Kirjoittaja Aihe: WRC uutisia  (Luettu 4767 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 675
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
WRC uutisia
« : Tammikuu 24, 2011, 16:37:28 »
Citroën DS3 WRC: Loeb, Ogier, Solberg, Räikkönen…

Citroën vahvalla joukkueella mestaruusjahtiin

Citroën DS3 WRC avaa viime vuodet rallin MM-sarjaa hallinneelle Citroën Total World Rally Teamille uuden ulottuvuuden rallikaudelle 2011. Ranskalaistallin tavoite on jatkaa 2000-luvun menestystarinaa ja voittaa seitsemäs automerkkien maailmanmestaruus. Citroënin ykköstiimin muodostavat kahdeksatta henkilökohtaista maailmanmestaruutta tavoitteleva Sebastién Loeb – Daniel Elena sekä ykköstiimiin viime kauden kahden MM-osakilpailuvoiton jälkeen noussut ranskalaiskaksikko Sebastién Ogier – Julien Ingrassia. Citroën Racing ajattaa tänä vuonna myös kolmea yksityiskuljettajaa: Petter Solbergia, Kimi Räikköstä sekä Peter van Marksteijnia.

Viimeiset kymmenen vuotta rallin MM-huipulla toiminut Citroën Racing esittelee MM-kauden avauksessa Ruotsissa (10.-13. helmikuuta) kolmannen WRC-autonsa. Kolme maailmanmestaruutta kullakin Xsara- ja C4-mallilla voittanut ranskalaisautomerkki tavoittelee seitsemättä valmistajien mestaruutta uudella Citroën DS3 WRC:lla. Tiimin johtaja Olivier Quesnel on asettanut kuljettajilleen huipputavoitteen; voittaa tänä vuonna sekä automerkkien että kuljettajien maailmanmestaruudet.

Alkavalle kaudelle huippuralliautot uudistuivat perusteellisesti. Käyttöön on otettu FIA:n sääntöjen mukaiset ja entistä vähäpäästöisemmät 1.6-litran turbomoottorit ja autojen ajamista helpottavaa elektroniikkaa on karsittu. Muun muassa voimansiirron sähköisesti ohjatut keskitasauspyörästöt on kielletty ja tilalle on luokiteltu kiinteällä voimanjaolla akselistoissa voimaa säätävät perinteiset kitkalukot.  Myös puoliautomaattinen vaihteisto vaihtui mekaaniseen vaihteensiirtoon, jossa kuljettaja saa valita vaihteita ralliautoissa aikaisemmin tutuksi tullutta eteen-taakse suuntaan liikkuvaa vaihdekeppiä käyttäen.

Silmiinpistävin ero edellisen sukupolven C4 WRC-autoon nähden on koko. Citroën DS3 WRC on kooltaan kompakti, se on 25 senttiä lyhyempi ja 30 kg kevyempi. Suurin muutos on tapahtunut konehuoneessa, jossa 2.0-litran turbomoottori on vaihtunut 1.6-litran (300 hv) polttoaineen suoraruiskutustekniikan omaavaan turbomoottoriin.

Citroën DS3 WRC esiteltiin julkisuuteen viime syksynä Pariisin autonäyttelyssä, jonka jälkeen uusi automalli on läpikäynyt monipuolisen testiohjelman valmistautuessaan 13 MM-osakilpailua käsittävään rallin MM-sarjaan. Citroën Racing on testannut DS3 WRC:a kaikkiaan yhdeksän kuukauden ajan, vastatakseen Ruotsin lumen sekä jää ja Jordanian kuuman hiekan tuomiin haasteisiin.

Loeb: ”Voitto mielessä jokaiseen ralliin”

Citroën Total World Rally Teamin seitsenkertainen maailmanmestaripari Ranskan Sebastién Loeb ja Monacon Daniel Elena ottavat uuden haasteen ilolla vastaan. Numerolla 1 kauteen starttaava kaksikko kertoo lähtevänsä jokaiseen ralliin vain voitto mielessä.

