Kirjoittaja Aihe: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille  (Luettu 187230 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ynki

  • Vieras
C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« : Helmikuu 07, 2009, 16:31:02 »
Vaimon puolelle pukkaa vain kylmää ilmaa, puhaltimen nopeudet ja säädöt toimii kyllä muuten mutta lämmönsäätöön ei reagoi mitenkään.

Kuskin (minun) puolella kyllä tarkenee.

nimim. vaihdetaanko kuskia?

MaCitro

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #1 : Helmikuu 07, 2009, 20:41:52 »
Täällä sama vika I-koppasessa. Ensin kyllä tulee lämmintä, mutta kun sakasti alkaa olla lämmin muuttuu vänkärin puoli kylmäksi?? Lämmön säätimen kun säätää täysille tulee taas jonkin aikaa lämmintä. Tutkin sen verran, että käytin vänkärin puolelta läpän säätömoottorin pois ja läppä tuntui olevan kunossa samoin moottori ja sen poorit. Olisko jokin ohjelmavika sitten vai mikä. Pitänee käyttää merkkikorjaamossa.

Mutta jos aloittajalla puhaltaa koko ajan kylmää viittais vika olevan säätöläpässä, akseli poikki tai moottori rikki. Läppäjuttua ei voi korjata muuten kuin uusi lämppäri (500€) tai moottorin vaihdolla (100€)

ynki

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2009, 18:27:42 »
Noniin,

akseli poikki, kustannusarvio n. 1500 euroa.

Eikö tämmöseenkin löytyis joku jatkotakuu 100 tkm ajetussa -06 autossa?

Poissa TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 323
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #3 : Helmikuu 17, 2009, 18:38:09 »
Noniin,

akseli poikki, kustannusarvio n. 1500 euroa.

Eikö tämmöseenkin löytyis joku jatkotakuu 100 tkm ajetussa -06 autossa?

Mielestäni kuluttaajaneuvojaa kannattaa konsultoida, jos myyjäliike ei tule vastaan. Vetoa oletettavaan käyttäikän vai mikä se termi  olikaan.
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #4 : Helmikuu 17, 2009, 21:06:46 »
Noniin,

akseli poikki, kustannusarvio n. 1500 euroa.

Eikö tämmöseenkin löytyis joku jatkotakuu 100 tkm ajetussa -06 autossa?

Kyseinen tarina on Peugeot 407:sta jossa samanlainen lämmityslaite kuin C5 II:ssa.

"Tällä viikolla autoon tuli vika, jossa kuljettajan puolelle loppui lämpimän  ilman tulo. Auto on 407 sw 1.8 vm-06 ja automaatti-ilmastoinnilla varustettu. Lämmityslaitteen ohjaustoimii aivan oikein automaatilla ja manuaalilla sekä lämpötila säätyy apukuskin puolella, kuljettajalle tulee ainoastaan kylmää. Ongelmaksi osoittautui korjaamolla käydessä, että lämmityslaitteen säätöläpän muoviakseli on mennyt poikki. Vian korjaus vaatii koko lämmityslaiteen uusimisen, koska irto-osia kyseiseen laitteeseen ei saa. Osia on huonosti saatavilla ja tehtaalta toimitus kestää kuulemma noin 3 vkoa. Lisäksi vaihdon yhteydessä on uusittava molempien puolien askelmoottorit, jotka käyttävät kyseisiä läppiä.

Kysyisin onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Ainakin varaosa puute viittaa siihen, että kyseisiä osia on tarvittu muuallakin. Osien hinnat ovat pilvissä, lämmityslaite noin 1300€ ja askelmoottori noin 100€/kpl. Lisäksi paripäivää työtä korjaamolta."

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #5 : Huhtikuu 04, 2009, 11:18:57 »
Näin voi käydä C5 II:n lämmityslaitteelle.




PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #6 : Huhtikuu 04, 2009, 11:21:51 »
Tuon pystyy korjaamaan, joten ihan heti ei kannata sitä 1500euroa alkaa maksamaan.

MaCitro

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #7 : Huhtikuu 05, 2009, 07:52:09 »
Täälläkin vaihdatin C5:een (alle 1000€ töineen) kotelon ja näköjään olis pystynyt korjaamaan, mutta aika kova työ purkaa koelaudan alta koko rohjo pois. Varsinkaan kun ei mitään ohjeita ole.
Tuostahan saa kyllä johonkin nyt varaläppiä jos on innostusta jollain tehdä remppaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2009, 08:42:31 kirjoittanut MaCitro »

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #8 : Huhtikuu 05, 2009, 10:29:48 »
03.03.2009 alkaen tuote on Behr valmistama lämmityslaite, sitä ennen Visteon.

