Xantia - Nykii

Aloittaja Elmo, huhtikuu 25, 2006, 15:50:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Citrung

Minun Xantiassa huomasi puolakansi-vian parhaiten kierroksien äkillisellä nostolla, eli Paikoillaan ollessa tyhjäkäynnillä tumppaa kaasun pohjaan; räkii vastaan...

moona

Olisin Citrungin kanssa samoilla linjoilla eli nopeasti kierroksia nostaessa potki vastaan eli juuri eniten ärsytti kun olis pitänyt kiihdyttää rivakasti niin silloin nyki eniten. Myös kun jalan nosti kaasulta ja antoi auton lipua esim. taajamassa, niin silloin nytkytti hiljaa. Bensa haisee ajoittain autossa kyllä mutta sitä en tiedä liittyikö tähän vikaan.

Citrung

Joo, minulla ei ole mikään auttanut tuohon nykäisyyn joka tulee kun nostaa jalan kaasulta! Joskus lipuu normaalisti ja joskus tulee näkymätön seinä vastaan  ???... Mikä lie, ominaisuus >:(?

CelaVii5

1,8 8v-koneessa ei tuota puolankantta ilmeisesti ole, vaan tulpanjohdot ihan sen sijaan. Oireet on kuitenkin samat, eli nopea kierrostennosto tyhjäkäynniltä ja erityisesti alle 2000rpm aiheuttaa "takapotkua". Tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu, eikä auttanut asiaan. Mikäs voisi tuossa koneessa aiheuttaa saman ongelman? Mapit, moottorinohjausyksiköt jne. on jo vaihdettu/ kokeiltu toisella ehjällä.

jd69dj

Lainaus käyttäjältä: Citrung - lokakuu 02, 2007, 21:00:36
Joo, minulla ei ole mikään auttanut tuohon nykäisyyn joka tulee kun nostaa jalan kaasulta! Joskus lipuu normaalisti ja joskus tulee näkymätön seinä vastaan  ???... Mikä lie, ominaisuus >:(?
Ilmeisesti ihan sama kuin mulla oli, millin hölläys kaasulla ja nykäsy ihan kuin"seinä" eessä ja milli lisää nin sama nykäsy toiseen suuntaan ja tämä siis vain kaupunkinopeuksissa pintakaasulla, tosi ärsyttävää.
Fortéa tankkiin, niin siihen loppu.

Citrung

Fortéa kehiin siis!!  :)
Käytitkö Fuel System Cleaneriä, vai Gas Treatmentiä? Ja miten suoritit käsittelyn?

sniper

Itse vedin korjaamon suosituksesta kanssa ruiskusuuttimien putsausaineet tankkiin, mutta valitettavasti ei ollut mitään apua. Aine oli Toyotan brandillä (merkkihuollossa Toyotan ja Citroenin edustus) myytävää Fuel Injector Cleaneria. On kuulemma tosiaan auttanut nykimisiin monella, mutta itse en saanut tästä apua.

Kaupunkiajon nykivyys pintakaasulla on mullekin tuttu ilmiö aikaisemmin mainitsemien lisäksi. Kaasuläpän asentotunnistin voisi tähän olla hyvä arvaus.
Berlingo XTR 1.6 HDI 110 -10
C4 2.0 HDI VTRS -07

berlingo citikka

Mielellään jos tankki mahdollisimman tyhjä sitten kun fortea laittelette tai sitten kaksi putelia tankkiin ja -
menoksi!
ONko kukaan kokeillut sitä forten moottorin puhdistus ainetta joka laitetaan öljyn mukaan?

ealab

Saattaa silti olla sytytyshäiriö. Osa, pintakaasulla seos on laiha. Ja vaatii kipinältä, valokaarelta pidemmän paloajan. Etenkin vähäpäästöisissä  laihaseosmoottoreissa. Jos puola on viallinen, esim. toisiokäämissä on ns. vyyhtisulku, eli käämin kierroksia oikosulussa, niin paloaika lyhenee ja myös toisiojännite laskee. Vika sytytysjohdoissa? Rikkaampi seos syttyy helpommin, mutta seoksen, palorintaman etenemisnopeus on hitaampi, kuin laihalla seoksella. Näin muistan asioiden olevan.

jd69dj

Lainaus käyttäjältä: Citrung - lokakuu 03, 2007, 16:33:20
Fortéa kehiin siis!!  :)
Käytitkö Fuel System Cleaneriä, vai Gas Treatmentiä? Ja miten suoritit käsittelyn?