- Uusi DS3 WRC on erilainen auto ajaa kun C4 WRC, mutta se ei muuta tavoitettamme, joka on kahdeksas maailmanmestaruus. Tiimi on tehnyt uuden auton kanssa hyvää työtä, joskin emme ole kaikilla alustoilla vielä päässeet huipputuloksiin. Kuljettajana totta kai haluaisin, että tehoa olisi käytettävissä enemmän, mutta uskon että uuden WRC:n meno on varsin näyttävää erikoiskokeilla, Loeb summaa.

Citroënin tehdastiimin toisen kuljettajaparin muodostavat viime kaudella jo kolme kertaa tehtaan väreissä kilpailleet Ranskan Sebastién Ogier ja Julien Ingrassia.

- Uusi Citroën DS3 WRC on kooltaan C4 WRC:a pienempi ja siten se on näppärämpi auto ajaa. Moottorissa on aiempaa vähemmän vääntöä, mutta sen sijaan moottoria pitää kierrättää suuremmilla käyntikierroksilla, aivan kuten turbotontakin moottoria. Uskon, että nämä uudet säännöt houkuttelevat myös muita autonvalmistajia sarjaan mukaan. Uusien WRC-autojen meno on näyttävää. Autot kulkevat enemmän sivuluistossa ja ovat äänekkäämpiä. Ralliyleisö ottaa varmasti uudistukset hyvin vastaan. Oma tavoitteeni on ajaa MM-pisteille mahdollisimman monessa rallissa. Kolme neljä ensimmäistä MM-rallia näyttävät, missä tuloksellisesti menemme, Ogier toteaa.

Citroën Racingin johtaja Olivier Quesnel on tyytyväinen myös siitä, että uusi Citroën DS3 WRC nähdään heti ensimmäisessä MM-rallissa myös yksityiskuljettajien käsissä.

- Olen todella iloinen siitä, että saimme asiakkaiksemme Norjan Petter Solbergin ja Kimi Räikkösen. Petter ajaa täyden MM-ohjelman ja Kimi kymmenen MM-rallia käsittävän ajo-ohjelman. Kolmas yksityiskuljettajamme Hollannin Peter van Merksteijn aloittaa kautensa Portugalin MM-rallista.

- Olemme iloisia myös siitä, että Red Bull jatkaa tiimimme pääsponsorina. Tehdas- sekä yksityistiimimme käyttävät tänä vuonna Michelinin rallirengaspalvelua, Quesnel sanoo.

 

Citroën rallin MM-sarjassa 2011

Citroën Total World Rally Team:

Sebastién Loeb (F) – Daniel Elena (MC) Citroën DS3 WRC

Sebastién Ogier – Julien Ingrassia (F) Citroën DS3 WRC

Yksityiskuljettajat:

Petter Solberg (N) – Chris Patterson (GB) Citroën DS3 WRC

Kimi Räikkönen – Kaj Lindström (FIN) Citroën DS3 WRC

Peter van Merksteijn – Eddy Chevaillier (NL) Citroën DS3 WRC

Citroën DS3 WRC

Moottori: 1598 cm3, turbo, polttoaineen suoraruiskutus.

Teho: 300 hv/6000 r/min.

Vaihteisto: 6-vaihteinen jaksottainen suorakytkentävaihteisto (Sadev).

Jarrut: Jäähdytetyt levyjarrut, halkaisija edessä 355/300 mm (asfaltti/sora), takana 300 mm.

Pituus/leveys/korkeus: 3948/1820/1618 mm.

Akseliväli: 2461 mm.

