Miksi Citroënia vihataan?

Aloittaja Kapteeni Camembert, maaliskuu 01, 2010, 13:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MarieCurie

On kyllä vaikea käsittää, mitä kadehtimista Citikoissa voi olla, kyllä niitä myydään ihan jokaiselle joka vaan on halukas ostamaan, joten ei niitä tarvitse kadehtia. En minä ainakaan joutunut ennen ostamista mihinkään testiin, vaan kyllä mut hyväksyttiin Citikan omistajaksi ilman pääsykoetta  ;). Eikä hinnankaan pitäis olla mikään kateuden aiheuttaja...
Tuo erilaisuus, lähinnä hydejousitus, kyllä varmasti herättää ennakkoluuloja. Tosiaan kaikki vieras ja outo nyt muutenkin herättää ennakkoluuloa ja epäilyä.
Viimeks, kun vein ZX:n katsastukseen, katsastusmies kysyi onko siinä hydrauliikkaa  ;D

Minä kyllä olen niin fanaattinen, että en varmaan koskaan luovu merkistä!!!

Samone

Lainaus käyttäjältä: jtbo - maaliskuu 02, 2010, 02:58:04
Uusista on paha sanoa mitään, nehän eivät ole vielä kypsyneet siihen ikään, missä ajoneuvon sielu alkaa tulla esiin kaikkine luonteenpiireteineen ja ominaisuuksineen, siinä reilu 10 vuotta ja yli 150tkm alkaa vasta olemaan auto valmis käytettäväksi, paikat vetristyneet ja turhat särmät pois hangattuna ;D
Ehkäpä Xantia jo edustaa tätä tuoreempaa sukupolvea. Minusta malli on ollut varsin onnistunut, vaikka 90-luvun alussa pidin sitä liian tavanomaisena kaasunestejousituksesta huolimatta. Ensimmäistä kertaa koeajoin moista vasta 2004.  Jostain luin, että viimeisimmät Xantiat olivat Keski-Euroopassa luotettavimipien ajoneuvojen listalla ihan kärkikahinoissa.

C5 taas sai huonon maineen, mikä on vasta uusimman uudistuksen myötä karisemassa. Mielestäni tuo kolahdus tuli yliherkästi.

danbomp

Lainaus käyttäjältä: Samone - maaliskuu 02, 2010, 08:50:44
Lainaus käyttäjältä: jtbo - maaliskuu 02, 2010, 02:58:04
Uusista on paha sanoa mitään, nehän eivät ole vielä kypsyneet siihen ikään, missä ajoneuvon sielu alkaa tulla esiin kaikkine luonteenpiireteineen ja ominaisuuksineen, siinä reilu 10 vuotta ja yli 150tkm alkaa vasta olemaan auto valmis käytettäväksi, paikat vetristyneet ja turhat särmät pois hangattuna ;D
Ehkäpä Xantia jo edustaa tätä tuoreempaa sukupolvea. Minusta malli on ollut varsin onnistunut, vaikka 90-luvun alussa pidin sitä liian tavanomaisena kaasunestejousituksesta huolimatta. Ensimmäistä kertaa koeajoin moista vasta 2004.  Jostain luin, että viimeisimmät Xantiat olivat Keski-Euroopassa luotettavimipien ajoneuvojen listalla ihan kärkikahinoissa.

C5 taas sai huonon maineen, mikä on vasta uusimman uudistuksen myötä karisemassa. Mielestäni tuo kolahdus tuli yliherkästi.