Nyt en oo varma, mut luulen kuulleeni että toinen olis toisen vanha nimi että olis sama aine.
Mulla mielestäni oli toi treatment
Panin litkut tankkiin kun mittari näytti viimestä palikkaa en muista onko Santussa neljänneksiä vai pienempiin osiin jaettu mittari ja ajoin reipasta moottoritie ajoa n. 130 - 140km/h
tankin lähes tyhjäksi (valon syttymisestä n.60km) kaiken kaikkiaan yli 200 km, se riitti.
Nyt on tarkotus tehdä sama tolle nykyiselle Espacelle.

Citrung

Fuel system cleaner puhdistaa enemmän polttoainejärjestelmää ja gas treatment puhdistaa venttiilit, palotilat jne...
Minkä hintaisia litkut muuten ovat?

Citrung

Lainaus käyttäjältä: ealab - lokakuu 04, 2007, 08:01:41
Saattaa silti olla sytytyshäiriö. Osa, pintakaasulla seos on laiha. Ja vaatii kipinältä, valokaarelta pidemmän paloajan. Etenkin vähäpäästöisissä  laihaseosmoottoreissa. Jos puola on viallinen, esim. toisiokäämissä on ns. vyyhtisulku, eli käämin kierroksia oikosulussa, niin paloaika lyhenee ja myös toisiojännite laskee. Vika sytytysjohdoissa? Rikkaampi seos syttyy helpommin, mutta seoksen, palorintaman etenemisnopeus on hitaampi, kuin laihalla seoksella. Näin muistan asioiden olevan.
Olen myös huomannut, että tulpilla on merkitystä tuohon nykyttelyyn.
Mutta tuota kaasuläpän anturia minäkin olen miettinyt, mutta ei raskisi kallista osaa kokeilumielessä ostaa. Voiko sitä mittailla vaikkapa yleismittarilla?

jd69dj

Lainaus käyttäjältä: Citrung - lokakuu 04, 2007, 17:04:47
Fuel system cleaner puhdistaa enemmän polttoainejärjestelmää ja gas treatment puhdistaa venttiilit, palotilat jne...
Minkä hintaisia litkut muuten ovat?

20 - 30,- muutaman desin puteli...

Kenguru

Lainaus käyttäjältä: Citrung - lokakuu 04, 2007, 17:11:24
Olen myös huomannut, että tulpilla on merkitystä tuohon nykyttelyyn.
Mutta tuota kaasuläpän anturia minäkin olen miettinyt, mutta ei raskisi kallista osaa kokeilumielessä ostaa. Voiko sitä mittailla vaikkapa yleismittarilla?

Voi mitata yleismittarilla. Antureita on kahdenlaisia. Toisen voi mitata vastus asennossa, eli piuhat irrallaan. Tällöin vastuksen pitäisi muuttua tasaisesti koko anturin liikkeen ajan. Toisessa pitää mitata anturin kautta kulkevan virran määrä. Tällöin mittari pitäisi saada kytkettyä piuhojen ollessa kiinni ja virrat päällä autossa. Tässä versiossa voltit muistaakseni muuttuvat tasaisesti koko liikkeen ajan.

Mittausta varten ohmit ja voltit, eli raja-arvot tyhjäkäynnille ja täyskaasulle saa ainakin AutoDatasta. Itse en pysty niitä nyt tarkistamaan koska Autodata on asennettuna toimimattomalle koneelle.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

sniper

Yritän kaivaa ohjeet ja arvot viikonlopun aikana, kun ne Autodatasta kanssa aikoinaan löysin. Ainut vaan että olen tenavan kanssa kahden viikonlopun ja vapaat hetket koneella rajoitettuja.

Mitäs moottorimalleja aiheesta keskustelijoilla on? Lähinnä siksi jos niissä on eroja keskenään, niin ei tule sekaannuksia ja vääriä ohjeita.
Itsellä 1.8 16V (LFY) Xsara -00 Sagemin järjestelmällä, siihen ainakin tosiaan löytyi.
C4 2.0 HDI VTRS -07

Citrung

Itsellä '96 Xantia 2 litran 16v-koneella, eli RFV... Arvot näyttäisi olevan:

Ignition ON : n. 5V
Kaasu kiinni : n. 0,3V
Kaasu täysin auki : min. 4,4V

Mittaus suoritetaan tuolta ECM-multiplugista, missä se on? Olen tätä myös aiemmin kysynyt...

