Kirjoittaja Aihe: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)  (Luettu 17305 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sprintti

  • Vieras
Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« : Elokuu 11, 2006, 20:52:57 »
Onko viimeisimmissä facelift Xsaroissa hihnapyörää paranneltu kestävämmäksi verrattuna aiempiin HDI myllyihin?

andre

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2006, 21:02:58 »
Muistan jostain lukeneeni, että olisi parannettu.

Poissa jakkehdi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 401
  • Peukkuja: -1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #2 : Elokuu 14, 2006, 14:20:32 »
Onko viimeisimmissä facelift Xsaroissa hihnapyörää paranneltu kestävämmäksi verrattuna aiempiin HDI myllyihin?

on tais olla -02/-03 taitteessa
Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06
EX:citroen xsara berline 110 hdi -02/Peugeot 306 2.0hdi sedan -00

Erkko!

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #3 : Joulukuu 16, 2008, 07:48:26 »
Moro,

pitkästä aikaa.. tai no muutamaan kuukauteen.

Auto: Xsara HDI vm.1999.

Nyt tuli mystinen ongelma tai itseasiassa vain ehkä enemmänkin seuranta projetkti, jossa muutama avonainen kysymys. Laitteethan on aina helppoja korjata vaihtamalla uusi ja ehjä osa rikkoontuneen tilalle. :)

Nykyiset ongelmat alkoivat pari päivää sitten, kun konehuoneesta alkoi kuulumaan vikinää. Paikallistin ongelmaksi (omasta mielestäni) ilmastoinnin kompuran laakeri tai ainakin hihnapyörä. Eli varmaan laakeri mennyt ja hihnapyörä pääsi ottamaan runkoon kiinni -> vikinää. Koska aikaa ei ihmisellä näemmä ole hoitaa hommia ja korjata vehkeitä, huomasin että rattia vempauttamalla (kone heilahtaa, niin pyörä hieman kääntyi?) saa vikinän loppumaan hetkellisesti.. eipä sitä ollut siis tarpeellinen korjata vielä. Tänään aamulla ei vikinä lähtenytkään mihinkään vaikka kuinka rattia vemputtelin.

Töihin päin ajellessa laturin merkkivalo alkoi vilkkumaan aina välillä, jonka kuvittelin johtuvan pikakiinnitteisistä akunkengistä. Noh, se vilahti vain välillä ja meni sitten pois.. ei mitään vakavaa??

Motarille vedättäessä sai kuin sainkin vikinän häviämään.. mutta pohjassa kolahti jotain pahasti. Samaan aikaan laturinmerkkivalo alkoi palamaan jatkuvasti ja ohjaus jäykistyi kummasti.

Lyhyestä virsi kaunis:
Onkos saman hihnan perässä myös laturi ja ohjaustehostin? En usko että sieltä putosi muuta kuin kompuran hihnapyörä. En ole vielä kerinnyt katsoa, kun persaukisen pitää tehdä töitäkin rahansa eteen. :)


Edit: Otsikko
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2008, 08:08:06 kirjoittanut PicassoHDI »

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #4 : Joulukuu 16, 2008, 08:15:52 »
mars,mars ja lottoa rustaamaan! Yleensä tuo kampiakselin hihnapyörän pellinpala(t) silpasee apulaitehihnan poikki ja sehän tunnetusti päätyy 50/60 suhteella jakohihnan väliin ja kone entinen. Ei muuten kannata huimia matkoja vedellä enää tuolla hihnapyörällä, sitä peltiä löytyy sieltä vielä lisää... Pajalle vaan suoraan.




Erkko!

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #5 : Joulukuu 16, 2008, 12:27:38 »
Kiitsa vinkeistä.. nyt alko pelottamaan. Hullun tuurilla tässä on aiemminkin menty, mutta nyt pitäisi pamauttaa autolla vielä 50-60km, jotta saisi oman montun päälle.

