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Citronella82

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #15 : Helmikuu 22, 2011, 00:55:13 »
... (ja maailman paras olisi 0w-0 jolloin viskositeetti olisi aina sama riippumatta lämpötilasta eli toisinsanoen voitelisi aina)

Minun mielestä ei se ihan noin mene, ensimmäinen arvo 0W kertoo pumpattavuuden pakkasella, 0W on pumpattavaa -40 C asti
Vasta toinen lukuarvo kertoo viskositeetista moniasteöljyissä.

Yksiasteöljyissa, vaikka SAE 10W, pumpattavuus tulee olla -30 C ja viskositeetti 100 C:ssä 4,1..5,5 mm2/s, mutta viskositeetti ei pysy ollenkaan samana eri lämpötiloissa. Kylmänä viskositeetti on suurempi, lämpimänä pienempi ja kuuman pään raja-arvot määritelty sadassa asteessa Celsiusta. (Viskositeetti-indeksi kertoo paljonko viskositeetti muuttuu lämpötilan funktiona, mutta aina se muuttuu öljyissä kun lämpötila muuttuu)

Moniasteöljyissä viskositeetti vaihtelee lämpötilan vaihtelujen takia vähemmän kuin yksiasteöljyissä, voisin kuvitella että se on ominasuus jonka takia täyssynteettiset ovat vallanneet moottoriöljymarkkinat. Lisäaineistuksella sitten saadaan melkein kaikkia tarpeellisia ominaisuuksia muokattua, esim. pitkää kestoikää, vaahtoamista ja kylmäkestävyyttä. Lisäaineistus tehdään sen mukaan mikä on öljyn käyttökohde, onko erityisesti pienikitkaista öljyä vaativalle dieselille vai pitkälle vaihtovälille suorituskykyiselle bensakoneelle. Näitäkin luokituksia on _monta_ ja ne _eivät_ sovi kaikki kaikkiin moottoreihin vaikka SAE luokitus olisi identtisen näköinen.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 435
  • Peukkuja: 15
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #16 : Helmikuu 22, 2011, 09:06:37 »
Moniasteöljyissä käytetään 5w-30:n tapaista merkintää. W-kirjainta (Winter) edeltävä numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden lämpimässä (40 °C):
Melkeinpä väittäisin että löysit juuri virheen suomenkielisestä Wikistä:
Pikaisella tutkimuksella tuota (40 C) ei löydy englanninkielisestä wikistä, eikä äkkiä mistään moottoriöljyjen SAE J300 rajoista kertovassa taulukossa
http://www.finalube.com/reference_material/SAE_Viscosity_Grades_For_Engine_Oils.htm

Itse olen ainakin kuvitellut ettei kylmässä päässä ole kuin nuo kaksi testiä SAE:ssa: Cold Cranking ja Cold Pumping

Sen sijaan 40 C rajat löytyisivät ISO luokittelusta (vaikkapa tavalliset hydrauliöljyt, ISO VG 32, miksei myös LHM ja LDS jotka ovat luokkaa ISO VG 15 ja vähän yli)
Vaihteisto-öljyilläkin ehkä voisi olla jotain tuonnepäin lämpötila rajoja (SAE 75W90, mitenkäs ne tulee)

Mutta voihan tuollainenkin raja jostain moottoriöljyjenkin standardin syövereistä löytyä, eipä tullut kahlattua tekstiä läpi


 


Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 781
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #17 : Helmikuu 22, 2011, 11:30:23 »
Se että valmistaja suosittelee jotain xW-30 ööliä, ei tarkoita sitä että se olisi parasta mahdolista ko. moottorille kestävyyden kannalta. Se voi tarkoittaa myös sitä, että kulutus- ja päästömittaukset on tehty sillä litkulla.