C5 sai kyllä ihan ansaitusti tuon maineensa ja siihen osaltaan auttoi vielä jälleenmyyjäverkosto maahantuojan avustuksella. Kukaan ei ollut valmis sellaisiin määrin mitä sitä myytiin ja sen takia myös ongelmien hoito ei ollut parasta mahdollista aina vaikka tehdaskin tuli mukaan talkoisiin antamalla runsaasti lisätakuita ja teettämällä kampanjoita uskomattomia määriä. Toisaalta on pakko myöntää että ostajakunnassa oli suuri osa yritysasiakkaita jotka olivat tottuneet johonkin muuhun ja joilla oli odotukset korkealla.
Itse epäilen että C5 ei tule koskaan kypsymään samalle tasolle mitä aikaisemmat mallit ovat tehneet.
Yamaha GTS 1000 & XS 650
Volvo 245 & Amazon Herrgårdsvagn

ksi

Kun en ollut "perheessä" C5 I:n aikaan, niin kertokaapas joku mikä kauhia tarina tuohon 2001 vm C5:een oikein liittyy ? Oliko siinä joku täysisusi väyläratkaisu, vai mikä se perimmäinen syy näiden tarinoiden takana on ?

Yksi juttu mikä tulee vastaan eri saiteilla oli pettymys XM:n jälkeen C5:een. Eihän ne tietysti mitenkään samaan segmenttiin osuneetkaan, C5:hän on paljon lähempänä valtavirtaa ja tuollaista perus-lähiöfarmaria. Sitikaltahan oikeastaan XM:n jälkeen puuttui premium -kärry.

C6:n hinta on sitten jo ihan metsässä kun viimein tuli, sillä kyllä sen pitäisi alle E-sarjan mersun hinnalla irrota...
Citroën - Voiture Electromystique

Twist

"Kun en ollut "perheessä" C5 I:n aikaan, niin kertokaapas joku mikä kauhia tarina tuohon 2001 vm C5:een oikein liittyy ? Oliko siinä joku täysisusi väyläratkaisu, vai mikä se perimmäinen syy näiden tarinoiden takana on ?"

Minulla oli ja tuolloin vannoin, että ei enää ikinä ranskista. Silti seuraan tätä palstaa - kai se jotain kertoo.
Automaatti temppuili jatkuvasti, oli kolmesti pajalla. Etuikkuna ei suostunut sulkeutumaan, takaovi taas juuttui lukkoon, radiota ei saanut sammumaan, kuskin oven kahva jäi käteen...Kaikkea en enää muista, mutta tuntui että suorastaan asuin huoltotiskillä. Ei silti, palvelu pelasi aina hyvin ja hommat hoidettiin takuuseen. No, luotettavan japsin vaihdoin sen jälkeen ja kyllähän se toimikin hyvin mutta oli hajuton, mauton, väritön. Nyt ajelen toisenlaisella, vallan mainiolla vekottimella. Kävin toki uutta C5 ajamassa, mutta vanhentunut moottoritekniikka (2.0 bensa) ja automaattivaihteisto pilasivat kuvan.

Mutta ehkä sitten seuraavalla kerralla...

XsaraVTR84

Lainaus käyttäjältä: Citronella82 - maaliskuu 01, 2010, 23:22:23
Pientä kenttätukimusta aiheesta suorittaneena monimerkkiammattilaisilta ja myös eräiden Espoolaistenkatsastusasemien henkilökunnalta udeltuna Citroën omaa tänä päivänä maineen jolla ei ole mitään faktapohjaa. Hyviä pelejä.

Mä uskon kanssa tohon omasta autosta pitämisen aiheuttamaan kateuteen muissa ihmisissä. Tai sitten se on se "mitä ei tunneta sitä pelätään - naamioidaan pelko inhoksi" ;)

