Mikä liikenteessä ärsyttää?

Aloittaja Joel, lokakuu 21, 2006, 20:21:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Joel

Aaattelin aloittaa tälläisen topikin, liekö asiaa jo puitu täällä... :)

Niin, mikä ärsyttää?
Itse huomasin tänään ajellessani kotiinpäin, niin talvirajotukset ovat tulleet voimaan.... argh. Miten voi olla turvallista ajaa jonomuodostelmissa?  Huomasin sen, että tännekin hiljasten liikenteiden alueelle alkoi jonoja muodostua, kun tuli nämä alennetut rajoitukset. Ja miksei sillä autolla ajeta sitten sitä 80 km/h??? Jonon vetäjänä yleensä joku ajokki, joka ajaa 70 km/h...

Toinen, mikä aiheuttaa ärsytystä, on vilkkujen käyttö tai siis käyttämättömyys. Miksi se vilkku pistetään vasta kääntyessä päälle? Siinä ajassa olisi 5 autoa kerinnyt mennä risteyksestä, kun odotellaan sitä yhtä, joka vilkuttaa vasta kääntyessään...

Eiköhän tämä vielä jatkoa saa...

Xanteri

Ihan yleisesti ylimielinen asenne ja kanssaliikkujien huomioimatta jättäminen. Eli esim. just tuo vilkun käyttämättä jättäminen, ei anneta tilaa kaistanvaihtajalle, vaaralliset ohitukset, kiilaaminen.

Lexa

Justiin nämä talvirajotukset...ei hyvää päivää...

Tänään eka työpäivä ja koko 60 km:n väli 80 km/h...uusi asfaltti....keskellä korpea...pitkiä suoria...kesäkeli...ei ketään liikenteessä (no muutama hullu la - iltana).

Väsyttämään rupes jo töihin mennessä...kyllä syö miestä...vaikka mää päätin mennessä jo, että opettelen ajamaan koko talven "ihmisiksi" eli n. satasta :angel:...väsytti siltikin >:D
...Hilijaa ja matalalla...
Ex-C6 2007 2.7HDI

Gusse

Minua ei välttämättä häiritsee niinkäin talvirajoitukset, mutta vilkun uupuminen häiritse sitäkin enemmän. Vilkun uupumisen huomaa itse yllättävinä kaistanvaihtoina jopa silloin kuin on itse jalankulkiana.
exät  XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE, Volvo 460

Obelix

Vilkun käyttämättömyys kyllä ottaa päähän ja toinen juttu on moottoritiellä kun ohituksen jälkeen pitää tulle heti nokan eteen vaikka tyhjää keskikaistaa olisi kilometrikaupalla eikä ketään takaakaan tulossa. Sadekelillä erittäin v----maista toimintaa.

ealab

Jos nämä vilkun käyttämättä jättäjät osaisivat ajatella. Niin heidän mieleensä voisi tulla, että mitä muut ajattelevat heistä. Sama koskee takapuskurissa roikkuvia idiootteja. Ajattelua löytyisi?. Ei se ole mahdollista. Sori vaan. Tämä poislukien sitikkakuskit Ainakin sitikkakuskille. Jotain harvaa poikkeusta lukuunottamatta. Kyseessä lienee laina-auto.

andre

Vilkun käyttämättömyys, takapuskurissa roikkujat ja älyttömät ohitukset. Se on kumma kun pitää lähteä silloin ohittamaan kun keltainen katkoviiva alkaa ja vastaantulijakin näkyy jo. Varsinkin Suomenlahden toiselta puolen tulevat toimivat juuri noin. Olenkin miettinyt sitä, että jos se keltainen viiva heillä tarkoittaakin että nyt saa lähteä ohittamaan.  :police:

sevä

Jotenkin aina välillä tuntuu että ihmisillä on liikennesäännöt pahasti hukassa. Mm. kävellään väärälläpuolella tietä, Vilkutetaan vasemmalle ympyrässä ajettaessa (ja otetaan se pois päältä poistuttaessa ympyrästä)... Kerran perässäni työpaikan parkkikselle ajoi äijä, joka valitti etten väistänyt häntä kun hän tuli sivutieltä jossa ei ollut kolmiota. Hän tuli vasemmalta... uhkaili vielä poliisilla :)

Eniten kuitenkin ärsyttää alinopeutta ajavat! Tämä korostuu omalla kohdallani, koska C4:ssa on todella tarkka mittari. Ihmiseten pitäisi kyllä tajuta oma nopeutensa jos perään muodostuu jatkuvasti jonoa. Silloin voisi tarkistaa oman nopeutensa tai väistää sivuun. Alinopeutta ajavan ohituksessa ottaa yleensä sen riskin, että jossain on poliisi tutkan kanssa. Ohitus 90-95km/h satasen alueella ajavasta vaatii yleensä ylinopeutta...