Omapaino: 1200 kg (luokituspaino)

 

Lisätietoja: Auto-Bon Oy / Citroën-viestintä
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 675
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #1 : Helmikuu 09, 2011, 09:47:49 »
Lehdistötiedote 8.2.2011

Räikkönen päätyi lähelle Loebin valitsemia säätöjä

Citroën Racing: Ruotsin MM-lumiavaukseen puhtaalta paperilta

Rallin MM-sarjan uusi WRC-aikakausi käynnistyy tulevana torstaina Ruotsin Karlstadista. Citroën Racing esittelee MM-avauksessa neljä uutta Citroën DS3 WRC-autoa, joita ajavat rallin seitsenkertainen maailmanmestaripari Sebastién Loeb – Daniel Elena, Sebastién Ogier – Julien Ingrassia, Kimi Räikkönen – Kaj Lindström sekä Petter Solberg – Chris Patterson.

Uuden ajan 1.6-litran turbomoottoreilla varustetut WRC-autot esittäytyvät ensimmäistä kertaa yleisölle tulevana viikonloppuna Ruotsin MM-rallissa. Keski-Ruotsin Värmlandin lumisilla ja nopeilla metsäteillä skandinaavit ovat totutusti viihtyneet hyvin, mutta poikkeuksiakin löytyy. Vuonna 2004 muuan Ranskan Sebastién Loeb katkaisi heidän voittokulun ensimmäisenä, eikä Loeb aio kanssakilpailijoitaan päästää helpolla tälläkään kertaa.

- Tuskin maltan odottaa rallin alkua. En usko, että Ruotsin tulos näyttää mitenkään suuntaa tulevaan kauteen, sillä rallin maailmanmestaruus ratkaistaan lopullisesti sarjan sorakisoissa, Loeb toteaa.

Loeb on voittanut jo seitsemän perättäistä kuljettajien maailmanmestaruutta. Kahdeksas veisi yksin hänet moottoriurheiluhistorian ykköspaikalle.

- On vaikea nähdä muuta tavoitetta kun voittaa mestaruus. En aio muuttaa strategiaani; aion käsitellä kisat yksi kerrallaan. Uuteen autoon tuntuma on hyvä. Testien aikana etenkin moottorin laaja käyttöalue yllätti minut ja auton balanssi on ollut hyvä vaikka voimansiirto koki suuria teknisiä muutoksia, Loeb toteaa.

Ensimmäistä vuotta mestarin vierellä ja tallikaverina ajava maamies Sebastién Ogier starttaa Ruotsissa uransa kolmanteen lumiralliin. Ruotsin MM-reitti on tänä vuonna yhtä Norjan puolella vierailevaa erikoiskoetta lukuun ottamatta käytännössä sama kuin viime vuonna, joten se oli hyvä uutinen etenkin Ogierille.

-         Ruotsin MM-ralli on kilpailu, josta minulla on hyvin vähän kokemusta. Olen ajanut rallin vain kertaalleen kun sijoituin viime vuonna viidenneksi. Voi olla, että MM-avaus on minulle vaikea, mutta kausi on pitkä ja se ei ratkea lumiavauksessa.

Onko Loeb tänä vuonna sinulle hyvä tiimikaveri vai pahin kilpailija?

- Citroën Racing on yhtä kuin yhteistyötä. Jaamme kaiken informaation keskenämme. Yhteinen tavoitteemme on voittaa Citroënille ja siihen meillä on samat mahdollisuudet ja sama kalusto. On siis vain minusta kiinni että pystyn osoittamaan että pystyn saavuttamaan yhteisen tavoitteen siinä kuin lajin maailmanmestarikin, Ogier sanoo.

Kimille 250 testikilometriä

Tehdastiimin ohella Citroën Racing ajattaa Ruotsissa kahta yksityistallin Citroën DS3 WRC –autoa, joita ajavat Ice 1 Racingin Kimi Räikkönen ja Kaj Lindström sekä Petter Solberg World Rally Teamin Petter Solberg ja Chris Patterson. Molemmat autokunnat ajoivat viikko sitten Ruotsissa yhden päivän mittaisen ennakkotestin, jonka tulokseen Räikkönen sekä Solberg olivat tyytyväisiä.