Luojan kiitos aikoinaan mut näihin kasvatettiin enkä nuorisokuskina innostunut vaikkapa bemarista tai volvosta...Olis ylläpitokulut olleet sitä luokkaa että olis saattanu kiinnostus autoihin hävitä ;)
Näin on... ihme kyllä en muista itsekkään että olisi muita automerkkejä pahemmin katellut kun esim. kun tuota clio olin ostamassa. Joku siinäkin kiinnosti ( halpa hinta ainakin, vähäiset km. ) kun sen ostin. ;D Jos joku clio nyt pitäisi hankkia niin tuommoisen uudempi korimallisen sport clion voisin ihan mielellään ottaa, jeremy clarksonkin tais sitä kehua aika paljon  >:D Toki onhan muutamilla eri automerkillä tullut koeajettua esim. vanhempaa opel vectraa kävin koeajamassa ( muuten ok mutta kytkin oli outo ilmeisesti ollut naisella käytössä  ^-^ ) kun uutta autoa olin etsimässä mut muuten kaikki koeajettavat yksilöt oli xsaroja. Halpoja toki nämä ranskikset nykyään on ja ei kyllä samaan hintaan saa mukavuutta ( ei nykyisessä xsarassa  ;D ) sekä hyviä varusteita ( VTR, ainoa miinus kun ei ole ajotietokonetta ) sekä ulkonäköä.  

XsaraVTR84

Lainaus käyttäjältä: Megaman - maaliskuu 02, 2010, 01:54:05
Ne on niin yksilöitä...mulla Volvo oli paskin auto ikinä, mutta en yhden auton kokemuksella vielä täysin voi tyrmätä...pitäis kokeilla joskus uudestaan, vaan sitikat pelaa tällä hetkellä ilman ongelmia. Voi tietty olla että nyt kolmas sitikka ja se "oma" merkki on vihdoin löytynyt...mutta minkään merkin fanaatikoksi en ikinä aijo ryhtyä... :)
Etkö... ? Kolmas sitikka jo kuitenkin alla...  ;D

Megaman

Lainaus käyttäjältä: XsaraVTR84 - maaliskuu 02, 2010, 22:45:19
Lainaus käyttäjältä: Megaman - maaliskuu 02, 2010, 01:54:05
Ne on niin yksilöitä...mulla Volvo oli paskin auto ikinä, mutta en yhden auton kokemuksella vielä täysin voi tyrmätä...pitäis kokeilla joskus uudestaan, vaan sitikat pelaa tällä hetkellä ilman ongelmia. Voi tietty olla että nyt kolmas sitikka ja se "oma" merkki on vihdoin löytynyt...mutta minkään merkin fanaatikoksi en ikinä aijo ryhtyä... :)
Etkö... ? Kolmas sitikka jo kuitenkin alla...  ;D

Fanaattisuus tarkoittaa käytännössä sitä, että seuraava ja sitä seuraava auto on sitikka jne. Sitten kun fanaatikko vaihtaa merkkiä, hän on takinkääntäjä... ;D

On ihan sattumaa, että alla on sitikka. Lupasin eräänä perjantaina autokauppiaalle, että tiistaina tehdään sitten kaupat 607:sta, kun olin maanantaina estynyt. En kuitenkaan varannut autoa, joten se 607 meni maanantaina... ;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

rth

Lainaus käyttäjältä: Lemon - maaliskuu 02, 2010, 08:13:55

Itsellä lievempi oireyhtymä. Tällä hetkellä omistuksessa toinen Ranskalainen. On ollut Italialaista, Saksalaista ja -ah, Ranskalaista.
Kyllä ne vaan osaa autoja tehdä, ei pääse mihinkään. :D

Nuo Ranskan maalla tehdyt autot vaan on jotenkin simppeleitä ajaa, huoltaa ja muutenkin omaavat kauniit muodot. :D

Igor

Lainaus käyttäjältä: Jeth - maaliskuu 01, 2010, 18:44:42
Aika monesti oon kuullut kans kuittailua, mutta eipä ne kiinnosta. Monta kertaa on ehdotettu "osta 200SX ja viritä sitä" mutta siihen voin vastalauseena "ai miks? niitähän on joka nurkan takana, montako tällästä turbo sitikkaa oot nähny viritettävän?"

