Xantia Break takajarrupalojen vaihto

Aloittaja Löllö, tammikuu 19, 2011, 19:53:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Löllö

Tervehdys

Katsastuksessa alkoi naukuminen, että -99 Citroen Xantiassani on takajarrupalat ruosteessa ja tulisi vaihtaa, samoin myös jarrulevyt.

Työ olisi tarkoitus tehdä kamun autotallissa ja miekkosen avustuksella, joka on värkännyt autojen parissa aikaisemmin. (ei kuitenkaan mitään megasuper-kokemusta)

Onko kenelläkään citroen-autoilijalla antaa vinkkiä asiaan liittyen? Samalla kyselen itse autoista tuon taivaallista tietämättä, mitä työkaluja kannattaa alkaa metsästämään ettei mene sormi suuhun.

Kiitoksia jo etukäteen!

KariM

Palat ja jouset irtoavat, kun irroitat sen pienikantaisen pultin.

Levyn vaihtamista varten joudut irroittamaan satulan. Siinä kohtaa tuon pienen pultin on ehdottomasti oltava paikallaan, muuten satula menee kahtia. Satula irtoaa niillä isoilla pulteilla. Samalla kun satula on irti, niin raaputtele kaikki hapettumakarsta pois tukivarren ja satulan vastinpinnoista.

Omassani oli levy ruostunut napaan kiinni, joten sitä joutui vähän suostuttelemaan.

Löllö

Kiitoksia Kari.

Tässä vielä metsästämäni xantian takajarrukaavio, lie oikeat paperit?

Osaisitko vielä neuvoa, mitä työkaluja minun on hyvä varata itse operaatiota varten?

Aapo

Työkaluista niin tiedä, ihan tavallisia, mutta varaa niitä M5 x 80? pultteja ja vastaavia muttereita. Katkeavat takuuvarmasti. Ja katkenneen irroitus sitten varovasti, ettei alumiininen jarrusatula lohkea.

KariM

Ei ne pikkupultit mulla katkenneet, mutta hyvähän siihen on varautua. Mutteriahan niissä ei alunperin ole, vaan ruuvi kiertyy satulaan.

-Irroitusöljyä ja bräkleeniä
-Satulan isoihin ja pieneen pulttiin sopivat avaimet, en muista kokoja
-Jarrulevyn kiinnipitävään ruuviin (torx tai risti) sopiva ruuvari; Iskumeisseli ja vasara saattavat olla tarpeen
-Puukko tms. kaavin jolla raapata ne hapettumat
-Pieni teräsharja likojen rapsutteluun
-Jos satulan haluaa etäämmälle autosta, niin jarruputken juntturimutteriin ja ilmausnippaan sopivat avaimet sekä letku ilmausta varten.

Nuo nyt tulivat mieleen. Saattaa siinä sitten muitakin tavallisia kaluja kuten pihtejä, meisseliä tms. tarvita.

Xari

Lainaus käyttäjältä: KariM - tammikuu 22, 2011, 17:15:37
Ei ne pikkupultit mulla katkenneet, mutta hyvähän siihen on varautua. Mutteriahan niissä ei alunperin ole, vaan ruuvi kiertyy satulaan.

Pulteissa (15) on kyllä mutterit takana ja suojalevyt on niillä kiinni.

KariM

Jaa, niinhän tuossa kuvassakin näkyy. En kyllä itse yhtään muistanut :(

ealab

Jarrulevy voi olla varmistettu vaarnaruuvillakin, kanta 5mm, 5mm:n hylsyä siihen. Jos tiukka, niin kepeitä vasaran iskuja sivuittain. Jos vuosittain huoltaa (tarpeellista!) jarrut, niin ruuvien avautumisessa ei olisi pulmia, kun vielä käyttää kierteisiinkin jotain suoja-ainetta, myös satulan ja kynkän välissä. Ruuvit, pultit, kierteet olisi hyvä suojata, että aukeaisivat seuraavallakin kerralla. Levyä pois lyötäessä kannattaisi varoa pyöränlaakeriin kohdistuvia tärskyjä.