C5 - Radio suhisee ja rätisee

Aloittaja Luttonen, kesäkuu 08, 2007, 10:55:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Luttonen

Radio(alkuperäinen) reistailee ihmeellisesti! Talvella radio päälle laitettaessa toimi mutta radion lämmitessä se katkaisee lähetyksen. Esim jos kuuntelee Novaa ja lähetys katkeaa niin näyttöön tulee teksitin sijaan 104,7 ja mitään ei kuulu.välillä radio alkaa hakeen kanavia tosin niitä löytämättä.Cd kyllä toimii normaalisti.
Nyt kesällä kesällä taas radio toimii kauemmin ja pätkii tosin vähemmän kuin talvella.
Olisiko tietoa mistä johtuu ja mitä voisi tehdä.

Sitikkapuoskari

Kokeilisin ensin toisella antennilla, vaikka ihan kojelaudalle irtoantenni. Jos on samanlainen on radio rikki. Jos autossa takuu niin yhteys Citroen huoltoon. Jos ei takuuta niin sovitinkehyksellä ja välijohtosarjalla saat normiradion siihen kiinni. Itse suosin Blaupunktin vehkeitä, niihin saa rattiohjaimille sekä iPodit yms kiinni..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Xanteri

Sitikkapuoskarilta tulikin jo pätevät neuvot. Kuulostaa kyllä vahvasti antennivialta...noinkohan antennin kierteet ovat ruosteessa/likaiset?

Sitikkapuoskari

Lainaus käyttäjältä: Xanteri - kesäkuu 09, 2007, 21:39:45
Sitikkapuoskarilta tulikin jo pätevät neuvot. Kuulostaa kyllä vahvasti antennivialta...noinkohan antennin kierteet ovat ruosteessa/likaiset?
Voi olla kannasta antenni poikki(kannassa on vahvistin). Antennin tilalle voi laittaa ihan normiantennin-piuhaa pitää vähän tinailla..

Markkis

Onkohan tuo antenni naaras vai uros? Itselläni (C5 2001 berline) on antenni jumahtanut niin kiinni, että tuskin ehjänä lähtee. WD-40 ja vastaavat on kokeiltu tuloksetta. Tuossa kun on antennin jalassa takaikkunan pissapojan suutinkin, ei viitsisi jalkaa rikkoa. Mutta jos antenni olisi uros ja voimalla avaa, voisi tuon mennä poikki siten, että katkennut kierreosa olisi siitä jalasta irrotettavissa vaikka poraamalla ja sitten vaan uusi piiska? Onko parempia ehdotuksia? No toki uuden antennijalan ja antennin ostamalla saa varmemman lopputuloksen...

Pena

C5 Break 2003 samaa vikaa. 

Nyt kun on auto on oma, eikä enää työsuhdesellainen, niin vaivauduin roplaamaan näin:
*Antennissa urospuoleinen kierre, ja kun kun antenni on kierretty pohjaan, alaosa koskettaa pienenpieniä metalliliuskoja, jota ovat antennin juuressa olevan muovikotelon sisässä.
*Nämä liuskat yhdistävät antennin vahvistimeen, joka myös on siellä antennin juuressa olevassa kotelossa.
*Se metallinen hylsy, johon antenni kierretään, on kiinni vain muovikotelossa, sen hapettumisella ei ole mitään merkitystä.
*Tämä "hylsy" pyörähti paikallaan melko helposti, mutta ei onneksi irronnut
*Metalliliuskat taipuvat helposti , jos antennia kiinnittäessä kotelon sisälle menee töhkää, tai sitten talvella jäätä, niin kontakti voi kadota (itselläni meni ilmeisesti pesun jälkeen jäätä kovalla pakkasella, mikä taivutti metalliliuskat)

Tee tällainen koe:
-ota antenni pois
-katso taskulampulla, näetkö sisällä pienenpienet metalliliuskat
-jos näet, niin ota ohut johdonpätkä, jonka yhdistät noihin liuskoihin ja kuuntele, rupeaako radio toimimaan
-jos rupeaa kuulumaan, niin vika on antennin ja vahvistimen välisessä kontaktissa, tai antennissa.

