Xantia - Nykii

Aloittaja Elmo, huhtikuu 25, 2006, 15:50:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Elmo

Sitruuna alotti nykimisen paripäivää sitten, tulpat vaihdoin toimi hyvin noin tunnin sen jälkeen, taas on samat oireet, elikkäs kiihdyttäessä nykii/pätkii rajusti. Tulpat oli aivan vaaleat (semmoista valkoista pilkkua täynnä), paitsi 1.pytyn oli kahvin ruskea niinkuin kuuluukin. Mitään valoja ei syty kojelautaan paitsi airbag aina joskus, ei pitäs tähän vaikuttaa? Olisko kellään mitään vinkkiä muutakuin viedä huoltoon?

Elmo

Jeps on tullut luettua, mutta tossa mallissa ei ole tulpanjohtoja ja kaasuläpän asennon tunnistin vaihettu n.vuosi sitten, jolloin vika oli erityyppinen (sammuili, tyhjäkäynti aaltoili, nypytti). Nyt se kyllä pätkii kiihdyttäessä ja tasakaasulla ajoittain.

xantiamurmeli

Map-anturi taitaa köhiä. Sattuneesta syystä tuttu tilanne  ;D
Yritän liittää kuvan todistekappaleeksi. Inhan hankalassa paikassa map-anturainen luuraa.
Tulipahan samalla putsattua läppärunko.

Elmo

Pystyykö sen map-anturin puhdistamaan vai pitääkö vaihtaa? Voiko oireet johtua nakutustunnistimesta? Olisko A24:lla ollu matala oktaanista 95:sta.. alotti kuulemma aika pian sen jälkeen. Tarvii perehtyä ja "vähän" purkaa jahka työkiireet helpottaa.

xantiamurmeli

Voihan sen puhdistaa ja huhu kertoo, että olisi joissain tapauksissa auttanutkin.
Siellä on suht piskuinen reikä sopivalla öljylikamössökeräimellä varustettuna.
Ei ihme jos alkaa oireilla.  ::)

Olen sen verran mukavuudenhaluinen (ja laiska), etten viitsi ottaa 70 euron
vaihto-osan takia riskiä uudesta pura-kokoa-sulkeisesta. Tässä sitä nyt innolla
odotellaan pakettia. Alkaa jo ahistamaan. Vara-auto meinaa liidellä
routaheitoista ojan puolelle  >:( 

Smistik

Minulla on Xsara 1.8 16V '98. Nykii kiihdyttäessä n. 1000-3000rpm. Tai se silleen puutuu ja vähän rykii, mutta jos laittaa kaasun pohjaan, niin kiihtyy suht normaalisti. Joskus teki myös tyhjäkäynnillä kaasuttelua itsekseen, mutta puhdistin MAP:in ja tyhjäkäynnin tasaajan. Näistä ei oikeastaan ollut muuta apua.

Joskus kostealla kelillä on oireillut pahemmin. Tasakaasulla ajettaessa tuntuu ettei pienessä vauhdissa kakkosvaihteella osaa em. kierrosalueella pysyä tasanopeudessa, vaan se silleen tasapainoilee :o Lisäksi katkaisee kaasun parin sekunnin viiveella ja siitä seuraa pieni nykäys. Samoin kun painaa kaasua.

Olen vaihtanut myös kaasuläpän asentotunnistimen. Pitääkö se sopeuttaa/kalibroida jollain V€hon laitteella?

moona

Mistä lähteä vikaa etsimään kun vm.98 1.8 litranen xantia nykii tai nykäisee varsinkin kiihdyttäessä. Tasaisessa vauhdissa ei juurikaan nyi tai korkeintaan satunnaisesti. Map-anturi ja tyhjäkäyntiventtili uudet, samoin bensansuodatin ja tulpat ok. Ei kuulune nykiä jos auto olisi täysin "terve"??

Citrung

Mitkä tulpat on koneessa tällä hetkellä??

hamis

Mulla tuntuu olevan samaa ongelmaa, usein kun valoista lähtee niin toisinaan lähtö ei ole kovin ripeä, tuntuu kuin lanttu miettisi hetken että lähteäkkö vai ei...toisinaan myös lähtee kuin kenguru hieman nykien...
Itsellä on 2.016V kone ja tulpat vaihdoin noin kuukausi sitten...muistin mukaan NGK vai mikä se merkki nyt olikaan...

JoneTolppa

heitä meneen ne NGK:n tulpat. eyguemin kynttilät sisään. itse laitoin f54jotain kolmikärkitulpat koneeseen ja xantia rakastui niihin kynttilöihin samantien. makso biltemassa 5.95e kpl. psa:n koneet on aika kranttuja noille tulpille. kone tosin on 1.8 16v.

Citrung

Minulla ovat toimineet parhaiten Boschin 4-kärkiset.. Tällä hetkellä kiinni Eyquemin 2-kärkiset (RFC42LZ2E, jos oikein muistan?), ei tomi ihan niin hyvin!

