Huoltaako vai huollattaako?

Aloittaja Alpo Kieppi, tammikuu 30, 2011, 23:00:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alpo Kieppi

Mitä on raati mieltä siitä, että huollanko itse citikkani vai vienkö huoltoon? Tuntuu vaan aika hölmöltä maksaa siitä, että joku muu tekee työn jonka ihan hyvin voin tehdä itsekin ja vielä maksaa siitä! Suodattimet, öljyt, tulpat, lds:t, pallot ja jarrunesteet voi mukavasti vaihtaa omassa tallissakin.

Kyseessä on joulun alla neljä vuotta täyttänyt ceeviitonen, bensa-automaatti. Keräänkö siis huoltokirjaan leimoja vai teenkö huollot itse? Tarkoitus on ajaa tällä autolla pitkään ja kyllähän se vaan niin on, että ei tämän arvo mitenkään kovin hyvin säily. Eipä tässä kyllä mitään ärsyttävääkään ole eli olen kyllä mielestäni saanut parhaan autoni, ja vielä ihan lada-luokan hintaan. Mutta on tämä II-kopan ceeviitonen sen verran aito citikka, että ei kenelle tahansa kelpaa enää muutaman vuoden päästä.

Nyt on kyllä ajatus, että alan tehdä huollot itse. Jos tästä autosta nimittäin luopuu, niin se tapahtuu varmaankin suoralla kaupalla joskus tulevaisuudessa täällä tai Patongin puolella. Enkä oikein usko, että silloin enää on paljon väliä, kuka on huoltanut. Kunhan vaan on huollot tehty kunnolla.

Tarvtseeko tätä käyttää piuhassa välillä ammattiauttajan luona moottorinohjauksen tai automaattilaatikon päivityksen takia? Ex-rouvan Xantian, 00-vuodelta, olen huoltanut itse eikä tuon kanssa ole mitään ongelmia ollut.
ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18
C4 Puretech 130 At Intensive -16

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

Xari

100tkm asti sillä huoltokirjalla on arvoon vaikuttavaa merkitystä, sen jälkeen ihan sama, ainakin itsellä ainoa seuraava merkintä on 200tkm hihnanvaihto, seuraava tulee sit 300tkm kohdalla, ikinä noiden puuttuvien leimojen hintoja ei saisi myydessä takaisin.

Tuon vehkeen tärkein huolto on automaatin öljynvaihto ja sitä ei se huolto tee kuin eri tilauksesta.

Ja käsittääkseni Veho ei anna mitään huoltotietoja ulos joten sinne huoltokirjaan voi kirjoittaa ihan mitä huvittaa ja lätkiä leimoja perään.

Teuski

Kannattaahan sinne kirjaan itse merkitä tekemisensä niin ostaja joskus näkee (ja itsekin muistaa) koska mitäkin on tehty. Se on sitten ostajan ongelma että haluaako niihin merkintöihin luottaa.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

xantiano

Kuitit talteen aikajärjestyksessä niin omiin huoltoihin saa lisää katu-uskottavuutta. Tietty asiallinen paikka on kiva omata...

japa

Minä en ainakaan anna muiden huoltaa autojani :) Itse kun tekee, niin tulee varmasti tehtyä huolella. Voisin kuvitella, että perushuollot laitetaan merkkiliikkeissäkin niille kokemattomimmille jos mahdollista. Alustan osien kunto jää tietenkin TI-mieheltä huollon yhteydessä yleensä tarkastamatta. Samoin tiettyjä paikkoja pitäisi voidella. Alustan osat toisaalta tsekataan vuosittain katsastuksessa.

Sellaiset työt mitä ei osaa kannattaa luonnollisesti jättää ammattilaisten huoleksi. Kuten jakohihnanvaihdot yms. isommat työt.

