Mikä liikenteessä ärsyttää?

Aloittaja Joel, lokakuu 21, 2006, 20:21:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

sevä

Lainaus käyttäjältä: KariM - lokakuu 24, 2006, 16:37:49
-Valoisaan aikaan huomiovalojen asemasta ajovalojen säästämiseksi.

Säästämiseksi??? Ei ajovaloja tarvitse, eikä tule säästää.

mch42

Tavallisin syy sumareiden liialliseen käyttöön lienee teinituunariääliöiden outo käsitys siitä, että auto näyttäisi urheilullisemmalta kun valaistus saadaan lähemmäksi tienpintaa. Hohhoijjaa. Pitäisi kieltää laissa noi saamarin sumarit, tai asentaa autoihin pakolliset ja automaattiset sumutunnistimet valoja ohjaamaan, kun monelle kuskille tuntuu olevan liian ylipääsettömän vaikeata päättää itse milloin niistä oikeasti olisi hyötyä.

jd69dj

Sumareista ja parkkeeraamisesta on Volvofoorumissa piiiiitkät ketjut joten se niistä ärsyttää kyllä!

Vilkuttomuus! mitä ihmettä kuskit kuvittelee säästävänsä, muuta kuin vilkkuja, vaan vähän väläyttämällä niitä jos sitäkään. Siis Ziisös!

Ja juu liikenne ympyrät, pitäis varmaan se vanha tietoisku ottaa takas käyttöön telkkariin ja kertoa mitä siellä ympyrässä oikeesti tehdään. Olen muuten nähnyt Uukkarin tehtävän ympyrässä, vähän soitin torveee, pikkasen vaan!

Ohituskaitan asukit! kun vakkariin näpyttelee semmoset 140+ nin mitä velvettiä ne 110 kaaharit siinä edessä tekee puhelimeen juoruamassa?

Kännykätkin kanssa, ne on ihan oikeasti kielletty ajettaessa, ja juu minä se olen varmaankin joka sitä torvea huudattaa kun sä yrität kertoo tärkeetä juorua sillä tyhjällä vasemmalla kaistalla.
- Tanakele - >:(

andre

Yks juttu on kanssa mikä lähinnä ihmetyttää. Peräkärry perässä ja ajetaan sataa ja moottoritiellä sataakahtakymmentä. Ja ihan sama millainen kärry on perässä, tyhjä tai lastattu tai hevoskärry tai vaikka asuntovaunu.
Sitten kun tapahtuu jotain yllättävää niin kärry voipi lähteä ohittamaan autoa, ei kivaa katsottavaa.

styrox

Haudihou,

Xantian syksyisestä hankinnasta saakka olen lurkkinut taustalla ja päätinpä vastata kokeeksi näin tunteita herättävään topikkiin. Täällä itäsuomessa pahaisessa kaupunginkuvatuksessa vallitsee mielestäni omituinen liikennekulttuuri. Mitä isompi/kalliimpi/tuunatumpi autosi on, sitä vähemmän säännöt sinua koskevat. Karkea yleistys, mutta välillä ei voi kun ihmetellä. Piittaamattomuudesta ja joustamattomuudestahan tämä varmaan johtuu.

Muutamia verenpainetta nostavia esimerkkejä:

Kaupungissa on muutama risteys, joissa mahtuu nippanappa kaksi autoa rinnakkain, eikä kaistamerkintöjä ole. Jos edelläsi ajaa esimerkiksi kesätyörahoilla hankittu takavetoinen 90-luvun alun teiniunelma, voi olla melko varmaa että tämä kuski tekee ns. rallikäännöksen. Jos käännytään siis vaikka oikealle, vähän ennen risteystä koukataan kuitenkin keskiviivan tuntumaan ja sitten vasta oikealle. Vilkku laitetaan tietenkin vasta kun ollaan jo käännytty risteykseen. Turhaa, kaikkihan näkee että oikeallehan se menee. Minkäs sille mahtaa jos jalat on Mäkisen mutta kädet omat.

Vasemman kaistan käyttö on kuin haaste kisaan. Aina on joku ryntäyttelemässä siinä vieressä. Oikealle kaistalle ei voi mennä, koska seuraavasta risteyksestä pitäisi kääntyä vasemmalle, mutta ei voi, koska se vasen kaista on tukossa. Jos kuitenkin yrität ja vilkutat että tahtoisit tulla, niin eipä se käykkään, kukaan ei varmasti päästä väliin.

