Xantia - Iskari tuli läpi yläpäästään ja runttas konepellin

Aloittaja osse78, toukokuu 25, 2009, 21:28:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

black_van

Lainaus käyttäjältä: mjk47830 - maaliskuu 14, 2012, 15:01:01
Lainaus käyttäjältä: RopeliZ - maaliskuu 14, 2012, 13:48:56
Omassa autossa on ketju yläpään tuen varmistuksena että ei tule ajossa yllätyksiä, ketju jossa yhteenhitsatut lenkit kiinni ristiin yläpään tuentojen kiinnityspulttien alle prikkojen kera sekä 5mm pitemmät pultit.

Siis minulla on tuet kunnossa mutta mikäli sattuu käymään niin että tulee kovempi töyssy ja on jostain salakavalammin ruostunut, on turvallisempi lisä ja ei ole kyllä kallis. Jos vielä tahtoo hifistellä niin laittaa suojaksi vaikkapa ohuen polkupyörän sisäkumin ketjun päälle niin ei niin pahasti kilise kettinki.

Niin ja siihen risteämäkohtaan sitten vielä sakkeli :) Sitten on hyvä :)

Edit. Täsmennykseksi vielä että risteämäkohta siihen pallon kiinnityspisteen kohtaan mikäli vain onnistuu, ketjussa on se hyvä puoli että koska tolpan pää liikkuu hieman kun rattia kääntää ei se pistä sille niin hanttiin.

Luovuutta! :) Tästä virityksestä olis mukava nähdä ihan havainnollistava kuva! Vois muuten väsäillä itsellekin tuollaisen 'mehujousivakuutuksen'. :P

tässä linkki,huom ketjut http://www.youtube.com/watch?v=Lj4asvO6Fek

jartsa70

No nyt käytetty leimalla parinvuoden seisomisen jälkeen ja leimahan siihen tulla prätkähti. No nyt voipi sitten hiljalleen laitella siistimpään kuntoon vaikkakin onkin jo siisti ja puhdas sisältäkin ja ulkopuolelta. Ensimmäinen homma on että vaihdan mankan toiseen kun tuossa on kasettisoitin. Pitänee hommata tuohon se levy millä saa toisen mankan paikoilleen. On tuo outo ajaa kun on tottunut rautajousitettuun autoon. Töyssyissä vielä toistaseksi itse varon ettei kovin lujaa kopsahda selkänikamiin. Mutta eiköhän tähän totu kun ei enään huomaa edes töyssyjä.

black_van

Lainaus käyttäjältä: Megaman - toukokuu 12, 2010, 12:12:09
Lainaus käyttäjältä: black_van - toukokuu 09, 2010, 21:27:04
On sen verran piilossa ettei näe. purku ainoa mahdollisuus. tuntuu siltä että paukahtelee vm 94-95 eniten riippumatta ajokilometreistä.
Itselläni pamahti 600tkm.n kohdalla, toisella 250tkm ja sama 95 vm

Täytyy tutkia myös omaa Xantiaa...varmasti merkitystä on myös sillä missä päin suomea autolla on ajettu. Etelän suolalitkut on autolle pahinta myrkkyä. Kuinkas suolaus on hoidettu muuten tampereen suunnalla? Mun Xantia on ollut suurimman osan elämästään mansen suunnalla yhdellä omistajalla. Pahempia ruosteita autossa ei ole havaittavissa päällepäin. Olen nähnyt hurjan ruosteisen -99 mallisen farmari Xantian.

quai_de_javel:in lähettämän linkin takana on useita tapauksia brittein saarilta, jossa sääolosuhteet ja vallitseva meri-ilmasto ovat hyvin ankaria autoille.

Täytyisköhän tolla koittaa ajaa rajusti johonkin korokkeeseen, jos menee läpi, niin on ainakin siihen sillähetkellä varautunut. Ei ole kivaa jos paukkuu jossain pitemmällä ja perhe kyydissä. Pystyykö tolla nilkuttamaan johonkin syrjään vai jääkö siihen paikkaan?

Ei kannata kokeilla kanttareihin,menee konepelti samalla. Itsellä pamahti kotipihassa kun olin peruuttamassa pihasta pois. Kori putosi renkaan päälle,sain ajettua 10m takaisin parkkiruutuun,rengas kyllä otti todella rankasti kiinni,jos olisi sattunut maantiellä niin ympäri olisi auto mennyt ja melkeinpä auto jää siihen kun sattuu,ei sillä ajeta enää.
Sanoisinpa että enemmänkin ikä tekee tuon ruosteen kuin se että missä autoa on käytetty,jos omistaisin ykköskoppaisen xantian niin tutkisin todella tarkkaan nuo yläpäät,vaikka autolla olisi ajettu pelkästään kilpisjärvellä

mjk47830

Juu, kyllähän nuo minunkin Xantan ylätuet menee vaihtoon, varsinkin vasen, jossa näkyy päällä ruostetta ja alla kumi paskana. Laitoin siihen nyt hätävaraksi pulttien alta neljä 1 mm asennusnauhaa menemään ristiin (2 päällekkäin per suunta).

Olisin tuossa pihalla ottanut ylätuen pois perusteellisempaa tarkastusta varten, mutta mitenkäs se irrotus nyt oikeaoppisesti menee? Kun ei sinne auton alle mahdu enää tunkkia kun olen laskenu paineet pois. Eikä paineita saa pois, jos tunkki on alla, koska jouset ei pääse laskeutumaan ala-asentoon.. Eli..?
C5III 2.0 Hdi -14 Berline Automaatti
Entiset:
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti
Xantia 2.0 bensa -99 Berline Automaatti
Xantia 1.8 bensa -95 Berline Manuaali

jartsa70

Kyllä sinne tunkki alle mahtuu ainakin hallitunkki. Itse vaihdoin niin että auto oli vielä ylhäällä ja laskin sitten hallitunkkien varaan. Sitten päästin paineet pois sieltä etupään keskipallon läheltä olevasta ruuvista. Sitten jousitukien yläpäästä hydeputket irti ja sen jälkeen vasta iskunvaimennin irti.
Ja muistaa kannattaa merkitä sen iskunvaimentimen asento että se reikä tulee palloa kohti kun sen yläpään purkaa. Vaikka ei pitäisi olla merkitystä sillä missä asennossa se iskunvaimentimen reikä on mutta näin sanottiin citroenin korjaamolla että laittavat sen aina kohdakkoin. Itse jouduin sitten tekemään uudestaan tuon yläpää purun ja kohdistamaan sen kohdilleen. Iskunvaimennin vain painetaan sitten alas kun ekana on tunkattu auto mahdollisimman korkealle että mahtuu työskentelemään ja saa sen iskunvaimentimen painettua kokonaan alas asti että saa sen ylätuen tulemaan sieltä kolostaan pois. Ei siellä liikaa tilaa ole :) mutta tulipa vaihdettua.