Kirjoittaja Aihe: Polttimoiden kesto  (Luettu 55953 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 587
  • Peukkuja: 26
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #100 : Lokakuu 09, 2010, 10:09:37 »
H4 polttimossa ainakin mun Sevel pakussa lyhkäisten valojen hehkulanka sammuu, kun pitkät kytketään.

Ei varmaan missään autossa H4:n molemmat langat pala samaan aikaan? Olisi aika kova lämpörasitus, jos reilu 100W ajettaisiin saman lasikuvun sisällä.

Olen lukenut syitä H7:n korkeammalle hinnalle ja huonommalle kestolle; Ensinmainittu johtuu vanhoihin polttimomallehin verrattuna tiukemmista geometriavaatimuksista. Toleranssialueen kapeus nostaa hukkaprosenttia ja siten valmistuskustannuksia. Kestävyyteen taas vaikuttaa se, että ilmeisesti H7:aa poltetaan kuumempana = suurempi valoteho. Kestävyys ei ole ongelmana niissä maissa joissa päämarkkina-alueet sijaitsevat, kun ajovaloja ei polteta yötäpäivää.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #101 : Lokakuu 09, 2010, 11:21:09 »

Ei varmaan missään autossa H4:n molemmat langat pala samaan aikaan? Olisi aika kova lämpörasitus, jos reilu 100W ajettaisiin saman lasikuvun sisällä.

Tilistä ostettu 70-luvun Kombi-Lada pyöreillä umpioilla, jossa valonvaihtoviiksestä löytyi väliasento, jossa molemmat langat paloi yhtäaikaa. Bilteman H4 polttimot 100/80W lyhdyissä, etupuskuri poissa, joten vesilätäkköön ajettaessa molemmat umpiot halki komean höyrypilven säestämänä... ;D ;D ;D

Karvan päälle 20 vuotta sitten... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

jtbo

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #102 : Lokakuu 09, 2010, 14:10:16 »
Tilistä ostettu 70-luvun Kombi-Lada pyöreillä umpioilla, jossa valonvaihtoviiksestä löytyi väliasento, jossa molemmat langat paloi yhtäaikaa. Bilteman H4 polttimot 100/80W lyhdyissä, etupuskuri poissa, joten vesilätäkköön ajettaessa molemmat umpiot halki komean höyrypilven säestämänä... ;D ;D ;D

Karvan päälle 20 vuotta sitten... :)

Puhe oli autoista  ;D ;D ;D

Mulla nuo punertavan sävyiset Hella Original H7 polttimot ovat olleet yli vuoden käytössä, tosin useamman kuukauden auto oli käyttämättä.

Omat ajelut kun painottuu yleensä hyvin aikaiseen aamuun sekä iltaan ja ajoa on vähemmän kesäkuukausina, sekä usein valitsen sen pienemmän tien, niin pitkät on päällä enemmän kuin lyhyet, ainakin niin arvioisin, mutta pitkien kestosta ei ole oikein käsitystä, kun on ollut viimeiset 3-4 vuotta lisäpitkät Xenoneilla, kyllä minä yritin olla lainmukainen ja käyttää vain auton omia pitkiä, mutta kun mua niin alkoi pelottamaan se 'sokkona' ajaminen.

Noi Hella Originalit on kyllä kestäneet kilometrejäkin jo hyvinkin kolme kertaa sen mitä esim. Philipsin +30% tai Osram +80% Night Visionit, noiden kahden välillä en kovin suurta eroa mielestäni nähnyt kestossa, mutta tossa ZX:ssä on H1 polttimot ja vieläpä palavat ihan jatkuvasti ja on pari vuotta liian uusi (97) että laillisesti saisi lyhyet poistaa pelistä pitkät päälle lykättäessä.

Ruuvasin apukuskin puoleista valoa enemmän oikealle ja nyt on paljon parempi mielestäni tuo valo, kun ei ole edessä niin kirkasta aluetta ja näkee ojanpohjallekkin, korkeussäätö siinä ei oikein piisannut, jää väkisinkin vähän alas, ammattilaisella vaihdatettu säätö-osakin vielä tuossa.
Suuntaus on kumminkin tärkeä juttu, edestä kun saa kirkkaan alueen pois, niin alkaa näkemään sinne mihin tarvitsee nähdä. Jostain luin aikoinaan, että tuo suuntaus ei välttämättä uusissakaan autoissa ole kovin hyvä, vain sinneppäin, ehkäpä noiden xenoneiden myötä tilanne on korjaantunut.

