Kirjoittaja Aihe: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi  (Luettu 60778 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #75 : Marraskuu 16, 2014, 22:11:35 »
Prkl..
Jokin siellä jäi löysäksi.. kun takapää kolisee ajossa ja rengas on "löysä".. Renkaassa siis klappia kun takanurkkaa kevittää..



Tai sitten on niinkin makia tuuri, että pyöränlaakeri tuli tiensä päähän samassa hulinassa.. Huomenna viiisaampia.

Edit..
Eihän siellä voi olla muu rikki kuin laakeri??? Edellyttäen siis että tukivarren ja kallistuksen vakaajan pultit ovat piukassa. Muuta liikkuvaa ei ole, vai jääkö nyt asentajalla jokin skenaario huomioimatta?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 587
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #76 : Marraskuu 17, 2014, 07:18:12 »
Apumies polkemaan jarrupoljinta. Jos klappi katoaa niin silloin se on pyöränlaakeri.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #77 : Marraskuu 17, 2014, 13:53:31 »
^ Laitoin vaimon osallistumaan auton vianetsintään..

Laakeri kaupoille..

On varmaan irti ollessaan kolahtanut johonkin, koska mennyt niin nopeasti rikki..

Renkaan kanssa kamala klappi, ilman rengasta pieni klappi ja ilman levyä mitätön klappi ;)
Noh, nopeasti se oli purettu ja uusia on hyllyt piukassa..

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #78 : Marraskuu 18, 2014, 19:52:48 »
Rikkinäinen laakeri vaihdettu mutta jokin kolina jäi..

Kuinka paljon sylinteri tekee"tekee työtä" vaikka autoa ei nostaisi/laskisi? Ajattelin, että jos se männän tapin pallonivel jäi löysäksi niin voikohan se aiheuttaa tuon ärsyttävän kolinan. Kuuluu ajossa ja ihan hurutellessa (työntäessä) säännöllisen epäsäännöllisesti. Suht tuoreella asvaltilla tuossa pihalla työntelin. Auto käynnissä, pitää illalla vielä koittaa työntää niin ettei auto käy.

Ärsyttävä remontti..

Huomenna jakohihnan, perjantaina uudet talvirenkaat.. Maanantaina pitäis auton olla täysin iskussa...

Edit..

Ei ole riippuvainen jousituksen korkeudesta, missä kohdassa rengas on pyörimässä kierrostaan tai onko auto käynnissä..
Kylmä auto ei naksu.. Mutta jo muutaman kilometrin jälkeen alkaa napsuminen

Edit edit..

Tulin töihin ja rullatten edes/takas..
Joku ventovieras kessutteli ulkona ja tuli viereen esittämään oman teoriansa.. Oikeanpuoleinen jousipallo on tiensä päässä. On kuulemma naksuna juuri sen sorttista.

No sen vian eliminointi maksaa satasen, tosin samaan reissuun saa comfortit..

Tämän jälkeen vaihdettavia osia on vielä jarrulevyt ja kuskin puoleinen pyöränlaakeri..

Voiko olla, että vika pallossa on ollut jo pitkään, mutta se ei ole kuulunut rikkinäisten kynkänlaakereiden takaa? Vai olenko rikkonut sylinterin kun päästin siitä paineet pois kynkän asennuksessa tai siis voiko pallo mennä siinä yhteydessä rikki? Autolla ajettu rontti 300 tkm, vm 05 ja suhteellisen alkuperäisen näköiset pallot, ainakin takana..

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2014, 07:16:16 kirjoittanut abel »

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 587
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #79 : Marraskuu 19, 2014, 08:42:43 »
Kuinka paljon sylinteri tekee"tekee työtä" vaikka autoa ei nostaisi/laskisi?

Koko auton painohan (tai ko. nurkan osuus) on sylinterin, tikun ja jousipallon varassa. Eli kyllä ne jatkuvassa jännityksessä ovat ja siinä mielessä tekevät työtä jatkuvasti. Auton asennolla on sikäli väliä, että varsinkaan ylimmässä asennossa liikkumavaraa ei takajousituksessa pitäisi olla mihinkään suuntaan, joten erikoista jos ripustuksen osat ääntelisivät edelleen samalla tavalla?

Oikeanpuoleinen jousipallo on tiensä päässä. On kuulemma naksuna juuri sen sorttista.
No sen vian eliminointi maksaa satasen, tosin samaan reissuun saa comfortit..

Jos avustaja oli noin varma että oikeanpuolen pallo on rikki, niin vaihda pallot puolelta toiselle, siirtyykö vikakin vasemmalle?

Eihän ääni kuulu jarrusta?