Ja siinä vaiheessa kun se öljy kaadetaan johonkin 200tkm rullanneeseen pataan, niin ne purkin kyljessä luetellut viskositeetit pitää paikkansa ehkä ensimmäiset 100km....
V6 Activa -98, R53 JCW -06

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 312
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #18 : Helmikuu 22, 2011, 11:42:40 »
Öljyistä en hirveästi ymmärrä, mutta esim. suomessa saattaa lämpötilat vuoden aikana heittää jopa ~70°c, joten ite haluan moottoriini sellaiset öljyt jotka toimii ympärivuoden -40°c aina +35°c helteisiin. Käsittääkseni 0W40 öljyt toimii näin laajassa skaalassa. Vai menikö ihan metsään?

Googlettelin senverran noista 0-W20 öljyistä (mulle uus juttu) ja ovat tarkoitettu lähinnä hybrideihin, jossa öljyn pumpattavuuskaan ei saa tuottaa liikaa vastusta.

OT: Mulla oli aikoinaan Pirellin kitkat. Valmistajan mukaan renkaan kumiseos oli pehmeimmillään -18°c pakkasessa. Vaikea oli tuotakaan tavallisen tahvon ymmärtää, että miten ihmeessä se kumiseos voi pehmentyä pakkasessa. :o
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #19 : Helmikuu 22, 2011, 12:20:58 »
Moniasteöljyissä käytetään 5w-30:n tapaista merkintää. W-kirjainta (Winter) edeltävä numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden lämpimässä (40 °C):
Melkeinpä väittäisin että löysit juuri virheen suomenkielisestä Wikistä:
Pikaisella tutkimuksella tuota (40 C) ei löydy englanninkielisestä wikistä, eikä äkkiä mistään moottoriöljyjen SAE J300 rajoista kertovassa taulukossa
http://www.finalube.com/reference_material/SAE_Viscosity_Grades_For_Engine_Oils.htm

Itse olen ainakin kuvitellut ettei kylmässä päässä ole kuin nuo kaksi testiä SAE:ssa: Cold Cranking ja Cold Pumping

Sen sijaan 40 C rajat löytyisivät ISO luokittelusta (vaikkapa tavalliset hydrauliöljyt, ISO VG 32, miksei myös LHM ja LDS jotka ovat luokkaa ISO VG 15 ja vähän yli)
Vaihteisto-öljyilläkin ehkä voisi olla jotain tuonnepäin lämpötila rajoja (SAE 75W90, mitenkäs ne tulee)

Mutta voihan tuollainenkin raja jostain moottoriöljyjenkin standardin syövereistä löytyä, eipä tullut kahlattua tekstiä läpi
enkkuwikin kautta löydettyä:
The SAE grades 0W through 25W, where W stands for Winter, have a maximum viscosity specified at low temperatures (—5 through —35°C), to ensure easy starting under low temperature conditions, and a minimum viscosity requirement at 100°C to ensure satisfactory lubrication at the final operating temperature.   The SAE grades 20 through 60 only have limits set at 100°C as these grades are not intended for use under low temperature conditions.

suomennettuna 0 - 15 ja W-xx varustettu ööli on testattu -5 - -35 pakkasilla nimenomaan sen takia että toimii kylmä käynnistyksessä ja seuraava porras on 100C jossa öljyn täytyy myös toimia.

jos öljy olisi 20W-xx niin silloin ei kylmätestausta tehdä vaan viskositeetti on suoraan 100C lämmössä oleva viskositeetti.

tässä taulukossa (alempana) on testaus 40asteessa.. tosin ilmoitus tapa ei ole se xxw-xx vaan eri
http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Tribology/Viscosity.html

Öljyistä en hirveästi ymmärrä, mutta esim. suomessa saattaa lämpötilat vuoden aikana heittää jopa ~70°c, joten ite haluan moottoriini sellaiset öljyt jotka toimii ympärivuoden -40°c aina +35°c helteisiin. Käsittääkseni 0W40 öljyt toimii näin laajassa skaalassa. Vai menikö ihan metsään?
siinä mielessä meni metsään että vaikka autosi olisi -100 ja +100 asteen välisissä lämpötiloissa niin edelleen auton moottorin öljynlämpö on 70-110 astetta (jos vain moottorin hukkalämpö jaksaa pitää sen -100 pakkasilla yli +70asteisena tai öljynjäähdytin lauhduttaa sen alle 110asteiseksi silloin kun ympäristö olisi +100 asteinen)

