C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin

Aloittaja läjjeejä, helmikuu 20, 2011, 10:36:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Oldis

juu, ei, ei se säteilylämmitin lämmitä mitään. Itse laitan öljypohjan alle trangian lämittämään. lämittää edes jotain.

Pasis

3-4 tunnin lämmistysaika on omakotitalossa mahdollinen, mutta taloyhtiöiden tolpissa usein kellot, joista saa virtaa 2 h kerrallaan. En mä ainakaan jaksais käydä siirtämässä kelloa 05.30 uudeksi 2 tuntiseksi.

Sitrö_ön

Lainaus käyttäjältä: Pasis - helmikuu 07, 2012, 11:13:08
3-4 tunnin lämmistysaika on omakotitalossa mahdollinen, mutta taloyhtiöiden tolpissa usein kellot, joista saa virtaa 2 h kerrallaan. En mä ainakaan jaksais käydä siirtämässä kelloa 05.30 uudeksi 2 tuntiseksi.
Sama homma akkuvaraajan kanssa; kylmä akku ei muutenkaan ota virtaa vastaan kovin hyvin. Vanha tulitikku-kikka toimii tosin...
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Mehujousi

Nipper

Olipa hyvä että eksyin tähän ketjuun. Olin siinä uskossa, että mun -04 C5 2.0 pirssissä on lohkolämmitin, kun sellasen siihen tinkasin ostaessani. Eipä sillon myyjä mitään säteilylämmittemestä puhunut... Ihme ja kumma taas.

Näkeekös ton säteilylämmittimen kuinka hyvin, jos auton alle kurkkaa? Lähinnä, että onko se kiinni kunnolla jne. Naapurilla oli irronnut koko lätkä ja oli asennettu samassa autokaupassa kuin mullakin...  :-\
C5-II 2,0 aut. farmari vm. 2004

maximi

Lainaus käyttäjältä: Nipper - helmikuu 15, 2012, 11:41:59
Naapurilla oli irronnut koko lätkä ja oli asennettu samassa autokaupassa kuin mullakin...  :-\
Siis täh  ??? ? Eikös se tule yhdestä kohtaan kiinni moottorin kiinnityspulttiin? (näin ainakin 2.0 Xsarassa kun se lämppäri itse laitettiin paikoilleen...ei todellakaan ollut mitään "rakettitiedettä")
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

Nipper

Lainaus käyttäjältä: maximi - helmikuu 15, 2012, 12:11:48
Lainaus käyttäjältä: Nipper - helmikuu 15, 2012, 11:41:59
Naapurilla oli irronnut koko lätkä ja oli asennettu samassa autokaupassa kuin mullakin...  :-\
Siis täh  ??? ? Eikös se tule yhdestä kohtaan kiinni moottorin kiinnityspulttiin? (näin ainakin 2.0 Xsarassa kun se lämppäri itse laitettiin paikoilleen...ei todellakaan ollut mitään "rakettitiedettä")
Emmä vaan tiedä... :)
Naapurilla on muuten Pösö 407 tms., mutta kai se sama 2 litran pannu on kun mun saman ikäsessä C5:ssakin. Naapurilla oli huollossa huomattu, että säteilylämmitin on irti. En tiedä kuinka Vaihto+ asentaa lämmittimet Tampereella... ;)
C5-II 2,0 aut. farmari vm. 2004

oddjob58

vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Joni2402

Liitteenä kuva vm.-05 C5 säteilylätkän kiinnityksestä.
Nykyiset: c5 x7 tourer 2.0hdi ja volvo v50 2.0d Entiset:C5 break -05`, Xantia 99`exclusive break

Joni2402

Täytyy puoltaa säteilylätkää tämän päivän kokemukseen vedoten.
Paikkakunta Savonlinna, pakkasta -11 astetta C (ei mitään mahdottomia, mutta sellainen keskimääräinen pakkaspäivä)
Auto tolpassa 2h, kokeilin kurillaan, lämmittääkö se konetta ollenkaan. Avasin konepeiton ja kas, lämmin pölähdys kävi, kokeilin moottorin pintaa (aivan ylimmästä kohtaa) ja kone oli kättä lämpimämpi, joten öljyt ovat varmasti alapuolella todella lämpöiset.
Tästä huojentuneena voin sanoa luottavani säteilylämmittimen tehoon kovemmillakin pakkasilla, tuskin samaa lämpöä saa koneeseen enää -30 pakkasilla, mutta öljy on takuulla notkeaa. UGH.
Nykyiset: c5 x7 tourer 2.0hdi ja volvo v50 2.0d Entiset:C5 break -05`, Xantia 99`exclusive break

kaselin

Kyllä se sädehtivä on lämmittäny 6 vuotta kiitettävästi .
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Megaman

Ja jos nyt mietitään, että toi lätkä lämmittää öljypohjaa, niin sehän on ihan parasta moottorille, mitä kovalla pakkasella voi toivoa. Käytössä on heti lämmintä ja notkeaa oilia moottoria suojaamaan. Eikös?
Lohkolämmitin lämmittää lohkoa ja jäähdytysnesteitä ja on toki tehokas, mutta mitenkä lämpiää ne öljyt siellä alimmassa kellarikerroksessa ja mikä on niiden pumpattavuus, kun väännetään avaimesta vrt. lätkälämmitimeen?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Jankos

Tämä ajatus öljyn lämmittämisestä säteilylämmittimellä voi sinänsä olla väärä.
Koska tuo kiinnitetään alumiiniseen öljypohjaan mikä on kiinni alumiinilohkossa, käytännössä lämpö johtuu hyvin myös lohkon puolelle. Ja eikös tuo öljypohja tiivistetä liimalla? Eli se johtaa lämmön yhtä hyvin kuin siinä ei olisi tiivistepintaa laisinkaan.

Pitäisikin joskus mittailla tuosta emännän autosta miten se lämpenee.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

Pasis

Kai se liimakin voi lämmönsiirtymisen öljypohjasta lohkoon katkaista siinä kuin tiivistekin.

Zego

Paljonko säteilylämmitin auttaa viimassa ja tuiskussa?

Joni2402

Omalla parkkiksella säteilylämmitin toimii hyvin viimassa ja tuiskussa. Tuntuu olevan pojamuoveista ja viimasuojista jotain hyötyä.

C-C5

Itse käyttäny kahdessa aikaisemmin omistamassa autossa sisätilanpuhallinta kun ei kummassakaan ollu perinteistä lohkolämmitintä eikä säteilylämmitintä.. toki jälkeenpäin tuli asennettua ihan kunnon lohkarit mutta enshätään lämmittelin sisätilanlämmittimellä moottoria.

1200W riittää helposti kelissä kun kelissä jos 2tuntia antaa puhaltaa. Samalla lämpiää kaikki apulaitteet,imusarja (oleellinen kylmästartissa) ja ohjaustehostimen öljyt jaaa etuvetosissa vaihdelaatikkokin jonkiverran. C5 1.8 bensassakin näyttää hyvin olevan tilaa sinä imusarjan ja syylärin välissä..

PicassoHDI

Onkohan kukaan asentanut seuraavaa: Öljypohjalämmitin n.300W ja haaroitussarjalla letkulämmitin tai moottorilämmitin vesitilaan teho n. 400-600W.