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #80 : Marraskuu 19, 2014, 08:58:47 »
Lainaus
Auton asennolla on sikäli väliä, että varsinkaan ylimmässä asennossa liikkumavaraa ei takajousituksessa pitäisi olla mihinkään suuntaan, joten erikoista jos ripustuksen osat ääntelisivät edelleen samalla tavalla?
Tämä koe oli varsin pikainen, luulosairaushan/ yleinen skeptisyys tässä iskee..

Eli auto ylös ja tätä ääntä ei pitäisi tulla jos vika on jousipallossa? Vai nimenomaan toisinpäin? Eli vika voi olla kaikkialla muualla kuin jousipallossa?



Lainaus
Eihän ääni kuulu jarrusta?

Tasainen jarrulevyn helinä.. Mitään "kolahdusta" ei kuulu.

Lainaus
Jos avustaja oli noin varma että oikeanpuolen pallo on rikki, niin vaihda pallot puolelta toiselle, siirtyykö vikakin vasemmalle?

Tätä voisi illalla kokeilla, kun autoon vaihdetaan jakohihna..

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #81 : Marraskuu 19, 2014, 09:51:36 »
^lisää empiiristä tutkimusta..

Kylmä auto ei tosiaan napise, miten voi liittyä jousipalloihin?

Ja auto ylhäällä napisee ihan samanlaisesti kuin auto alhaalla.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #82 : Marraskuu 21, 2014, 22:18:02 »
Ääni hävinnyt "kuin itsestään" löysäsinvpultit ja kiristin uudelleen.. Vähitellen hävisi suoralla, sen jälkeen vain oikealle käännyttäessä.. Nyt sekin.. Samoin depollution fault.. Eivät vissiin liity toisiinsa :)

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 593
  • Peukkuja: 26
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #83 : Marraskuu 21, 2014, 22:33:27 »
Aluvanne, liimattu paino hipoo jarrusatulaa joka on hitusen eri kohdassa kuin ennen?

Itse tuollaiseen törmäsin kesällä, Xm:n etujarrun kitinäpelti oli vajaan millin satulasta ulkona, just samassa kohdassa oli vanteessa liimapaino johon kevyesti hipaisemaan pääsi. Hetki meni ennenkuin tuon löysi, ehti jo ärsyttääkin mokoma...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 2.2 -04

Sekä Land-Rover Series 2a 63

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #84 : Marraskuu 22, 2014, 08:25:08 »
No eilen vaihtui vanteet.. Tais olla se viimeinen niitti

Poissa xere

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 67
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #85 : Huhtikuu 18, 2015, 16:00:01 »
Kynkät laakeroitu "Tarden" ohjeiden mukaisesti, auton alla kallistuksenvakaajaa irroittamatta. Suht helppo homma, ensikertalaiselta molemmat puolet alta kahden tunnin. ISOT kiitolkset ohjeista. :)

Poissa C-C5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 39
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #86 : Lokakuu 19, 2015, 18:53:44 »
Haluaisinpa tavata sen "insinöörin", joka on suunnitellut jousisylintertin kiinnityksen kynkkään. Sokka ei ehjänä irtoa, ja sittenkin kun katkennut sokka on porattu pois, jää sylinterin pää kiinni kynkkään kuin hitsattuna..


Ulkoistin laakerin vaihdon kaverille ja se sieltä soitteli että uudet sokat pitää hankkia kun vanhat ei lähde kun poraamalla..

Kysyisimkin että minkä näköiset nämä sokat on ja mistä niitä saa? Käykö perus wurthin kilotavarana ostettavat saksisokat vai mimmoset ne on? Kuvaa?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 587
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #87 : Lokakuu 20, 2015, 08:33:11 »
"Jousisokka" antoi googlesta tutunnäköisiä osia: https://www.esska-fi.com/esska_fi/bilder/lbilder/701336_1349182062_z.jpg

Tuollaisiahan lötyy vaikka rautakaupasta. Sitikan varaosatiskiltä oikean osan saa varaosanumerolla 527209, hinta noin 3-4 euroa/kpl.

Poissa C-C5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 39
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #88 : Lokakuu 20, 2015, 09:36:34 »
Kiitokset KariM :lle osanumerosta! Helpotti paljon! Ja Hämeenlinnan Länsiautosta löytyy hyllystä uusia.

Nämä sokat on varmasti semmoset jotka kannattaa varata kynkkäremonttiin etukäteen laakereiden lisäksi. Ja korjaaja oli sitämieltä että ovat jotain kovaa mazkuu, ettei kannata alkaa korvaa millään tarjoustalo-sokilla.

