Kirjoittaja Aihe: C5 - Webaston irroitus ym  (Luettu 2714 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
C5 - Webaston irroitus ym
« : Lokakuu 15, 2011, 10:30:53 »
Ihan ekaksi, saa liittää jo aijemmin käsiteltyihin aiheisiin en vaan löytänyt omaan ongelmaani ketjua.

Luetutin webaston vikakoodit ja sain viestiksi puhaltimen moottori --> ei yhdistä/oikosulku. Asentaja oli sitä mieltä, että puhaltimen moottori pitää vaihtaa. Kustannukset 400 euroa. Pelkän puhaltimen moottorin saa 200 eurolla niin minkälainen projekti on ottaa webasto irti, itsepuhaltimen moottorin vaihto tuskin on amerikan temppu.
Lähinnä kiinnostaa:
Tuleeko webastosta kaikki moottorin jäähdytysvedet pois.
Ja mitä kaikkea pitää purkaa sisälokasuojan lisäksi?

Ai niin, missä muuten webaston sulakkeet on, löysin kaksi (30A ja 5A) jotka luulisin olevan webastosta, ne roikkuivat omana pakettina sulakelaatikon päällä.
Webasto on vissiin tehdasasennettu, tai vikakoodit luettiin ainakin auton oman OBD-testipaikasta.

400 euroa on niin suolainen hinta, että olen valmis luopumaan webastohaaveista ja laittamaan säälittävän säteilylämmittimen -20 asteen aamujen turvaksi. Joten auttakaa epätoivoista.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2011, 19:42:22 kirjoittanut PicassoHDI »

Enskal

  • Vieras
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #1 : Lokakuu 15, 2011, 15:20:19 »
Jos olet näppärä käsistäsi, irrotat vain pa-putken, ilmanottoputken, liittimen keskimuovin alta ja ruuvaat puhurin pois.  :)
Voi siinä kyllä olla vesipumppukin haittona eli puhurissa kiinni.

Ehkä se webasto pitää kuitenkin irrottaa kokonaan.
Vesiletkut voi puristaa lukkopihdeillä linttaan, ei tarvi kaikkia nesteitä päästää pois.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #2 : Lokakuu 15, 2011, 16:28:27 »
Aivan, vesiletkut voi tosiaan rutistaa. Enköhän sen jossain välissä ota irti. Onko joku muu kuka on ottanut sen irti, meinaan et sais vielä lisävinkkiä.

Miten muuten toi sisäkaari? Saako sen helpolla pois? Ja ne sulakkeet varmasti selviää kun seuraa johtoja.

Poissa Kaizu

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 262
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #3 : Lokakuu 15, 2011, 17:47:32 »
Kannattaa ottaa puskuri irti ennemmin, huomattavasti paremmin pääsee webastoon käsiksi.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #4 : Lokakuu 23, 2011, 16:30:53 »
No niin! Webasto irroita, pura ja kokoa sujui muitta mutkitta. Tosin en oppinut juuri muuta kuin, että ihminen autonkin on koonnut..

Puhaltimen moottorin piti olla oikosulussa/ei yhdistä?? mutta kytkiessäni piuhat akkuun niin laitos hurisi iloisesti, samoin kävi myös kiertovesipumpulle. Mitenhän sitä lähtisi seuraavaksi vikoja eliminoimaan?

Toinen juttu, Jos nyt käy niin, että jossain on polkuhintaan myynnissä samanlainen webasto kuin omassa autossani niin voiko sen vaan heittää omaan autoon. Eli piuhat ja letkut kiinni ja liekin kuvaa kellosta. Vai pitääkö ns. uusi webasto ymmärryttää autolle/webaston kellolle??

Tämmäsiä mietteitä ennen talvea...

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #5 : Lokakuu 24, 2011, 09:54:35 »
No niin! Webasto irroita, pura ja kokoa sujui muitta mutkitta. Tosin en oppinut juuri muuta kuin, että ihminen autonkin on koonnut..

Puhaltimen moottorin piti olla oikosulussa/ei yhdistä?? mutta kytkiessäni piuhat akkuun niin laitos hurisi iloisesti, samoin kävi myös kiertovesipumpulle. Mitenhän sitä lähtisi seuraavaksi vikoja eliminoimaan?

