C5 - Ovet jäätyvät kiinni

Aloittaja KareJG, tammikuu 03, 2010, 09:39:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KareJG

Oven tuppaavat jäätymään ovien yläosan tiivisteiden kohdalta. Siis niiden tiivisteiden, jotka tulevat ikkunoiden yläosassa ovikarmien metallia vasten. Sinne näyttää kondensoituvan kosteutta, joka sitten jäätyy. Nämä metallia vasten tiivisteet ovat erilaiset kuin muut tiivisteet. Pinta on pehmeää, joten en ole tohtinut käsitellä niitä millään aineella. Mikä olisi aine, jolla niitä voisi käsitellä jäätymisen estämiseksi? Mitä kannattaisi laittaa ovikarmien matallipinnoilla? Vahaa kentien?

Ovien kumi kumia vasten tiivisteet eivät jäädy, niihin olen laittanut silikonia.  
Mitsubishi Outlander PHEV vm 2013, C5 Tourer vm 2009

tomi_k

Moi,

Sama vika oli/on täälläkin - käänsin sisätilan lämmittimen pienemmälle, niin helppasi hieman :). Kovemmat pakkaset ja lämpöisempi ilma kiesin sisällä ainakin täällä on "ongelman" aiheuttanut.... en pistänyt mitään ainetta noihin kohtiin...

/Tomi

Xantiago

Täällä jäätyi takaluukun kansi kiinni kun kunnon pakkaset alkoi joulukuun alussa. Ei oikein voi laittaa lukkosulaakaan kun ei ole reikää johon sitä voisi ruikkia. Sulanee sitten keväämmällä. Olisi pitänyt voidella
se lukkomekanismi jo ennen pakkasia. Viime talvena ei tosin vastaavaa ongelmaa ollut.
Exät: BX 1.4 -86 ZX 1.6 -95 Xantia 1.6 -96 C5 2.0i -04
C1 1.0 2012  C5 2.0i A 2007 C4 2.0i A 2006 C4 vTi 2013
C4 Cactus 2020

-VJ-

Sisätilan lämmittimen kanssa minulla oli aikoinaan ongelmia. Oli 2 kW puhallin ja Pösön takaovet ja peräkontti olivat talvella yhtä jääkimpaletta, takaluukun kannen alla monen sentin jääkerros. Välillä takaovet olivat kiinni sisäkahvojen välille virittämilläni "mustekaloilla" ja kurveissa läpsättivät raolleen ja kiinni.

Sitten hankin halvan Calixin puhaltimen, pienempi teho 550W. Sekin lämmitti kabiinin pakkasella noin nollaan mutta ei kasvihuonelämpöön ja kosteuteen. Ja loppuivat ovien ja luukkujen jäätämisongelmat.

C5:ssä ei vielä ole ollut luukkujen kanssa ongelmia, mutta vasta viikolla asennutin öljypohjan lämmittimen ja rasian sisätilan lämmitintä varten. Pitänee alkaa metsästämään taas vanhantyylista pienitehoista sisälämppäriä, mutta myytävät näyttävät olevan järjestään 2 kw tohottimia.
C3 Aircross BlueHDi 100

vibes

Itse asennutin syssyllä tuon Defan WarmUp- systeemin. Mukanaolleessa Termini 1350 -sisälämppärissä on ainakin papereiden mukaan jotenkin lämpötilan mukaan säätyvä teho, eikä se kyllä kertaakaan oo saunaksi asti paahtanut autoa.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

KareJG

Kiitos vastauksista! Mietiskelin, että tohtisiko oven ylimmäisen tiivisteen voidella raakaa jäähdytysnestettä käyttäen? Estäisikö se jään kiinnittymisen tiivisteeseen? Vaurioituuko tiiviste jäähdytysnesteen mömmöistä? Miten olisi rakaa tuulilasin pesunestettä tiivisteeseen? Onko kellään kokemusta näistä keinoista?