Laitoin vielä liitteeksi kuvat ja numerot osista mitä sieltä takaa löytyy.

Poissa Strombi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 252
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 Break 2.0 aut. -03
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #89 : Huhtikuu 20, 2016, 22:44:42 »
Putkisokan laitoin kun tuo vanha koki exoduksen, ruostuu sekin taatusti kiinni. Tänään sitten vaihdettu takakynkän kuskin puolen laakerit, mallia SKF, made in India (viimeksi china). Kohta alkaa käydä jo rutiinilla  ;D

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #90 : Toukokuu 05, 2016, 17:02:21 »
Terve! Kynkän laakeri vaihdettu JC5IEDM:n paineiden poistolla ja Tarde:n ohjeilla. Mitäs nyt pitäisi tehdä kun takapää ei toimi? Normaaliasennossa yrittää nousta ylemmäs mutta laskee hetken päästä alas. Ylemmät asennot eivät toimi takapään osalta ollenkaan. Auto 2003 HDi vaikka se nyt tuskin tähän vaikuttaa.
Aika ikävä tuo tarvikesarja kun nuo päätyklunssit olivat erilaisia. Niissä ei ollut päätylaippaa ollenkaan oli tiukalla sovitteella kiinni eli piti hakata/puristaa akseliputkeen.

Poissa Mguel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 128
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #91 : Toukokuu 05, 2016, 19:17:56 »
Asentotunnistin rikki - "luu" jumittaa - onhan lientä säiliössä?

Täälläkin tänään taas kerran yhteen c5:seen vaihdettu kynkkä laakerit ja muutaman jo tehneenä nyt oli tosi kyseessä - liki 300th. ajetussa alkuperäiset (pöylyt) vielä paikoillaan - kyllä muuttui perän kulku.

nyt meni eka kerran lähes koko päivä ja kaiken sai lopulta avata rälläkällä tai isoimmalla lekalla . Alvadin setin holkki setti hieman alkuperäistä pidempi eikä mene ilman väkivaltaa ja modaamista paikoilleen - voi olla että laatu heittelee ,mutta näissä kahdessa molemmissa sama vaiva.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2016, 19:42:18 kirjoittanut Mguel »

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #92 : Toukokuu 05, 2016, 19:20:27 »
Morjens! Tunnistimessa se vika oli. Tunnistin oli väärässä asennossa. Nivel tulee olla kiinni siten että se on anturin alapuolella. Minulla oli jotenkin pyörähtänyt siten että se oli anturin yläpuolella.

Minäpä otan kuvan tuosta omasta setistä kun alan toista puolta laittamaan. Paketissa lukee SNS. Siinäkin on pidempi tuo keskiputki ja päätyklunssit tulee putken päälle. Tai ainakin niin minä päättelin :)

Muoks: Kumma että päätyklunssien ja rungon väliin jäi kummallekin puolelle noin milli tyhjää? Yksi rikka tuossa setissä tuli mukana, laitoin sen mutterin alle.. Muoks2: Niin juu, kynkkä oli muutenkin sisäpäästä niin huonossa kunnossa ettei laakeri taida kauaa kestää. Oli jo alkanut hajoamaan osittain siten että stefa ei pidä ulkoreunasta :(

Tässäpä netistä kuva aikalailla samasta setistä. Noissa päätyklunsseissa on tasainen reikä ja tiukka sovite eli hakataan/puristetaan akseliin paikalleen. Tasalle laitoin akselin pään kanssa..
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2016, 19:33:54 kirjoittanut Starglazer »

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #93 : Toukokuu 07, 2016, 11:10:50 »
Jaa, viestiä ei voi enää muokata? No joka tapauksessa korjaussarja on toki SNR eikä SNS. Tässä kuva sarjasta. Akseliputken alapäähän mallasin laakeria ja klunssia. Eli klunssi tulee kokonaan putken päälle. Sovitus on tiukka! Taitaa olla aika mielenkiintoinen irrotettava kun joskus pitää sitten laakerit vaihtaa?


Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #94 : Kesäkuu 16, 2016, 14:09:38 »
Jaa, viestiä ei voi enää muokata? No joka tapauksessa korjaussarja on toki SNR eikä SNS. Tässä kuva sarjasta. Akseliputken alapäähän mallasin laakeria ja klunssia. Eli klunssi tulee kokonaan putken päälle. Sovitus on tiukka! Taitaa olla aika mielenkiintoinen irrotettava kun joskus pitää sitten laakerit vaihtaa?



