Xsarassa, 2,0l bensa vm. -2002 jossa ilmeni kesäkuun alkupuolella vaihteistossa nykimistä, kylmänä pitkiä "arpomisjaksoja" vaihdattaessa 1 -> 2:selle. Muutenkaan laatikko ei tuntunut tietävän pitääkö 3 vaihteelta vaihdattaessa 4:selle laittaa lukko päälle ja kytkeäkkin nelosvaihde, välillä tunti et veto loppuu kesken ja rundimittarin neula hyppäs kun mietittiin tätä vaihtamisjuttua kesken rekan ohituksen.... Loota vaihtoi muutenkin erittäin epämiellyttävästi rykien, varsinkin kylmänä. Kesästä asti on tullut silloin tällöin lumihiutale ja S-valon vilkunta maustettuna piippauksella ja automatic gear faultilla, jonka jälkeen semmonen rykäsy että meinaa paikat lähtee irti hampaista, mm. tuulilasi tais mennä halki tän takia..... Tää kosla on käynyt ml. 115.000 km Ikaalisissa magneettiventtiilien vaihdossa ja 760 euron kuitissa myös merkintä 7 litrasta öljyä..... nyt kuitenkin 133.000 tkm mittarissa, joten aloin hieman miettimään tätä juttua ja päätin mennä Motonettiin, josta hommasin 4 litraa Valvoline MaxLife atf:fää. Näillä ohjeilla öljynvaihtoon Xsaraan meni about 35 min. Ulostullut öljy oli erittäin mustaa, mutta ei haissut palaneelle. Vaihtelin öljyt ihan ohjeitten mukaan, ulos tuli 4 litraa joten laitoin tilalle nyt 3,5 l. Koeajolenkillä päätin käydä uudestaan Motiksesta hakemassa muutaman mittarivalon, monitoiminäyttö kun oli mennyt pimeäksi. Vaihteisto on muuttunut TÄYSIN siitä mitä se oli ennen öljynvaihtoa. Poissa on kaikki arpomiset, moottorin kierrokset pysyy aisoissa ja vaihtaminen on erittäin sievää, varsin 1 -> 2 ja 2 -> 3. Kolmoselta neloselle ilmenee vielä pieni tusin havaittava nykäys, alemmista pykälistä nämä oireet hävisi täysin. Koeajo lenkillä tuli kerran "AT fault", ei muuta kun virrat pois ja päälle. Oletan kuitenkin, että Ikaalisissa on tehty lootaan vain "puolittainen" (3,5l) öljynvaihto, johtuen erittäin tummasta öljystä. Olin myös täysin vaukuuttunut siitä, että olin oikeilla jäljillä, koska vaihteiston käyttäytyminen muuttui ratkaisevasti vain 3 litralla uutta öljyä, joten ostin 3 litraa lisää ja kävin vetämässä "putket kuumana", jonka jälkeen suoraan ajosta kuumat öljyt ulos, joten tein öljynvaihdon kahteen kertaan, eli öljyä meni yhteensä 7,5 l. Motonetti myi Valvolinea nyt 12,90€/L, eikä tuo minusta nyt niin älyvapaalta hinnalta vaikuttanut (90,30e)kun kalut oli jo omasta takaa, mikäli vertaa vaihtoaskin hintaan, olikos se +1500?? Näillä nyt mennään, minä ainakin olen tyytyväinen tuohon Valvolinen öljyyn. Ai niin, aikaa meni ekalla kerralla peräti 34 min, kun piti tehä ton täyttöropun avaustyökalu, sen saa tehtyä 9mm hylsystä, jonka sisään mahtuu ikkunan avaajasta lainattu neliötappi, joka käy hyvin tohon roppuun. Tokalla kerralla ei hommaan varmaan mennyt varttiakaan....
Tästä kaikesta "lumoutuneena" ja vakuuttuneena Xsara saa jäädä taloon, käväs meinaan jo mielessä koslan hävitys, tilalle meinasin Picassoa.
Ilmottelen miten tästä eteenpäin toi AL4 loota pelaa noilla Valviksen litkuilla ja ainakin huomion arvosta oli tää: Noissa Valviksen purkeissa on ulosvedettävä putki, joka käy suoraan mm. normaaliin bensaletkuun, jota pitkin sitten valuttelin öljyt lootaan. Käytin n. 0,2 dl bensaa tuon ropun ympärystän putsaamiseen ennen sen avaamista, pitkään ruuvariin vaan rättiä päähän niin hyvin pyyhki paskat pois.
Kiitos hyvistä ohjeista!