tällöin xx-40 viskositeetti (12.5 mm2/s) jo 100asteessa yli tuplasti huonompi kuin vastaava xx-20 (5.6 mm2/s)
http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Tribology/Viscosity.html
täten xx-40 ei pitäisi tarvita yhtään mihinkään.. xx-30 olisi jo parempi ja xx-20 paras.
(ja kyse on nyt normaaleista henkilöautoista :) )

edit rupeaa jo menemään vahvasti oftopikiksi.. modet vois ehkä tehdä öljykeskustelusta oman topikin...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2011, 12:37:52 kirjoittanut fsol77m »
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 312
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #20 : Helmikuu 22, 2011, 15:38:50 »
Mites tommonen laihempi 0W-20 ekoluiru toimii siellä pääkallopaikalla eli itse sylinterissä, jossa lämmöt on vaikkapa 300°C. Öljykalvo, tiiveys, öljynkulutus verrattuna vaikkapa 0W-40:een
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2011, 16:15:29 kirjoittanut Megaman »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Citronella82

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #21 : Helmikuu 22, 2011, 16:35:29 »
Se että valmistaja suosittelee jotain xW-30 ööliä, ei tarkoita sitä että se olisi parasta mahdolista ko. moottorille kestävyyden kannalta. Se voi tarkoittaa myös sitä, että kulutus- ja päästömittaukset on tehty sillä litkulla.

Ja siinä vaiheessa kun se öljy kaadetaan johonkin 200tkm rullanneeseen pataan, niin ne purkin kyljessä luetellut viskositeetit pitää paikkansa ehkä ensimmäiset 100km....

Tähän mennessä mitä mulla on tullu vastaan selkeästi suositusten mukaisten öljyjen kanssa ongelmaa on lähinnä öljyn valmistajakohtaisia eli suoranaisesti lisäaineistuksesta riippuvaisia seikkoja. Eri valmistajien liemet eroaa toisistan yllättävän paljon riippumatta siitä mitä luokituksia törpön kyljessä seisoo ja ne moottorit joihin tehdas suosittelee omalla logolla varustettua öljykanisteria niin niihin todennäkösesti on erittäin viisasta (ja taloudellista) kaataa juuri sitä.

Jaa niin, oon joo viime vuostuhannen lopun koneisiin joutunut kaatamaan jähmeempää kamaa että öljynkulutus ja pikkuvuodot on saatu kuriin. En jaksa uskoa että ongelmaa olis ehkäistyä valuttamalla koneeseen alun alkaenkin sitä ekoluirua tehtaan suositusten sijaan, mutta varmasti muita ongelmia olisi tullut vastaan ;)

BTW, mun mielestä melko erikoista ettiä wikipediasta tietoa jota pitää sitten ainoana faktana...Sinne kun kuka tahansa saa käydä tekemässä täyndennyksiä riippumatta siitä onko täydennettävä informaatio faktaa, omaa mielipidettä vai puhdasta fiktiota...Pientä kriittisyyttä luulis ihmisiltä löytyvän ;) Öljy-yhtiöiltä löytyy melkoisest faktatietoa öljyjen luokitusten määrittämisestä, öljyjen valmistuksesta ja lisäaineistuksista.

Ja hienoahan se olisi muuten jos ei tarvittais ku yksasteöljyä ja sen viskositeetin ollessa siellä 0 hujakoilla voitelu toimis ku unelma, mutta juurikin siitä syystä moniasteöljyjä on ettei viskositeetti vaihtelis eri lämpötiloissa niin julmetusti, kas kun öljyn lämpö Suomen olosuhteissa ympärivuotisesti liikkuvalla autolla ole vakio. Etenkään kaupunkialueilla toisinaan lyhyempiäkin pätkiä ajavilla, ja lisätään nyt että erityisesti dieselmoottoreilla joissa luonnollisesti lämmöt pysyvät alhaisempina jo alhaisempien palamislämpötilojen takia.