Oma Citikka oli täysin merkkihuollettu meille tullessa ja mm. polttimot oli asennettu miten sattuu ja ilmanputsarin kiinnikkeitä puuttui. Toisen auton (pösön) oli omistaja pääosin itse huoltanut: osat merkittty huoltokirjaan ja mm. öljyt 10tkm välein vaihdettu. En epäillyt ostaa 78tkm ajettuna varsinkin, kun jakopää oli juuri tehty ja vaihteistoöljyt vaihdettu merkkiliikkeessä  ;D
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

VTSBOY

itse kyllä arvostan suuresti sitä jos olen autokaupoilla ja autosta löytyy siihen asti huoltokirja mitä on mittarilukema.

esimerkkinä vaikka 4-5 vuotta vanha auto ajattu 120tkm, eikä ole huoltokirjaa 100tkm jälkeen tehty. jää kyllä auto ostamatta.
kuiteski auton nimellis arvo on vielä merkistä ja mallista riippuen 8000-14000€ ellei siihen viitsi omistaja huollattaa autotaan korjaamolla, niin ihmettelen kyllä.

en puhu itse merkatuista teksteistä huoltokirjaan :)

itse en ole koskaan käyttänyt merkkihuollossa autoa vaan korjaamoilla. noh yhtä vain ritikoa.

jakkehdi

Lainaus käyttäjältä: C4VTS - tammikuu 31, 2011, 11:02:59
itse kyllä arvostan suuresti sitä jos olen autokaupoilla ja autosta löytyy siihen asti huoltokirja mitä on mittarilukema.

esimerkkinä vaikka 4-5 vuotta vanha auto ajattu 120tkm, eikä ole huoltokirjaa 100tkm jälkeen tehty. jää kyllä auto ostamatta.
kuiteski auton nimellis arvo on vielä merkistä ja mallista riippuen 8000-14000€ ellei siihen viitsi omistaja huollattaa autotaan korjaamolla, niin ihmettelen kyllä.

itse en ole koskaan käyttänyt merkkihuollossa autoa vaan korjaamoilla. noh yhtä vain ritikoa.
No jaa hyvän TI-miehen jälki voi olla paljon parempi, kuin hutiloiden tehty merkkikorjaamo(pl. erikoisvälineitä vaativat rempat). Perus rempat, kuten jarrujen huolto ja öljyjen/suodattimien vaihto on niin yksinkertaista, että turhaa siittä on maksaa, ellei teetä sitä muun huollon yhteydessä.
Nyk. Mercedes Vito 115cdi 4x4 aut -07, Citroen C5 2.0Hdi Tourer -12
Ex. Skoda Roomster 1.9tdi-09/ Peugeot 807 2.0hdi -07/Skoda Octavia 1.9tdi 4x4 -01/Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06/ Peugeot 205 - 1.hät. -87/ Citroen xsara 110 hdi -02/ Peugeot 306 2.0hdi -

Ralle

Lainaus käyttäjältä: jakkehdi - tammikuu 31, 2011, 11:19:00

No jaa hyvän TI-miehen jälki voi olla paljon parempi, kuin hutiloiden tehty merkkikorjaamo(pl. erikoisvälineitä vaativat rempat). Perus rempat, kuten jarrujen huolto ja öljyjen/suodattimien vaihto on niin yksinkertaista, että turhaa siittä on maksaa, ellei teetä sitä muun huollon yhteydessä.

Juurikin samaa mieltä. Jos kykenee tekemään kannattaa tehdä itse.

jakkehdi

Lainaus käyttäjältä: HOTHeaDFIN1 - tammikuu 31, 2011, 11:28:37
Lainaus käyttäjältä: jakkehdi - tammikuu 31, 2011, 11:19:00