Nykimisestä tuli mieleen myös seuraavanlainen vika: kylmänä kun yrittää polkaista kaasua, meinaa tukehtua, eikä mutenkaan vastaa kaasuun kunnolla. Tätä ongelmaa esiintyy siis vaan kylmänä, n.1 km:n aikana.

Kenguru

Lainaus käyttäjältä: Citrung - lokakuu 05, 2007, 14:48:01
Nykimisestä tuli mieleen myös seuraavanlainen vika: kylmänä kun yrittää polkaista kaasua, meinaa tukehtua, eikä mutenkaan vastaa kaasuun kunnolla. Tätä ongelmaa esiintyy siis vaan kylmänä, n.1 km:n aikana.

Meitin Veekuukkelissa tuo tukehtuminen johtui todennäköisesti tuosta kaasuläpän asennontunnistimesta sekä viallisesta imuilman lämpötila-anturista. Näiden vaihdolla ongelma poistui.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

Citrung

Täytynee tutkia tuo kaasuläpän anturi, kunhan tietäisi mihin mittarin kytkee... :?

sniper

Lainaus käyttäjältä: Citrung - lokakuu 05, 2007, 14:48:01
Mittaus suoritetaan tuolta ECM-multiplugista, missä se on? Olen tätä myös aiemmin kysynyt...

Arvaus: Voisiko olla se (ainakin Xsaran) sulakerasiasta löytyvä pistoke? Näissä on kyllä hauska termiviidakko, mikä pitäisi kyllä melkein joskus opetella.

EDIT: Disclaimer: en muuten ole itse tsekannut että sieltä semmoinen varmasti löytyy, mutta näin olen lukenut :) Jos sulla on se Autodata niin Component Locatorilla voi etsiä. Luulisin että ECM on sama asia kuin ECU, eroa vain unit->module.
C4 2.0 HDI VTRS -07

sniper

Kaasuläpän asentotunnistimesta:

Paremmalla aikaa voisin dokumentoida kuvineen, mutta nyt näin. Autodatan mukaan ainakin Xsaran ECM sijaitsee konehuoneessa edestä katsottuna oikealla välittomästi akun takana. OBD-koodien lukuun käytettävä pistoke sulakerasiassa on tuolla nimetty DLC:ksi (Data Link Connector) joten oletan Citrunginkin mainitseman multiplugin olevan sittenkin eri asia.

Kuitenkin jos joku tämän 55-pinnisen plugin aikoo etsiä niin ensin varoitus: "Kontaktipintojen pienestä koosta johtuen suositellaan testaamiseen käytettäväksi erillistä "Breakout boxia". Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan... Pinnien järjestys menee oikealta vasemmalla ja ylhäältä alas:
19-1 (levein rivi)
37-20
55-38

Sagem SL96 järjestelmässä arvot pinnien 23 ja 53 välillä pitää olla noin 1000 ohmia (täysin kiinni) tai noin 3000 ohmia (täysin auki).  Pinnien 16 ja 53 välinen jännite taas pitää olla jatkuvasti 5V. Throttle Position Sensor (TP) on virallinen termi.

Voitte sitten arvata paljonko otan vastuuta mahdollisesti aiheutuneista vahingoista... :)

EDIT: Lisätään nyt vielä varmuuden vuoksi että tässä on kyseessä 1.8 16V -00 Xsara Sagemin järjestelmällä. Esimerkiksi 97 vuoden ZX samantyyppisellä koneella on Boschin systeemeillä joten tämä ohje ei varmaankaan päde.
C4 2.0 HDI VTRS -07

Citrung

Omassa näkyy ECM sijaitsevan edestä katsottuna vasemmalla edessä.. Hitto, kun ei tiedä mitä kaikkea voi hajota jos vaan tyrkkää volttimittarin tuohon plugiin? ???

Kasmas

1.8 16 v nykii silloin tällöin ajaessa, ja kunnolla. ^^ Apuva. Tietoakaan mistä tämä voisi johtua? Kaikkea on juotettu.

JoneTolppa

Vaihtoehtojahan on tooodella monta. Tyhjäkäyntimoottori, MAP-anturi, imuilmavuoto, väärät/kuluneet tulpat, sytytyspuolat yms. Minkälaisessa tilanteessa nykii? Kuumana vai kylmänä?

spicam

Niinkuin jonetolppa totesi vaihtoehtoja löytyy.Ehkä vikakoodi luenta helpottaisi pähkäilyä?

Kasmas