Pitää katsoa tuossa parkkiksella ennen kuin lähtee, onko siellä mitään jäljellä. Voisi vaikka repiä sen muovikotelon hemmettiin, notta pääsee kaikesta irto roinasta eroon.. En tosiaan usko, että koneen hihnapyörä (kampiakselin päässä) olisi sitä aiempaa vikinää pitänyt, vaan että ääni kuului ilmastoinnin kompurasta. Kyllä se kurkistamalla sitten selviää.

Piti kyllä säästää kevääseen että olisin vaihtanut nokkahihnan (ajettu nyt 90tkm). Sehän menee sitten siinä samalla. Positiivinen ajattelu pitää mut pinnalla ja citikka miehenä.  :)

Erkko!

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #6 : Joulukuu 17, 2008, 11:25:06 »
Olit muuten aivan oikeassa. Fiksu jannu sinänsä, kun et edes ollut nähnyt konehuoneeseen.

Sieltä oli pamahtanut apukonehihnapyörä tuhannen päreeksi. Hienosti pystyi kuitenkin ajamaan vielä montun päälle. Yhteensä ajoa siis ~100km samalla akulla lataamatta ja kerran vielä jouduin rykäsemään käyntiin. Hihnapyörän kappaleet olivat löyneet jakopäänhihnansuojaan reijän, mutta ei ollut romua mennyt sisäänkään.

taidan mennä nyt tekemään sen loton.  :)

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #7 : Joulukuu 17, 2008, 11:36:07 »
Osta suosiolla alkup. hihnapyörä. Motonetin hihnapyörä voi olla vääränlainen tai ei muuten vaan kestä, voi kolista jo uutena. Toki alkup. on kalliimpi, mutta kestää kauemmin ja onhan sillä 2v takuu. Vaihto-ohje: http://www.hi-speed.dk/Guide_Remskive/Remhjul_HDI.html

Erkko!

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #8 : Joulukuu 18, 2008, 13:08:10 »
Juuh, motonettiä boikotoin aivan periaatteesta. Tuppaavan myymään kovasti kaikkea, mutteivät oikein itsekään tiedä mitä. Tulipahan kerran ostettua väärän auton syyläri sieltä, mutta päätypalan vaihdolla sain toimimaan.

Hihnapyöräksi on ostettu vahvistettu kappale, joka on siis parempi kuin '99 HDi koneen alkuperäinen. Samaan aikaan tuli ostettua jakopäänhihna, rulla, kiristimet, apukojehihna, vesipumppu jne jne.. kaikki mitä tarvitaan apukoje- ja nokkahihnan vaihtoon. Paikallisen citikka myymälän myyjä kehui, että samaan aikaan kannattaa ilman muuta ostaa aivan kaikki ja vaihtaa, kuin vaihtaa jälkeenpäin jotain.. Halpaa kuin makkara, mutta jos puoleen miljoonaan ajaisi tuon niin sitten olisi hyvä. Ei ole enään kuin 130tkm jäljellä.

Pastean pari kuvaa, kun kerkiän viikonloppuna likaamaan käteni. Jospa hihnapyörässä on ulkonäöllisesti jotain eroa, en ole vain vielä kerinnyt sitä edes avaamaan paketista.  :)

Itseltä löytyy englannnin kielinen xsaran korjausopas ja tekninen PDF autosta. Ne varmaan auttaa enemmän kuin tuo toisella kotimaisella kirjoitettu, mutta kiitosta vain.

Saarankuski

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #9 : Huhtikuu 12, 2009, 20:21:58 »
Moi!

Mulla oli Xsara HDI 110 vm 2002:ssa vastaavat oireet: kitinää, sitten hiljainen pamaus ja laturin valo syttyi. Ohjauksesta hävisi tehostus, sen huomasin kun käännyin takaisin kotipihalle, josta en onneksi ollut ehtinyt kuin parin kiolometrin päähän. Pihalla huomasin moniurahihnan hävinneen ja ajattelin, että hajosiko kampiakselin hihnapyörä. Soitin auton myyjäliikkeeseen, olinhan ostanut auto pari viikkoa aikaisemmin. Kävivät noutamassa korjaamoon ja vikana olikin kiinnileikannut ohjaustehostimen pumppu. No sain takuuna uuden pumpun tilalle.