Räikkönen ajoi oman testipäivänsä aikana noin 250 erikoiskoekilometriä. Kimi oli uuden 1.6-litran turbomoottorin suorituskykyyn tyytyväinen. Myös DS3 WRC:n balanssi sekä käsiteltävyys vakuuttivat F1-mestarin.

Kimi kokeili testipäivän aikana useita eri säätövaihtoehtoja, joista hän valitsi Ruotsin MM-avaukseen hyvin lähelle saman paketin kuin tehdastiimin kuljettajat.

Rallin MM-sarjan odotettu avaus käynnistyy torstai-iltana Karlstadin raviradalla ajettavalla (1,90 km) yleisö-EK:lla. Varsinaisille metsäerikoiskokeille kilpailijat päästetään perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina. Ruotsin MM-reitillä on kaikkiaan 22 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 351,0 km.

Ralli päättyy sunnuntai-iltapäivänä Gustavforsin 4,16 km mittaiseen nk. Power Stage –erikoiskokeeseen, joka televisioidaan suorana lähetyksenä. Kyseisellä EK:lla on panosta vaikka ralli olisikin jo yleiskilpailun osalta aiemmin ratkennut, sillä erikoiskokeen nopeimmalle on luvassa kolme, kakkoselle kaksi ja kolmosellekin vielä yksi MM-lisäpiste.

 

 

Ruotsin MM-ralli lyhyesti

Osakilpailu: 1/13

Keskuspaikka: Karlstad, Ruotsi

Huoltoalue: Hagforsin lentokenttä

Renkaat: Michelin erikoisliukuesterengas, 42 kpl/autokunta

Lähtö: Torstai 10. helmikuuta klo 21.00 Karlstad (Suomen aikaa)

Reitti: Kokonaispituus 2059,89 km, josta 22 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 351,00 km. Rallissa ajetaan kaikkiaan 11 eri erikoiskoetta, joista osa kahteen kertaan.

Maali: Sunnuntai 13. helmikuuta klo 18.23 Karlstad

Kilpailunumerot: 1 Sebastién Loeb, 2 Sebastién Ogier, 8 Kimi Räikkönen, 11 Petter Solberg

 

 

Lisätietoja: Auto-Bon Oy / Citroën-viestintä
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 625
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #2 : Toukokuu 29, 2011, 19:14:09 »
Olin viime perjantaina Helsinki Vantaan lentoasemalla matkalaukkukaaoksen takia yli kuusi tuntia. Siinä lentoaseman terminaalissa porttien 16 ja 14 välissä on baari. Jonotin siinä sitten punaviiniä tiskiltä. Jonon ekana oli joku ärsyttävä äijä joka oli nostanut läppärinsä tiskille ja jonon ohi painoi kokoajan porukkaa. Kävi ilmi, että kyseinen herra tarjosi firman piikkiin kaikille noille 'etuilijoille'. Viimein minä pääsin myös tiskille. Kyseinen herra oli siinä lopettelemassa kun vielä yksi äijä kiilasi eteeni ottamaan valkoviiniä. Tällä miehellä oli Ford Abu Dhabi WRC Team takki päällä. Mies joka oli tiskillä läppärinsä kanssa maksoi ja sulki sähköpostiohjelmansa. Hänen läppärin työpöydällä oli taustakuvana Fiesta WRC. Olin jo melko kypsä kyseiseen etuilu ym. "euroopan omistaja mentaliteettiin". Vaikka tiesin, että J-M Latvala johti kyseisellä hetkellä Argentiinan rallia Fiesta WRC:llä niin tokaisin ko. miehelle, että "Citikka on parempi" ja että "Citroen DS3 voittaa Argentiinassa". Kyseistä miestä hymyilytti ja hän vastasi, että "niinhän sinä luulet."

Mies poistui sitten tiskiltä pöytään jossa ainakin 4 hlöllä oli kyseinen Ford WRC Abu Dhabi takki päällä. (Mikä lie Jyväskylän mm-rallin testitiimi). Ne sieltä siitten nostelivat maljojaan ja naureskelivat minun suuntaan.

