Kirjoittaja Aihe: Ison Kissan laatu  (Luettu 6468 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cxman

  • Vieras
Ison Kissan laatu
« : Tammikuu 23, 2010, 18:52:35 »
Tervehdys kaikille citikkamiehille ja naisille! Kysyisin teidän mielipidettänne 2002 tuulilasin erikoisnumerossa esiintyneestä asiasta, joka liittyy citroen cx-malleihin.

Lukijan postia palstalla "Iso Kissa" nimimerkillä kirjoittanut lukija kysyi seuraavaa:

"Kerroppa jotakin isoista kissoista. Siis Citroen Cx:stä ja erityisesti sen dieselmalleista. Millaisia ajaa, kestävätkö, tyyppivikoja? Onko jossakin tuulilasin numerossa ollut koeajoa/testiä kyseisistä diesel-Citroeneistä? Käsittääkseni ko. diesel antaa aivan kohtuullisen suorituskyvyn . Kiinnostaisi hankkia käyttöön sellainen auto, johon ei törmää joka kadunkulmassa. Mutta uskaltaako vanhaa citroeniä hankkia?"

Tapio Ketosen vastaus kuului seuraavasti:

"Nyt tulee vastaus, joka saa muutamat pillastumaan, mutta mikäpä siinä. Aivan henkilökohtaiseen yksityiseen mielipiteeseeni perustuva ohjeeni näet on: Kierrä kaukaa kaikki Citroen CX:t, niin bensalla kuin dieselilläkin käyvät! Ellet ole todella vannoutunut Citroen-harrastaja ja armoitettu remontintekijä, älä osta moista ajokkia. Aja ajosi taksilla,  niin pääset halvemmalla ja aina perille!
Cx:än dieselmoottoreissa ei sinänsä ole mitään vikaa, sehän on Peugeotista tuttu Indenor. Mutta se muu auto! Jos ystäväpiiriisi kuuluu joku innokas CX-harrastaja, joka auttaa sinua korjauksissa ja osien hankkimisessa, tilanne on toinen."

Ketosen vastaus sai minut pillastumaan aika lailla. Mitä mieltä te CX:än omistajat ja omistaneet olette tuosta Ketosen antamasta ohjeesta? Olivatko CX:ät teidän mielestänne niin huonoja, että kannatti ajaa taksilla perille pääsemisen varmistamiseksi? Mielestäni ranskalaisten autojen laatu on ollut aina mainettaan parempi. Helsingin Sanomien nettisivuilla oli cx:än vikalista, joka ei mielestäni ollut erityisen pitkä. Lista perustuu todellisiin käyttäjien kokemuksiin. Mikä on totuus?

quai_de_javel

  • Vieras
Vs: Ison Kissan laatu
« Vastaus #1 : Tammikuu 23, 2010, 20:19:08 »
Tuohan nyt oli ihan normaali vastaus Ketoselta. Eihän se ole koskaan kehunut Citikkaa.

cxman

  • Vieras
Vs: Ison Kissan laatu
« Vastaus #2 : Tammikuu 23, 2010, 20:47:18 »
Eipä tosiaan ole. luulisi ketosen kuitenkin olevan sellainen toimittaja, joka puhuu eri merkeistä realistisesti. Vastauksessaan Ketonen antoi aikamoisen tyrmäyksen kysyjälle. Pitää paikkansa, että pitää olla tietotaitoa ja osaamista ko. autosta, jos sellaisen meinaa hankkia. En kuitenkaan usko cx:än olleen niin huono, kun Ketonen vastauksessaan antaa ymmärtää. Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että pahimmat CX:än laatuongelmat koskivat alkupuolen malleja. Viimeisimmät vuosimallit ovat olleet selvästi parempia.
Itse henkilökohtaisesti pidän esim. Opelia huomattavasti huonolaatuisempana kuin sitikkaa. Fiateista ja Alfoista puhumattakaan. :)