Ongelmia ei aiemmin ollut, kun sisätilalämppäri oli käytössä. Nyt on muodostunut taitolajiksi aukaista ovet niin, ettei kahva jäisi käteen :). Hiukan tilannetta on helpottanut, että ajon jälkeen  pyyhkii karmeissa olevan kosteuden pois. Mutta joku ratkaisu olisi löydettävä jo kotirauhan vuoksi. Emäntä käyttää C femmaa enemmän kuin minä ja alkaa jo hermostumaan jäätyneisiin oviin  :)
Mitsubishi Outlander PHEV vm 2013, C5 Tourer vm 2009

jari

Hei  "KareJG";

Vanhan sitikan aikana (CX) käytin joka talvi tiivisteiden "huoltamiseen" pakkasnestettä. Mielestäni oli toimivampaa kuin sprayt ym. siihen tarkoitetut aineet. Kyse oli siis perinteisestä pakkasnesteestä (zero), jossa oli vielä sokerin makua !
Ei ollut tiivisteille mtn haittaa. Raakana vaan rättiin, niin että se on märkä, ja sitten voitelemaan. Kannattaa tehdä muutaman kerran viikossa.
Miten sitten lienevät uudet tiivistemateriaalit herkempiä; mahtavatko olla kuitenkin samaa ainetta...
Nykyisiä pakkasnesteitä en suosittelisi...Liekkö muilla kokemuksia ?

- Jari -

KariM

Nuo uloimmat nukkapintaiset tiivisteet jäätyvät minullakin lämpötilan sahatessa nollan ympärillä. Nyt kunnon pakkasilla ei ole ollut mitään ongelmaa.

En ole vielä keksinyt, että millä ne kannattaisi käsitellä. Vesikelillähän ne ovat aivan märät, joten jäätyminen ei ole mikään ihme.

Valvoline

Takaovet jäätyilee täälläkin, etuovien kanssa ei ole vastaavia ongelmia ollut. Reilusti vetämällä ne on kuitenkin tähän asti auenneet, eikä tiivisteet ole lähteneet mukaan. Itse epäilin omalla kohdalla myös sisätilan lämppäriä ongelman aiheuttajaksi, pitäisi varmaan kokeilla parin viikon ajan ja katsoa vieläkö ovet tiivisteet jäätyy. Mutta sitten pitäisi palella  ???

Renee

Moi kun tulette ajosta avatkaa ovet että sisätila jäähtyy jolloin ei kosteus tiivisty oviin.Nukkapintaiset tiivisteet varmaakin siksi että ajettaessa ei tulisi sitä kitinää,tietenkin se nukka kerää erilaillaa kosteuttaa kuin pelkkä kumi johon käy tämä silikoonipuikko hyvin tai tämä jäähdytysneste.Oletteko kokeileet nitä huonekalujen hoitoaineita ne ei ainakaan ole kovia myrkkyjä mehiläisvaha tuli ensiksi mieleen sillä kun käsittelee nahkatakin niin sekin näyttää uudelta.Tarkistettu ne autossa olevat ilmaventtili että ne auki ja sekä ei tukittu ilmanmeno reittiä .Ne on ne venttili kun uutta ilmaa tulee sisään puhaltimen toimesta vanha käytetty ilma poistuu pois(takakontissa siellä sivussa useimissa autoissa)Pieni ylipaine autossa hoitaa tämän asian.Tai ikkuna auki se 0,5 milliä jos sistilalämmitintä käytetään autossa

vko

Nythän on taas se vuodenaika, että pyrkii muulloin nestemäisessä muodossa luonnossa esiintyvä vesi jäätymään. Ainakin täällä Etelä-Suomessa. Ikävänä sivuvaikutuksen tiivisteiden jäätyminen. Huomasin juuri kuinka järkyttävän helposti C5:n ovet tuppaavat olemaan kiinnijäässä vähänkään pakkasilmalla. Lisämausteensa tähän etelärannikon sää, jossa lämpötila pumppaa varsinkin syystalvella ylös ja alas ja kosteuttahan tunnetusti piisaa. Revi siinä sitten aamulla auton ovia auki kun olisi kiire töihinkin. Ei auta oikein silikonipuikotkaan. Aiemmissa autoissani ei aivan tuollaista herkkyyttä ole ollut. Toisaalta kaikkien autojen ovet tuppaavat jäätymään enemmän tai vähemmän kun on vaan otolliset olosuhteet.

Kuinka olette ratkaisseet ongelman?

