C4 - 2.0 VTR kulutus

Aloittaja C4 Lady, lokakuu 03, 2006, 08:30:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

C4 Lady

Hei ihmiset,
olen onnellinen tuore tuliterän kaksilitraisen C4 VTR:n omistaja. Auto vastaa odotuksiani muuten, mutta olen hieman yllättänyt korkeasta bensankulutuksesta.
Kertokaahan, millaisia ovat teidän kulutuslukemanne, siis jotka samanlaisella pirssillä ajatte?

En ole koskaan ennen omistanut näin sähköistä autoa - ranskalaisia kyllä monin kappalein eikä sähköissä ole koskaan ollut mitään vikaa. Onko kukaan kärsinyt ceenelosensa kanssa sähköongelmista? Entä mitä muita ongelmia on mahdollisesti ilmennyt? Oletteko olleet tyytyväisiä autoonne, kuten esim. sen suorituskykyyn ja laatuun?

Toni B.

Matka-ajossa 7-8l/100km ja kaupungissa 10-> :)
Ja ei ole ollut mitään ongelmia ja kilometrejä on takana 23000.

C4 Lady

Kuinkahan maantiellä pääsisi noin vähällä... 9,5 keskimäärin on mennyt satasella, tosin testattu Tuusulan ja Lahden motarilla sekä kehä ykkösellä. Ehkä pitäisi vauhtia olla max.80  :-\

sevä

Minulla keskikulutus on ollut viimeisen 10000km tasan 10L/100km keskinopeudella (muistaakseni) 50km/h.

Kulutukseen vaikuttavat selkeästi raskas kaasujalka ja alla olevat 225/40/18 renkaat...
Matka-ajossa kulutus on noin 8.5-9L/100km. Matkanopeuden nosto 100-->120 tekee aika huiman eron kulutukseen. 

Toni B.

Itsellä tuo matka-ajo on testattu esim. lapin reissulla ja nopeus lähes aina rajoitus+10% eli motarilla 130 ja 100 alueella 110 jne. Esim. reissu Helsinki-Kangasala-Helsinki tuottaa 7,6 keskikulutukseksi noilla nopeus-spekseillä.

C4 Lady

Kaikin puolin ihan vakioreleilläkö? Voi käpälä, meikäläinen ei ole nätilläkään ajolla päässyt lähellekään tuota  ???

Toni B.

Juu, ihan vakioreleillä, 17" vanteet kesät talvet ja kaasujalka on lyijyä. ;)

Aakku

Kävin tänään koeajamassa 2 litraisen C nelkun. Yksi vertailun kohde omaani oli juuri kulutus. Kun pyrin ajelemaan samoja reittejä kuin omalla 1,6 koneisella niin kulutus liikkui noin litran korkeammalla.

Minun käsittääkseni nykyauto oppii kuljettajan ajotavan ja muuttaa syöttöä sen mukaan.

Oma C4 1,6 meni eka 10 tuhatta keskikulutuksella 6,5 litraa, sitten toinen 10 tuhatta 6,4 litraa. Kolmas 10 tuhatta meni 6,0 litraa. Nyt on ajettu selllaiset 3000 kilometriä keskikulutuksella 5,8 litraa. Ajot ovat olleet sellaista taajama ja paikallistieajoa. Ei paljoa motareilla. Keskinopeus hitusen yli 60km/h.

Sellaisenkin eron huomasin, että 2 litrainen katkaisee syötön moottorijarrutuksessa, mutta 1,6 litrainen ei sitä tee.
Citroën 2CV AZ Berline -56

C4 Lady

Hei Aakku,
minkälainen on ero 1,6 ja 2-litraisen ceenelkun välillä? Itselläni oli ennen 1,6-litrainen 206 Peugeot, ja sen moottori on huomattavasti tehottomampi kuin ceenelkun 2-litrainen.