Xenonit on kestäneetkin muuten tosi hyvin, vaikka pitkissä niitä räpätään aika usein päälle ja pois, yli 100tkm pitkästi ovat olleet päälläkin jo, ehkä voisi hankkia kohta noihinkin uudet polttimot, kun noihan himmenee kaiketi ajan kanssa.

Poissa Kaizu

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 269
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #103 : Huhtikuu 26, 2011, 22:08:11 »
Noin vuoden päivät tuntuvat kestävän itsellä peruspolttimot C5 I:ssä, nyt lykkäsin (muistaakseni) Osramin Ultra Lifet sisään tai jotkut muut vastaavat pidempi-ikäiset polttimot, katotaan miten niiden kanssa käy...
Ainiin, täällä mennään edelleenkin noilla polttimoilla (kopkop...).
Nyt on selvästi uusi ennätys, edelleenkin samat polttimot ja 16 kuukautta täynnä.

Poissa JarnoF

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 709
  • Peukkuja: 0
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #104 : Huhtikuu 27, 2011, 11:49:47 »
Nyt ensi kertaa autossa "tehopolttimo" keulalla. H7 Osram Night Breaker (tjsp.) vaihtui 24.4.2011 C4:een kuskinpuolelle lähivaloksi. Apparin valon virkaa toimittaa toistaiseksi vielä alle vuoden ikäinen (?) Philips Premium-peruspolttimo. Katsotaan himmeneekö tuo uusi Osram nopeammin kuin vanha Philips. Hintaa on tuplaten, elinikää siis puolet vähemmän?

Raporttia seuraa myöhemmin.

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 805
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Supercharged
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #105 : Huhtikuu 27, 2011, 15:47:59 »
Syksyllä 2009 keulalle laitetut GE +90% -polttimot on kaikki edelleen hengissä. Kilometreinä se tekee reilut 30t. Ja minä kun odotin noille niin lyhyttä elinikää, että ostin silloin samantien pari varalamppua :P

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #106 : Huhtikuu 27, 2011, 15:58:19 »
Mulla kesti philips +50% polttimot jotain 6kk (H7).

Poissa Ape

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C4 GP 1.8 '07
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #107 : Huhtikuu 28, 2011, 20:33:38 »
Hyvin kesti Philipsit jos 6 kk, itellä meni 4 kk ja 12 tkm. Osram Nightbreakereilla sentään 5 kk pärjäsi.. Nyt on GP4:n nokalla halpis-Wurthit, kesällä niin tarvitse nähdäkään.. eli auto alla reilu 9 kk ja kolmannet H7 menossa! Muuten ei ole ollut valittamista, 1.8 kone vie mallikelpoisen vähän palmuöljymenovettäkin (n. 6.9 l/100 km).

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #108 : Huhtikuu 28, 2011, 22:01:30 »
Laittaa kesäksi h7 led polttimot.

Poissa JarnoF

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 709
  • Peukkuja: 0
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #109 : Huhtikuu 29, 2011, 09:40:48 »
Laittaa kesäksi h7 led polttimot.

Saakos niitä jo E-hyväksyttyinä?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 587
  • Peukkuja: 26
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #110 : Huhtikuu 29, 2011, 12:09:11 »
Tuskinpa vain? H7:n norminmukaiset mittatoleranssit ovat erittäin tiukat, ja on käytännössä mahdotonta saada hehkulangan paikalle joka suuntaan (pl. suoraan eteen/taaksepäin) säteilevä riittävän tehokas led jonka pituus on muutama milli ja muut mitat millin osia. Tämä siis jos valo heijastetaan umpion heijastimen kautta. Jos siinä H7-kannassa onkin kokonainen eteenpäin osoittava ledprojektori ja umpion lasi on sileä, voisi rakenteella olla edellytykset kunnolliseen toimivuuteen. En vain vielä ole nähnyt tuollaista.