Itse olen kehittelemässä muovisuikaleella eristämistä oven rakoon. Siis tavallisesta kaupan muovikassista tms sopivan kokoisia suikaleita oven jäätymisen kannalta kriittisimpiin paikkoihin tiivisteen ja kehyksen väliin illalla, silloin kun ovi vielä avautuu. Ainakin tämä aamuna kuskin ovi avautui ongelmitta, kun muut ovet takkusivat hiukan. Materiaalin suhteen pitäisi tehdä vielä kokeiluja. Löytyisikö sellainen muovilaji joka ei ole herkkä tarttumaan jäätymällä. Esimerkiksi joku teflon tai vastaava. Huonona puolena auton ulkonäöstä tarkka saattaa ehkä oudoksua oven raossa repsottavia muovisuikaleita.

kaselin

Eipä ole moista vaivaa silikooni pötköllä oon sivelly tiivisteet hyvin rokkaa.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

vko

Vaikeutena on että illalla saattaa sataa vettä mutta aamulla onkin pakkasta -8 astetta. Jäätyminen tapahtuu aivan oven yläreunassa, jossa on sellainen huopapintaisen näköinen tiiviste ylimpänä. Painovoiman vaikutuksesta näyttää vesi tunkeutuvan juuri tuohon rakoon. Kuinka tuollaisen pinnaltaan huokoisen näköisen materiaalin saa vettä hylkiväksi. Silikoni saattaa hetkellisesti auttaa. Yleensä jo seuraavalla kerralla ovi on taas jäässä. Sisempänä ovessa on toinen tiiviste joka ei luonnollisestikaan jäädy, kun jäätyvä vesi pysähtyy tuohon uloimpaan tiivisteeseen.

Itsestäni ainakin tuntuu tuo oven yläreunan tiivistyssysteemi kuin se olisi suunniteltu maahan, jossa ei koskaan ole pakkasta tai ainakin pakkasella on aivan rutikuivaa.

KariM

Yhdistetty vanhaan mutta jälleen ajankohtaiseen aiheeseen.

kaselin

No eikö se silikoni tuubi käy?Sehän tarttuu kun vaseliini eikä jäädy ainakan mun koslassa ja voortissa on sanmanlaiset tiivisteet eikä jäädy siinäkään ton silikoni käsittelyn jälkeen.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

vko

Jos ovien jäätymiset haittaavat elämää, on sillä kääntöpuolensakin. Huomasin että kun en avaa pakkasella muita ovia tai luukkuja kuin kuskin oven (jos ei ole pakko), ovat pakkasessa kutistuvien tiivisteiden natinat jääneet vähemmälle. Vältä siis turhia ovien avauksia. Kyllä ne jäätyneet ovet siitä aukeavat jahka auton sisätila lämpiää riittävästi tai pakkanen lauhtuu.

karib

Aiemmin vko kyseli eri vaihtoehtoja ja kysyi mm. teflonista, niin tuli mieleen tuo kuivavoitelu teflon.
Elintarvike teollisuudessa yleisesti käytetty aine. Ei tahraa ja pysyy suhteellisen hyvin kiinni eri pinnoissa.
Itse käytän ainetta töissä pinnoilla, joiden tulee liukua, mutta joihin ei saa tarttua sahajauhoa.
Oman C vitosen ovien tiivisteisiin en vielä ko. ainetta ole tarvinnut, ovet eivät ole vielä jäätyneet kiinni.
Ostin Citikan kesällä, joten pitempää kokemusta autosta ei vielä ole.

Alpo Kieppi

Nyt kun keli lauhtui, niin hermoja raastava ovien nitinä palasi takaisin. Viimeksi se esiintyi marraskuussa, kun oli lauhempaa. Rupeloiset tiet tietty vielä tuon asian tuovat tietoisuuteen. Sinänsä jäätyminen ei ole ongelma, mutta ilmeisesti jäästä aiheutuva hirveä nitinä tai oikeastaan ratina on ärsyttävää kuunneltavaa.

En enää keksi mitään konstia. Teflon-suihkeet, glykoli, etanolisuihkeet, silikoni ja nahanhoitoaineet on nyt kaikki kokeiltu. Lukkoja on vähän säätääkin yritetty. Ja tätä palstaa ja nettiä muutenkin pengottu. Mutta ei mitään vaikutusta eikä mitään apua mistään! Aina vaan ratisee jokin ovista, yleensä kaikki enemmän ja vähemmän. Hitto, että menee järki tämän asian kanssa. Muuten vehjes (-06 berline) pelaa talvikelissä kuin ihmisen mieli, mutta tämä ajaa kuskin hulluuden partaalle. Eikä ole tämä yksilö kolaroitu, että olisi saumat viturallaan.

Mikä kohta siellä ovessa oikein rapsahtelee? Olenko oikeassa, kun luulen sen olevan se oven yläreunan huopamaisen, koria vasten tulevan oven osan?

