Itse olen vaihtanut comforteista takaisin vakioihin, tosin vasta etupäässä. Alla aiemmin kesällä kirjoittamaani:
Kokeilumielessä vaihdoin IFHS comforttien tilalle eteen takaisin vakiot H3+ -jousipallot. Auto (C5 X3 break 2.0A H3+) tuli minulle comfort-pallotettuna, eikä minulla ole vertailukohtaa muihin jousitusvariaatioihin C5:ssa, joten en oikein tiennyt minkälainen tämä alkujaan on ollut. Takana on edelleen comfortit.
Mitä saavutin?
Jousitusmukavuudessa muutosta ei pysty huomaamaan joka tilanteessa. Ajelin vaihtelevia tienpintoja, ja se, missä eron selkeiten huomasi, on moottoritien lyhyehköt heitot, joita ainakin Tampereen uudella läntisellä ohitustiellä piisaa. Aiemmin comforteilla niitä ei juuri huomannut, mutta nyt auto selvästi nytkähtelee. En missään nimessä puhuisi epämukavuudesta, mutta ero on olemassa. Suoraan ajaessa pitkä heitto (80kmh), johon oli jäänyt paripyöristä kumijälkiä, ja jossa edellä menevä moottoripyörä näytti lähtevän kuskinsa lapasesta, ylittyi täysin huomaamatta. Hiekkatiellä ja kaupunkinopeuksien epätasaisuuksissa en huomannut eroa comfortteihin, kun eivät nekään mitään taikamattoa tee.
Keula ja perä eivät tunnu mitenkään eripariselta, ainakaan ilman kuormaa ajellessa.
Sen, minkä huomasin oikein selvästi, oli poikittaisen vaappumisen dramaattinen väheneminen. Kyseessähän on ollut mielestäni ärsyttävin ominaisuus hydesitikoissani, ja nyt vakiopalloilla huomaan, että kyllähän se tehdas on C5:een asiaa korjannut. Löysästi vaimennetut comfortit vain pilaavat auton tässä suhteessa. Peräpää vielä vähän vaappuu, mutta raskas keula on jo hyvin kontrollissa.
Nyt auto on mielestäni kokonaisuutena mukavampi. Oma preferenssini toimivan alustan suhteen on suhteellisen pehmeä jousi, mutta tiukka vaimennus. Comforteissa pehmeyttä lienee haettu vaimennusta löysäämällä.
Jää nähtäväksi, huomaako sitten talvikelin röykyissä merkittävästi heikentynyttä jousitusmukavuutta.
Takapään comfortit ovat vielä vähän kysymys, kun vakiopalloista H3+:aa on paljon parjattu "tumpsahtelevasta" ja kolahtelevasta takajousituksesta. Tuollaisissa tilanteissa väljä vaimennus päästää pyörän liikkumaan nopeammin, ja siten pitämään kolahtelut kurissa. C5-L -listan mukaan tehdas on korjannut kolahtelun erilaisilla takakelkan kumipuslilla, ja Servicessä tosiaan näkyy niiden seudulla muutosta: taemman kumityynyn kiinnityspultti sekä kiristysmomentti vaihtuu RPO 9606 lähtien, ja itse tyyny on vaihtunut RPO 10066 lähtien. Niinpä mietityttää, saisiko potentiaalisen kolinan vakiotakapallojen kohdalla pois noilla kumityynyvaihdoksilla.