C5 III - Suosituksia talvi- ja kesärenkaiksi?

Aloittaja citikkari, tammikuu 29, 2010, 09:04:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

citikkari

Joulukuussa hankitun vm. 2008 uusikorisen C5 tourerin mukana tuli talven ajetut 235/55 R17-kokoiset Hakkapelitta R -kitkat. Gummit tuntuvat tosi nuljuvilta auton alla, ja veltto rengas (TM 17/2009 s. 21) ei tee hyvää muutenkaan tunnottomalle ohjaukselle (TM 21/2009 s. 14)...  :cry: Hakusessa siis ohjaustuntumaltaan napakammat gummit!   :)

Minkälaisia kokemuksia foorumilaisilla on erimerkkisistä ja -mallisista talvirenkaista? Kahdeksan vuotta olen pärjännyt kitkoilla, mutta nastatkaan ei poissuljettuja - tod.näk. exclusiven äänieristys vaimentaa piikkimelun?

Keväällä vastaan tulee kesäpyörien hankinta. Keskihintaluokkaiset kelpaavat myös. Yllättäen  ;) rengaspainetarrassa mainitaan Misukka... alkuperäisgummeina olleet Primacy HP:t. Edellisessä C5 II:ssäni oli Contin PremiumContact2:set, joissa hyvä ajotuntuma, mikä maksettiin nopeana pinnan kulumisena!   >:(

Millä kesäkumeilla ajelette ja minkälaisia kokemuksia teillä on?

Rekisteriotteen mukaan alkuperäisen 16"-rinnakkaiskoko on 225/55 R 17. Mitä mahtaa vaikuttaa esim ajonvakautusjärjestelmään, jos rengas onkin 215/55 R17 tai 215/60 R17?

dida

Minulla on C5 II:ssä suvikumina Bridgestonet ja olen näistä auton alla pyörivistä samaa mieltä, kuin heidän moottoripyörän renkaistaankin: enempi vanteensuojuksia. Mutta tehtävänsä ovat täyttäneet.

Talvikummina Continentalin kitkat ja olen erittäin tyytyväinen.

Megaman

Noita nokialaisia (R) ei myöskään testissä (TM 17/2009) kehuttu asfalttiominaisuuksiltaan...

205/55R16

Michelin X-Ice XI2

MICHELIN nappasi kitkarengassarjan
voiton yllättävänkin
suurella erolla seuraaviin.
Se on jäällä paras kitkarengas,
ja sillä on kitkarenkaaksi
yllättävän hyvä pito. Parasta
on kuitenkin sen rauhallinen
ajettavuus kaikilla tienpinnoilla,
myös asfaltilla, mikä on
pehmeille kitkarenkaille kova
haaste. Rajuissakin väistöissä
Michelin ohjautuu varmasti,
tosin turhan hitaasti. Rengas
on erittäin hiljainen ja vakaa
urissa. Michelin on talven ykkösvalinta
kitkarenkaan ostoa
suunnittelevalle

Yleisarvosana: 7,8

Nokian Hakkapeliitta R

NOKIAN on pitotasoltaan
markkinoiden parhaita kitkarenkaita.
Sen ajettavuus on
mallikasta jäällä ja lumella,
ja rengas säilyttää ohjattavuutensa
myös maksimipidon
rajan ylittyessä, mikä on
kaikkein vaikein rasti renkaalle,
kun nastoista ei ole apua.
Asfaltilla Nokian sen sijaan
ei ole kotikentällään. Sen jarrutuspito
on märällä vaatimaton,
ja renkaan käytös on
väistöissä velttoa ja epätäsmällistä.

Renkaan vierinvastus
oli koko testin matalin.
Nokian on erinomainen valinta
kitkarenkaaksi, erityisesti
jäisille ja lumisille teille.