Toinen juttu, Jos nyt käy niin, että jossain on polkuhintaan myynnissä samanlainen webasto kuin omassa autossani niin voiko sen vaan heittää omaan autoon. Eli piuhat ja letkut kiinni ja liekin kuvaa kellosta. Vai pitääkö ns. uusi webasto ymmärryttää autolle/webaston kellolle??

Tämmäsiä mietteitä ennen talvea...

Ilmeisesti siula on ohjainboxi vika siinä webassa, mikäli suoralla virralla pelaa kyseiset laitteet. Ei se kello tee muuta kuin antaa sähköä siihen liittimeen mistä webasto käynnistyy, eli ei tarvihe ohjelmoida. Toimiva boksi kiinni ja kovaa ajoa.

Edit: Tuli vielä mieleen että jos painaisi kellonkuvasta webaston käyntiin, nyppäisi johdot liittimestä irti ja laittaisi takaisin, niin tuleeko toimintaan muutosta? Tällä tavalla useimmat (raskaaseen kalustoon asennetut) webastot nollaavat itsensä.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #6 : Lokakuu 24, 2011, 17:35:04 »
Hyvä tietää, pitää tuota piuhojen irroitustakin kokeilla. Laitan toki infoa tänne jos ja kun vika selviää..

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #7 : Marraskuu 02, 2011, 19:38:36 »
Jep jep.

Webaston kortissa oli ylikuumenemisuoja päällä. Oikea webastokorjaaja purki suojan pois. Älkää luottako wannabewebastonkorjaajaketjuihin  >:(

Ylikuumenemisen syy: todennäköisesti ei ihan koko aikaa toimiva kiertovesipumppu.

Eli virtaa tulee pumpulle aina kun pitää, mutta ekalla yrityksellä ei pumppu inahtanut ennen kuin oli kopauttanut. Toisella kertaa laite toimi moitteetta.

Pitääkö pumpun pyöriä auton ollessa käynnissä? siis jos webasto on päällä

Tulis jo pakkaset :D

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2011, 09:51:26 »
Käynnistyskuvio:kellosta virta-vesipumppu-puhallin-kipinätesti-polttoainesolenoidi antaa ainetta ja jos kaikki pelaa niin tulee savua

Poissa apaija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #9 : Marraskuu 07, 2011, 09:59:03 »
Jep jep.

Pitääkö pumpun pyöriä auton ollessa käynnissä? siis jos webasto on päällä

Tulis jo pakkaset :D
Tässä yksi wannabewebastoluulija neuvoo tuosta pumpusta; jos vanhempi thermo top (c/z) niin webasto ohjaa (ja sieltä löytyy elektroniikka) vesipumppua ja se pyörii aina kun webasto käy. Uudemmissa säästömalleissa (v) on kaikki ylimääräinen pois ja kellokäynnistyksen yhteyteen täytyy laittaa erillinen rele joka ohjaa vesipumppua joten näissä vehkeissä ei ilmeisesti vesipumppu pyöri silloin kun auto ohjaa webastoa.

Ari
C5 Hdi break aut

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #10 : Marraskuu 08, 2011, 06:52:53 »
Tietääkö joku missä webaston sulake on? Webasto siis alkuperäisasennettu, kello ja kiertopumppu myöhemmin. Eli kaksi sulaketta löysin, joista toinen on 5 amppeerin ja kaiketi kellolle, toisesta hiljeni vesipumppu ja oli muistaakseni 25-30 amppeerinen.

On vaan taas todennäköisesti ylikuumenemissuoja päällä, ja ei jaksais enää montaa kertaa puskurijumppaa niin voisin kokeilla tuota sulakkenollauskikkaa. Toki taas jossain vaiheessa täytyy ottaa puskuri pois ja kiertopumppu remonttiin/vaihtoon...

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #11 : Marraskuu 08, 2011, 17:29:51 »
Löysin webastoreleen. Onko vaikutus nollaukseen sama kuin sulakkeella? Vai meneekö enemmän rikki/tilttiin?

Enskal

  • Vieras
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #12 : Marraskuu 08, 2011, 17:49:47 »
Releen irrottamisella ei ole mitään vaikutusta lukkotilan poistamisen suhteen. Pitää joko käyttää irti webaston sulake tai virtaliitin kun ajastin on päällä.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #13 : Marraskuu 08, 2011, 18:34:02 »
Ok. Jatkan sulakkeen etsimistä.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #14 : Marraskuu 08, 2011, 18:36:06 »
sen puolesta tuo rele oli mullistava löytö, että eikö sitä seuraamalla pääsis siihen viimeiseen sulakkeeseen käsiksi..