SEE5

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #9 : Huhtikuu 05, 2009, 11:52:27 »
Onko tuohon hajoamiseen löytynyt jotain syytä tai selitystä? Miksi jumittaa niin että tuo akselin näköinen osuus katkeaa? Ei luulisi olevan juurikaan kuormaa tuolla hajonneella osuudella.

Mihin vuodenaikaan ovat hajonneet? Kondensoituuko kosteutta ajon jälkeen ja sitten pakkasilla jäätyy kiinni ja seuraavassa käynnistyksessä katkeaa? Vai onko muovi vaan sekundaa? Vai voiko puhallus olla niin voimakas että vääntää poikki jos läppä on kiinni asennossa? Hmm..

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #10 : Huhtikuu 05, 2009, 14:44:13 »
Onko tuohon hajoamiseen löytynyt jotain syytä tai selitystä? Miksi jumittaa niin että tuo akselin näköinen osuus katkeaa? Ei luulisi olevan juurikaan kuormaa tuolla hajonneella osuudella.

Mihin vuodenaikaan ovat hajonneet? Kondensoituuko kosteutta ajon jälkeen ja sitten pakkasilla jäätyy kiinni ja seuraavassa käynnistyksessä katkeaa? Vai onko muovi vaan sekundaa? Vai voiko puhallus olla niin voimakas että vääntää poikki jos läppä on kiinni asennossa? Hmm..
Nivelpiste keskellä läppää, jolloin dynaaminen paine aikaansaa taivutusrasituksen akseliin, joka poikkipinnaltaan kaiken lisäksi 'kevennetty heikommaksi'.
Akselin katkeaminen johtuu osittain liian tiukasta sovituksesta ja rasvan puutteesta. Rasvaa ei ole ollenkaan tuolla katkenneella puolella ja sovitus on todellakin liian tiukka. Sitten huomasin vielä, että akselin servomoottori ei istu kunnolla paikalleen vaan jää hiukan kantamaan (Heiluu kiinnikkeessä). En kyllä rasvaisi osia, koska raitisilma suodattimesta mekanismiin joutuu hienojakoista pölyä. Rasvattuihin osiin pöly tarttuu helpommin kiinni, aiheuttaen läpän ohjaukseen suuremman momentin. Muovi on myös 'itsevoitelevaa' eli jos jotakin haluat lisätä, niin kenties teflon pohjainen kuivavoitelu-aine hitusen pienentäisi mekanismin kitkaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2009, 23:59:19 kirjoittanut PicassoHDI »

purkka

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #11 : Huhtikuu 15, 2009, 21:02:09 »
Onko tuon purkamiseen jossain ohjeita (jos vaikka joutuu kokemaan saman kohtalon)?

mylinen

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #12 : Syyskuu 17, 2009, 20:50:14 »
Vika näyttäis sopivan vaimon -06 C5:een. Tänään kuulemma kuskille puhaltanut kuumaa ja apukuskille kylmää... Onko kukaan onnistunut löytämään pelkkää läppää osana, vai vieläkö merkkihuollossa tarjotaan koko lämmityslaitteen vaihtoa?

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 751
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #13 : Syyskuu 17, 2009, 22:57:57 »
Kysypäs merkkihuollostasi- nyt on saatavilla korjausosia.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 290
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #14 : Syyskuu 27, 2009, 14:44:05 »
Macitro löysitkö vikaa? Itellä Ikoppasessa sama vika molemmilla puoililla eli aluksi puhaltaa lämmintä mutta kun lämpötila nousee
asetettuun niin alkaa puhkuun kylmää. :)
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

MaCitro

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #15 : Syyskuu 27, 2009, 18:15:27 »
Vika oli kuskinpuoleisessa läpässä, läpän poorit oli mennyt pilloille joten säätömoottori ei saanu läppää säädettyä. Liimaamalla olisi ehkä saanut korjattua, mutta vaihdatin koko kotelon. Oli vaan aika kallis 500€ + työ.

-kaselin- Tuleeko kylmää koelaudan suuttimista, vai tuleeko tuulilasille ja alas myös kylmää molemmille puolin vai ainoastaan toiselle puolen?