Nuo mitä H7-kantaan sopivia moniledipolttimoita näkyy myytävän, täytyy muodostaa H7-umpiossa rajusti hajasäteilyä. Tosin valoteho saattaa olla sitä luokkaa ettei kukaan häikäisty. Huomiovaloiksi kenties toimivatkin? Lainkirjainta täyttävää virityksestä ei saa.

jtbo

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #111 : Huhtikuu 29, 2011, 12:50:05 »
Laittaa kesäksi h7 led polttimot.

Saakos niitä jo E-hyväksyttyinä?

Eihän oikein parkkipolttimoitakaan meinaa löytää, takavaloihin sopivista nyt puhumattakaan, kaikissa tuntuu puuttuvan se hyväksyntä.

Poissa JarnoF

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 709
  • Peukkuja: 0
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #112 : Toukokuu 02, 2011, 09:42:11 »
Nyt ensi kertaa autossa "tehopolttimo" keulalla. H7 Osram Night Breaker (tjsp.) vaihtui 24.4.2011 C4:een kuskinpuolelle lähivaloksi. Apparin valon virkaa toimittaa toistaiseksi vielä alle vuoden ikäinen (?) Philips Premium-peruspolttimo. Katsotaan himmeneekö tuo uusi Osram nopeammin kuin vanha Philips. Hintaa on tuplaten, elinikää siis puolet vähemmän?

Väliakatiedote: Viikonloppuna hyytyi tuo wanha Philips. Joskohan tänään saisi toisellekin puolelle asennettua Osramin yönrikkojan.

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 805
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Supercharged
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #113 : Toukokuu 02, 2011, 10:01:44 »
Laittaa kesäksi h7 led polttimot.

Saakos niitä jo E-hyväksyttyinä?

Eihän oikein parkkipolttimoitakaan meinaa löytää, takavaloihin sopivista nyt puhumattakaan, kaikissa tuntuu puuttuvan se hyväksyntä.

Kukahan niitä parkkipolttimoiden E-hyväksyntiä jaksaa alkaa syynäämään? Katsastusinssiäkään ne ei jaksaneet kiinnostaa, vaikka väristä ne erottaa aika selkeesti ledeiksi...

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #114 : Toukokuu 02, 2011, 13:24:28 »
Myös katsastuksessa kysyin parkkiledeistä, inssi kohautti olkapäitään. Ja mitä väliä sillä on parkkivaloina. hehkulamppu, vai led. Väliä on vaan periaatteellisessa lakimuodollisuudessa. Kaikkea uutta vastustetaan, siinä ei ole mitään uutta.

jtbo

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #115 : Toukokuu 02, 2011, 17:16:07 »
Takavaloissa toki suotavaa olisi tuo polttimoiden riittävä teho, niin että näkyisivät sateellakin. Rekkarikilven valoja ja etuparkkeja tuossa on lähinnä saanut uusia, sekä H1 polttimoita, niitä kuluu vaikka long life malleja yritänkin käyttää, ei juuri vuotta pisempään kestä.

240 Volvoon iskin +80% Nigh Breakerit ja ajelin todella pitkästi lapin ja etelän väliä ja lapissa edestakaisin viikoilla, yhä ne on ihan hyvät, vaikkei laitos ole liikkunutkaan pitkiin aikoihin, tosin eihän siinä tuo jännite ole lähelläkään ZX:n liki 15 volttia, hätäisesti päälle 13 volttia muistaakseni.

No mutta siis, kellertäviä parkkiledejä voisi olla mukava löytää  :P

Poissa -pk-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 140
  • Peukkuja: 0
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #116 : Toukokuu 03, 2011, 11:00:59 »
Tuolla http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6771.msg101414.html#msg101414 diskuteerataan myös tästä parkkiaiheesta, tosin halogeeniversiosta.