Julmettu kiihdytys korttelin puolivälissä, ja sitten napakka jarrutus ennen suojatietä. Mutta mistäs peevelistä sitä tietää että pysähtyykö se siihen kuitenkaan?

Kiihdytyskaistojen bensaa säästävä käyttö. Ajetaan kuutta- seitsemääkymppiä ja yritetään sitten jotenkin tuurilla sinne satasta posottavien sekaan. Sitten kun siitä yrittää hetken kuluttua ohi, niin ihme tapahtuu, se kaasu löytyykin sieltä jalan alta, eilä ohi pääse vaikka miten kovaa ajaisi.

Peltipoliisien pelko. Tännekin on ihan taajaman tuntumaan ilmestynyt näitä valokuvauspönttöjä, ja sitten niistä madellaan ohin neljää kymppiä, vaikka kuuttakymppiäkin saisi ajaa. Ensin tietysti jarrutellaan niitten kohdalla ja sitten kun tolppa jää taakse kiihdytetään reippaasti yli sallittuun. Sama seuraavalla tolpalla. Sujuvaa ja mukavaa! Eipä keskinopeus pääse laskemaan.

Tässäpä näit aluksi. Samantapaista kuin muuallakin, mutta niinhän se on. Itse olen tietenkin aivan täydellinen kuski.  :)

Niin, Xantia toimii hyvin.

s-itikka

Jos samaan suuntaan menee kaksi kaistaa ja kohdalle osuu suojatie jonka turvin jalankulkija olisi halukas ylittämään kadun on mielestäni äärimmäisen pelottavaa pysähtyä suojatien eteen, koska (oman kokemukseni mukaan) suurin osa toista kaistaa tulevista autoilijoista ei välitä suojatien eteen pysähtyneestä autosta tuon taivaallista. Pysähtyvät sitten kenties seuraaviin liikennevaloihin 40 metrin päässä...  ??? >:(
Joskus on tullut fiilis että vaarannan jalankulkijan terveyden pysähtymällä suojatien eteen päästääkseni hänet yli.

ealab

On paljon turvallisuusvajetta ja turhautumista aiheuttavia kuskeja. Mitä niille voisi tehdä. Mm. nämä takapuskurissa roikkuvat idiootit kun eivät osaa ollenkaan ajatella. Vaikka sitä, mitä muut heidän toilailustaan ajattelevat. Mitä viisaat kuskit voisivat tehdä, muuta kuin "levitellä käsiään". Ja antaa sikailun jatkua. Kaiken kisäksi nämä puskurissaroikkujat tuntunevat olevan myös hyvin agressiivisia. Luu5:kin on löysässä. Ajavat "minä itse"- mentaliteetilla, vaikka parempi olisi "osa liikennevirtaa"- ment. Tuo perässäni roikkuminen on rasittavaa. Tullaan vaan, eikä merkkiäkään ohittamisesta. Moottoritielläkin. Tällainen asia ei tunnu kiinnostavan esim. Liikenneturvaa.  Loppuisi työt.

Kaitzu

Tieliikennelaki 32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Tässä 95% autoilijoista menettelee väärin. Seuraava tilanne: Ajan omaa kaistaani liikennevirran mukana. Vastaantuleva liikenne pysähtynyt jonoksi, ja jonon välistä kulkee suojatie tien yli. Kaistojen välissä ei suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa. Minun ajokaistani autoilijat 95% todennäköisyydellä eivät pysähdy, yksi kerrallaan, suojatien kohdalla, ja takanani tulevat autot melkeinpä aiheuttavat peräänajon kun eivät huomaa suojatietä edessäni ... Monta vaaratilannetta nähneenä ...

En Citron

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Anders Citron - marraskuu 10, 2006, 11:11:01
Tieliikennelaki 32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Tässä 95% autoilijoista menettelee väärin. Seuraava tilanne: Ajan omaa kaistaani liikennevirran mukana.
Vastaantuleva liikenne pysähtynyt jonoksi, ja jonon välistä kulkee suojatie tien yli. Kaistojen välissä ei suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa. Minun ajokaistani autoilijat 95% todennäköisyydellä eivät pysähdy, yksi kerrallaan, suojatien kohdalla, ja takanani tulevat autot melkeinpä aiheuttavat peräänajon kun eivät huomaa suojatietä edessäni ... Monta vaaratilannetta nähneenä ...