Vuosikerta

Hevosvoimissa on 30-40 heppaa eroa, joten huomaahan tuon aika selkeästi....myös kulutuksessa. Itse olen päässyt omalla 2.0 koneella matka-ajossa 7,2 - 8,0 väliin, keskinopeuden ollessa 85-95. 130 nopeudessa kulutus alkaa olemaan jo 10 luokkaa.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: C4 Lady - lokakuu 03, 2006, 18:06:00
Hei Aakku,
minkälainen on ero 1,6 ja 2-litraisen ceenelkun välillä? Itselläni oli ennen 1,6-litrainen 206 Peugeot, ja sen moottori on huomattavasti tehottomampi kuin ceenelkun 2-litrainen.

Totuuden nimessä yllätyin tehoeron vähäisyydestä kiihdytyksessä ja samoin väännössä. Itse epäilisin koeajoauton olevan niin erilaisten kuskien käytössä, ettei se oikein itekkään tiennyt kuinka pitää kiihtyä :laugh:

Kaikesta huolimatta ajattelin vaihtaa, jos saan järkihyvityksen.

aarnold

Itsellä 2,0 vtr berline ja kulutus on ollut noin 8L /100km  seka ajossa,
eikä mitään ongelmia ole auton kanssa ollut.

Tepi

Lainaus käyttäjältä: Aakku - lokakuu 03, 2006, 17:49:51
Sellaisenkin eron huomasin, että 2 litrainen katkaisee syötön moottorijarrutuksessa, mutta 1,6 litrainen ei sitä tee.

Jopas on outoa? Mielestäni kaikki ruiskumoottorilla varustetut autot katkaisee bensan syötön, kunhan vain kierrokset on jonkin verran yli tyhjäkäynnin (ja taas alkaa syöttää bensaa, kun tullaan siihen tyhjäkäynnille). Esimerkiksi maantiellä alamäessä efektiä on helppo kokeilla laittamalla hetkellisen kulutuksen näytölle, nosta jalka kaasulta ja nollaa pitäisi näyttää, kunnes kosket kaasupolkimeen.
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Tepi - lokakuu 05, 2006, 20:34:45
Jopas on outoa? Mielestäni kaikki ruiskumoottorilla varustetut autot katkaisee bensan syötön, kunhan vain kierrokset on jonkin verran yli tyhjäkäynnin (ja taas alkaa syöttää bensaa, kun tullaan siihen tyhjäkäynnille). Esimerkiksi maantiellä alamäessä efektiä on helppo kokeilla laittamalla hetkellisen kulutuksen näytölle, nosta jalka kaasulta ja nollaa pitäisi näyttää, kunnes kosket kaasupolkimeen.

Ei kaikki uudetkaan bensaruiskut sulje polttoainesyöttöä kokonaan. Esimerkiksi jotkut Fordit ovat sellaisia.
Toki tässä 1.6 mallisessa saa keskikulutuksen vielä pienemmäksi heittämällä vapaalle. Se hyöty ei kuitenkaan siinä ole merkitsevin, vaan jos haluaa säästää, niin pitää ennakoida ja hyödyntää muuten autossa olevaa liike-energiaa.

Tietty jos joku on saanut moottorijarrutuksessa pysymään hetkellisen kulutuksen nollassa tässä 1.6 mallissa, niin olisin tiedosta kiitollinen.

C4 Lady

...800 kilometrin maantieajokeikka takana, ja kyllähän se kulutus tosiaan laski kun ajeli vakionopeussäädintä käyttäen ilman kauheita revityksiä. 7.5-8 l/100 km taitaa olla aika lähellä totuutta.
Kyyti on tosi hienoa ja miellyttävää, tuollaisia reissuja voisi tehdä useamminkin!

Toni B.

Mulla kanssa on nuo matka-ajot ajeltu vakionopeudensäädintä käyttäen.

