Jaa, viestiä ei voi enää muokata? No joka tapauksessa korjaussarja on toki SNR eikä SNS. Tässä kuva sarjasta. Akseliputken alapäähän mallasin laakeria ja klunssia. Eli klunssi tulee kokonaan putken päälle. Sovitus on tiukka! Taitaa olla aika mielenkiintoinen irrotettava kun joskus pitää sitten laakerit vaihtaa?
Tuon kaltainen sarja tuli omaani asennettua viime viikonloppuna, tosin oli paketti eri värinen ja eri nimellä. Ei ne klunssit nyt niin mahdottoman lujaan tartu, toista puolta kasatessa kävi niin että putki ei asettunut keskelle ja tuli toiselta puolelta ulos klunssista ja vastapuolelta jäi vajaaksi. Piti paluuttaa hieman takasi. Onnistui helposti pultilla ja mutterilla.
Tuo rikan laitoin korvakoiden ja kynkän väliin. Muuten sivuttaissuuntaista klappia olisi ollut pari milliä. Enkä tohtinut ilman tuota rikkaa kiriä sitä pulttia niin paljoa että välys olisi kadonnut, olisi pian korvakko haljennut ja sitte oiskin ollu kallis remontti eessä luultavasti...
Vähän kyllä ihmettelin että kuinka tässä säädetään nuo laakerit oikeaan kireyteen? Joku tästä välyksen säädöstä taisikin ohimennen mainita. Ehkä tuo rikka olisi pitänyt laittaa sinne klunssien ja laakerin väliin?. Jotkut rikat siellä olikin, yhdet puolellaan jotka laitoin samaan paikkaan takaisin. Mutta olivat ohuemmat kuin uusien sarjojen mukana tulleet.
Kun en mistään äkikseltään löytänyt mitään säätöohjeita niin vain puristin osat paikalleen ja kynkkä paikolleen, pulttia kiristin kunnes ei enää käsin heilutellessa lonksunut ja hiukka päälle. Kestää minkä kestää, ehkä auto on jo sitten seuraavalla omistajalla...
Entisistä laakereista toisella puolella oli jo tuho tullut, kooleilla isot kolot laakerirullien kohdalla ja toisella puolen oli jo hyvällä alulla, joko laakerit ovat hunolaatuisia tai edellisen remontin jäljiltä on ollut liian tiukalla. Ulkokoolissa näkyi selvästi missä kohtaa rullat olivat ottaneet kooliin ja käsin laakeria pyöritellessä ja puristaessa tuntui selvästi "pykälät". Rasvaa oli joku edellinen laakerin vaihtaja laittanut ainakin riittävästi. Siitä ei tietoa koska ko remontti on edellisen kerran tehty koska huoltokirjassa ei merkintää moisesta. (Jos teette itse remonttia autoon olisiko liikaa pyydetty jos merkitsisistte myös ne ylös kilometreineen ja päivämäärineen? Itse ainakin arvostaisin vaikka olisikin itse tehty remontti.)
Muutaman vinkin antaisin jos joku suunnittelee vastaavaa remontia:
Kannattaa hommata vaikka sellainen torx sarja joka on tehty "pulttipyssylle". Ne kestää vääntää vaikka pitemmällä jatkovarrella.
Hyvä apu osien irroituksessa ja kasauksessa on sopiva kierretangon pätkä muttereilla ja sopivilla rikoilla, kierretangon olisi hyvä sopia käytettävissä olevan hylsysarjan hylsyjen läpi. Näillä voi painaa osat irti ja paikoilleen eikä välttämättä tarvi hakkaamalla kaikkia irroittaa ja kasata. Uusien ulkokoolien asenuksessa auttaa jos pitää niitä ennen asennusta vaikkapa pakasteessa, menee huomattavasti vähemmällä voimalla paikolleen.
Vaikka käytössä olisikin tuo kierretanko osan osista joutuu lyömällä irroittamaan, mm ulkokoolit.
Minäkään en saanut niitä abs-antureita irti joten vaihdoin ne laakerit auton alla, Kynkän tuin tunkilla ja sopivalla pölkyllä että ei roiku jarruletkun varassa.