Eikö teillä muilla ole viitosissanne samaa hermoja raastavaa talvitautia? Tervetuloa takaisin huippupakkaset!

ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18
C4 Puretech 130 At Intensive -16

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

Mato Matala

Lainaus käyttäjältä: Alpo Kieppi - tammikuu 16, 2011, 21:13:05
Nyt kun keli lauhtui, niin hermoja raastava ovien nitinä palasi takaisin.

Mulla I-koppaisessa nitinä tuli sivuikkunoista. Ilmeni mm. vahauksen jälkeen (kun vahasin lasitkin). Ikkunatiivisteen puhdistuksen jälkeen nitinät katosivat.

Monikan kuski

C5 I - korimalli. Itse toimin seuraavasti, mikäli arvelen tiivisteiden olevan jäätyneet karmiin kiinni. Painelen varovasti oven yläosan ikkunakarmia sisäänpäin - n. 2-3 mm - menee kevyehkösti. Tämä toimenpide tuntuu irroittavan tiivisteet rungosta eikä ainakaan tänä talvena ole jääneet ovat aukomatta sen takia että jää puree tiivisteet kiinni. Enkä ole huomannut tiivisteiden rikkoutumista yms. Mitään silikoneja yms. en ainakaan tänä talvena ole käyttänyt, eipä niistä mitään haittaakaan ole kyllä. Jokainen toki kokeilee omalla vastuullaan tuota em. painelu kikkaa. Huom. painelu pitää tapahtua sitten siitä ikkunan karmista, ei ikkunasta. Takaluukku on sitten asia sinänsä. Harvemmin on ollut jäätyneenä kiinni tiivisteet, toki tiivisteet rutisee kun pakkasella avaa, mutta tähän asti tiivisteet on kestänyt aukoa.

Muistaakseni noista kitinöistä oli joskus kesällä puhetta ja neuvottiin laittamaan sinne tiivisteiden väliseen uraan silikonia tms. voidetta niin kitinät loppuisivat. Kun katsoo avoinna olevaa ovea yläreunasta voi löytää siitä tiivistepaketista sen uran. En tiedä onko II koppaisessa, mutta ainakin I koppaisessa on tuollalailla. Sen uran voitelu silikonilla kyllä pitäisi auttaa.

Juha

KariM

Lainaus käyttäjältä: Monikan kuski - tammikuu 17, 2011, 08:20:40
Itse toimin seuraavasti, mikäli arvelen tiivisteiden olevan jäätyneet karmiin kiinni. Painelen varovasti oven yläosan ikkunakarmia sisäänpäin - n. 2-3 mm - menee kevyehkösti. Tämä toimenpide tuntuu irroittavan tiivisteet rungosta eikä ainakaan tänä talvena ole jääneet ovat aukomatta sen takia että jää puree tiivisteet kiinni.

Loistava vihje! Olen pari talvea harmitellut koriin kiinni jäätyviä nukkatiivisteitä, mutta tuolla konstillahan ne irtoavat helposti.

voyager

Shelliltä löysin vihjeen perusteella: Liimapuikon mallinen tiivisteen hoitoaine, ei ole ollut sen jälkeen ongelmia tiivisteiden jakitinöiden kanssa. pari kertaa vuodessa käsittely riittää

C@rlos

Minä olen käyttänyt jäätyneiden ovien aukaisuun raakaa voimaa, mitään ei ole vielä mennyt rikki. Ongelmat ei tosin oo loppunu siihen, kun olen saanut jäätyneen oven auki, niin on pariin otteeseen ollut ongelmaa saada se takaisin kiinni. Iltasella sitten hiustenkuivaajan avulla sekin on onnistunut.

xantiano

Lainaus käyttäjältä: voyager - helmikuu 01, 2011, 10:30:45
Shelliltä löysin vihjeen perusteella: Liimapuikon mallinen tiivisteen hoitoaine, ei ole ollut sen jälkeen ongelmia tiivisteiden jakitinöiden kanssa. pari kertaa vuodessa käsittely riittää
Pariin autoon ja useampaan talveen ei ole ollut ongelmia kun silikonin kanssa käyn tiivisteet läpi. Tämä ketju on jo huvittanut jonkin aikaa mutta kaikkeen löytyy ratkaisu aikanaan :)
Sinällään ketjusta saa hyviä ohjeita talviautoiluun.