Vaan se, joka viimeksi nauraa, parhaiten nauraa. :D :D :D :D

Victoire!
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa MarieCurie

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 797
  • Peukkuja: 9
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #3 : Toukokuu 29, 2011, 20:09:00 »
Pistää miettimään ...
Oon tässä jo pari kuukautta kulkenut kaukaa tunnistettavissa olevassa punaisessa Citroën Racing-takissa. Onkohan ny odotettavissa kaikenlaisia epämiellyttäviä kommentteja ja huonoa palvelua  :??

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 502
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #4 : Toukokuu 29, 2011, 20:34:52 »
No niin, jumppaukko näytti taas kaapin paikan, minuutin rangaistuksella varmalla ajolla voittoon (ja vielä Suomipoikien speciaalialustalla?). No ensivuonna muilla on helpompaa kun jää eläkkeelle :D
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 625
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #5 : Toukokuu 29, 2011, 21:07:48 »
Tästä voi vielä seurata katastrofi, prkl:
http://www.iltalehti.fi/ralli/2011052913804874_ri.shtml
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 131
  • Peukkuja: 18
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #6 : Toukokuu 29, 2011, 22:18:25 »
Tästä voi vielä seurata katastrofi, prkl:
http://www.iltalehti.fi/ralli/2011052913804874_ri.shtml

Jos toi on EK:lla tapahtunut niin selvä oikaisu ja siitä sanktiot. Ihan varmasti kun kyseessä on Loeb niin ei tule.
Säännöt on sääntöjä ja ne on kaikille samat.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #7 : Toukokuu 30, 2011, 06:45:42 »
Ei tullut rangaistusta. Taisi olla siirtymällä.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 131
  • Peukkuja: 18
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #8 : Toukokuu 30, 2011, 07:42:54 »
Ei tullut rangaistusta. Taisi olla siirtymällä.

Tässä nähdään taas "asiantuntevan" median uutisointia, MTV3 uutisoi jo ylläolevassa uutisessa "Citroën-kuskit oikaisivat seitsemännellä erikoiskokeella liikenneympyrässä, joka olisi pitänyt ohittaa oikealta puolelta".

No, foortteja varmasti rankaistaisiin vaikka olisi tapahtunut siirtymällä. WRC on lähtenyt uusilla autoilla hienosti parempaan suuntaan, vielä kun saataisiin säännöillä vähän enemmän estettyä härskiä kikkailua jossa sitikalla ollaan ihan mestareita...

edit: jaahas, siellä on taas säädetty:
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2011/05/1337469/loebin-oikaisujupakalle-uskomaton-paatos
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2011/05/1337495/kommentti-fia-alitti-riman-jalleen-kerran

-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 122
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #9 : Toukokuu 30, 2011, 09:09:37 »
Jos toi on EK:lla tapahtunut niin selvä oikaisu ja siitä sanktiot. Ihan varmasti kun kyseessä on Loeb niin ei tule.
Säännöt on sääntöjä ja ne on kaikille samat.

No, samanlaisella oikomisella nämä ranskalaiset tekee autonsakin ;D

Pätkääkään ei nykyään ralli kiinnosta eikä shitroenin rallimenestystä tarvitse tuolla touhulla mulle hehkuttaa >:(

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 625
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #10 : Toukokuu 30, 2011, 09:32:54 »
No, foortteja varmasti rankaistaisiin vaikka olisi tapahtunut siirtymällä. WRC on lähtenyt uusilla autoilla hienosti parempaan suuntaan, vielä kun saataisiin säännöillä vähän enemmän estettyä härskiä kikkailua jossa sitikalla ollaan ihan mestareita...