Ja tuohon tyyliin jatkuu :P

Kyllä mäkin olen saanut jokusen kerran kuulla että "olis sinne radalla ajamiseen varmaan ketterämpiäkin pelejä"... ja onhan niitä, mutta eihän niissä oo enää mitään haastetta, eikä yllätysmomenttia ;D

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

svc

Eiköhän se maine ole peräisin ajalta ennen 90-lukua, jolloin rapeat ranskalaiset olivat tosiasia. 90-luvulla Citroenin ja Peugeotin laatu hyppäsi ylöspäin ihan selkeästi ja hallintalaitteet muuttuivat standardeiksi.

Monella on mielessä CX:n ja BX:n omituiset mittaristot ja hallintalaitteet, ruosteherkkyys ja hydrauliikan vaatima huolto.
Samoin vaikkapa Visan Rubikin kuutiota muistuttava valokatkaisija tai se, että CX:stä ei äkkinäinen päässyt ulos ilman ohjekirjan lukemista ei ainakaan helpota noita muistoja.

Mutta minulle se sopii. Esim reilu pari vuotta sitten ZX Break vähemmän ajettuna ja paremmilla varusteilla oli silti halvempi, kuin vastaava Pösö 306 farkku vaikka onkin käytännössä sama auto. Ne Sitikan viikset siinä nokalla pelottavat monia.

Kaverikin kyseli kovasti, että mitenkäs on hydrauliikka pelannut. Siis ZX:ssä.

"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2,0 HDi -11, Seat León eHybrid -21

jtbo

Lainaus käyttäjältä: svc - maaliskuu 03, 2010, 16:01:07

Haha, toi on niin tuttua oon samaa kuullu omasta ZX:stä myös ;D

Fordi kai tuo ZX dieselinä on (onko se nyt sitten hyvä vai huono asia?), ei siinä paljoa sitikkaa ainakaan ole, ellei omani sähkövikoja lasketa ranskalaisuuden piikkiin, tosin enemmän epäilen joko virtalukkoa tai jotain maadoitusta aiheuttajaksi, voi hyvinkin olla edellisten omistajien asennuksetkin syypäitä, mutta vaikea tuosta on löytää mitään sellaista sitikkamaista piirrettä.

Pasis

Lainaus käyttäjältä: jtbo - maaliskuu 03, 2010, 16:27:00

Fordi kai tuo ZX dieselinä on (onko se nyt sitten hyvä vai huono asia?), ei siinä paljoa sitikkaa ainakaan ole, ellei omani sähkövikoja lasketa ranskalaisuuden piikkiin, tosin enemmän epäilen joko virtalukkoa tai jotain maadoitusta aiheuttajaksi, voi hyvinkin olla edellisten omistajien asennuksetkin syypäitä, mutta vaikea tuosta on löytää mitään sellaista sitikkamaista piirrettä.

Miten siitä Fordin saa ?

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Pasis - maaliskuu 03, 2010, 17:40:06
Miten siitä Fordin saa ?

Kuulemma kone on Fordeissakin jonain variaationa, tiedä sitten miten on, mutta vuotaa öljyä ja pitää yhtä pahaa ääntä kuin Ford, joten eiköhän se jo yksin riitä?  ;D

Kapteeni Camembert

Mielenkiintoista tarinointia. Silti väitän, että iso osa kaikkien hiukankin iäkkäämpien yksilöiden vioista johtuu siitä, että määräaikaishuollot on laiminlyöty. Esimerkiksi Virossa on tapana viedä auto huoltamoon vasta kun se hajoaa. Sielläpä sitä onkin tienpuolessa vanhaa Audia ja Volkkaria pelti pystyssä tasaisin välein.