Saarankuski

Poissa jatako

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • ex Xsara 02 HDI
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #10 : Huhtikuu 21, 2009, 19:23:53 »
Mistäköhän on osa lähtöisin? Jotain apulaitehihnaan liittyvää? Tuollaiset pyöreän osan palaset (toinen muovia pienempi pala peltiä) löytyi tuosta Xsaran konehuoneesta. Tarkemmin sanoen peltisen kotelon päältä ohjaustehostimen pumpun ja pissapojan säiliön välimaastosta. Onkohan jotain vakavaa menossa rikki? Toisinaan ikään kuin kuuluisi jotain ylimääräistä resonoivaa ääntä tyhjäkäynnillä.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #11 : Huhtikuu 21, 2009, 19:52:44 »
Kampiakseli hihnapyörä hajoamassa. Hyvällä tuurilla menee osat jakohihnan väliin ja kone hajalle.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2009, 21:09:44 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa jatako

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • ex Xsara 02 HDI
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #12 : Huhtikuu 21, 2009, 19:56:21 »
OK. Kiitos pikaisesta vastauksesta. Pitääpä soitella hetimmiten Ritikolta korjausaikaa. Xsaralla tulee kuitenkin ajeltua päivittäin töissäja matkaa tulee yhteensä 112 km per päivä.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #13 : Huhtikuu 21, 2009, 19:58:13 »
OK. Kiitos pikaisesta vastauksesta. Pitääpä soitella hetimmiten Ritikolta korjausaikaa. Xsaralla tulee kuitenkin ajeltua päivittäin töissäja matkaa tulee yhteensä 112 km per päivä.
Ei kyllä kannata pahemmin ajella jos hihnapyörä hajoamassa...

Tarkista onko siirtymää havaittavissa hihnapyörässä


Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #14 : Huhtikuu 21, 2009, 20:23:53 »
Koskeeko tämä hihnapyörä ongelma vain Dieselkoneita?
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #15 : Huhtikuu 21, 2009, 20:28:29 »
Koskeeko tämä hihnapyörä ongelma vain Dieselkoneita?
Ainakin 2.0 HDI 90 ja 110hv. Tosin näissäkin on niin monenlaista hihnapyörää olemassa, että ei välttämättä hajoa kaikissa. Löytyy jäykkää ja joustavaa pyörää. Omassa Picasso 2.0 HDI:ssä on vielä alkuperäinen hihnapyörä vm.2000.

Jos joustavan hihnapyörän tilalle halutaan laittaa kiinteä hihnapyörä. Pääsääntönä on että jos vaihdetaan kiinteä hihnapyörä, on vaihdettava samalla joustava moniurahihna ja latausgeneraattori. Eli jos laturi sanoo sopparin irti niin tilalle kannattaa laittaa laturi jossa on vapaa kytkin jolloin voi käyttää kiinteää hihnapyörää. Jos kiinteä hihnapyörä laitetaan autoon jossa laturissa ei ole vapaakytkintä kolina on suorastaan mahdotonta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2009, 21:10:27 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa jatako

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • ex Xsara 02 HDI
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #16 : Huhtikuu 21, 2009, 20:39:44 »
Niin, toi meidän Xsara on 2.0 HDI 80 kW. Vuosimallia 2002 ja mittarissa 207 000 km.
Vaimo on onneksi äitiyslomalla, niin joutaa toi Corolla mulle lainaan ;)

Poissa jatako

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • ex Xsara 02 HDI
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #17 : Huhtikuu 23, 2009, 16:18:21 »
Tänään oli Xsara korjattavana Ritikolla. Hihnapyörä ja laturin remmi menivät vaihtoon. Taas kelpaa ajella.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #18 : Huhtikuu 23, 2009, 20:31:12 »
Tänään oli Xsara korjattavana Ritikolla. Hihnapyörä ja laturin remmi menivät vaihtoon. Taas kelpaa ajella.
Arvaukseni meni oikeaan, eli hihnapyörä oli hajonnut. Mitä maksoi remontti?