Itse purin koko antennijalan, ohje oli täällä palstalla jokin aika sitten. Pohja on kiinni ärsyttävän pienillä torx -ruuveilla. Yhdistin johdolla vahvistimen antenninjalan naaraskierreosaan. Tein sen tinaamalla, mitä en suosittele, hankala homma. Suosittelen, että jatkat kierretapilla antennijalan naaraskierrettä, jotta saat kierteelle pituutta siten, että antennijalan sisäpuolelle mahtuu yhyt ruuvi. Ruuvi tulee siis tulee antennia "vastaan", ruuvin alle mahtuu pieni kaapelikenkä.Ohut muutaman sentin pituinen kaapeli sitten yhdistetään vahvistimeen.

Joka tapauksessa kannattaa tehdä sellainen viritys, että vesi ei pääse enää antennijalan sisään. Nythän, jos antenni on pois, niin pesu- tai sadevesi pääsee vahvistimeen, mikä hajottaa laitteen varmaankin aika pian.

En ole ammattilainen, mutta näin sain taas radion toimimaan kahden vuoden tauon jälkeen, yksi iltapäiväaskare siitä tuli, mutta olen tyytyväinen.

Pyysin muuten korjaamaan ko. vian 80 000 ja 100 000 km huolloissa, mutta Taninkadun pojat eivät löytäneet mitään korjattavaa.
"Varmaankin liitokset hapettuneet, rasvataan" oli vastaus molemmilla kerroilla kun vein auton huoltoon. "Kyllä se tuossa parkkipaikalla kuului" oli vastaus molemmilla kerroilla kun hain auton huollosta. Tottahan se on, joku kanava kuuluu paikallaan olevassa autossa, vaikka ei ole antennia.

Sitikkapuoskari

Penan konsti on hyvä, usein vaan ongelmana on ettei sitä piiskaa saa millään särkemättä irti ja silloin se vaatii uutta jalkaa ja piiskaa  >:(

Gusse

Lainaus käyttäjältä: Markkis - kesäkuu 12, 2007, 09:46:16
Tuossa kun on antennin jalassa takaikkunan pissapojan suutinkin, ei viitsisi jalkaa rikkoa.
Missä antennin jalassa on samassa pissapojan suutin? Tuossa kun kattelin faijan femmaa, niin oli antenni ja pissapojan suutin hyvin erillään toisistaan. Kysessä oli tosin farkku.
exät  XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE, Volvo 460

C5 Shadow

LainaaKysessä oli tosin farkku.
Aivan oikein. Farkussa asia on toisin.

Sitikkapuoskari

Lainaus käyttäjältä: C5 Shadow - kesäkuu 14, 2007, 08:18:52
LainaaKysessä oli tosin farkku.
Aivan oikein. Farkussa asia on toisin.
Jep. Farkkuun voi laittaa yleismallisen antennin kunhan tekee vähän johtotöitä kaapelissa. Vahvistin jää pois pelistä mikä ei ole ollenkaan huono ajatus  :)

C5 farkku

Mikä vaivaa C5:n radiota (Alkuperäinen toosa) kanavat suhahtelee ja rätisee jos on vähänkin huonompi kenttä. Aivan kuin ei olisi antennia ollenkaan. Piiskan kierteet olen puhdistanut ja antennin jalan olen vetänyt runkoon erillisellä johdolla. Hermostoon käyvä vika  :)

Markkis

Tietämättä vikaa mikä sun soittimessa tai systeemissä on, voin myydä sinulle I-koppaisen C5:n radion, joka ei ainakaan minulla rätissyt lainkaan. Vaihdoin sen pois uuden soittimen tieltä. Tämä soitin majailee Hämeessä. Hintakaan ei ole paha. Onkohan tuossa joku koodisysteemi, jos sen toiseen autoon kiinnittää...