KariM

Lainaus käyttäjältä: jtbo - maaliskuu 03, 2010, 17:51:37
Kuulemma kone on Fordeissakin jonain variaationa,

Tästä olisi mielenkiintoista kuulla lisää. Granadassa ja Sierrassa käytettiin Pösön 2,3-litraista dieseliä 80-luvulla, mutta sittemmin tiet erosivat 10-15 vuodeksi, ja Ford kyhäsi Dagenhamissa omat surullisenkuuluisat (mm. 1,8TD) dieselinsä. XUD-pataa, joka ZX:ssäkin on, en tiedä Fordissa käytetyn?

svc

Fordin (ja mm. Volvon) käyttämä Duratorq TDCi on kehitetty yhteistyössä PSA:n kanssa, ja on sama, kuin PSA:n DW sarja. Moottoria tehdään Ranskassa ja Skövdessä Ruotsissa Vonlon moottoritehtaalla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine#2005_TDCi_.28PSA_DW_Based.29
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2,0 HDi -11, Seat León eHybrid -21

XsaraVTR84

Lainaus käyttäjältä: rth - maaliskuu 03, 2010, 12:26:50
Lainaus käyttäjältä: Lemon - maaliskuu 02, 2010, 08:13:55

Itsellä lievempi oireyhtymä. Tällä hetkellä omistuksessa toinen Ranskalainen. On ollut Italialaista, Saksalaista ja -ah, Ranskalaista.
Kyllä ne vaan osaa autoja tehdä, ei pääse mihinkään. :D

Nuo Ranskan maalla tehdyt autot vaan on jotenkin simppeleitä ajaa, huoltaa ja muutenkin omaavat kauniit muodot. :D
Siinähän ne tärkeimmät kriteerit tuli... tuohon huolto kommenttiin en ota kantaa kun auto on yleensä huollettu korjaamoissa.  ::)

Igor

Lainaus käyttäjältä: jtbo - maaliskuu 03, 2010, 16:27:00

Haha, toi on niin tuttua oon samaa kuullu omasta ZX:stä myös ;D

Multa yks toijotalla ajava tuttu uteli valitsinko sitikan just hydejousituksen takia... mulla oli silloin Xsara, ja tyyppi oli siihen mennessä istunu kyydissä Tampereelta Jyväskylään, oli kuulemma niin mukava kyyti ;D

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

jtbo

Lainaus käyttäjältä: svc - maaliskuu 03, 2010, 21:06:25
Fordin (ja mm. Volvon) käyttämä Duratorq TDCi on kehitetty yhteistyössä PSA:n kanssa, ja on sama, kuin PSA:n DW sarja. Moottoria tehdään Ranskassa ja Skövdessä Ruotsissa Vonlon moottoritehtaalla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine#2005_TDCi_.28PSA_DW_Based.29

Luulen, että tämä on se minulle väitetyn Fordiuden syy, väittäjä ei ole tuntenut vain kovin tarkkaan noita eri koneita?

XUD9TE konekkin on kyllä kerännyt hieman kyseenalaista mainetta maailmalla, etenkin tietyt vuosimallit, kun osa tahtoi katkoa veivejä ihan normaalissa ajossa, siinä oli joku kilometrirajakin jossa välissä yleensä napsahti. Öljyn määrää on syytetty osatekijäksi, joko liikaa tai liian vähän, mutta tiedä sitten mikä on stoori, omassakin on tuota riskiryhmää:
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=26086
EGR:n piuhan otin irti ihan tuonkin takia, jos sillä nyt jotain vaikutusta olisi ongelmaan, mutta ei tälläiset asiat tuota kuvaa ainakaan paranna ja vaikka ongelma olisi yleisempi Pösössä, niin kun on sama kone ja huhut kiertää...

Sitten on paljon sitäkin tuon koneen osalta, ettei vaan tiedetä miten sitä pitäisi huoltaa, esimerkiksi juuri se kauhea pelko siitä, että syylärinesteiden/termarin vaihdon jälkeen helposti mene kansi, liki mahdoton ilmata jne. On kai se mahdotonta jos ei käytä pulloa eikä aukaise kaikkia ilmausnippoja oikeassa järjestyksessä, mutta niin sitä saa taas huonoa mainetta laite huoltajan epäpätevyyden johdosta.