Alinopeuteen liityy monesti vielä sellainen ilmiö, että silloin kun on ohituskielto tai vastantulijoita, niin nopeus laskee selvästi ja sitten kun olisi hyvä paikka ohittaa, niin nopeus nousee rajoitukseen.  :x

Ärsyttävää alinopeutta näkee monesti myös risteysajossa. Miksi auton pitää olla melkein pysähtynyt ennen kuin renkaita voi kääntää?

ARGH!

KariM

Mua talvinopeusrajoitukset eivät enää sinällään nypi, kaipa siihen ajatukseen on vain alistunut. Paljon enemmän harmia aiheutuu siitä, etteivät kaikki kuljettajat noudata niitä. Nopeuserot ja sitä kautta ohittelutarve on merkittävästi suurempi kuin kesällä.

Vielä talvirajoituksista: Olkoot siis minun puolestani, mutta se, että niitä joka kevät niitä jätetään purkamatta osalla teistä, nyppii oikein huolella  >:( Tätä kun jatketaan muutama vuosi, satasen alueet ovat kuihtuneet kokonaan pois, ja voidaan aloittaa keskustelu talvirajoitusten pudottamiseksi seitsemäänkymppiin.

Joel

Lainaus käyttäjältä: KariM - lokakuu 22, 2006, 11:48:01
satasen alueet ovat kuihtuneet kokonaan pois, ja voidaan aloittaa keskustelu talvirajoitusten pudottamiseksi seitsemäänkymppiin.

Täällä Pohjois-Karjalassa on jo joitain tieosuuksia muutettu 70 km/h-alueiksi, siitä se vähitellen muuttuu kaikkialle. Nämä alueet ovat olleet tosin 80-alueita alunperin. Tuo kait se on halvinta tien kunnostusta, kun lasketaan vain nopeusrajoituksia tieosuuksilla.

Aakku

Tää mun vastaus nyppii kyllä aika monia. >:(

Satasen rajoituksella ajelen yleensä samaa vauhtia kuin rekat. Elikä jos näen rekan edessäni, niin pysyn siitä reilun 200 metrin päässä ja asetan vakkarin näyttämään n. 88km/h. Otan rennon asennon ja nautin pienistä kulutuslukemista. Ajan reunassa ja tarkkailen takaa tulevia tehden tilaa. Edellyttää ajoonlähtöä 5-10 minuuttia aikaisemmin. Jätän siis hyvän ohitustilan eteeni. Jotta en ärsyttäisi takaatulevia liikaa, niin rekan puuttuessa ajelen normaalia tienopeutta ja heivaan vasta rekan saavutettuani.

Talvisin tilanne on hankalampi, kun on 80km rajoitus. Ajelen jotakuinkin samaa nopeutta kuin kesällä. Ehkä hieman alle, mutta en alle rajoitusten. Tie on täysin suolavellin peitossa. Koko ajan takaa tuuppaa autoilijoita ohittamaan suolavettä paiskoen. Pyyhkijät viuhuu täysillä. En ymmärrä miksi ne ottaa sen edellä ajavani rekankin kiinni ja roikkuvat siinä 50 metrin päässä jopa 10 km. Se se vasta on tien tulppa joka rekan perässä roikkuu kiinni.
Citroën 2CV AZ Berline -56

danbomp

No jos ihan rehellisesti sanon niin suurin osa autoilijoista ja varsinkin "ammattiautoilijat".
Tässä kun on taas pelkästään ajanut melkein 7 kuukautta joko fillarilla tai prätkällä niin ei voi kuin ihmetellä päivittäin autoilijoiden aivoituksia. Toinen todella suurta ärtymystä ovat koiran kusettajat. Fillarilla kun menet kevyenliikenteenväylää niin siinä on ihmeissään kun isäntä/emäntä toisella puolella ja hurtta viis metriä pitkän narun jatkona jossain toisella puolella väylää, kelloa jos soitat niin heristellään että mitä sä siinä soittelet.
Yamaha GTS 1000 & XS 650
Volvo 245 & Amazon Herrgårdsvagn

Seefemma

Yhteen sanaan mahtuu paljon ärsytystä ja se on ITSEKKYYS  >:D

MINÄ käännyn nyt ja te muut saatte pysähtyä MINUN taakseni, koska MINÄ en väistä ketään vaan pysäytän koko maantieliikenteen ryhmittyessäni keskelle kaistaa, vaikka aion kääntyä oikealle.

Minä painan aina jarrua ensin ja laitan sitten vasta vilkun päälle, se on teidän velvollisuutenne arvata minne MINÄ käännyn, vai käännynkö ollenkaan.