Juurikin samaa mieltä. Jos kykenee tekemään kannattaa tehdä itse.
Unohtu mainita, että takuunalainen auto on sitten toinen juttu ainakin(jos takuuehdoissa on ehdottomasti kielletty).
Nyk. Mercedes Vito 115cdi 4x4 aut -07, Citroen C5 2.0Hdi Tourer -12
Ex. Skoda Roomster 1.9tdi-09/ Peugeot 807 2.0hdi -07/Skoda Octavia 1.9tdi 4x4 -01/Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06/ Peugeot 205 - 1.hät. -87/ Citroen xsara 110 hdi -02/ Peugeot 306 2.0hdi -

vibes

Mutta auton ostajan näkökulmasta siinä on se riski, että se TI-mies on vaan kuvitellut osaavansa. Näitä homo universaliksia on kaveripiirissä, joille esim. 40-50 -luvulla laitetun tiilikaton korvaaminen peltikatolla olis vaan "ruuvien ruuvaamista".

Autokauppiastahan ei kiinnosta muu kuin että se huoltokirja löytyy ja kahdet renkaat, mustat ja pyöreät.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Pasis

Osittain samaa mieltä, mutta esimerkki oli vähän huono, eihän 100 tkm:n ja 120 tkm:n välissä yleensä edes ole huoltoa.

Xari

Tuonkin esimerkkiauton tärkein huolto on automaatin öljynvaihto, se ei kuulu normihuoltoon, täysi huoltokirja ei takaa että se on tehty.

Alpo Kieppi

Kiitokset mielipiteistänne, ihmiset! Taidanpa siis tämänkin kanssa tehdä huollot itse, kuten olen tehnyt aiempiinkin autoihin. Perusteena on juuri tuo, että tulee kunnolla tehtyä ja kun nuo eivät vaadi muuta kuin viitseliäisyyttä ja huolellisuutta. Kilometrejäkin kertyy niin vähän, että öljykin tulee itse vaihdettua 10 tkm välein.

Ilman muuta on selvää, että huollot kirjoitan ylös. Tapana on ollut muitakin asioita merkitä muistiin kuten renkaiden ostohetket ja km:t sekä tehdyt korjaukset.

Paikka on ihan vaan omakotitalon normitalli, jossa perusjutut kyllä hoituu. Tähän omaan vehkeeseni on vaihdettu tuo voimansiirron öljy silloin ostohetkellä kesällä. Jakohihnan vaihdon annan kyllä ihan suosiolla ammattilaisen tehtäväksi, sillä riski on sen verran iso. Sille onkin nyt varattava aika ihan pian.

ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18
C4 Puretech 130 At Intensive -16

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

japa

Joskus on muuten foorumilla ollut se merkkihuollon määräaikaishuoltokaavakekin. Sen mukaan kun itsekin tekisi huollot, niin tulisi täydellinen suoritus.
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

VTSBOY

Lainaus käyttäjältä: vibes - tammikuu 31, 2011, 11:56:55
Mutta auton ostajan näkökulmasta siinä on se riski, että se TI-mies on vaan kuvitellut osaavansa. Näitä homo universaliksia on kaveripiirissä, joille esim. 40-50 -luvulla laitetun tiilikaton korvaaminen peltikatolla olis vaan "ruuvien ruuvaamista".

Autokauppiastahan ei kiinnosta muu kuin että se huoltokirja löytyy ja kahdet renkaat, mustat ja pyöreät.

näin juuri.

japa

Täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla varustetut autot on usein leasing-autoja tai muuten yrityskäytössä olleita autoja. Varsinkin jälkimmäiset "yhteiskäyttöautot" voi olla aika pommeja. Esim. ajetaan vaan, vaikka mittaritaulu vilkkuu varoituksia, nestemääriä ei tarkasteta, poljetaan kylmää konetta jne jne. Yhden tällaisen yritysauton olen ostanutkin. Huoltokirja oli kyllä hienosti leimoja täynnä. Vaihdelaatikkokin oli ihka uusi ;)

Liisinkiautoja taitaa olla uusista Citikoista yli puolet. Näissähän voi tietenkin olla jo huolellisempiakin autonkäyttäjiä.