Sama kuin joistain moottoreista sanotaan ettei ne kestä ja aina saa olla kantta remppaamassa, eikä tuohon ole muuta syytä kuin väärä käyttö, sammutetaan kone 'lennosta' heti ajon jälkeen, sekä poljetaan kylmänä, kyllähän se siitä hajoaa, aika lujaksi saa tehdä koneen ettei hajoaisi.

Vaan näin ne huhut ja legendat muodostuvat automaailmassa, aivan samaa se taitaa olla hydejousituksen osaltakin?

Toki on sitten ihan oikeitakin syitä maineeseen, uusien mallisarjojen osalta ei kovin hyvin ole sujunut Sitikalla, CX alkupäästä taisi olla aika paljonkin murheita laadun kanssa, C5 sama tilanne, ties kuinka muissa malleissa, näistä sitten jää taas legenda elämään eikä sillä ole mitään merkitystä 'kansalle' vaikka ne myöhemmät autot mallisarjasta olisivat vain näöltään samaa ensimmäisten kanssa.

KariM

Lainaus käyttäjältä: jtbo - maaliskuu 04, 2010, 01:04:07
Toki on sitten ihan oikeitakin syitä maineeseen, uusien mallisarjojen osalta ei kovin hyvin ole sujunut Sitikalla

Myös Xantia jatkoi tätä perinnettä. Mieleeni on jäänyt huhu ( ;) ) ensimmäisten vuosimallien 1,8-16v -koneiden mäntä/sylinteri-sovitusongelmasta, ja että tuollaista ei passannut ostaa ellei konetta ollut korjattu.

rth

Lainaus käyttäjältä: XsaraVTR84 - maaliskuu 03, 2010, 22:50:42

Siinähän ne tärkeimmät kriteerit tuli... tuohon huolto kommenttiin en ota kantaa kun auto on yleensä huollettu korjaamoissa.  ::)

Xsaraa tuli käytettyä korjaamolla, mutta tuota cliota nyt itse värkkäillyt. Entinen omistaja oli vähän laiminlyönyt, mutta nyt sentään imuvuoto korjattu ja jotain muuta pientä. :)

Xari

Monella on mielessä CX:n ja BX:n omituiset mittaristot ja hallintalaitteet, ruosteherkkyys ja hydrauliikan vaatima huolto.
Samoin vaikkapa Visan Rubikin kuutiota muistuttava valokatkaisija tai se, että CX:stä ei äkkinäinen päässyt ulos ilman ohjekirjan lukemista ei ainakaan helpota noita muistoja.

CX:n jälkeen saa aina kirota omituisia viiksikytkimiä ja itsestään päältä putoavaa vilkkua >:(

Uloskin moisesta on aina päästy, takaovista ei sitten aina pääse sisään mut se on taas ihan eri asia, emäntäkin on moisella ajellut ilman ohjekirjaa ;D

e.tasamaa

;) :angel: ;D :-* >:D sanoisin että ei sitikassa oo vikoja vaan ne ovat ominaisuuksia. onhan BMW:kin omaasukua WARTBURG. vain hieman kehittymättömämpi malli. Oon ite 15 v. ollu sitikassa kii en osaa muita ees kattoa. ollu n 10 eri sitrua. Mutta asia joka askarruttaa. Oiskohan jossain wiela sita kattopeltipakua saatawissa. ja mikä oli sen tyyppi??? en muista ite

peijoona

Ei Citroënia vihata. Sellaisen omistamista pelätään, mutta ei kukaan vihaa autoa ja mikä tärkeintä, sen kuskia. Eräästä vihatusta merkistä oli helppo siirtyä sitikoimaan, kun muut autoilijat eivät enää aiheuttaneet kiusaa ja muuta ylimääräistä. Olen aina yrittänyt olla joustava ja kohtelias merkistä riippumatta, joten kyse ei ollut ajotapojen muutoksesta.