Minä ajan 80:n alueella 60km/h, koska MINULLA ei ole kiire mihinkään. Vaikka takanani on kilometrin autojono ja edessä ei näy kuin vastaantulevaa liikennettä, MINÄ en pysäkille väistä. Silloin kun MINULLA ei ole tarvetta ajella kovempaa, ei ole tarvetta muillakaan.

Noh, näitä esimerkkejä riittää loputtomiin...

Mörökölli

Kaiken eniten ärsyttää ohittelijat jotka loskakelillä koukkaavat takaisin kaistalle heti keulaan eteen vaikka olisi vaikka kuinkakin paljon vapaata tietä edessä. Toinen kategoria joka ärsyttää ovat jonon vetäjät joille yhtäkkiä tulee kiire ohituskaistojen kohdalla palatakseen takaisin tientukon rooliin ohituskaistan loputtua...

Johannes Vitku

Itseäni pännii eniten kaikki "matelijat" Alinopeutta keskellä tietä ettei vaan lähe kuivalla asvaltilla auto lapasesta. Täällä maaseudulla paikalliset maajussit eivät päästä autoja ohi, vaikka pysäkkejäkin on runsaasti.

Taajama-ajossa ottaa päähän kevyenliikenteen edustajat jotka tekevät mitä lystäävät. Niillä ei ole itsesuojeluvaistoa. Fillarilla eteen sivulle katsomatta!!! Jalankulkijat eivät käytä suojateitä. Ja heiluttavat vielä nyrkkiä kun meinaavat juosta alle!!! Yleensä autoilija saa syyt niskoille. Kun laki tuntuu olevan kamikaze pyöräilijöiden ym. puolella. Kaupungeissa välillä näkyy fillari lähettejä jotka ei tippaakaan noudata liikennesääntöjä. (ei edes sen vertaa mitä minä itse). Mielestäni fillarit pitäisi hävittää ajoradalta ja pistää ne sinne kevyenliikenteen väylälle (vaikka jalkakäytävälle jos ei muuta vaihtoehtoa ole!!!)

sevä

Lainaus käyttäjältä: Johannes Vitku - lokakuu 22, 2006, 17:52:29
Mielestäni fillarit pitäisi hävittää ajoradalta ja pistää ne sinne kevyenliikenteen väylälle (vaikka jalkakäytävälle jos ei muuta vaihtoehtoa ole!!!)

Kannatan. Meilläkin liikkuu näitä itsemurhakandidaatteja jotka ajavat pyörällä ajoradalla vaikka tien toisella puolella on pyörätie! Yhdessä jyrkässä alamäessä, varsinkin talvella pääkallokelissä, hirvittää lähteä ohittamaan niitä...

sevä

Joskus aikoinaan kun tuli ajettua Ruotsin läpi. Siellä oli teitä jossa ei ollut ohituskaistaa vaan väistökaista.
Toimisikohan tuollainen Suomessakin? Hitaamman olisi väistettävä nopeampaa. Se voisi jonkin verran opettaa autoilijoille toisten huomioon ottamista. Lisäksi ohittaminen ei ehkä olisi sellaista "hampaat irvessä ohi, hinnalla millä hyvänsä" tyylistä.

Joel

Lainaus käyttäjältä: sevä - lokakuu 22, 2006, 19:24:02
Joskus aikoinaan kun tuli ajettua Ruotsin läpi. Siellä oli teitä jossa ei ollut ohituskaistaa vaan väistökaista.
Toimisikohan tuollainen Suomessakin? Hitaamman olisi väistettävä nopeampaa. Se voisi jonkin verran opettaa autoilijoille toisten huomioon ottamista. Lisäksi ohittaminen ei ehkä olisi sellaista "hampaat irvessä ohi, hinnalla millä hyvänsä" tyylistä.

Tuo on hyvä juttu tuolla länsinaapurissa ja siellä sitä myös käytetään. meillähän pitäisi tehdä myös lakiin muutos, joka sallisi väistön "pientareelle". Itse päästän esim. kärryä vetäessäni ohi väistäen leveälle pientareelle, joita näkyy silloin tällöin. Näin tehden olen rikkonut lakia, mutta liikenne on sujunut. Toisaalta,kun lisättäisiin näitä ohituskaistateitä, sekin sujuvoittaisi liikennettä.

Ja yksi ärsytyskohde lisää tältä päivältä... miksi ohittajan pitää vetää tosiaan puskurien tuntumasta takaisin omalle kaistalle samalla loskaa ja rapaa heittäen... kaistaa olisi kuitenkin kilometrin verran tyhjänä. Eikä siinä vielä mitään, mutta kun sitten ohituksen jälkeen jäädään ajelemaan siihen eteen...prkl menisi sitten menojaan, eikä jäisi kupeksimaan...