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #15 : Marraskuu 25, 2011, 21:32:05 »
No niin, pientä raporttia...
Nyt on tehty ihan kaikki. Eliminoitu kello, rele, johdot ja pumppu. Jäljelle jäi ainostaan ne perkeleen ilmakuplat. Enää niitä ei ole (koputtaa puuta)

Eli keskiviikkona tapahtui mullistus. Pistin ylim. akun pyörittämään vesipumppua ja löyn webaston käymään. Ei uutta.. kävi hetken, kuumeni ja sammui.
Sitten tutustuin vesipumppuun, miinusnasta oli painunut sisään, eikä näin ollen uusi tarvike-bosch pumppu pelannut täysillä.
Purin alkuperäisen ja totesin sen säälittäväksi rimpulaksi, mutta puolen tunnin pesuvatitesti osoitti pumpun toimivaksi, ei muuta kuin koneeseen. Tässä asennuksessa käytin kaikki mahdottomat ja mahdolliset kikat ilman pois saamiseksi. Ja innokkaana yrittämään webasto starttia. Ei muutosta
Sitten luovutin ja pistin auton käymään. En tiedä mihin tutustuin, mutta webasto heräsi eloon, vaikka sen piti olla yli kuum. lukossa. Aattelin, että kyllä se kohta simahtaa kun sammutin auton.
Ei suinkaan, webasto ajoi koko ohjelman alusta loppuun. Ja saman toiseen kertaa. Ja torstai-aamulla oli lämmin auto. Ihme ja kumma, webasto heräsi eloon. Ylistys webastolle, ylistys lämmölle!!! :)

Sen verran lisää perehdyin, että termarikopassa on rimpula ilmausruuvi. Laitoin paisarin täyteen ja päästin auton käydessä venttiilikopasta ilmaa pois.. Onkohan jossain ylempänä vielä toinen vastaavanlainen rimpula ilmausruuvi?

Riittääköhän 5.2 kW:n webasto varmasti kylmimpiin pakkasiin, 20 min jälkeen auto oli kuumempi kuin rivitaloasunnon sauna...

Kuitti ja seuraaviin murheisiin :D

Olisi muuten ollut aivan mahtava asennus pikkusen erilaiseen bosch pumppuun ja kuva siitä.. mut nyt on vanha tylsä alkuperäinen pumppu..

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 481
  • Peukkuja: 11
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #16 : Marraskuu 26, 2011, 14:18:54 »
Onkohan jossain ylempänä vielä toinen vastaavanlainen rimpula ilmausruuvi?

Lämmityslaitteen letkuissa rintapellissä on toinen ilmausruuvi. Erittäin rimpula sekin.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #17 : Marraskuu 26, 2011, 15:37:09 »
Ok, pitää huomenna metsästää sellanen toinen rimpula ilmaruuvi.

Voiko noihin rimpuluihin luottaa, vai onko niille jotain tehtävissä?

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #18 : Marraskuu 29, 2011, 21:50:54 »
Noniin, yritin ainakin ilmata..

Kokemusta ilmaamisesta on ainoastaan mummulan pattereitten osalta, eli käykö se sitikkaan samanlaisesti.
Eli: Laitoin auton käymään ja päästelin ilmaa rimpuloista ulos. termarikotelon päältä tuli hyvin pelkkää vettä, mutta rintapellin luota sain vaan osittain vettä ulos. Kokeilin myös laittaa lämmöt pois ja täysille. Kun lämmöt oli pois, tuli pelkkää vettä vähän paremmin..

Mutta mikä on HDi sitikan oikea ilmaustapa? Onko jotain keula ylämäessä+painesäiliön korkkiauki kikkoja? Aattelin tuossa ennen paukkupakkasia suorittaa jäähdytysnesteen vaihdon, koska nyt on lisäilty pelkkää vettä noitten webastojumppien vuoksi.