Loeb sai epäreilun minuutin aikasakon koska yleisö peitti näkymästä aikatarkastuspisteen kyltin ja Loeb ajoi vahingossa aikatarkastuspisteeseen liian aikaisin.
Okei, annetaan Loebille vaikka 10 sekunnin aikasakko siirtymällä oikaisusta ja poistetaan tuo virheellinen minuutin aikasakko. Loebin ja Hirvosen ero oli nyt 2,4sekuntia Loebin hyväksi.
Jos ollaan oikeudenmukaisia niin ero olisi ollut siis 47,6sekuntia Loebin eduksi.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 131
  • Peukkuja: 18
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #11 : Toukokuu 30, 2011, 10:50:05 »
Loeb sai epäreilun minuutin aikasakon koska yleisö peitti näkymästä aikatarkastuspisteen kyltin ja Loeb ajoi vahingossa aikatarkastuspisteeseen liian aikaisin.
Okei, annetaan Loebille vaikka 10 sekunnin aikasakko siirtymällä oikaisusta ja poistetaan tuo virheellinen minuutin aikasakko. Loebin ja Hirvosen ero oli nyt 2,4sekuntia Loebin hyväksi.
Jos ollaan oikeudenmukaisia niin ero olisi ollut siis 47,6sekuntia Loebin eduksi.

Yleisö peittää mitä peittää, kyltti on siinä ja säännöt sanoo mitä se tarkoittaa. Ei se ole epäreilua. Epäreilua on se, kun yhden kuskin kohdalla sääntöjä tulkitaan eri tavalla. :)

Ja ilmeisesti se oikaisu nyt oli kuitenkin EK:lla, ainakin kaikkien uutisten mukaan.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 502
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #12 : Toukokuu 30, 2011, 11:24:17 »
Loeb sai epäreilun minuutin aikasakon koska yleisö peitti näkymästä aikatarkastuspisteen kyltin ja Loeb ajoi vahingossa aikatarkastuspisteeseen liian aikaisin.
Okei, annetaan Loebille vaikka 10 sekunnin aikasakko siirtymällä oikaisusta ja poistetaan tuo virheellinen minuutin aikasakko. Loebin ja Hirvosen ero oli nyt 2,4sekuntia Loebin hyväksi.
Jos ollaan oikeudenmukaisia niin ero olisi ollut siis 47,6sekuntia Loebin eduksi.

Yleisö peittää mitä peittää, kyltti on siinä ja säännöt sanoo mitä se tarkoittaa. Ei se ole epäreilua. Epäreilua on se, kun yhden kuskin kohdalla sääntöjä tulkitaan eri tavalla. :)

Ja ilmeisesti se oikaisu nyt oli kuitenkin EK:lla, ainakin kaikkien uutisten mukaan.

Olihan se pätkällä, mutta ei se nyt niin yksioikoinen asia ole kuin mitä täällä kirjoitellaan. Suomessa kun kirjoitetaan sinivalkoisten lasien läpi nämä asiat! Jos kerran reitistä on epäselvyyttä ja se pätkänä ollessa on mahdollista ajaa kahta reittiä (kun järjestäjä ei huolehdi reitistään) niin eipä siinä mitään epäselvää ole, siitä mennään mistä on nopeampi. Eikä tuollaisia reitteihin liittyviä asioita kuskit keskenään sovi vaan tuohon olisi pitänyt järjestäjän puuttua ja määrätä että tuolta ajetaan, näin ne säännötkin sen homman määrää... Ja tuohan tapahtui jo perjantaina eli tuollanen pitäisi käsitellä nopeammin pois, eikä vasta kisan jälkeen. Ja nyt puhutaan kuitenkin vain 4 sekunnin hyödystä, jos tuosta olisi rangaistus tullut ajoissa niin ei tuo järjestys olisi muuttunut kun Lööppi olisi ajanut sen muutaman sekunnin kovempaa.