Poissa Ceeviitonen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 149
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C3 1,4 SX 2004
Vs: Ison Kissan laatu
« Vastaus #3 : Tammikuu 23, 2010, 22:43:45 »
Itselläni on kokemusta CX 20 2.0 TRE:stä vm. 1987 10 vuoden ajalta jona aikana ajoin sillä n. 150 tkm. Mitään isompaa veretseisauttavaa vikaa siinä ei ollut, suurimpana ehkä kannentiivisteen vaihto. Muuta pienempää sähkövikaa oli jonkin verran, korkeudensäätimen sähkömoottorin jouduin uusimaan, samoin keskuslukituksen ohjausboxin. Jousituksessa ei ollut mitään muuta vikaa lukuunottamatta normaaleja jousipallojen täyttöjä. Ajomukavuus CX.ssä oli vertaansa vailla, Xantia eikä C5 ole lähelläkään sitä. Tyylistä puhumattakaan. Jos CX:stä pitää hyvän huolen eikä päästä sitä ruostumaan, sen kanssa tulee toimeen hyvän ennaltaehkäisevän huollon kera. Ketosen kommentit jätän omaan arvoonsa, ne eivät perustu ainakaan hänen omiin kokemuksiinsa.
Autoilua sitikoilla vuodesta 1988 (BX, CX, Xantia, C5, C3). Vuodesta 2010 pelkästään fillarointia.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 305
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Ison Kissan laatu
« Vastaus #4 : Tammikuu 23, 2010, 22:49:46 »
Ketosen vastauksen ja CX:n valmistumisen loppumisen välillä taitaa olla eroa toistakymmentä vuotta, joten miten vanhaa ja hieman erikoista, jopa outoakin lintua voisi realistisesti ruveta kenellekkään varauksetta suosittelemaan? Kyllähän noi on jo silloin Ketosen vastauksen aikoihin olleet puhtaasti alan harrastajien autoja.
Ite muistan ainakin -70 luvulla "pikku-asiantuntija" ajoiltani, että ruoste raiskasi noita GS:iä ja CX:iä varsin rankalla kädellä ja surutta.

Meillä oli perheessä GSA, uudenkarhea, josta mielikuvia on metallinhohto vihreä väri, pehmeät vaaleat penkit ja boxerin erikoinen soundi, hyvät valot ja mukava kyyti :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Renee

  • Vieras
Vs: Ison Kissan laatu
« Vastaus #5 : Tammikuu 24, 2010, 08:02:39 »
Ketonen on realisti enhän kukaan suosittele esim. lapselle ensi autoksi vanhaa dieseliä jossa on 4 veto ja varustettu automaattilaatikolla.Tosi miehet ei kysele netissä minkäläinen auto kyseessä kun tietoa taitoa ne ostaa auton ja ajelevat sillä.Parempi olla rehellinen  muuten käy helposti samalailla kuin tuollaa C4 palstalla ostaja ei ollut tyytyväinen ostokseen ja kenen syy ei varmakaan Ketosen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2010, 09:17:23 kirjoittanut Renee »

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 149
  • Peukkuja: 23
Vs: Ison Kissan laatu
« Vastaus #6 : Tammikuu 24, 2010, 11:00:42 »
Samaa mieltä; Jos tarvitsee Tuulilasilta kysyä suosituksia, niin silloin 10+ vuotta vanha CX (tai tällä hetkellä esim. XM) ei ole oikea valinta.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 049
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Ison Kissan laatu
« Vastaus #7 : Tammikuu 24, 2010, 17:24:57 »
Ketonen on pöljä, ukon koko jutut ei oo mistään kotoisin, ihme vaan että lehtiyhtiö moista äijää vielä katselee, päätoimittajan pestistä tuo on kaiketi jo kenkää saanut.

Ketosen mukaan Xantiallakaan ei voi ajaa talvella kun liian jäykät kallistuksenvaimentajat saavat aikaan yllättäviä luistoja ja C5 ei sovi talviautoksi ollenkaan ;D ;D

Poissa bad127

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ison Kissan laatu
« Vastaus #8 : Huhtikuu 01, 2010, 22:03:30 »
Olen ajellu lokakuusta lähtien 2500D vm79:llä. Sähköissä vähän kränää ollut muttei mitään suurempaa... Lämpöä on riittänyt ja -25c ei vielä tuottanut ongelmia käynnistyksessä. Suurin ongelma ollut oikeastaan jarrujen jumittaminen. Siis Xantiassa, kun se makaa vaan parkkiksella... ;D Pakko ottaa se kerran viikossa ajoon, ettei ihan jumiudu paikat. Mutta kun ei millään viitsisi, cx:llä kun on niin mukava taittaa matkaa. En silti ihan kaikille suosittelisi, ainankaan jos peukalo on ihan keskellä kämmentä.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Ison Kissan laatu
« Vastaus #9 : Huhtikuu 01, 2010, 22:45:53 »
Onko tää Ketonen sama kuin Ketonen ja Myllyrinne jutuissa?  ;D
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