Poissa Veky

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 120
  • Peukkuja: 0
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #22 : Helmikuu 22, 2011, 17:33:21 »
Ainahan voi soveltaa, jos tuntuu, että joutuu pulaan. Öljytikun nostin irti ennen kokeilua, varmuuden vuoksi. Mulla on säteily-, lohkolämmitin ja sitten kamina, mutta aina täytyy kokeilla jotain uutta. Tämä uusi vehje oli 1000W.

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #23 : Helmikuu 22, 2011, 20:13:03 »
Mites tommonen laihempi 0W-20 ekoluiru toimii siellä pääkallopaikalla eli itse sylinterissä, jossa lämmöt on vaikkapa 300°C. Öljykalvo, tiiveys, öljynkulutus verrattuna vaikkapa 0W-40:een
taas suoraan wikistä...
Neste Oilin tekemän raskaan kaluston voiteluainetutkimuksen mukaan siirtymällä 15w-40 -luokan öljystä 10/5/0w-30 -luokkaan, voidaan polttoaineenkulutusta saada laskettua 1-2 % (moottorista riippuen). Moottoriöljyn vaikutus polttoaineenkulutukseen on suurimmillaan pienillä moottorin kuormituksilla, jolloin moottorin sisäisten kitkahäviöiden suhteellinen osuus on suurimmillaan.[2] VTT:n tutkimuksessa raskaan kaluston polttoaineenkulutuksessa ei havaittu suuria eroja normaalissa käytössä kuluneen ja uuden moottoriöljyn välillä.[3]

Moottoriöljyjen vaihtoväli pyritään maksimoimaan, jotta syntyvän jäteöljyn määrä vähenee ja näin jäteöljyjen aiheuttama ympäristökuormitus alenee. Vaihtovälin määrittelyssä pyritään huomioimaan sekä päästövaatimukset että ajoneuvon käyttöolosuhteet entistä tarkemmin.[1] Euro 4 ja 5 -päästöluokkiin tarkoitetusta Low-SAPS -moottoriöljystä on hyötyä myös aiempien päästöluokkien moottoreissa, sillä ne alentavat päästöpartikkelien muodostusta.[4]

linkit joista ainesto on koottu
http://www.motiva.fi/files/1015/Voiteluaineet_Kulmala.pdf moottoriöljyjen vaikutus polttoaineenkulutukseen raskaassa kalustossa
http://www.transeco.fi/files/56/Raskas_ajoneuvokalusto_Turvallisuus_ymparistoominaisuudet_ja_uusi_tekniikka.pdf moottoriöjy & pa-kulutus, sivu 4
http://www.motiva.fi/files/969/poltto--ja-voiteluaineet_juva_041207.pdf Voiteluaineiden ympäristövaikutukset sivu 26-30, Neste Oil, viitattu.  


Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #24 : Helmikuu 22, 2011, 20:16:42 »
BTW, mun mielestä melko erikoista ettiä wikipediasta tietoa jota pitää sitten ainoana faktana...Sinne kun kuka tahansa saa käydä tekemässä täyndennyksiä riippumatta siitä onko täydennettävä informaatio faktaa, omaa mielipidettä vai puhdasta fiktiota...Pientä kriittisyyttä luulis ihmisiltä löytyvän ;) Öljy-yhtiöiltä löytyy melkoisest faktatietoa öljyjen luokitusten määrittämisestä, öljyjen valmistuksesta ja lisäaineistuksista.
toki... juuri silloin kun ei ole mitään suoraa linkkiä esim nesteen tai shellin pdf:iin tms niin tottakai mikään tieto ei ole varmaa... mutta tässä tapauksessa wikin alalaidasta löytyy pitkälista kaikista niistä aineistoista joista wiki on koostettu mukaanlukien vtt:n yms yms tutkimuksia.
toki aina kannattaa olla kriittinen mutta ainakin silloin jos faktat on olemassa ja ne on voitu kiistatta todistaa niin itse ainakin uskoisisin jo vähemmälläkin :)
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg