Jumper - 1.9TD kannen halkeamisherkkyys

Aloittaja autoilija, joulukuu 18, 2009, 20:44:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

autoilija

Tuli ajettua Jumper vm 1998 vähän kuumaksi kun jäähdytin heitti nesteet pihalle,kovassa pakkasessa nestettä lisäten 10litraa 20km.n matkalla sain pidettyä lämpömittarin maltillisissa lukemissa.Nyt kuitenkin hönkii paineet vesitilaan ja käynnistyvyys on niin ja näin,kulkee jotenkin suht normaalisti mutta tuntuisi käyvän hiukan vajailla.
Eli mitenkä herkkä ko koneen kansi on halkeamaan?Tiedän että toiset saattaa haljeta pienestäkin ja toiset ei sitten millään..Kuinka suuret todennäköisyydet on pelkän kannentiivisteen pettäminen?
Jos jollakulla jotain tietoa,ja muuta tietoa kuten niksejä kuinka kansi saadaan järkevästi ilman turhaa työtä irti ja takaisin.Ajoitusmerkit olisi kiva tietää missä ne on..

räyhä

Omassa 1.9D riitti kun keitti yhden kerran.Oli halki kolmen hehkutulpan vierestä. Kyseisessä kannessa kyllä ainevahvuus suhteellisen ohut hehkujen vieressä. Tietääkseni turboissa kannet vahvempaa tekoa. Paljon mahdollista että mennyt pelkkä kansipahvi.

autoilija

Otin kannen irti,ja kuinka ollatkaa se on halki esikammioiden ja imuventtiilien väleiltä kolmesta kohtaan.Kansi on ns, menetetty.Kansitiiviste näköjään metallia ja ei ollut antanut mistään periksi.Jos jollakin esim. ehjä "raakakansi" otan tietoa vastaan.Ihmettelen ennenkaikkea ettei tiiviste ole antanut periksi vaan ensimmäisenä antaa periksi itse kansi,eli D/TD kannet taitavat olla samantapaisia ohuita.

Sitikka-Pate

Lainaus käyttäjältä: autoilija - joulukuu 28, 2009, 21:07:00
Otin kannen irti,ja kuinka ollatkaa se on halki esikammioiden ja imuventtiilien väleiltä kolmesta kohtaan.Kansi on ns, menetetty.Kansitiiviste näköjään metallia ja ei ollut antanut mistään periksi.Jos jollakin esim. ehjä "raakakansi" otan tietoa vastaan.Ihmettelen ennenkaikkea ettei tiiviste ole antanut periksi vaan ensimmäisenä antaa periksi itse kansi,eli D/TD kannet taitavat olla samantapaisia ohuita.
Kysäise koneistamoista pystyvätkö hitsaamaan.
Olen kuullut että noita on menestyksellä korjattukin.
Jumpy

autoilija

Jaa,tuntuu jotenkin että on erittäin vaikeata hitsata kun saattaa olla syvemmälti halki,esim.imukanavaan saakka josta kielii paineiden karkaaminen vesitilaan.Halkeaman ollessa ei niin syvä auton pitäisi kyllä toimia eikä paineiden karata vesitilaan,näin äkkisiltään halkeaman syvyys on oltava noin 2cm jossa on lähin silmin nähtävissä oleva yhteys vesitilaan.
Asian kustannustehokkuus ja korjauksen luotettavuus on myös otettava huomioon,oma henk.koht mielipiteeni on että suuremman varmuuden saan jos löydän jostain ehjän kannen.

autoilija

Mitä opiskelin asiaa niin nämä kannet ovat aina halki samoista kohdin.Oli auto toimiva tai ei.Eli toimivankin auton kansi on aina halki samoista kohdin.Tässä tapauksessa halki kaiketi loppuun asti.
Näin kärjistettynä,eli säröt tulee heti kun kone käy liian kuumana.Tiiviste ei anna periksi.Hatunnosto tiivisteen valmistajalle ja nootti kannen valmistajalle.Tietoa mitä eroa T/TD kansissa?Ahtopaine on kuitenkin maltillinen joten olisko kanteen tehty mitään reaalimuutosta,ei ainakaan mitään dramaattista?

Jankos

Niin aika useinhan noissa kansissa on halkeamia ja ei niistä mitään vuoda. Eli kannattaa käyttää koneistamolla ja tarkistuttaa koeponnistamalla että onko se halki vai ei. Metallitiivisteet on siitä yleensä hankalia että ei niistä välttämättä erota että onko vuotanut vai ei, varsinkin jos pelit on sammutettu heti kun ongelma ilmestyy. Näissä ihan loppuun ajetuissa tietty näkyy hyvinkin vikapaikat.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

Kaapelimies

BeXin TD-koneessa on venttiilien välissä terästapit vahvikkeena, vaparissa koko kansi silkkaa alumiinia. Näistä uusista 1.9:stä ei ole hajua, mutta voinet verrata. Puristussuhteen lasku voisi olla tehty eri männällä, jälleen BeXissä on kovakäsitelty mäntä turbossa, silminnähden eroa vaparin mäntään en löytänyt mutta saattaa olla palotila hiukan syvempi.
Ja esikammiot on aina säröllä beksinkin kannessa, itse kansi harvemmin. Vaparissa halkeaa venttiilien välistä..

autoilija

Tämä kansi on nimenomaan halki imuventtiilien ja esikammion väliltä,suoraan venttiililautasen juuresta itse esikammioon,näkee silmällä ja tuntee sormella eli on tainnut jonkin verran elää lämmön vaikutuksesta.On nähtävillä selvästi tasopintojen olevan eri tasossa halkeamien kohdalta,epäilemättä halki.Puristusuhteen lasku voisi kanssa ymmärtääkseni olla tehty eri männillä.Männissä on ainakin kolot venttiileille.Kun ei ole vertailukohtaa niin paha sanoa miten kone eroaa vapaasti hengittävään.Periaatteessa itse kansi voisi olla 100% sama kuin vaparissa.
Hitsauksen unohdan kyllä koska en usko että kukaan voi antaa 100% takuuta vaikka hitsaus sinällään onnistuisikin.Eli kantta huhuillaan edelleen.

Jankos

Joko kansi on löytynyt?

Yhdellä tutulla pitäisi noita olla parikin pistä vaikka YV:tä jos vielä tarvetta.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

autoilija

Hakusessa on ulkomailta,selvittelen toimituskuluja,näyttää löytyvän suomen ulkopuolelta uusitut/uudet todella paljon järkevämpään hintaan.
Olen kiinnostunut edelleen kannesta joka tapauksessa,laitan yksityisviestiä.