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 672
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #19 : Huhtikuu 23, 2009, 20:59:57 »
Vastaava siiva bensaxantiaan taisi Veholla olla halvempi, kuin ....netissä. Vian huomasi ylimääräisenä tärinänä ja että apulaitehihnan automaattikiristysrulla tärisi. Tietenkin siivakin.

Poissa jatako

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • ex Xsara 02 HDI
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #20 : Huhtikuu 24, 2009, 12:34:51 »
Arvaukseni meni oikeaan, eli hihnapyörä oli hajonnut. Mitä maksoi remontti?
siivapyörä parisataa, remmi kolmisenkymppiä, työ kuutisenkymppiä, eli vajaa 300 yhteensä.

DJanus

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #21 : Huhtikuu 26, 2009, 09:22:25 »
Terppa.
Omistan myös tällaisen mahtavan HDI:n ja näitä keskusteluja on tullut jo hieman kauhisteltua.
Minulle heräsi kysymys, että mikä siis aiheuttaa sen, että hihnapyörä hajoaa?
Tuleeko siihen juureen klappia joka ajan kanssa hajottaa sen vai mikä on ns. ensioireen nimi? ???

Poissa jatako

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • ex Xsara 02 HDI
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #22 : Huhtikuu 26, 2009, 20:52:11 »
Terppa.
Omistan myös tällaisen mahtavan HDI:n ja näitä keskusteluja on tullut jo hieman kauhisteltua.
Minulle heräsi kysymys, että mikä siis aiheuttaa sen, että hihnapyörä hajoaa?
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin siinä on kumia tms vulganointia estämässä tärinää ja värinää. Aika ja mekaaninenrasitus sitä varmaan kuluttaa ja Dieselin värinä ja ehkäpä liian isolla vaihteellä vedättämisestä johtuva tärinä. Pakkanenkin varmaan kovettaa kumia.

Tuhelo

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #23 : Huhtikuu 27, 2009, 08:59:39 »
Minulla 2005 HDI 110, ajettu 98 tkm ja kilsaa tulee lähinnä maantiellä ajaen n. 35 - 40 t/a. Mikä mahtaa olla tietäjien ennuste siitä, milloin ko. hihnapyörä alkaa oireilemaan?

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #24 : Huhtikuu 27, 2009, 09:18:22 »
Minulla 2005 HDI 110, ajettu 98 tkm ja kilsaa tulee lähinnä maantiellä ajaen n. 35 - 40 t/a. Mikä mahtaa olla tietäjien ennuste siitä, milloin ko. hihnapyörä alkaa oireilemaan?
Mikä moottori ? 1.6 110 vai 2.0 110 ? Hihnapyöriä on monenlaisia vaikka kone olisi sama...kaikissa ei ongelmaa ole. Löytyy myös jäykkää hihnapyörää ja sellaisen voi vaihtaa joustavan tilalle = vaatii vapaakytkimellä olevan laturin. Osta suosiolla hihnapyörä merkkihuollosta, niin saat oikeanlaisen hihnapyörän. Moni ostanut hihnapyörän motonetistä ja eipä ole kauaa kestänyt tai on kolissut jo heti uutena. Orkkis osalla 2v takuu.

Minun ex-406 HDI 110 pösöstä hajosi hihnapyörä 120tkm kohdalla, eikä tarvinnut sen jälkeen sitä vaihtaa. Myytäessä oli ajettu yli 330tkm. Auto meni vaihtoon 2v vanhana.