Berlingo - 1.9d:n savutus

Aloittaja pertsa, lokakuu 15, 2010, 10:46:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pertsa

Ilmat taas kylmeni ja samalla alkoi deselin savutus. Sinänsä tuttu juttu viime talvelta.

Kylmänä kun käynnistää, koko kulmakunta peittyy siniseen savuun. Ja hajusta päätellen savu aiheutuu palamattomasta polttoaineesta, ei moottoriöljystä.
Savutus loppuu, kun moottori lämpenee. Siihen asti nykii ja pätkii.

Värkki on vuodelta 2000 (mallivuosi 2001) DW8 Lucasin pumpulla ja käsittäkseni ilman ECUa. Ainakaan ECUa ei löydy akkukotelon takaa, missä sellaisen pitäisi Haynesin mukaan olla.

ECUllisissa malleissa on kuulema ollut joku ohjelmavika, joka on korjaantunut moottorinohjauksen ohjelmapäivityksellä, mutta mistä tämän esihistoriallisen laitteen vikaa lähtee etsimään?
Hehkut on kunnossa, venttiilit on säädetty.
Onko pumpun yhteydessä joku ulkoilmaa haisteleva anturi? Jäähdytysnesteen lämpötilaa seuraava anturi on lämpömittarianturin vieressä, se on ilmeisesti kunnossa. Vaihdoin sen viime syksynä ilmeisen turhaan, koska vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta.
Pumppuun menee jokunen sähköjohto, mutta käsittääkseni ne ovat sammuttimen ja ajonestolaitteen juttuja?

Ideoita?

HiTec

Tuo 1.9 DW8 kun on esihistoriallista esikammio-mallia, niin eiköhän sillä aika luonnolisesti ole myös esihistoriallisen tyypilliset ominaisuudet ja ongelmat. Perinteisesti kovin runsas savutus viittasi pienentyneisiin puristuksiin ja taas oli putkitusta kohta tiedossa. Sinällään toimiva patahan se on tuollaisenaankin ja itse laittaisin tuon savutuksen enempi vain estetiikan puolelle. Sama patahan sitä tuossa -99 Partnerissanikin raksuttaa 8)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Karvalakki

Oletko kokeillut egr:n tulppaamista? Voiskohan sillä olla vaikutusta savutukseen? Kun kone on lämmin ei ole egr:kään käytössä.

p-cmies

kimmoa

Dieselistä tulevaan siniseen savuun kylmänä voi olla syynä myöhäinen ruiskutusennakko, joka helpoiten selviää merkkaamalla pumpun paikka ja kääntämällä sitä hieman aikaisemmalle.

Kuuluuko moottorin käydessä epämääräisiä "kolahduksia" jotka kuulostaa aivan työtahdilta mutta tulee kahden normaalin työtahdin väliin? Jos kyllä, niin se on merkki kusevasta suuttimesta ja se voisi hyvinkin aiheuttaa savun. Itselläni on tuommonen moottori Talbot Horiskossa ja siinä kusi 2 suutinta. Savu oli aivan järkyttävä kylmänä. Kärkien vaihto korjasi ongelman.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

pertsa

EGR-on tulpattu pari vuotta sitten.
Venttiilit on säädöissään, tarkastettu kesällä, säädetty noin 50000 km sitten.

Nuo kimmoa:n antamat tuntomerkit kusevasta suuttimesta tuntuvat varsin tutuilta.

Onko kenelläkään heittää arvausta, mitä mahtaa kustantaa suutinkärkien uusiminen?
Kannattaako / onko viisasta tehdä itse, vai onko aina pajahommia? Minulla on molemmat peukalot suunnilleen oikeilla paikoilla, ainakin lapaset menee käteen suhteellisen helposti.

kimmoa

Kuseva suutin ainakin suorasuihkutuskoneessa voi halkaista männän, joten kannattaa tarttua toimeen.

Itse noita on hankala kokonaan kuntoon saada kun tarvitaan se testipenkki. Suuttimet voit kyllä ottaa itse irti ja viedä ne dieselpajalle, säästät siinä kyllä aikaa ja rahaa. Irroitukseen tarvitset 27mm:n pitkän hylsyn, johon pitää vähän dremelillä tai kyrpämirkkelillä tehdä sisälle koloa niiden paluuletkun yhteiden takia. Sitten vaan suutin auki ja pajalle. Sinne kannen reikään pitää uusia pari tiivisterikkaa ennenkuin laitat suuttimet korjattuna takaisin. Ne eivät maksa paljoa.

Itse korjasin horiskon suuttimet tuttavan pajalla, jossa sattui olemaan testipenkki. Löysin roskista pari suutinkärkeä, jotka näyttivät samalta, ja ruuvasin ne noihin kuseviin suuttimiin kiinni. A vot, niin lähti auto toimimaan hyvin, mutta tuollaista säkää harvoin sattuu ja jos kyseessä on jokapäiväinen ajoauto niin kannattaa ehkä ostaa uudet. Hinta on ostopaikasta ja laadusta riippuen 15-40e/kpl.

Kuseminen siis tarkoittaa sitä että suuttimesta tulee polttoainetta jo nimellistä avautumispainetta huomattavasti pienemmällä paineella kunnolla sumuuntumatta.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

lisäälhm

Suutinkärjet Raahen Kone-Hakalalta 175€. Jos varmanpäälle laskee niin satanen päälle niin kasaavat liikkeessä. Itse suutinten testaukseen ei kulu kuin varttitunti. Tuollaista mietin itse kun savuttaa tuon kolmannen pumpunvaihdon jälkeen.