Jos kyseessä olisi ollut suomalaisten oikaisu ja muut olisi kiertänyt niin taas olisi vain kehuttu  ::)

Ja mitä tulee tuohon ford vs. citikka niin kyllä siellä fordillakin ihan yhtälailla sääntöä väännetään, mutta kun auto on hitaampi ja toinen kuskeista on keskytysaltis (riskillä kovempaa että pärjää) ja toinen vaan hidas niin ei niitä voittoja vain tule. Nopeampiakin suomalaisia kun vaan olisi jonossa...
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 131
  • Peukkuja: 18
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #13 : Toukokuu 30, 2011, 11:35:38 »
Eikä tuollaisia reitteihin liittyviä asioita kuskit keskenään sovi vaan tuohon olisi pitänyt järjestäjän puuttua ja määrätä että tuolta ajetaan, näin ne säännötkin sen homman määrää...

Tuo uutisissa hehkutettu "kirjallinen sopimus" tunnetaan varmaankin nimellä lisämääräys. Jollain AT-pisteellä kilpailijapari saa korvaavan tiekirjan ja sen vastaanottaminen kuitataan kartturin allekirjoituksella. Uutisten mukaan kaikki olisivat sen saaneet, mutta jostain syystä Elena ei olisi sitä kuitannut... homma vähän haisee, ainakin mun nenään :)
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 264
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #14 : Toukokuu 30, 2011, 11:36:48 »
Olihan se pätkällä, mutta ei se nyt niin yksioikoinen asia ole kuin mitä täällä kirjoitellaan. Suomessa kun kirjoitetaan sinivalkoisten lasien läpi nämä asiat! Jos kerran reitistä on epäselvyyttä ja se pätkänä ollessa on mahdollista ajaa kahta reittiä (kun järjestäjä ei huolehdi reitistään) niin eipä siinä mitään epäselvää ole, siitä mennään mistä on nopeampi. Eikä tuollaisia reitteihin liittyviä asioita kuskit keskenään sovi vaan tuohon olisi pitänyt järjestäjän puuttua ja määrätä että tuolta ajetaan, näin ne säännötkin sen homman määrää... Ja tuohan tapahtui jo perjantaina eli tuollanen pitäisi käsitellä nopeammin pois, eikä vasta kisan jälkeen. Ja nyt puhutaan kuitenkin vain 4 sekunnin hyödystä, jos tuosta olisi rangaistus tullut ajoissa niin ei tuo järjestys olisi muuttunut kun Lööppi olisi ajanut sen muutaman sekunnin kovempaa.

Jos kyseessä olisi ollut suomalaisten oikaisu ja muut olisi kiertänyt niin taas olisi vain kehuttu  ::)

Ja mitä tulee tuohon ford vs. citikka niin kyllä siellä fordillakin ihan yhtälailla sääntöä väännetään, mutta kun auto on hitaampi ja toinen kuskeista on keskytysaltis (riskillä kovempaa että pärjää) ja toinen vaan hidas niin ei niitä voittoja vain tule. Nopeampiakin suomalaisia kun vaan olisi jonossa...

Kyllä ne lasit ovat ainakin täällä usein aika sinivalkopunaiset.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 502
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #15 : Toukokuu 30, 2011, 12:30:30 »
Tuo uutisissa hehkutettu "kirjallinen sopimus" tunnetaan varmaankin nimellä lisämääräys. Jollain AT-pisteellä kilpailijapari saa korvaavan tiekirjan ja sen vastaanottaminen kuitataan kartturin allekirjoituksella. Uutisten mukaan kaikki olisivat sen saaneet, mutta jostain syystä Elena ei olisi sitä kuitannut... homma vähän haisee, ainakin mun nenään :)

Niin tuosta ei kyllä ole mitään tarkkaa tietoa että mikä se on ollut, jutun luin ainakin siitä että se olisi joku yhteissopimus. Mutta näistä kun ei ole oikeastaan missään varmaa tietoa (wrc.com ei julkaise oikein mitään) niin pakko mennä toimittajien huhuilla... Tai ainakaan en ole löytänyt.