Jussi

Eniten ärsyttää mateleminen, toisaalta myös ylenpalttinen kaahaaminenkin ärsyttää ja nykynuorison suosima "urheilullinen ajotyyli" saa mutterin kasvamaan otsaan todella nopeasti.

Moottoripyöräilijätkin ärsyttää... ei tavalliset siististi ajavat motoristit vaan kyykkypyörillä koheltavat ääliöt... ennen moottoripyörillä ajettiin siististi, motoristit liki poikkeuksetta hallitsivat ajokkinsa paremmin kuin keskiverto autoilija omansa, nykyään näyttää että tilanne on päinvastainen.

Oikeastaan kaikki muut paitsi minä itse ärsyttävät minua liikenteessä :)

eerikki

Neljä ärsyttävintä kuljettajatyyppiä:

Alinopeutta ajavat, yleensä 5-15 km/h alle tienopeuden, jolloin ohitus väkisinkin aiheuttaa hetkellisen ylinopuden.

Käännyttäessä vauhdin kävelynopeudelle pudotavat kuskit. Sitten taas kun saadaan renkaat suoraan, niin puhalletaan niin helvetisti ylinopeutta.

Motokuskit, jotka ajavat ruuhkassa kaistojen välissä autojen sivupeilejä kolistellen (Kehä 1:llä).

Kaikki muut autoilijat (joke, joke)  :-\

Xari

Eniten mua jurppii kun joku ajaa samalla tavalla kuin minä itse :P

Gusse

Lainaus käyttäjältä: sevä - lokakuu 22, 2006, 19:24:02

Onhan Suomessakin tällä hetkellä kokeilussa noita leveäkaistaisiateitä. Pisin pätkä on tällä hetkellä valtatie kuutosella. Leveäkaistatiellä on sallittua ohittaa vaikka on vastaantulevaa liikennettä kunhan ohittava auto ei ylitä keskiviivaa. Suomessa ihmiset eivät vain osaa ajaa tällaisilla teillä ja ajavat keskellä omaa kaistaansa, vaikka pitäisi ajaa oikeata laitaa.
exät  XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE, Volvo 460

Xari

LainaaLeveäkaistatiellä on sallittua ohittaa vaikka on vastaantulevaa liikennettä kunhan ohittava auto ei ylitä keskiviivaa. Suomessa ihmiset eivät vain osaa ajaa tällaisilla teillä ja ajavat keskellä omaa kaistaansa, vaikka pitäisi ajaa oikeata laitaa.

Ja vielä suurempi osa ei osaa ohittaa oikein,jatkuvasti noilla tulee ja menee autoja jotka ohittelevat väärää kaistaa myöden vastaantulijan kohdalla :x

Tuntuu välillä ihan siltä kun olisi ajelemassa Puolassa ::)

Kaitzu

Vilkusta: Jos ajateltaisiin, että vilkkua käyttämällä varoitetaan esimerkiksi että hetken päästä aiotaan jarruttaa - ts. Vilkku ENNEN Jarruvaloja!

Ottaa päähän kun joskus suoralla tiellä ajetaan satasta, ja yhtäkkiä edelläolevan jarruvalot palaa - "onko edessä hirvi, vai sorsaperhe, vai kolari, vai onnettomuus vai MIKÄ?" minä ihmettelen ... ei vaiskaan, edelläoleva löysi kuin löysikin vilkun että aikoo kääntyä ... *p***ele*

Citruskuskina en enää näytä keskisormea - vaikka joskus mieli tekisi  :)

Lexa

Lainaus käyttäjältä: Anders Citron - lokakuu 22, 2006, 23:11:49

Vilkusta: Jos ajateltaisiin, että vilkkua käyttämällä varoitetaan esimerkiksi että hetken päästä aiotaan jarruttaa - ts. Vilkku ENNEN Jarruvaloja!

No näinhän sitä just pitääkin käyttää! Ainaski minä...jos muistaa ;D Siis oikeesti.

Juu ja pesuuksissa roikkuvat panee ottasuonen pullistelemaan...tänäänkin S80 tais tykätä kyttyrää kun vetasin ohi...se kun arpo rekan ohitusta...sitte se roikkuki 55 km perseessä välillä pitkät päällä aika likelläkin...mutta tuli eilen luvattua, etten kaahaa, niin en sitte kaahannu karkuun, vaan kärsin >:(

Edit...jaa olis pitänyt quoten jälkeen kirijottaa...tämäkin ärsyttää >:D

EDIT: korjattu lainaus
...Hilijaa ja matalalla...
Ex-C6 2007 2.7HDI