Yleisarvosana: 7,5
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Veertti

C5 mallia 2004. Kuudes talvi menossa Hakkapeliitta Rsi,ei moittimista nastattomat on. Hankittaessa oli vaihtoehtona Misukat-continentalit ja Hakkapeliitat Kitkat! Miseliinit ja contit olis tarvinna käyttää
rengaspaineita 2.8-3.0 bar,kun hakkapeliitta toimii 2.3-2.4 bar paineilla. Oli laitettu nokialaiseen joku vahvistus renkaan sivuihin,suunta vakavuutta parantamaan,eikä ole pahemmin raideherkät olleet.
Nyt olen havainnut semmoisen ilmiön ,jotta kumi on kovettu jonkin verran,pakkasella huomaa ekat 5km
on äänekkäämpi ja jäykempi jousto,siittä pikku hiljaa pehmenee ja hiljenee.
Näissä toisissa kuljetus peleissä renkaat ei oo muuta kuin MUSTAT,pyöreyskin on hakusessa välillä.
:) :-\ :|

Megaman

Hakkiksen perisynti on rungoissa, jotka alkaa halkeilemaan pahimmillaan jo parin vuoden iässä.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

-VJ-

Lainaus käyttäjältä: Megaman - tammikuu 29, 2010, 15:00:41
Hakkiksen perisynti on rungoissa, jotka alkaa halkeilemaan pahimmillaan jo parin vuoden iässä.

Laatu heikentynyt? Eräässä aiemmassa autossani oli hakkapeliitat alla 8:tta talvea kun kuukauden sisällä kolme rengasta puhkesi kyljestä haljettuaan. En enää odotellut viimeisenkin hajoamista vaan vaihdoin ne, mutta tasainen oli laatu ja kestoikä. NR06 -tyyppiset renkaat. Kulutuspintaa oli vielä paljon jäljellä.

Nykyiseen -07 C5 farmariin ostin syksyllä Michelinin nastarenkaat (X-ice north) ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Hiljaiset, pehmeät ja pito todella hyvä. Volvo -autoilijoita on hyvä ärsyttää liikennevaloista edestä lähtemällä, eivät pysy millään lähdössä perässä kun luistattavat renkaitansa ja sitten korttelin päästä painavat ohitse ainakin 80 lasissa!

Mainoksen mukaan nämä renkaat olivat pärjänneet jotenkin TM vertailussa muuta en ole juttua lukenut.
C3 Aircross BlueHDi 100

Sitikkapuoskari

En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

MarkoCee

Perskokemuksella mennään, niinkuin aina: talvinakeiksi Michelinin nastarenkaat ja kesällä Continentalin suvikumit (jahka kesämisukoista aika jättää). Contit todellakin vaan sulaa silmissä, net ei todellakaan ole talousmarkkavalinta.

citikkari

Kiitos kommentoijille!  :)  Rengaskauppiaani myisi kovasti Continentalia joko nastoilla tai ilman. Teknarin v. 2008 testissä oli mukana nasta-ContiWinterViking ja kitka-ContiVikingContact. Tasavertaiset ominaisuudet muuten, mutta nastaversio luonnollisesti pitävämpi ja ohjattavampi jäällä, mutta kitkagummi parempi melutasoltaan ja sohjo-ominaisuuksiltaan. Tee tässä nyt päätös!  ::) 

Kesägummien valintaan on onneksi reilummin aikaa..  ;)

c5tomaatti

Osta vaan ne Contin kitkat! Itse painiskelin saman ongelman parissa ja valitsin Contin nastat. Erittäin hyvät renkaat, mutta vaativat reilusti enemmän kaasua kuin kitkat l. polttoaineenkulutus nousee ainakin selvästi. Jos nyt ostaisin, niin varmaan päätyisin kitkoihin.

Tepi

Hakkapeliitta R:t ovat yllättäneet positiivisesti. Eivät ehkä hiljaisimmat kitkat, mutta eivät pidä mitään nastojen JolloJollo-ääntäkään. :) Rullaavat vakiokoossa 225/60/16.