Tuon kaltainen sarja tuli omaani asennettua viime viikonloppuna, tosin oli paketti eri värinen ja eri nimellä. Ei ne klunssit nyt niin mahdottoman lujaan tartu, toista puolta kasatessa kävi niin että putki ei asettunut keskelle ja tuli toiselta puolelta ulos klunssista ja vastapuolelta jäi vajaaksi. Piti paluuttaa hieman takasi. Onnistui helposti pultilla ja mutterilla.
Tuo rikan laitoin  korvakoiden ja kynkän väliin. Muuten sivuttaissuuntaista klappia olisi ollut pari milliä. Enkä tohtinut ilman tuota rikkaa kiriä sitä pulttia niin paljoa että välys olisi kadonnut, olisi pian korvakko haljennut ja sitte oiskin ollu kallis remontti eessä luultavasti... 
Vähän kyllä ihmettelin että kuinka tässä säädetään nuo laakerit oikeaan kireyteen? Joku tästä välyksen säädöstä taisikin ohimennen mainita. Ehkä tuo rikka olisi pitänyt laittaa sinne klunssien ja laakerin väliin?.  Jotkut rikat siellä olikin, yhdet puolellaan jotka laitoin samaan paikkaan takaisin. Mutta olivat ohuemmat kuin uusien  sarjojen mukana tulleet.
Kun en mistään äkikseltään löytänyt mitään säätöohjeita niin vain puristin osat paikalleen ja kynkkä paikolleen, pulttia kiristin kunnes ei enää käsin heilutellessa lonksunut ja hiukka päälle.  Kestää minkä kestää, ehkä auto on jo sitten seuraavalla omistajalla...
Entisistä laakereista toisella puolella oli jo tuho tullut, kooleilla isot kolot laakerirullien kohdalla ja toisella puolen oli jo hyvällä alulla, joko laakerit ovat hunolaatuisia tai edellisen remontin jäljiltä on ollut liian tiukalla. Ulkokoolissa näkyi selvästi missä kohtaa rullat olivat ottaneet kooliin ja käsin laakeria pyöritellessä ja puristaessa tuntui selvästi "pykälät". Rasvaa oli joku edellinen laakerin vaihtaja laittanut ainakin riittävästi. Siitä ei tietoa koska ko remontti on edellisen kerran tehty koska huoltokirjassa ei merkintää moisesta. (Jos teette itse remonttia autoon olisiko liikaa pyydetty jos merkitsisistte myös ne ylös kilometreineen ja päivämäärineen? Itse ainakin arvostaisin vaikka olisikin itse tehty remontti.)
Muutaman vinkin antaisin jos joku suunnittelee vastaavaa remontia:
Kannattaa hommata vaikka sellainen torx sarja joka on tehty "pulttipyssylle". Ne kestää vääntää vaikka pitemmällä jatkovarrella.
Hyvä apu osien irroituksessa ja kasauksessa on sopiva kierretangon pätkä muttereilla ja sopivilla rikoilla, kierretangon olisi hyvä sopia käytettävissä olevan hylsysarjan hylsyjen läpi. Näillä voi painaa osat irti ja paikoilleen eikä välttämättä tarvi hakkaamalla kaikkia irroittaa ja kasata. Uusien ulkokoolien asenuksessa auttaa jos pitää niitä ennen asennusta vaikkapa pakasteessa, menee huomattavasti vähemmällä voimalla paikolleen.
Vaikka käytössä olisikin tuo kierretanko osan osista joutuu lyömällä irroittamaan, mm ulkokoolit.
Minäkään en saanut niitä abs-antureita irti joten vaihdoin ne laakerit auton alla, Kynkän tuin tunkilla ja sopivalla pölkyllä että ei roiku jarruletkun varassa.

Poissa imaS

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #95 : Kesäkuu 16, 2016, 17:00:25 »
Välyksensäätöprikat tulee laakerin sisäkoolin ja putken päähän tulevan klunssin välille tai päätyklunssin ja korvakon väliin. Mitä paksumpi prikka, sitä pienempi välys. Päätyhelojen pitäisi siis olla käytännössä apurungon korvakkoja vasten.

405:ssä on ihan samanlainen rakenne takatukivarressa ja siinä tehtaan korjausoppaan mukaan laakerivälys uusille laakereille tulisi olla 0,17-0,30 mm. Pitäisi varmaan olla samaa luokkaa myös C5:ssä.
405 Mi16x4, 406 Coupe V6

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #96 : Kesäkuu 16, 2016, 19:00:15 »
Välyksensäätöprikat tulee laakerin sisäkoolin ja putken päähän tulevan klunssin välille tai päätyklunssin ja korvakon väliin. Mitä paksumpi prikka, sitä pienempi välys. Päätyhelojen pitäisi siis olla käytännössä apurungon korvakkoja vasten.