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 290
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #16 : Syyskuu 27, 2009, 20:42:31 »
Molemmille puolille kojelaudan suuttimista ainakin. Onko molemmille puolille omat servot lämmönsäätöön luulisi olevan kun on lämmönsäätökin. :)
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

MaCitro

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #17 : Syyskuu 28, 2009, 17:27:17 »
Molemmille puolille kojelaudan suuttimista ainakin. Onko molemmille puolille omat servot lämmönsäätöön luulisi olevan kun on lämmönsäätökin. :)

Samat servot säätää lämmöt myös koelaudan suuttimiin, mutta jostain syystä koelaudan suuttimista alkaa tuleen kylmää auton lämmettyä säädettyyn arvoon. ??? En tiedä miksi. Tuulilasille ja alas tulee lämmintä tasaiseti molemmin puolin.

Poissa TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 323
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #18 : Syyskuu 28, 2009, 19:11:07 »
Asiasta mitään ymmärtämättömänä kysyn, mites termostaatti? Kummallakin puolella on omansa.

Omassa 2002-mallisessa pitää vänkärin puolella olla pari astetta enemmän näytössä jotta suuttimista tulisi samanlämpöistä (ihan vaan kädellä mitaten).
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

toutlemonde

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #19 : Joulukuu 04, 2009, 10:39:14 »
No niin, jossain ketjussa jo aikaisemmin puhuttu "lämmityslaitteen säätöläpän akselin katkeaminen apukuskin puolen lämmityslaitteesta" kohtasi meidän C5 II:sta (2006/120 tkm) :(
Ja just kun pakkasetkin tuli, tai sitten tämä tuli huomatuksi juuri pakkasen takia.
Joku puhui että aikaisemmin näitä on korjattu vaihtamalla koko paketti (Älytötä!) ja kustannukset 1500-1700 ekee Hohhoh !
Mutta sitten tuli keskusteluissa esille että nykyisin olisi saatavilla varaosiakin ? Mitä ja millaisia ja mihin hintaa, onko kellään oikeaa kokemusta eikä kuulopuheita ?
puoltatoista tonnia moisesta muoviakselin korjauksesta EN suostu maksamaan, laitan sitten vaikka kaksi toppatakkia päälle talven ajaksi :/ !

Hyviä neuvoja ja vinkkejä näin ennen joulua, ja miksei joulun jälkeenkin otetaan vastaan :), kiitos !

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 751
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #20 : Joulukuu 04, 2009, 10:44:41 »
Vastasin viestiisi.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

holpe

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #21 : Joulukuu 07, 2009, 17:53:11 »
Itellä sama juttu -06 C5:ssa,akseli poikki.Asentajaveli jollain konstilla liimasi akselin,vielä ainaki pelaa.Liikkeessä olisi maksanut töineen yli 2000 euroa.Onko tosi ettei osia saa vaan vaihdettava koko kompleksi??

Poissa JC5IEDM

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 132
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i Berline AT 2005
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #22 : Joulukuu 07, 2009, 18:26:06 »
holpe:
Sitikkapuoskari tuossa vastauksessa #13:
Lainaus
Kysypäs merkkihuollostasi- nyt on saatavilla korjausosia.
2005 - 2008 C5 2.0i Break AT 2002 (100 - 170 tkm)
2008 - 2017 C5 2.0i Berline AT 2005 (70 - 298 tkm)
2017 -          C5 2.0i Berline AT 2005 (113 tkm -)

mikkojke

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #23 : Tammikuu 16, 2010, 14:10:45 »
Eli probleema on seuraavanlainen:

Hanttarin puolelle puhaltaa vain kylmää, kun kuskilla toimii normaalisti lämmitys.

Puhallin vaihtelee pyörimisnopeutta jatkuvasti ylös ja alaspäin. Lämpötilan säädöllä ei ole oikealle puolelle mitään vaikutusta, kun taas vasemmalla toimii normaalisti.

Mistähän lähtis vikaa etsimään? Mun tuurilla joutuu purkamaan puoli autoa...

mikkojke

  • Vieras
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #24 : Tammikuu 16, 2010, 20:39:57 »
Eli probleema on seuraavanlainen:

Hanttarin puolelle puhaltaa vain kylmää, kun kuskilla toimii normaalisti lämmitys.

Puhallin vaihtelee pyörimisnopeutta jatkuvasti ylös ja alaspäin. Lämpötilan säädöllä ei ole oikealle puolelle mitään vaikutusta, kun taas vasemmalla toimii normaalisti.

Mistähän lähtis vikaa etsimään? Mun tuurilla joutuu purkamaan puoli autoa...

Yhdistetty vanhaan aiheeseen.

Kiitos! Ei sattunut viestiketju silmään tai sitten olin laiska käyttämään hakua...

Eiköhän se vika tästä ala löytymään. Tartee vaan saada tämä roppa taipumaan tuonne jalkatilaan...