ZX - Led päivävalojen asennus

Aloittaja Zexi, maaliskuu 21, 2010, 19:17:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zexi

Hommasinpa tuollaiset RL-hyväksytyt ledvalot ZX:ääni, jotka aion laittaa turhien sumuvalojen tilalle. En löytänyt mistään oikein kunnollisia ohjeita valojen kytkemiseen. Valoista lähtee kaksi johtoa, musta ja valkoinen. Jotenkin nyt pitäisi saada valot toimimaan siten, että ne palavat automaattisesti, kun virta kytketään päälle ja lähivalot olisivat silloin pimeänä.
Minulla on hyvin vähän kokemusta auto sähköliitäntöjen suhteen.

Malliltaan ne ovat tällaiset, ovat suht. siistin näköiset ZX:än sumuvalojen syvennyksissä. Niissä onkin jo valmiina tuo himmennysominaisuus, kun ajovalot kytketään päälle. Eli erillistä relettä ei himmentämiseen tarvita?

http://www.slamit.net/product_info.php?products_id=6536

Jankos

Eikö mukana tullut relettä ja kytkentäohjeita? Vielä en ole noita ilmankaan nähnyt...
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

ealab

Samaa olen miettinyt Xantiaan, vasta miettinyt. Kytkennät lienee samoja. Toiminta pitäisi muuttaa sellaiseksi, että ledit ja takavalot palaisivat automaattisesti, kun virrat kytketty, lähivalojen asemasta päiväkäytössä. Lähivalot saisi, kun valoviiksi kierretään valonvaihtoasentoon. Samaan syssyyn myös ajovalojen pesu. Pitäisikö ns. seisontavalojen(etu-) palaa aina, kun myös ajovalotkin, liittyy takavalojen toimintaan alkuperäisessä kytkennässä.
Minkälaiset led-valaisimet olet hankkinut?
Haynes/Alfamer ei taida tuntea päivävaloautomatiikkakytkentää. Mutta aluksi näin äkisti tulisi mieleen tuo päivävalorele ja sen koskettimet/liittimet, josko vain ajovalojohdot irti ja led-johdot tilalle?

Megaman

Lainaus käyttäjältä: ealab - maaliskuu 22, 2010, 09:31:38
Samaa olen miettinyt Xantiaan, vasta miettinyt. Kytkennät lienee samoja. Toiminta pitäisi muuttaa sellaiseksi, että ledit ja takavalot palaisivat automaattisesti, kun virrat kytketty, lähivalojen asemasta päiväkäytössä. Lähivalot saisi, kun valoviiksi kierretään valonvaihtoasentoon. Samaan syssyyn myös ajovalojen pesu. Pitäisikö ns. seisontavalojen(etu-) palaa aina, kun myös ajovalotkin, liittyy takavalojen toimintaan alkuperäisessä kytkennässä.
Minkälaiset led-valaisimet olet hankkinut?
Haynes/Alfamer ei taida tuntea päivävaloautomatiikkakytkentää. Mutta aluksi näin äkisti tulisi mieleen tuo päivävalorele ja sen koskettimet/liittimet, josko vain ajovalojohdot irti ja led-johdot tilalle?
Mulla on Xantiassa perinteiset huomiovalot, jotka syttyy heti auton käynnistyttyä. Parkit ja takavalot pysyy pimeänä, kunnes pyöräyttää valokatkaisijasta. Lyhyille valoille käännettäessä, huomiovalot sitten luonnollisesti sammuu. Tällaisia kytkentöjä olen nähnyt joissain uusissakin autoissa, että keulassa palaa ledit ja takavalot pysyy pimeinä.
Itse käännän kyllä parkit aina päälle, kun takavalot pimeenä vaikuttaa jotenkin pöljältä.

LED-POLTTIMOT, 12 V BA15S =20W VALKOINEN

^ Meinasin tuollaiset noihin huomiovaloihin joskus työntää... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

ealab

"Megaman", oletko laittanut huomiot sumareiden tilalle. Miten olet muuttanut kytkennät. Jos alunperin ollut valoautomatiikka. Omassani kun taas yksi sumari lasistaan rikki. Saisi melkein vuosittain uusia lyhtyjä ostella a´50€. Mietin myös sellaista laittomuutta, kuin sumareiden lasi (vielä ehjäkin)pois ja leksaani tilalle, ledejä taakse ja kytkentämuutos. Kytkennän pitäisi olla sellainen, että ajovalot sammuisivat, kun virta-avain vilahtaa taskuun, jos unohtunut viikseä pyöräyttää. Kuitenkin parkit pitää saada aina tarvittaessa.

Megaman

^ Noi on sumareiden rinnalle ängetty ja kuiteista päätellen jo heti ammoisina aikoina. En ole perehtynyt niiden kytkennän toteutukseen, kun pelaavat... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

ealab

Vielä ihmettyttää led-mainoksessa, että led-päivävalot (itse asiassa huomiovalot, tai vastaavat?) muuttuvat automaattisesti huomiovaloiksi, kun ajovalot kytketään. Miten huomiovalot saisivat palaa ajovalojen kera?

quai_de_javel

Lainaus käyttäjältä: ealab - huhtikuu 07, 2010, 07:06:48
Vielä ihmettyttää led-mainoksessa, että led-päivävalot (itse asiassa huomiovalot, tai vastaavat?) muuttuvat automaattisesti huomiovaloiksi, kun ajovalot kytketään. Miten huomiovalot saisivat palaa ajovalojen kera?

Siis mitä? Päivävalot = huomiovalot muuttuvat huomiovaloiksi?  ??? Olisikohan tarkoitettu kuitenkin, että päivävalot = huomiovalot muuttuvat seisontavaloiksi. Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä. Melkein sama kuin jos vilkkuvalo muuttuu suuntavaloksi viiksestä kytkettäessä.

ealab

Joo, oli tuossa ekan viestin linkin takana. Ja kun seisontavalot ovat jo ennestään omasta takaa ajovalolyhdyissä. Jos sitten alkuperäisiä seisontavaloja edestä ei riisuta. Siinähän muuttuisi valojen käyttömeningit kertaheitolla, hyväksytyiksi?

quai_de_javel

Lainaus käyttäjältä: ealab - huhtikuu 07, 2010, 07:57:35
Joo, oli tuossa ekan viestin linkin takana. Ja kun seisontavalot ovat jo ennestään omasta takaa ajovalolyhdyissä. Jos sitten alkuperäisiä seisontavaloja edestä ei riisuta. Siinähän muuttuisi valojen käyttömeningit kertaheitolla, hyväksytyiksi?

No niinpä näkyi lukevan. Sen on kirjoittanut joku "viisas", jolla käsitteet eivät ole ihan hallussa.

Zexi

Mistäköhän saisi konetilasta ryöstettyä virtaa, joka kytkeytyy avaimesta kääntämällä (TU-kone)?

Xari

Mites noiden kytkentä oikein menee, eihän tuo kuvattu toiminta voi minusta millään toimia kahdella johdolla jos siinä ei ole mitään erillistä ohjausta, pistä takaisin myyjälle moiset.

Jostain katselin vastaavia joissa on ohjausboksi ja kolme johtoa, yksi johto parkeille ja kaksi suoraan akkuun, valot syttyy ja sammuu latausjännitteen ohjaamana mikäli parkit ja/tai valot ei ole päällä.