JariJ

  • Vieras
Vs: Ison Kissan laatu
« Vastaus #10 : Helmikuu 18, 2011, 12:16:18 »
Tervehdys !
Luen itseni uudeksi Citroen-harrastajaksi, ensimmäinen Citroen jonka ostin v. 2008 oli CX ja se on minulla edelleen. Olen ajanut sillä n. 13000 km viime syksystä lähtien ja minulla ei ole juurikaan moitittavaa. Auto on jo 23 v. vanha ( GTI Turbo 2), mutta mielestäni erittäin hyvässä kunnossa. Käyntiin se on joka aamu lähtenyt hyytävistä pakkasista huolimatta. Ainoat oikeat murheet ovat liittyneet lämmityslaitteen puhallinmoottorin reistailuun ja pissapoikaan. Aika vähän murheita näinkin vanhalla autolla. Jonkinlaista ajopäiväkirjaa olen pitänyt Sitruunapatongin puolella  aiheella "Talviajoa CX:llä ".
- Auto on toiminut niin hyvin, että taidan ajaa sillä myös seuraavan talven.

cxrider

  • Vieras
Vs: Ison Kissan laatu
« Vastaus #11 : Marraskuu 21, 2013, 16:33:05 »
Sattui silmiin tämä keskustelu, enkä malta olla laittamatta lusikaa soppaan... Olen itse ajanut CX vuosien 89 - noin 98 eli kymmenisen vuotta ja kilometrejä tuli reilut 500 000. Kolme CX-mallia eli Reflex, 20 TRE ja Turbo Diesel. Täytyy sanoa, että bensamallit ja varsinkin tampere-malli olivat hyviä autoja, dieselistä en olisi niinkään varma, lähinnä siis moottorin suhteen. Se, että CX:ään suhtauduttiin silloin hyvin epäille ja suhtaudutaan vieläkin, johtunee aika lailla ennakkoluuloista. Käsittääkseni CX on yksi parhaimmista sitikoista ja esim. alustarakenne pääosin on todella lujaa tekoa. Muistelisin, että etupäähän vaihdettiin yksi alatukivarren nivel kymmenen vuoden saldona. Takapään tukivarren laakerit ovat pieni ongelma, varsinkin huoltamattomana (rasvanipat jälkiasennettuna): TRE-malliin meni toisen puolen laakerit uusiksi ja dieselistä uusittiin molemmat. Koko aikana ei hydraulijärjestelmän kanssa ollut mitään kovin erikoista, muutamia putkia uusittiin ja palloja. Diravi ei ole aiheuttanut huolta kertaakaan. Jarrujen suhteen ei ole ollut mitään normaalista poikkeavaa huoltotarvetta eli paloja ja levyjä normaaliin tahtiin. Kahden litran bensakone on kestävä ja hammashihna kestää paljon pitempään kuin nykyautoissa. Mekaaninen bensapumppu meni kerran. Sytytyspuolella ei koskaan ongelmia. Kaasutin vaati yhden kerran perusputsauksen. Sähkölaitteissa jonkin verran ongelmia (valoautomatiikka lähinnä), korkeudensäätömoottorin jouduin kerran avaamaan ja putsaamaan. Jäähdytinletku levisi kerran ja sen seurauksena kannen tiiviste vaihtoon (bensakone). Turbodieselissä kansiremonttia sitten kyllä tehtiin useamman kerran....

Nyt minulla on toista vuotta -88 TRE, alussa oli ongelmaa kaasarin kanssa, laturin kanssa ja myös sytytyspuolan kanssa. Ongelmat on nyt ratkastu ja auto kulkee ihan leppoisasti. Tarkoitus ajaa läpi vuoden, katsotaan mitä tapahtuu. Silloin ennen ajoin tietenkin ympäri vuoden eikä auto ollut koskaan lämmityksessä ja aina lähti käyntiin. Eipä ole sitten nytkään mitään lämmityssysteemejä... :-) Nykyautoihin verrattuna cx:n tekniikkahan on loppujen lopuksi aika yksinkertaista ja helposti lähestyttävää. Ruoste voi olla tietysti ongelma. Oma yksilöni on säästynyt pahemmilta ruostevaurioilta eli palkit ym. kantavat osat ovat kohtuullisen hyvässä kunnossa eikä muuallakaan ole mitään hirveitä oksidikasoja. Tietysti se tulee jatkossa ruostumaan lisää, katsotaan kuinka kauan autolla saa sen puolesta ajettua...