Sitikkapuoskari

Lainaus käyttäjältä: Markkis - kesäkuu 29, 2008, 17:15:48
Tietämättä vikaa mikä sun soittimessa tai systeemissä on, voin myydä sinulle I-koppaisen C5:n radion, joka ei ainakaan minulla rätissyt lainkaan. Vaihdoin sen pois uuden soittimen tieltä. Tämä soitin majailee Hämeessä. Hintakaan ei ole paha. Onkohan tuossa joku koodisysteemi, jos sen toiseen autoon kiinnittää...
Pitää käydä merkkikorjaamolla koodaamassa radio uudelle alustanumerolle.

citroenc5

Sen verran kokemusta kyseisestä  radiosta, että ei pärjää ainakaan Fordin alkuperäisasennus soittimelle. Radion herkkyys aivan eri luokkaa. Fordin soitin on ainakin radion osalta paljon parempi vekotin...ja Cd-soittimen osalta ei taida saada eroa....

C5 Shadow

Minulla oli ainakin todella huono radio -05 C5:ssa. Kyllä sitä ihan tutkittiinkin, mutta kenenkään muun kuin minun mielestä siinä ei ollut mitään vikaa....

Suutari

Taitaapa olla niin, että noi alkuperäiset soittimet on TODELLA huonolaatuisia! Itse jaksoin Xsarassa pari kuukautta taistella sen orggis soittimen kanssa  ja sitten tuli mitta täyteen! Sitikkapuoskarin firmassa laitettiin Blaukkarin soitin ja adapteri ja itse vaihdoin paremmat kaiuttimet, niin nyt kelpaa rariotakin kuunnella ;D Toki piti siihen vähän rahaa uhrata, mutta ei kyllä mennyt eurookaan hukkaan!!!! Nyt soi MP3 ja usbitikulta musiikkia riittää!!!

Megaman

Minä tein uhkarohkean päätöksen ja ostin uuden antennin Motonetista.Toi motonetin piiska on lähes identtinen alkuperäisen piiskan kanssa ja sen jälkeen radio löytää automaattihaulla NRJ:t,Rockit yms. s-popit...
Alkuperäisellä antennilla ei löytynyt kuin Nova ja jotain ylen kanavia.Eipä tossa clarionissa ole radion osalta mitään moitittavaa.Silti tekis mieli vaihtaa se johonkin vähän nykyaikaisempaan toosaan... :)

Motonetin antennin koodi on 47-1280
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

jmatti

C5 -03 Radio vaihdettu aikanaan takuuna, jolloin ainoa muutos oli pinnoitusvärin muuttuminen mustasta tumman harmaaksi.
Kyselyistä huolimatta kojelaudan väristä laitetta ei löytynyt.

Huonon vastaanoton ja soinnin lisäksi ärsyttäviä piirteitä esimerkiksi se, ettei laite hae pikavalintojen uusia kanavia (paikallista rds-lähetintä) kuin vasta aseman valinnan jälkeen. Eli 200km jälkeen jokainen pikavalintapainallus kestää 10 - 15 sekunttia ennen kuin radio löytää oikean aseman - jos löytää...

Olisiko hyviä ehdotuksia soittimesta, jolla kaukosäätimen ja auton näytön saa toimimaan - kohtuuhinnalla.
Vaatimuksena vain riittävän isot näppäimet ja mp3.

SEE5

Minulla toimii oikein hyvin C5-II radio. Herkkyyttä on niin että kaikki kuuluu kuten pitää kauempanakin. Ettei olisi jotain kontaktivikaa antennissa tai liittimissä. Tähän viittaa tuo Megamanin antennin vaihto. Itse antennipiiska ei voi olla toista parempi tai huonompi niin että eron huomaisi. Tietysti joskus voi itse radiokin olla vioittunut mutta silloin kun kaikki on kunnossa ei voi herkkyyttä valittaa.
Ne antennin kiinnityksen kierteet pitäisi ainakin puhdistaa. Pelkkä öljypisara ei riitä. Voi vaatia ihan mekaanista puhdistusta. Jos on pahasti hapettunut niin pelkkä CRC yms ei riitä.

