C5 (facelift) ajatuksia ja ihmetyksiä

Aloittaja Bordeaux, elokuu 13, 2008, 06:56:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Megaman

Lainaus käyttäjältä: Jarski - elokuu 14, 2008, 21:10:28
Kaikkiaan huoltoihin ja korjauksiin on nyt mennyt 2000 eur. Iso summa, mutta nyt on kaikki tehtynä. Toivottavasti nyt ei mitään hajoa vähään aikaan. 

Mulla on suunnilleen sama tarina,helmikuussa 94 tkm ajettu auto tuli alle ja nyt ~10 tkm takana.Ainoa hajonnut osa on ollut 1,2W lasikantapolttimo ajotietokoneesta,joka kustansi 0,80 €.Eli täytyy olla tyytyväinen ja toivoa,että sama linja jatkuu mahd. pitkälle... :) Toivottavasti kehut ei osu kohta omaan nilkkaan...

Muistan aikoinaan -90 luvun alussa,kun jossain vaiheessa BX kenkkuili urakalla,mutta vastapainoksi tuli muutama vuosi ilman mitään ongelmia...näinhän se monesti menee. :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

citikkaukkeli

Täytyy sanoa että autoa jossa enemmän vikoja saa etsiä. Pahinta on helvetin veho joka on nostanut varaosahinnat taivaisiin (parilla viime kerralla olen tilannut osat ruotsista, yli puolet halvemmalla)

Autoni Citroen C5 HDI 136 hp vm 2005 ajettu 195000. Viimeisen 25000 kilometrin aikana uusittu. Jarrulevyt ja palat eteen, Webasto, kytkin, vauhtipyörä, koiranluut, 5 parkkitutkan anturia, moottorista joku kaasunpoistoanturi, erg-venttiili (vai mikäseoli), kesärenkaat kahdesti ! + tietenkin normaalit huollot.

Ikinä millään autolla ei ole ollut näin kallista liikkua, mutta eniten jurppii maahantuojan asenne jolla osat vielä hinnoitellaan käsittämättömälle tasolle

SaPeKa

Lainaus käyttäjältä: citikkaukkeli - elokuu 15, 2008, 09:57:41
...kytkin, vauhtipyörä...
Heitäppä about hinta, mitä noiden korjaus maksoi.

Täytyy sanoa että autoa jossa enemmän vikoja saa etsiä...Ikinä millään autolla ei ole ollut näin kallista liikkua...
Tuossa on sopivasti tullut monen kuluvan osan vaihto eteen. Vielä kun vaihdatat kalliit pyöränlaakerit, niin seuraava omistaja ajelee seuraavat 100 tkm ilman isompia murheita.  ;)

C5BA

Eikös XM.ssä ollut ZF:n laaikko, joten niiden hajoaminen ei mene AL4:n piikkiin. Minulla on 236 tuhatta ajettu 04-mallin HDI Berak automaatti ja siihen on kerran vaihdettu takuuna hydrauliikkayksikkö. Muutoin laatikko pelannut hyvin.
Parkkitutkat taitavat olla II-koppaisen ongelma koska minulla niissä ei ole ollut mitään ongelmaa.

Megaman

Jarrulevyt ja palat eteen, Webasto, kytkin, koiranluut,kesärenkaat kahdesti !

^ Vikoja?
Kerroppa joku auto,mihin ei em. osia tarvii vaihdella,tai ilmene noita "vikoja"niin ostan heti sellaisen...se tulee vaan noilla kilsoilla eteen vääjäämättä...kyllä mulla on käynyt vaan hyvä tuuri varmaankin... ;D

;)

Edit: Ja vielä Webastosta sen verran,että ei ole citikan vika että leviää,ne leviää ihan järestään kaikenmerkkisissä autoissa ja kovalla prosentilla,kun ikää tulee muutama vuosi...
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

PicassoHDI

Polttoainekäyttöistä lisälämmitintä tulee käyttää myös kesällä esim. kerran kuukaudessa... ihan samoin kuin ilmastoinnin käyttö talvella. Huijataan lämpömittaria.

MarkoCee

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - elokuu 15, 2008, 15:51:23
Polttoainekäyttöistä lisälämmitintä tulee käyttää myös kesällä esim. kerran kuukaudessa... ihan samoin kuin ilmastoinnin käyttö talvella. Huijataan lämpömittaria.

Vissiin höhlä kysymys, mutta voiko tuota webastoa käynnistää pakottamalla miten? Tässä omassani ei ole kelloa tai tietääkseni muutakaan namiskaa mistä sen saisi päälle, käynnistynee omia aikojaan tarvittaessa. Kysessä uusin C5 ja tehdasvaruste siis.

SaPeKa

Lainaus käyttäjältä: MarkoCee - elokuu 16, 2008, 21:10:46
voiko tuota webastoa käynnistää pakottamalla miten?
Onnistuisiko esim. lämpötila-anturia huijaamalla?

MarkoCee

Lainaus käyttäjältä: SaPeKa - elokuu 16, 2008, 21:38:57

Hyvin mahdollista mutta kun ei ole aavistustakaan missä se anturi on ja miten sitä huijataan...  ???