Aakku

Mä kanssa ajan vakkarilla lähes aina. C4:n vakkari on niin toimiva, että se käypi vaikka kaasun korvikkeena.
Mulla on kyllä pari juttua joihin en käytä vakkaria. Silloin kun lähden nostamaan vauhtia vakkarilla, niin nostan sitä asteittain, koska vakkari kiihdyttää mieltymystäni vastaan hieman liian rajusti. Toinen konsti on nostaa vauhti tavoitenopeuteen polkimella ja sitten vasta vakkari päälle.
Nää on sellaisia makuasioita tietty.

veeteeär

Aika paljon tulee ajettua pidempää matkaa. Kyllä matka-ajossa pääsee allekin 7 l/100km kun nopeus pysyy kuitenkin jossain vähän päälle 90km/h.

Moottoritiellä tietenkin menee jo reippaasti yli 8 heti, mutta näinhän se on autossa kuin autossa. Pitkässä ajossa, jossa moottoritietä ja maantietä on noin 50/50, kulutus on jossain 7,5 tienoilla. 

Yleisesti oon tosi tyytyväinen kulutukseen tällä 2-litraisella. Se on ihan ajotyylistä kiinni.

Kotkis

Mitä bensaa muuten käytätte 2,0 -litraisissa (tai muissakin) C4:ssa? Käyttöohjehan suosittelee käyttämään 98:a, mutta 95:lläkin toimii hyvin. Olen itse käyttänyt toistaiseksi 95:a, mutta ajattelin kokeilla 98:a ja sen vaikutusta bensankulutukseen; tuleeko polttoaineen vaihto näkymään tässä käppyrässä: ;)

Onko muilla kokemuksia polttoaineen vaikutuksesta?

Gerge

Minun ohjekirjassa suositellaan 95:a ja jos haluaa "vielä mukavamman" kyydin niin voi myös käyttää 98:a. Itse ajan todella paljon valkkarilla ja keskikulutus on pysynyt 6,8:ssa. Enimmäkseen ajan kyllä maantietä...

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: Gerge - huhtikuu 23, 2009, 21:25:36
Minun ohjekirjassa suositellaan 95:a ja jos haluaa "vielä mukavamman" kyydin niin voi myös käyttää 98:a. Itse ajan todella paljon valkkarilla ja keskikulutus on pysynyt 6,8:ssa. Enimmäkseen ajan kyllä maantietä...
Joo, jotenkin noin se taitaa ohjekirjassa lukea ;)
Mutta 98:lla voi ymmärtääkseni vaikuttaa myös bensankulutukseen. Ja tuon nykyisen n. 3 sentin hintaeron kumoamiseksi ei paljoa vähempää tarttis kuluttaa, että kannattais...
Mutta vähällä kyllä menee sulla, täytyy sanoa. Ei maantielläkään juuri tasaista 80:a kovempaa voi ajaa, että tuollaisiin lukemiin pääsee.

VTR

kokemuksesta voin sanoa että 1.6 xsara meni huomattavasti vähemmällä kuin 2.0 C4, mutta sou not.

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: VTR - huhtikuu 24, 2009, 16:35:53
kokemuksesta voin sanoa että 1.6 xsara meni huomattavasti vähemmällä kuin 2.0 C4, mutta sou not.

No ohhoh. Historiankirjoittajat tämän varmasti hieroglyfeihinsä hakkaavat.

VTR

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - huhtikuu 25, 2009, 01:33:33
Lainaus käyttäjältä: VTR - huhtikuu 24, 2009, 16:35:53

No ohhoh. Historiankirjoittajat tämän varmasti hieroglyfeihinsä hakkaavat.

Onko tuossa jotain ihmeellistä? Kevyempi ja tehottomampi auto kapeammilla renkailla.
Eiköhän siinä ole ne suurimmat syyt miksi näin on.

C-nelikko

Mitä bensaan tulee, ysikasia käytetään. Auto on sillä pirteämpi.