Poissa xami

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #19 : Tammikuu 04, 2012, 23:59:44 »
Moi Abel! Satutko tietämään, mitä "oikea vebastonkorjaaja" käytännössä teki, kun purki ylikuumenemissuojan pois päältä?
Sulakkeet ovat releelle, kellolle ja piirikortille (elektr.yksikölle). Meillä C5 vm. 02 HDI vebaston paloilman puhallin lakkasi pyörimästä. Vehon vikakoodi kertoi sen myös. Mutta uuden puhaltimen asennus ei saanut laitetta henkiin. Vaihdoin myös uuden polttimen. Tein kaiken paikallaan laskematta nesteitä ulos.
Asennusohje kertoo häiriötilan kuittaamiseen seuraavaa: Irroita 20 A:n sulake muutamaksi sekunniksi ja aseta se takaisin. Kytke lämmitin toimimaan käyttölaitteella. Irroita pääsulake vähintään 30 sekunnin ajaksi. Kytke lämmitin pois toiminnasta käyttölaitteella. Aseta sulake takaisin paikalleen. ------Näin tein, mutta meillä polttoaine pumppu pysyy hiljaisena (vaikka toimii erillään testattuna saadessaan katkottua 12 v. virtaa), uusi paloilmapuhallin pysyy mykkänä, vaikka toimii iloisesti erillään 12 V:lla. (Vanha nyt poistettu on todella mykkä). Auton sisäilmapuhallin käynnistyy, kun vebaston käynnistää ajastimesta. --Mutta auto on nyt lämpimässä tallissa. Voisikohan ulkoilmatunnistin estää käynnistymisen ja mistähän paikasta sitä kannattais etsiä. Vehon vikakoodi ei ilmaissut piirikorttivikaa, pelkästään paloilmapuhaltimen vian. Voikohan siihen luottaa??
  Jos joku asiantunteva osaa ja viitsii vastata, saisimme kenties poikani perheelle lämpöä tällekin talvelle, pitkille Helsinki-Oulu matkoille. Kiitos!

Enskal

  • Vieras
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #20 : Tammikuu 05, 2012, 07:14:04 »
Abel:in webastosta poistin tuon vikalukon testerillä.

Tuo resetointiproseduurisi ei nyt tainnut mennä aivan oikein. Laita ensin ajastimesta webasto päälle. Irrota webaston pääsulake. ja laita se hetken päästä takaisin. Webaston pitäisi käynnistyä. Ajastin pitää olla koko ajan päällä. Ajastimelle on, tai ainakin pitäisi olla, eri sulake kuin webastolle.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #21 : Tammikuu 06, 2012, 21:48:28 »
Missä sun webaston "pääsulake" on? Tietenkin jos et löydä sulaketta niin simuloi sitä irroittamalla virtajohto :) siihen se mulla on mennyt kunnes kyhäsin uuden syötön webastolle, jotta sain sulakeen edes jossain määrin oikeaan paikkaan..

Sen verran, että olen jo luopunut toivosta, jostain syystä vesi pumpussa vaihtuu ilmahelmeen ja vesi ei lähde kiertämään ilman auton käynnistystä...
Mielessä pyörinyt toisen pumpun asennus, mutku keksis jonkun järkevämmän paikan..
Onko webaston tehoa mahdollista rajoittaa, jos pata ei kuumenisi niin nopeasti....

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #22 : Tammikuu 06, 2012, 21:53:56 »
Lisätty kriittisiin paikkoihin tuplaklemmarit ja nesteet vaihdettu. Nyt on 7 litraa vihreää tökömenttiä ja pikkasen reilu 2 litraa vettä... Ilmaruuveista syöksyi pelkkää nestettä noin 1500 kierroksella.. Aika tylsää..

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 481
  • Peukkuja: 11
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #23 : Tammikuu 08, 2012, 17:19:04 »
Siirsin keskustelunavauksen sähkölämmittimistä omaksi ketjukseen: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,16778.0.html

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Webaston irroitus ym
« Vastaus #24 : Tammikuu 17, 2012, 07:00:46 »
Testit jatkuu, kovan onnen webasto.

Eilen iltapäivällä ajastin klo 15.30, jolloin pääsen töistä. 15 minuuttia tärisin auton vierellä ja kuuntelin webaston sulosaundeja ja lähdin kotiin. Tänä aamulla ennakoin 13 minuuttia webaston startin ja lähdin esilämmitetyllä autolla töihin. Iltapäivällä webaston pitäisi startata klo 15.15, saa nähdä lähdenkö esilämmitetyllä autolla... Webasto rupiaa pikku hiljaa käymään hermoille, kun nyt sitten tuntuukin toimivan..

Voiko olla, että Hdi koneeni ilmaa pikku hiljaa itseään? Tulis Juhannus...