PicassoHDI

Lainaus käyttäjältä: MarkoCee - elokuu 16, 2008, 23:33:30
Lainaus käyttäjältä: SaPeKa - elokuu 16, 2008, 21:38:57

Hyvin mahdollista mutta kun ei ole aavistustakaan missä se anturi on ja miten sitä huijataan...  ???
webasto kytkeytyy päälle oliko nyt +5 asteessa ECU:n ohjaamana (ottaa lämpötilatiedon peilin alla olevasta anturista) Eli vaikka jäänpala peilin tappiin kiinni.

Jos ajat lyhyttä ajoa talvella (joka on myrkkyä lisälämmittimelle), niin kytke ilmastointi manuaalisesti pois päältä (valikosta) tällöin ei lisälämmitin käynnisty.

Bordeaux

Ensimmäinen viikonloppureissu takana, 800km ja keskikulutus ajotietokoneen mukaan 7,5 litraa ja todellinen 7,6. Leppoisaa kyytiä; automaatti+cruise+sadetunnistin ja siinähän tuntee itsensä ihan toimettomaksi :)

citikkaukkeli

SaPeKalle :  maahantuojan hintatasolla noin 5000 eur, itse Ruotsista tilaamalla ja kaikella lailla "kikkailemalla" noin puolet siitä. Jos olet halukas kokeilemaan seuraavaa 100000 huoletonta kilometriä tehdään kaupat tästä, vaihdossa käy Xantia II tai XM Y4,  bensa tai diesel ei ole väliä.

Megamanille: En ole väittänytkään ettei noilla kilometreillä kulutusosia pidäkin vaihtaa, mutta en ymmärrä citroenin linjausta osien törkeään hinnoitteluun. Tämän seurauksena näen selvästi citikan myynnin vähenemisen tulevaisuudessa, katso miten on käynyt Saabille ja Fiatille jossa alettiin harrastaa aikanaan ihan samaa "sikahinnoittelua" varaosien kanssa. Itse ainakin lasken autoilun kuluja per kilometri.

Bordeaux:  Olet oikeassa toimiessaan C5 on todella hieno ajettava, siksi purnaankin tähän malliin, itse joudun törkeiden kustannusten vuoksi tästä rahanreijästä luopumaan.

c5tomaatti

"yksi kampanja on auki: parkkitutkat."

Ei se yksistään citikan ongelma ole, muta pakko myöntää, että uusikoppaisen myötä tapahtui jotain huononnusta tutkien antureissa. Itse olen lisännyt silikonia antureiden takaosaan, sen kumin päälle ja reunoille. Toivottavasti pitävät kosteuden pois anturista. Sitä samaa tuntuvat tekevän siinä kampanjapaketissakin.

Ei luulisi olevan kovin vaikeaa tehdä sellainen anturi, mikä  pitäisi veden ulkopuolella.

citikkaukkeli

Niin aivan unohdin jarrupääsylinterin joka maksaa vehon hinnoilla 460 euroa, aivan käsittämätön hinta ja se ettei tähän saa korjaussarjaa niinkuin normaaliin autoon.

Bordeaux

Eilen pyysin Veholla ottamaan pois käytöstä automaattisen peilien kääntötoiminnon. Tarkoitin sitä mikä tapahtuu lukituksen yhteydessä. Nyt peilit eivät käänny siitä oven nappulastakaan... Onkohan tuo sitten mahdollistakaan, että oven nappula toimisi mutta kaukosäätimestä ei. Veloittivat vielä 40 ekee "ohjelmointityöstä" prkl :(

No kysymys kuuluu, että uskaltaako noita peilejä nyt sitten käsin käännellä, vai meneekö jotain rikki?

KariM

Lainaus käyttäjältä: Bordeaux - syyskuu 02, 2008, 07:59:41
Nyt peilit eivät käänny siitä oven nappulastakaan... Onkohan tuo sitten mahdollistakaan, että oven nappula toimisi mutta kaukosäätimestä ei.

On mahdollista, omassani (pre-facelift) toimii juuri noin. Tosin se, että milloin kääntötoimintoa voi käyttää, ei ole aivan valjennut minulle. Ilmeisesti hetken aikaa moottorin sammuttamisen jälkeen, mutta ei koneen käydessä.

Kyllä niitä käsinkin voi käännellä, kääntyvät itseasiassa varsin kevyesti.

Edit: Kääntyy ne moottorin käydessäkin kun tarpeeksi monta kertaa painelee.

Bordeaux

Ahaa, no tuo kuulostaakin ihan järkevältä turvallisuusnäkökohdalta, että moottorin käydessä peilejä ei voi kääntää. Täytyypä vielä kokeilla.

MarkoCee

Kääntyvistä peileistä - tähän saumaan tulee myöhään mutta löysin aikoinaan tältä foorumilta ohjeet tuohon peilijuttuun jolla säästyi tuo 40 eypoa ja ohje toimi kuin Buickki:

"Lainaus käyttäjältä: citc5 - Joulukuu 11, 2006, 09:15:30Ja tässä sitten vinkki siitä, miten C5-II:ssa saa peilit varsin helposti talvella kääntymättömiksi:
- virrat päälle tai moottori käynnissä
- manuaalinappulalla peilit kylkiä vasten
- virrat pois
- käsin peilien kääntö aukiasentoon (eikä sitten kosketa manuaalinappulaan)

Sitten takaisin automaattiseksi:
- peilit käsin kyljille
- virrat päälle ja manuaalinappulalla peilit aukiasentoon (tämän jälkeen automatiikka hoitaa heiluttelun ihan kuten ennenkin)"