Poissa JarnoF

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 709
  • Peukkuja: 0
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #117 : Toukokuu 04, 2011, 09:09:14 »
Nyt ensi kertaa autossa "tehopolttimo" keulalla. H7 Osram Night Breaker (tjsp.) vaihtui 24.4.2011 C4:een kuskinpuolelle lähivaloksi. Apparin valon virkaa toimittaa toistaiseksi vielä alle vuoden ikäinen (?) Philips Premium-peruspolttimo. Katsotaan himmeneekö tuo uusi Osram nopeammin kuin vanha Philips. Hintaa on tuplaten, elinikää siis puolet vähemmän?

Väliakatiedote: Viikonloppuna hyytyi tuo wanha Philips. Joskohan tänään saisi toisellekin puolelle asennettua Osramin yönrikkojan.

Nyt on 2x H7 Night Breaker lyhkäsinä.
Vaihdettu:
24.4.2011 vasen
3.5.2011 oikea

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #118 : Toukokuu 04, 2011, 09:12:58 »
Nuo Night braker polttimot ei montaa kuukautta kestä.

Poissa JarnoF

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 709
  • Peukkuja: 0
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #119 : Toukokuu 04, 2011, 09:25:22 »
Nuo Night braker polttimot ei montaa kuukautta kestä.

Näin olen ymmärtänyt. "Puolta" käyttöaikaa lupasivat pakkauksessa. Saa nähä mitä se tarkottaa...

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 593
  • Peukkuja: 26
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #120 : Toukokuu 04, 2011, 11:34:57 »
Kahtelin tuosta, jotta toukokuusta -09 on ollu Boschilaiset H4 -polttimot Xm:n keulalla, kilomeetrejä tullu reipas 30tkm, ja vielä ne toimii...

Ja sit jos joku tulee väittämään ettei Xm:ssä ole H-nelosia, niin tehtaan jäljiltä ei olekaan... ::)
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 2.2 -04

Sekä Land-Rover Series 2a 63

jtbo

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #121 : Toukokuu 04, 2011, 12:23:48 »
Nuo Night braker polttimot ei montaa kuukautta kestä.

Vuosia kestivät ja yhä ovat ehjät, mutta ei sitikassa, ZX:ssä ei mikään poltin tunnu kestävän yhtä kauan kuin Night Breakerit Volvossa.

Poissa Gusse

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 974
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • XC60 T8 -18 & Tesla 3 -21 & Miata -90
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #122 : Toukokuu 04, 2011, 12:42:17 »
Kahtelin tuosta, jotta toukokuusta -09 on ollu Boschilaiset H4 -polttimot Xm:n keulalla, kilomeetrejä tullu reipas 30tkm, ja vielä ne toimii...

Ja sit jos joku tulee väittämään ettei Xm:ssä ole H-nelosia, niin tehtaan jäljiltä ei olekaan... ::)

Omassa C2:ssa kesti H4:set 2,5 vuotta ja toinen 3 vuotta ja nuo valot siis olivat autossa jo paikallaan ostettaessa, joten kokonais iästä ei ole tietoa. Parhaat taitaa olla H4:set  :).
exät  F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -89

jtbo

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #123 : Toukokuu 04, 2011, 14:01:47 »
Omassa C2:ssa kesti H4:set 2,5 vuotta ja toinen 3 vuotta ja nuo valot siis olivat autossa jo paikallaan ostettaessa, joten kokonais iästä ei ole tietoa. Parhaat taitaa olla H4:set  :).

Jep, ainakin H1 yhdistettynä ZX:n todella korkeaan latausjännitteeseen tuntuu syövän noita long lifejä nopeammin kuin mitä H4 night breakerit maltillisemmalla jännitteellä toisessa autossa kuluivat.


Poissa vialho

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 372
  • Peukkuja: 3
  • C5 Aircross 130 HDI Shine A, e-C4 feel pack
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #124 : Toukokuu 05, 2011, 17:28:58 »
jälkiasennusxenonit c5 IIIssa kestäneet kohta 3 vuotta....osaksi varmaan päiväajovalojen ansiosta. Tosin, toinen päiväajovalo on vaihdettu  :-\

V
ex-sitikat: C4 Cactus II 110-19, C5 204 HDI-13, C5 163 HDI-11, C5 136 HDI-08, C5 110 HDI-05, Xsara 90 HDI-03