En Citron

Heh.. Nämä ovatkin mielenkiintoisia kysymyksiä.

Tuossa vastaantulijan kaistassa onkin kysymys kohtaamisesta, eikä ohittamisesta. Lisäksi siellä vastaantulijan kaistalla sen näköesteen aiheuttaa suojatien taakse pysähtynyt, eikä eteen pysähtynyt.

Laki puhuu suojatien eteen pysähtyneestä ajoneuvosta, siis myös vaikka siihen pysäköidystä polkupyörästä. Miten sitten pitäisi suhtautua suojatien eteen "pysäköityyn" lumikasaan.

Minä en tiedä, kunhan vain kysyn. kaiketi pitäisi käyttää sitä kadonnutta maalaisjärkeä.
Citroën 2CV AZ Berline -56

Voimalaituri

Kyllä ärsyttävintä on vasemmalla kaistalla hidastelu. Eivätkä yleensä edes ymmärrä pikku vihjettä (pitkien väläytys, äänimerkki), että se Micra kannattaisi pistää oikealle kaistalle jonon sekaan matelemaan sen sijaan että tukkii koko liikenneväylän ja edesauttaa sen jumiutumista klo 16 ruuhkassa. Yleensä vasemmalla ajamisessa ei ole edes mitään perustetta, eli kyseessä ei ole kääntymään ryhmtityminen.

Kuten joku jo mainitsikin, niin nämä rampeilta liikenteen sekaan tulot ovat kyllä toivottomia varsinkin naiskuskeilla. Körötellään 40km/h hitaammin kuin liikennevirta ja loppujenlopuksi pysähdytään odottelemaan koska sopiva 300m metrin rako löytyisi.

KareJG

Vilkun "säästeliäs" käyttö >:( >:( >:(

Suuntavilkun käytö on vähentynyt viimeisen viiden vuoden aikana. Syksyllä 2006 vilkkua käytti 80 prosenttia kuljettajista, kun vuonna 2001 osuus oli 88 prosenttia. Tulokset perustuvat Liikenneturvan liiikennekäyttäymisen seurantaan (Ref.: Timo Turkula, HS 11.11.2006). 

Mitsubishi Outlander PHEV vm 2013, C5 Tourer vm 2009

ealab

Väärin liene. Vilkkua käyttämättä nuo prosentit!

lothar

Vilkkua käyttämättä nuo prosentit!

Juuri näin. Olen pitänyt "omaa tilastoa" vilkun käytöstä, ts. aktiivisesti seurannut, kuinka se vilkku vilahtaa... ei se vilahda ainakaan oikein. Vilkun käyttö ennakoivasti, eli näyttämällä suuntamerkillä, mitä aikoo tehdä, on olemattoman pientä. Yleinen tapa on esim. kaistaa vaihtaessa, että vilkku vilautetaan vasta silloin, kun ollaan jo toisella kaistalla, jos silloinkaan. Sitten nämä säästeliäät, jotka vilauttavat kerran...muka makeesti. Joustavuus on myös tipo tiessään. Eilen la Vantaan Jumbosta poistuttaessa oli kaikki poistumisväylät täysin jumissa. Kukaan ei päästänyt ketään liittymään jonoihin liikenneympyröissä eikä parkkihalleissa. Tuollaisessakin tilanteessa vetoketjumaisesti päästettäisiin joka toinen auto jonoon ja liikenne rullaisi.   

Zygi

Lainaus käyttäjältä: lothar - marraskuu 12, 2006, 14:51:56
Vilkkua käyttämättä nuo prosentit!

Juuri näin. Olen pitänyt "omaa tilastoa" vilkun käytöstä, ts. aktiivisesti seurannut, kuinka se vilkku vilahtaa... ei se vilahda ainakaan oikein. Vilkun käyttö ennakoivasti, eli näyttämällä suuntamerkillä, mitä aikoo tehdä, on olemattoman pientä. Yleinen tapa on esim. kaistaa vaihtaessa, että vilkku vilautetaan vasta silloin, kun ollaan jo toisella kaistalla, jos silloinkaan. Sitten nämä säästeliäät, jotka vilauttavat kerran...muka makeesti. Joustavuus on myös tipo tiessään. Eilen la Vantaan Jumbosta poistuttaessa oli kaikki poistumisväylät täysin jumissa. Kukaan ei päästänyt ketään liittymään jonoihin liikenneympyröissä eikä parkkihalleissa. Tuollaisessakin tilanteessa vetoketjumaisesti päästettäisiin joka toinen auto jonoon ja liikenne rullaisi.   