Megaman

Sen verran vielä,että tossa vanhassa piiskassa ei ulkoisesti näy mitään sanomista ja kierreosakin on täysin kiiltävä.Siksi vähän epäilytti ostaa se uusi antenni,mutta se todella kannatti.Luulin radiota alunperin p*skaksi... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Tepi

Täytyy sanoa, että C5:ssa toimii radio erittäin hyvin. Paaaaljon paremmin mitä Xantian vastaava ja tosiaan saa kuunnella pikkuasemia ihan huoletta ilman särinää pitkälläkin matkalla.

jmatti: kannattaa tarkistaa, että RDS:n asetukset on oikein eikä siellä ole päällä mitään paikallislähetys-asentoa (pysyy mahd. pitkään samalla taajuudella ilman että vaihtaa uudelle taajuudelle).
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

c5tomaatti

On se jännä juttu, miten suuret erot voi olla kahden radion välillä, vaikka valmistaja on sama ( blaukkari) Edellisessä autossa vaihdettiin kaikki; antenni, antennijalka, parannettiin maadoitusta ja lopulta vaihdettiin koko radio. Tulos oli sama kuin ennenkin; rätisi ja suhisi, ääni oli huono jne.

Vaihdoin auton, jossa oli myös blaukkarin vcalmistama radio ja hökötys toimii, kuten radion pitääkin toimia, jopa ääni on mielestäni hyvä. Ei ymmärrä, mutta nyt olen kuitenkin tyytyväinen.

Kane80

Taannoisen xantun kanssa oli noita kuuluvuus ongelmia, kävin sitten alan liikkeessä kyselee neuvoja ja vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: Ranskalaisten autojen kuuluvuus ongelmat ovat pääsääntöisesti johtuneet tuosta antenni johdosta,joka kulkee siellä korin kätköissä. Jostain syystä erittäin paskoo tavaraa ja sen vaihdolla pelit on alkanu toimia. (itse en sitä ikinä vaihtanu, oli siihen aikaan kyydissä sen verran pientä väkeä, että mentiin lähinnä kasetti osastolla ;) ).

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: Megaman - heinäkuu 07, 2008, 15:31:24
Sen verran vielä,että tossa vanhassa piiskassa ei ulkoisesti näy mitään sanomista ja kierreosakin on täysin kiiltävä.Siksi vähän epäilytti ostaa se uusi antenni,mutta se todella kannatti.Luulin radiota alunperin p*skaksi... :)

Sama vika rahikaisella. Eli mulla myös kuului vastikään hankkimassani koslassa radio varsin huonosti. Kattopiiska näytti täysin ehjältä ja taittumattomalta, mutta kävin piruuttani ostamassa Biltemasta uuden piiskan tilalle (maksoi huimat 7 euroa).  Ja katsos kummaa: radio alkoi kuulua täysin moitteettomasti.

Eli kannattaa ehkä kokeilla ostaa aluksi uusi piiska jos radio kuuluu huonosti, ja vasta sen jälkeen ruveta kalliimpiin operaatioihin.

1-xantia

Tervehdys

Alkuperäiseen viestiin en ota kantaa puoleen enkä toiseen !   :angel:

Markkis - millä summalla myyt soittimen ?   8)
C4 1,2 -21
Exiä..
C4 BlueHDI 120 Exclusive Limited -17, C5 2.2 HDI-06
C5 III 2.0 16V tourer -08, Xsara VTS -03, Xantia  Exclusive Break 1.8 -99, Jumper 2.2HDI-03, C5 2.0 16V Break-02, ZX1,4 reflex-93,BX1,6 aut.-88, Xantia2.0 8V aut-97, BX1.6Van-88, Xant