Kesärenkaiden hankinta olisi edessä ja itsekin olen vähän epävarma, että mitkä sinne kannattaisi laittaa ja mitä kokoa (näyttävyys/mukavuus). Conteista on hyviä kokemuksia, mutta PremiumContactin nopea kuluminen ei oikein innostaisi etenkään 600-800e rengassarjan hinnalla...
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

sitikkaporo

Kyselin tänään Lahdesta Michelinin kitkarenkaiden hintoja koolle 225/60R16, ja meinasin lentää p**sielleni kun kuulin nettonettohinnan, 700 euroa/sarja. Ja tämä oli vielä viimeistä edellinen "mallisarja", ei siis uusinta Misukkaa. Uusin olis kuulemma 870 euroa. Kesärenkaat vielä suuremmissa hinnoissa Misukankin osalta. Oon vissiin aiemmin ajellut halvemmilla autoilla kun rengassarjan sai aina alle 500 eurolla...
ë-C4 2023, Dyane -68 projekti, Mitsu Outlander PHEV 2016

PicassoHDI

Joo on kyllä renkailla hintaa. 700 euroa on vielä ihan edullinen. Jostain äsken katsoin tuota misukkaa ja 225/60/16 ja hintaa oli yli 800. Voikohan laittaa 215/60/16 koon.

arit

Niinpä on kalliita nuo vähän harvinaisemmat koot (niinkuin vaikka 225/60R16). On muuten sellainen koko ettei läheskään kaikkia rengasmalleja edes saa. Miksei sitikka voi käyttää samoja rengaskokoja kuin muu maailma?

Itse ostin syksyllä Contin IceContact nastarenkaat, maksoi aluvanteineen 1190€. On ne kyllä hyvätkin, ei voi valittaa. Tuntuma tiehen on tosin ohuenlainen, mutta taitaa olla C5:lle tyypillistä. Vaan eipä tuo haittaa kun pitoa riittää ja auto on hyvä ja vakaa ajettava. Eikä nastamelukaan sitikan tapauksessa ole ongelma.

Ainakaan 136HDi-version alle ei saisi laittaa 225 millistä kapeampaa, joskin autossani kaupan mukana tulleet kitkat on kyllä 215-milliset. Niiden pidosta en osaa sanoa mitään kun ne ehtivät olla alla vain pari viikkoa syksyllä (ne on muuten myytävänä jos joku tarvii: Blizzak + Xtreme X1 alut).

sitikkaporo

Lainaus käyttäjältä: arit - helmikuu 16, 2012, 19:04:29Ainakaan 136HDi-version alle ei saisi laittaa 225 millistä kapeampaa....

Rengasfirman heppu laskeskeli akselipainoista ym. kantavuusvaatimuksia tuolle  215/60R16 -koolle, ja väitti että sen pitäis riittää. Halkaisijahan pikkasen pienenee mutta liekö sillä käytännön merkitystä.. Vai tarkoititko jotain muuta vaatimusta kuin kantavuutta?

c5tomaatti

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - helmikuu 16, 2012, 16:09:39
Joo on kyllä renkailla hintaa. 700 euroa on vielä ihan edullinen. Jostain äsken katsoin tuota misukkaa ja 225/60/16 ja hintaa oli yli 800. Voikohan laittaa 215/60/16 koon.
Minulla Contin kitkat 225x60x16, eikä näillä nopeksilla mitään eroa alkuperäisiin. Selvästi halvemmat. Paketti aluvanteineen 970 ekua. tekisi mieli kokeilla vieläkin halvempaa; 205x65x16. Kehän pitäisi olla jokseenkin sama kuin 225z55x17 l. mittanäyttö kohdallaan.

Tepi

Lainaus käyttäjältä: c5tomaatti - helmikuu 17, 2012, 07:14:28
Minulla Contin kitkat 225x60x16, eikä näillä nopeksilla mitään eroa alkuperäisiin.

Tuohan on nimenomaan rekisteriotteessa mainittu vaihtoehtoinen koko...
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

c5tomaatti

Lainaus käyttäjältä: Tepi - helmikuu 17, 2012, 18:50:13
Lainaus käyttäjältä: c5tomaatti - helmikuu 17, 2012, 07:14:28
Minulla Contin kitkat 225x60x16, eikä näillä nopeksilla mitään eroa alkuperäisiin.