Kerrottakoon nyt itse että olen kotoisin Tampereelta, 26 vuotta siellä asunut, joten ei ole Helsinkilisiä tässä hommassa.

Mielestäni pääkaupunkiseudulla liikenne toimii ja on suht asiallista, ainakin normaali olosuhteissa. Myös vilkkua voi käyttää jos haluaa vaihtaa kaistaa tai kääntyä. Mutta tilanne on toinen esim juuri Tampereella, ehkä muuallakin suomessa. Jos käytät vilkkua indikoit että haluaisit jonkun eteen. Se kahden metrin väli menee umpeen siitä mihin ajattelit että saattaisit päästä. PK-seudulla toisin, vilkku päälle ja tilaa yleensä tulee. Täällä myöskin tulee itse annettua paljon helpommalla tilaa, mikä on myöskin järkevää koska liikennettä on enemmän. Joten jatkan edelleenkin tätä että Tampereella näytän vilkkua vasta kun olen jo puoliksi kaistalla, koska muuten en pääse minne olen haluamassa. Tosin annan kyllä tilaa jos joku laittaa vilkun viereisellä kaistalla edessäni tilaa, toivottavasti muutkin. Olen itse välillä tuota kokeillut mutta tuloksitta.

lothar

Itse liikun päivittäin ruuhka-aikoina Helsingin keskustaan ja takaisin Lahden väylää ja kyllä nuo "tampereen opit" on jokapäiväisiä ainakin sillä reitillä. Tuo olikin mielenkiintoista, että vilkuttamatta jättämättä on mahdollisuus päästä noihin ahtaisiin rakoihin...

Kaapelimies

Täällä Lahden suunnalla on sanonta "Onnistunut kaistanvaihto perustuu kanssa-autoilijoiden täydelliseen yllättämiseen"   :-\ Liekö oppi mennyt täältä Tampereelle, nääs, vai vastoinpäin?

Xari

Jos ei tuu vilkulla tilaa niin sit kiilataan ;D

Nykyisellä tuota menetelmää ei viitsi kauheasti käyttää mut aikanaan Ladalla toimi hyvin.

Joskus tuli ajeltua pari päivää Ateenassa,kukaan ei käyttänyt ikinä vilkkua,puolet ei edes katsonut onko tilaa ja silti se homma toimi ja liikenne meni eteenpäin,ja välillä todella kovaa 8)

styrox

Lainaa
Joskus tuli ajeltua pari päivää Ateenassa,kukaan ei käyttänyt ikinä vilkkua,puolet ei edes katsonut onko tilaa ja silti se homma toimi ja liikenne meni eteenpäin,ja välillä todella kovaa 8)

Yleistän tässä nyt sitten tietoisesti, mutta esimerkkinä menköön sitten näin.

Juu, kyllä ajelu ulkomailla tekee hyvää suomalaiselle punaniskakuskille. Olimme toissavuonna joulun aikaan etelä-ranskassa liikkeellä omalla autolla ja suhailimme sitten pitkin rannikkoa italiaankin. Liikenne niissä pienemmissäkin italialaisissa kaupungeissa on jotain aivan käsittämätöntä, mutta silti kaikki sujuu. Hyvänä esimerkkinä vilkkaat liikenneympyrät. Jos perinteisesti väistät jo ympyrässä olevia, voit olla varma että saat odotella vaikka usean tunnin. Tilaa tulee kiilaamalla keula uhkarohkeasti sinne sekaan.

Ranskalaisilla ainakin oli kelpo tapa näyttää motarilla jos haluaa ohi. Laittoivat vilkun vasemmalle. Kun peilistä huomasi että jaaha, tuo vilkuttaa, se haluaa ohi. Jos ei vilkutellut, niin se piti minun vauhtia sopivana ja peesaili vaan.

Saksassa liikenne oli taasen käsittämättömän sujuvaa, ja esimerkiksi vilkun käyttö oli ehdoton edellytys hengissä selviämiseen motareilla, saati sitten niillä vapaan nopeuden pätkillä. Kun edelläajava laittoi vilkun päälle jo hyvinkin puoli kilometriä ennen kääntymistä, kaikille oli heti selvää mitä kohta tapahtuu. Kohteliasta ja muut huomioon ottavaa.

