Se että valmistaja suosittelee jotain xW-30 ööliä, ei tarkoita sitä että se olisi parasta mahdolista ko. moottorille kestävyyden kannalta. Se voi tarkoittaa myös sitä, että kulutus- ja päästömittaukset on tehty sillä litkulla.
Ja siinä vaiheessa kun se öljy kaadetaan johonkin 200tkm rullanneeseen pataan, niin ne purkin kyljessä luetellut viskositeetit pitää paikkansa ehkä ensimmäiset 100km....
Tähän mennessä mitä mulla on tullu vastaan selkeästi suositusten mukaisten öljyjen kanssa ongelmaa on lähinnä öljyn valmistajakohtaisia eli suoranaisesti lisäaineistuksesta riippuvaisia seikkoja. Eri valmistajien liemet eroaa toisistan yllättävän paljon riippumatta siitä mitä luokituksia törpön kyljessä seisoo ja ne moottorit joihin tehdas suosittelee omalla logolla varustettua öljykanisteria niin niihin todennäkösesti on erittäin viisasta (ja taloudellista) kaataa juuri sitä.
Jaa niin, oon joo viime vuostuhannen lopun koneisiin joutunut kaatamaan jähmeempää kamaa että öljynkulutus ja pikkuvuodot on saatu kuriin. En jaksa uskoa että ongelmaa olis ehkäistyä valuttamalla koneeseen alun alkaenkin sitä
ekoluirua tehtaan suositusten sijaan, mutta varmasti muita ongelmia olisi tullut vastaan

BTW, mun mielestä melko erikoista ettiä wikipediasta tietoa jota pitää sitten ainoana faktana...Sinne kun kuka tahansa saa käydä tekemässä täyndennyksiä riippumatta siitä onko täydennettävä informaatio faktaa, omaa mielipidettä vai puhdasta fiktiota...Pientä kriittisyyttä luulis ihmisiltä löytyvän

Öljy-yhtiöiltä löytyy melkoisest faktatietoa öljyjen luokitusten määrittämisestä, öljyjen valmistuksesta ja lisäaineistuksista.
Ja hienoahan se olisi muuten jos ei tarvittais ku yksasteöljyä ja sen viskositeetin ollessa siellä 0 hujakoilla voitelu toimis ku unelma, mutta juurikin siitä syystä moniasteöljyjä on ettei viskositeetti vaihtelis eri lämpötiloissa niin julmetusti, kas kun öljyn lämpö Suomen olosuhteissa ympärivuotisesti liikkuvalla autolla ole vakio. Etenkään kaupunkialueilla toisinaan lyhyempiäkin pätkiä ajavilla, ja lisätään nyt että erityisesti dieselmoottoreilla joissa luonnollisesti lämmöt pysyvät alhaisempina jo alhaisempien palamislämpötilojen takia.