KariM

Xantiaankin on ainakin sen seitsemän erisorttista (*) tulppasuositusta. Tällä viikolla asensin Bosch FR7DC+, ja toimivat normaalisti. Vaihdossa tuli ulos jotkut kaksikärkiset NGK:t, jotka nekin toimivat ok, kunnes nyt kesällä pari kertaa kosteana aamuna kylmäkäynnistyksen jälkeen kävi hetken epätasaisesti. Tiedä sitten oliko yhteyttä tulppiin, kun ei sitä tosiaan sen koommin ole taas ollut. 30tkm noilla oli ajettu.

*) Tulppien vaihdon jälkeen löysin allaolevan Citroenin itsensä toimittaman taulukon vm. 2000 tulppasuosituksista, jälleen eri tyyppejä tarjolla:

moona

Ei johdu tulpista tuo nykiminen. Nykimistä on esiintynyt ennen ja jälkeen tulppien vaidon, ehdotelkaas jotain muuta syytä??

Kenguru

Mitenkäs on tulpajohtojen laita?
Onko alkuperäis varaosajohdot vai jotkut tarvikejohdot paikallaan? Ovat nämä sitikat hieman nirsoja noiden tulpanjohtojenkin kanssa.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

Citrung

Lainaus käyttäjältä: Kenguru - syyskuu 09, 2007, 18:45:09
Mitenkäs on tulpajohtojen laita?
Onko alkuperäis varaosajohdot vai jotkut tarvikejohdot paikallaan? Ovat nämä sitikat hieman nirsoja noiden tulpanjohtojenkin kanssa.

Veikkaan, että ko. kulkineessa ei ole tulpanjohtoja, vaan puolakansi-hässäkkä! Sekin on yksi tarkistuksen arvoinen paikka. Minulla se on jo vaihdettu nykimisen takia.. Ensiapua voi kokeilla crc kylvyllä, kunhan sen on ensin irroitellut koneesta!

moona

Niin ei ole tulpan johtoja vaan koko puola+kansi hässäkkä. Maksaa sen verran paljon että ihan uteliaisuuttaan ei kannata lähteä vaihtamaan ellei saa jotain vinkkiä onko se vika siinä. Sitrosellakin maksaa 163 tai 100 euroa, on kahta mallia kumpi lie tuohon sopiva. Kalliimpi varmaan ;)

Citrung

RP-numeron perusteella selviää! Ja se halvempi näkyy olevan B-osa eli purettu, RP-numerosta 7609 eteenpäin...
Asiantuntevalla korjaamolla kyllä osaavat mittailla vastusarvoja. Ja jos jollain tutulla sattuu olemaan citikka 16v-koneella, kokeile sillä toimiiko paremmin!

svc

Vikakoodien lukeminen /luettaminen voisi myös antaa vinkkiä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2,0 HDi -11, Seat León eHybrid -21

Rosberg

Mulla loppui Xantun nykiminen ,kun putsasin "tyhjäkäynti moottorin" kaasuttimen puhdistus spryillä.
"Monet moottoripyöräilijät ovat tavallisen ihmisen kaltaisia"

ealab

Putsaus ei pitkällä tähtäyksellä riittäne. Pitäisi venttiilikaran kierre putsata ja voidella. Käytin pari vuotta sitten voiteluun silikonivaseliinia, nimenomaan, vain ohuelti. Vielä OK. Karan poistamisesta riittänee juttua sitruunapatongissa.

moona

Mutta tässä minun tapauksessahan tyhjäkäyntimoottori on jo vaihdettu uuteen, joten siitä nykiminen ei johdu. Mitä ilmeisimmin vika on tulpanhattu+puolasysteemissä. Olen tilannut jo uuden, toivottavasti loppuu nykiminen.

Citrung

jd69dj

Mun Santtu "souti" tasasella kaasulla ajellessa, Sellasta pikku nyppimistä aika ajoin. muuta nykimistä en ainakaan pannu merkille.
Heitin viimeiseen tankin neljännekseen Forté Fuel treatment pullon joukkoon ja ajelin tankin tyhjäksi motarilla n.140km/h sinne jäi nykimiset pölynä asfaltille, bonuksena parani kiihtyvyyskin :)

moona

Puolankansi ja tulpan hatut vaihdettu. Osat ostettu merkkiliikkeestä, maksoi paljon mutta tulipa kuntoon ja loppui nykiminen. Tuli 100% parempi ajettava. olis vaan pitäny vaihtaa paljon aiemmin, miks sitä aina pitää odottaa, ei autoilla koskaan ole tapana korjaantua itsestään...

sniper

Tätä samaa olen itse pähkäillyt oman Xsaran (sama kone) nykimisen syyksi. Osuiko sulle näistä oireista mikään?
- Putken päästä kuunnellessa jää iskuja väliin ja tyhjäkäynti seilaa aavistuksen.
- huojuttaa välillä koko autoa (tässä mulla vaikuttanee rikkinäinen=jäykkä kylmästöinnin kompura joka korostaa ko. käyntihäiriötä)
- lievä bensanhaju käynnistäessä, kylminä aamuina enemmän.
- Oireet huomattavimmillaan alle 2000 kierroksen, yläkierroksilla kaikki tuntuu olevan ihan kunnossa
Berlingo XTR 1.6 HDI 110 -10
C4 2.0 HDI VTRS -07