405:ssä on ihan samanlainen rakenne takatukivarressa ja siinä tehtaan korjausoppaan mukaan laakerivälys uusille laakereille tulisi olla 0,17-0,30 mm. Pitäisi varmaan olla samaa luokkaa myös C5:ssä.

Välys pitäisi ilmeisesti mitata rakotulkilla korvakkojen ja ja niiden päätyklunssien/helojen välistä ilman että pulttia on kiristetty vai ? Ja onko tuolle pultille jokin kiristys arvo? Nyt tuossa omassani oli hieman välystä ilman sen pultin kiristystä ja ja kun sitä hivenen kiristi välys katosi, ja näinhän sen varmaan pitääkin olla. Muutenhan se jäisi väljäksi sivusuunnassa ja saattaisi käydä niin että kynkkä "niveltyisi" pultin ja sen putken välistä eikä laakereista. Periaatteessahan tuolla pultin kireydellä vielä pystyy laakerin välykseen vaikuttamaan ja jos liian kireälle sen pultin vetää niin laakekri välys saattaa mennä liian pieneksi.
Ja sitten nuo päätyhelat/klunssit kun painoi paikalleen tuli laakerin välykseksi periaatteessa se mihin se hela/klunssi jäi koska siinä oli tiukkasovitus.

Poissa imaS

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #97 : Kesäkuu 16, 2016, 20:50:14 »
Laakerivälyksen saa selville kahdella mittauksella ja laskemalla. Ekana laakerit ja helat tukivarteen ilman putkea ja shimmejä, sitten mitta helan ulkopinnasta toiseen. Toinen tarvittava mitta on putken pituus. Tästä kun vähentää ekan mitan saa suoraan lääkerivälyksen jota voi sitten shimmeillä pienentää.

Pultin kireydellä ei käytännössä ole laakerivälykseen vaikutusta. Sillä vedetään vain keskiputki korvakoihin kiinni. Ja päätyheloja ei tietty kannata painaa liian syvälle jos sovite putkeen on tosi tiukan oloinen. Periaatteessa käytön aikana sisäkoolien pitäisi pyrkiä painumaan korvakoita varten, mutta se on ihan eri asia käykö oikeasti niin.
405 Mi16x4, 406 Coupe V6

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #98 : Kesäkuu 16, 2016, 21:56:57 »
Omassa ainakin nuo välykset on sitte mitä sattuu nyt olemaan. Kuten todettua kestää minkä kestää, kun hajoaa niin ehjätään sitte uudelleen paremman tiedon kanssa.
Totta että kartiolaakerissa rakenteensa takia sisä- ja ulkokooli pyrkivät erilleen toisistaan, mutta riittääkö se voima siirtämään sitä päätyhelaa joka on  puristussovitteella siinä putkessa? Eli käytännössä se hela pitäisi säätää putken päiden kanssa tasalle ja rikoilla tihittää vielä se kynkkä korvakoiden väliin, ainakin omassa putken pituus ei riittänyt korvakoiden väliä täyttämään, jäi kutakuinkin reilusti sen rikan verran väljäksi. Jos taas putki olisi riittävän pitkä täytyisi kuitenkin varmuuden vuoksi rikoilla tihittää helojen ja korvakoiden väli jos helat kuitenkin laakerin koolin edessä pakenisi korvakoita vasten.
Periaatteessahan nuo voisi omasta vielä säätää jälkeenpäinkin. Ajaa ei ole vielä ehditty tuhattakaan kilometriä niin ei välttämättä ole tuhoa ehtinyt tapahtua... Saa nähdä jaksaako.

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #99 : Kesäkuu 22, 2016, 23:04:24 »
Tuo rikan laitoin  korvakoiden ja kynkän väliin. Muuten sivuttaissuuntaista klappia olisi ollut pari milliä. Enkä tohtinut ilman tuota rikkaa kiriä sitä pulttia niin paljoa että välys olisi kadonnut, olisi pian korvakko haljennut ja sitte oiskin ollu kallis remontti eessä luultavasti...
Kiitos tiedosta! Laitoitko rikan ulkoreunaan vai sisäreunaan? Pitää varmaan itsekin vaihtaa kun ei mutteri kiristynyt kovin paljon kierteille silloin kun rikan jätti korvakon ulkopuolelle.
Kummallinen sarja kun ei asennusohjeita tullut minkäänlaisia. Tuo rikka ei todellakaan näytä miltään välyksensäätö rikalta.
E: Kun tuossa minulla jäi aika lailla saman verran välystä ulko- ja sisäreunaan kynkän ja korvakon väliin.