Suomipojalla meinasi pari kertaa olla kabiini täynnä käsiä ja jalkoja kun huomasi karauttavansa huoltoaseman pihaan noin sataakuuttakymppiä. Vauhtisokeus voi olla vaarallista.

Igor

Juu, Tampereen suunnalla vilkuttaminen on kuittaus onnistuneesta kaistanvaihdosta.

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Zygi

Lainaus käyttäjältä: Pugi306 - marraskuu 24, 2006, 22:35:48
Ylimielisyys ja kaikenmaailman sporttipellet ärsyttää, ylimielinen käytös liikenteessä taitaa olla oikein muodissa Helsingin seudulla.

Voisitko täsmentää tätä ylimielistä käytöstä, se on aika laaja käsite.

Xari

LainaaYlimielisyys ja kaikenmaailman sporttipellet ärsyttää,

Niinpä,mut turha arkailukin on haitaksi,välillä kun tekee jollekkin tilaa ja vaikka jättäisi rekan mentävän reijän niin sitä vaan ihmetellään ja katsellaan kuin lehmä uutta porttia ja mietitään viikko että menisikö vai ei.

Tilaa tehdään mut odotella ei,jos ei osaa mennä niin seisköön paikoillaan >:(

Ylimielisiä sporttipellejä voi sit joskus joutessaan vähän kouluttaa ;)

Aakku

Kannattaa muistaa, että tilastojen mukaa yli 90% meistä on keskitasoa parempia kuljettajia....siis omasta mielestään. Minä mukaan lukien :)

Muita siis on syytäkin kouluttaa..eikö?
Citroën 2CV AZ Berline -56

Jar

Ylivoimaisesti eniten liikenteessä ärsyttää yhdistelmäkuskit, jotka alkavat ohittaa toista samanlaista sillä 1-2 km/h nopeuserolla. Tähän tuntuu törmäävän ainakin motareilla kohti Venäjän rajaa säännönmukaisesti.

Sen saapuuko rajalle 5 minuuttia aiemmin vai myöhemmin laskisin ammatin varjopuoliin, pakkoko sitä on viattomia kanssa-autoilijoita kiusata.
Citroen 1.8x Break -97, RIP 29.12.2006, odottaa lunastustarjousta
Citroen 2.0 16v sx break - 96

Xari

LainaaMuita siis on syytäkin kouluttaa..eikö?

Juu tietysti :P

Ja näihin törmää aina välillä itsekkin,vai eikö kukaan muu ole törmännyt autoilijoihin jotka ajaa 20km/h alle rajoituksen ja aloittaa hillittömän valojen vilkuttelun ja torvensoiton kun ne ohittaa ihan laillisella nopeudella ???

Tosin jos toisen mielestä vauhtia on liikaa niin helppohan sitä on hiljentää ;D

ValkoturkkiC5

Junat pitäs saada kulkemaan kolmeasataa (vaikkei olekaan matkustajia), joka mummonmökkiin pitäisi saada laajakaista, käyttäkää julkisia kulkuneuvoja ( meidänkin tiellä meni viime kesänä bussi, tosin yksityinen), maantienopeuksia olisi laskettava. Tätä mieltä ollaan liikenneministeriössä.

Miten voisi ymmärtää sitä, että jokunen vuosi sitten peruskorjattu tie jonka nopeus voitiin nostaa silloin sataseen on nyt niin turvaton että sulaksisuolattuna luistonesto päällä sitä on ajettava kahdeksaakymppiä. Ensi vuonna se on niin turvaton, että sitä on ajettava seitsemääkymppiä.
Millä me tienkäyttäjät saataisiin tähän järjettömään kehitykseen loppu ?

Toinen käsittämätön asia on tämä tiemestareiden käyttäytyminen. Onko nopeusrajoituksilla kiristäminen oikea tapa yrittää saada rahaa tiestön korjaamiseen.
Mielestäni lähtökohta pitäisi olla se, että kaikki päätiet (siis VT 1- ??) pitäisi pystyä ajamaan satasta päästä päähän kesät talvet.   
Viimeisin päätös oli ettei leveäkaistateitä kannata rakentaa suomeen !! Pitää olla nelikaistatie, ja kallis !

Miksi maantieliikenne on asia jossa voidaan mennä kokoajan taaksepäin, paitsi kerätyissä veroissa tietysti !
Mistä löydettäisiin teidenritari puhumaan asiasta ?  Olis muuten ihan mielenosoituksen paikka.