Tuohan on nimenomaan rekisteriotteessa mainittu vaihtoehtoinen koko...

Kyllä, kyllä, mutta noilla renkailla mittarivirhe noin 5 km/t, kun taas 17 tuuman renkailla 1-2 km/t.

sitikkaporo

Hommasin sitten ContiViking Contact 5 -kitkat kokoa 225/60R16, hintaa 860 euroa  :-\  TM:n testissä taisi tulla toiseksi, suapi nähä miten kestävät ja pitävät.

Ja keväällä hommattava uudet kesäkumit, onko Hankookista kokemusta C5 III:n alla?

Huikko

Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

CelaVii5

Lainaus käyttäjältä: sitikkaporo - lokakuu 11, 2012, 13:59:49
Hommasin sitten ContiViking Contact 5 -kitkat kokoa 225/60R16, hintaa 860 euroa  :-\  TM:n testissä taisi tulla toiseksi, suapi nähä miten kestävät ja pitävät.

Ja keväällä hommattava uudet kesäkumit, onko Hankookista kokemusta C5 III:n alla?

Vannetukusta näkyy saavan hieman yli 500€ hintaan Contin 225/60 R16 -kumeja, sekä nastaa että kitkaa. Toki tohon hintaan tulee vielä asennus päälle, mutta taitaa olla ihan kilpailukykyinen toi hinta? Onkos noi Contin nastarenkaat mistään kotoisin vitosen alla?

Hankookin Ventus Prime 2 on ollut minusta ihan hyvä kumi 17-tuumaisena. Loppuunajetut ensiasennus-Misukat veteli urissa tosi paljon, mutta Hankookeilla ei moista ilmiötä ole havaittavisa.

c5jaxsara

Itse kun olen erittäin allerginen melulle sijoitin kesärenkaiksi 215/60R17 H-luokan Goodyear Effgripit.
Siis koko joka ei ensiasennuskoko, mutta pitäisi olla hieman "isompi", tosin todellisuudessa mittarivirhe vastaa täysin alkuperäisten Michelinien  225/55R17 virhettä. Mutta melutaso (jyrinä) on merkittävästi kevyempää (varmaan tuo nopeusluokitus!). Olen tyytyväinen. Eroa kitkoina oleviin 225/60R16 ContiC5:iin ei juuri huomaa. Paitsi, että ajettavuus toki paljon täsmällisempää. Hyvä niin.  Ja tuota 10mm eroa leveydessä ei kyllä huomaa kuin tosi tarkkasilmäinen.
Vielä kun Misukoista olisi vastaava rengas tarjolla!
C5 III Tourer THP 156 Aut. Confort, 08/10 (valmistunut 05/10),
helmiäisvalk, 17'' Persique, kangas/nahka musta
Porsche 987S -05 (kun haluaa tuntea)
Porsche 924 -79 (kun haluaa hifistellä)
Wartburg 311 -65 (kun muut eivät toimi tai kun haluaa nautiskell

sitikkaporo

Kärsiikö kysyä mitä Goodyearit kustansivat?

Zego

Itse sain alle laitettuna Goodyear EfficientGrip kesärenkaat koossa 225/40 R18 hintaan 700€. Hiljainen ja mukavuuspainotteinen rengas joka tuntuisi rullaavan erittäin hyvin. Ohjauksen nopeus kärsii hivenen verrattuna ensiasennusrenkaisiin Pirelle PZero Nero. Autona Peugeot 308 SW.

c5jaxsara

Nuo 215/60R17 H Goodyearit kustansi reilusti alle 700£ kun tilasi saksasta ja asennutti lähi-Vianorilla. Lähikauppiailta en näitä löytänyt. Ja varmaan tuon asennuksen olisi halvemmallakin saanut.
C5 III Tourer THP 156 Aut. Confort, 08/10 (valmistunut 05/10),
helmiäisvalk, 17'' Persique, kangas/nahka musta
Porsche 987S -05 (kun haluaa tuntea)
Porsche 924 -79 (kun haluaa hifistellä)
Wartburg 311 -65 (kun muut eivät toimi tai kun haluaa nautiskell