Ja jos lisämääräystä ei allekirjoita niin eihän sitten pitäisi päästää pätkällekään? Eikös ne säännöt niin mene => Eli sielläkin järjestäjien mokaa, ja varsinkin kun kyseessä nuottikisa korkeimmalla tasolla niin nämähän pitäisi olla kunnossa jo ennen nuotitusta. Vai meneekö se oikein että tehdäänpä nuotit tuolle tielle ja sitten ajetaankin toista reittiä? Lisäksi tuo pätkä ajettiin myös nelosena, kuinka tuo muutos voi tulla vasta toiselle kierrokselle? Mistä siellä ajettiin ekalla rundilla?
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 429
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #16 : Toukokuu 30, 2011, 12:33:41 »
Kyllä ralleissa ja kiekkokaukaloissa hurrataan suomalaisten puolesta...näin se homma vaan menee... 8)

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 625
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #17 : Toukokuu 30, 2011, 12:57:38 »
Jokainen saa hurrata kelle tykkää. Itse hurrasin Citroenille.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 8
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #18 : Toukokuu 30, 2011, 13:19:56 »
Välineen sijaan hurraan mieluummin suomalaiselle urheilijalle.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 625
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #19 : Toukokuu 30, 2011, 14:48:07 »
Sekin on sallittua. Ralli, kuten monet muutkin lajit ovat joukkueurheilua. Minä kannustin joukkuetta nimeltä Citroen. Samaten kannustin toissa iltana FC Barcelonaa enkä pelkästään Messiä.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 625
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #20 : Kesäkuu 19, 2011, 16:17:44 »
Citroenille kaksoisvoitto Kreikassa tänään.
"Loeb's second place was his 100th podium in the World Rally Championship."
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 131
  • Peukkuja: 18
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #21 : Kesäkuu 19, 2011, 19:26:30 »
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2011/06/1348105/loeb-yllattavan-katkerana---koko-tiimi-tukee-ogieria

"On aika turhauttavaa katsoa, kun koko tiimi tekee taktiikat Ogierin voittoa ajatellen, Loeb totesi kisan jälkeen."

:D

-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 429
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #22 : Kesäkuu 19, 2011, 23:09:12 »
Käskikö Citroën-talli Solbergia hidastamaan? Aika läpinäkyvää toimintaa...
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 502
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #23 : Kesäkuu 20, 2011, 08:14:38 »
Käskikö Citroën-talli Solbergia hidastamaan? Aika läpinäkyvää toimintaa...

Ne mitään käske, jos vuokra-autolla ajaa kovempaa kuin päätallin autolla niin seuraavana päivänä koneesta on tiputettu tehoja pois ja sanotaan että siellä on vika tulollaan pakko tiputtaa tehoa.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Igori

  • Vieras
Vs: WRC uutisia
« Vastaus #24 : Kesäkuu 27, 2011, 14:00:25 »
Tuohon oikaisemiseen vielä ettei se ollut kovin yksinkertainen juttu.

Ensimmäisellä ajokierroksella siinä oli lippusiima estämässä ajamasta lyhyempää reittiä. Kaikki kiersivät siis pitemmän kautta, mutta ennen toisen kierroksen alkua FIAn henkilö oli käynyt lippusiiman poistamassa. Kun se oli poistettu, niin sitikat menivät lyhyemmän kaavan mukaan ja fordit pitemmän.

Ennen rallin alkua oli jossain kokouksessa päätetty suullisesti että sen saa ajaa miten haluaa.
Fordilta väittivät että tälläistä "sopimusta" ei olla missään vaiheessa tehty.

Näin soppa oli valmis...

Maikkarin uutisissa luki että olis ollu joku kirjallinen sopimus ettei siitä saa oikaista.. Mutta en tiä voiko siitä mitään päätellä. Tiedä mitä siinä sopimuksessa on lukenut ja maikkari tehnyt siitä vain omat johtopäätöksensä. Tää oli ensimmäisten uutisten joukossa tapahtuneen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2011, 14:40:50 kirjoittanut Igori »