Kirjoittaja Aihe: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)  (Luettu 21201 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #50 : Tammikuu 12, 2015, 14:29:31 »
Onko kellään ideoita mitä vois kokeilla?

^ Aseöljyä sinne luukun lukkopesän mekanismiin, joka tartttuu siis siihen vastakappaleeseen?


Omassa ongelma oli avaamisen kanssa, ei aina saanut luukkua auki.

 Eli 10-15 minsaa töhötystä n. 2000W hiustenkuivaajalla sinne lipan alle, mistä luukku avataan/yritetään avata. Kosteus aiheuttaa toimintahäiriöitä.

Pahimmat ongelmat loppui, kun lopetin painepesurilla pesun. Saattoi luukku toimia joitain talvia jopa kokonaan ilman ongelmia.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 587
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #51 : Tammikuu 18, 2015, 15:19:45 »
Huomasin lasia asentaessani, että uudet luukun pumput toimivat iloisesti kun luukkua keventää. Omalla kohdalla ratkaiseva osa on verhoilupahvi; Vaikka se ei näytä paljoa painavan, tuo se juuri sen verran lisää massaa ettei luukku jaksa itsestään nousta ylös.

Säästölinjalla vanhojen pumppujen toimintaa voi siis herkistää poistamalla luukusta kaikki tarpeettomat/toimimattomat varusteet :)

Poissa ukonvaaja

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 508
  • Peukkuja: 1
  • C5 2,0 Exclusive Break A -06
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #52 : Tammikuu 20, 2015, 14:04:59 »
Tuota mietin kanssa yhdessä vaiheessa kun pyyhkijä oli telakalla että jättäisi moottorin pois. Nyt kun se toimii niin ei raaski...

Poissa Sitruuna 55

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #53 : Tammikuu 25, 2015, 14:16:17 »
Omassa C5 -05 mallissa on tuplana nuo kaasujouset, toisen vahvemmat ja toiset pienemmät rinnakkain kattoverhoilun sisällä. Ikkunan avausta ei ole.

Poissa keijok

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 333
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #54 : Tammikuu 26, 2015, 09:42:33 »
Omassa C5 -05 mallissa on tuplana nuo kaasujouset, toisen vahvemmat ja toiset pienemmät rinnakkain kattoverhoilun sisällä. Ikkunan avausta ei ole.

On sulla ikkunan avaus, kaikissa on. Ja toiset kaasujouset on luukulle, toiset lasille, ei siellä mitään "tuplausvirityksiä" ole.

Poissa etukortti

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #55 : Marraskuu 20, 2016, 13:31:37 »
Itse korjain takaluukun näiden ohjeiden avulla
https://youtu.be/uPAiWV_W2oM

Ja ebaysta löytyi sopivat "strutsit"
http://www.ebay.com/itm/121824482619
Hyvin toimii. Pitää antaa vaan liiman kuivua. Itse liimasin loctiten epoksi liimalla.

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 415
  • Peukkuja: 12
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #56 : Marraskuu 20, 2016, 13:59:51 »
Hmph saiskohan tuolla tarpeeksi lisäpotkua, mulla kun on lisäpainoa siinä kannessa kun pistin kalterit takalasille, jotta saa jättää lasin auki niin koirat saa happea.  Pysyy kyllä uusilla pumpuilla  ylhäällä mutta nousee vähän laiskasti.
Citroën C4 Cactus 1.5hdi Automatique Feel limited.
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 106 S16
Citroen 11B

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 244
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #57 : Marraskuu 20, 2016, 21:07:10 »
Itse korjain takaluukun näiden ohjeiden avulla
https://youtu.be/uPAiWV_W2oM

Ja ebaysta löytyi sopivat "strutsit"
http://www.ebay.com/itm/121824482619
Hyvin toimii. Pitää antaa vaan liiman kuivua. Itse liimasin loctiten epoksi liimalla.

Kiitti vinkistä, lähti samantien tilaukseen. Toivotaan, että kerkeää Kiinasta ennen kevättä :)
Nykyiset: MB C 250CDI -A -18, C4 AT -11 (1.6 VTI)

Entiset: 2 x C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 146
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #58 : Marraskuu 21, 2016, 07:50:15 »
Kiitti vinkistä, lähti samantien tilaukseen. Toivotaan, että kerkeää Kiinasta ennen kevättä :)
Kiitti täältäkin, tilasin myös. Onhan toi parempi ratkaisu kuin se puupaneelin pätkä jonka viikko sitten askartelin luukunpidikkeeksi :D
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 | C5 2.0HDi 163 A Tourer '11 | Dyane 4 '74 =-

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 244
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #59 : Tammikuu 06, 2017, 18:54:17 »
Ei ollut mikään hankala homma vaihtaa, ajallisesti pari tuntia sisältäen reissun Puuiloon (lukkorengaspihdit ja epoksia) sekä reilun kahvitauon verran odottelua epoksin kuivamiseen. Purin kattoverhoilua takaistuimien kohdalle ja ei tuosta taittamisesta jäänyt jälkiä verhoiluun.

Nyt nousee luukku paremmin ja pysyy ylhäällä. Iso ero uusien ja vanhojen välillä; vanhat saa puristettua helposti läjään käsillä, mutta uusia piti painaa lattiaa vasten.
Nykyiset: MB C 250CDI -A -18, C4 AT -11 (1.6 VTI)

Entiset: 2 x C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa e.s.a.

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #60 : Tammikuu 10, 2017, 19:08:45 »
Itse korjain takaluukun näiden ohjeiden avulla
https://youtu.be/uPAiWV_W2oM

Noilla vinkeillä vaihdoin myös ja hyvin pysyy taas luukkuu ylhäällä -20 pakkasillakin :)
Itsellä on pääsy metalliverstaaseen, niin väänsin bemarin kaasujousten päihin M5-kierteet ja tein M8-pultista adapterin, jotta sain ruuvattua alkuperäisen tutin takaisin paikalleen.

Ja niitä bemarin kaasujousia sai ihan varaosamaailmasta 25€/kpl. Vieläpä samaa merkkiä kuin Sitikan alkuperäiset :)

nyt: C5 Break 2.0 HDi Exclusive '07 , ennen: AX GT '87, C5 Break 2.0 HDi '05

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 587
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #61 : Tammikuu 12, 2017, 13:49:42 »
Hm, pitäisiköhän minunkin? Pari vuotta vanhoilla jousitetuilla pumpuilla luukku pysyy ylähäällä sinne mihin sen nostaa, mutta ei nouse itsestään ylös, eli ei vielä suuri vika. Mutta olisihan se automaattiavaus retee. Jos avaan lasin pois tieltä, niin sitten luukun pumput jaksavat jo nostaa, eli lasin strutseja uusimalla korjaantuisi.

Suoraan sopivat 250-nyyttoniset lasin pumput eivät nekään kummia maksa, mutta tämän modauksen pointti taitaa olla vaihtaa tilalle jäykemmät, esim. nuo Bemarin 330N. Sitä tässä ääneen pohdiskelen, että saavuttaisinko tavoitteen jo noilla alkuperäisenvahvuisilla uusilla osilla, vai olisiko suurempi voima hyödyllinen esim. ajanmyötä tulevan ikääntymisen kompensointiin. Tai jopa haitallinen, ei kellään sentään lasi ole hajonnut liian vahvojen nostimien takia? :)

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 146
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #62 : Tammikuu 12, 2017, 14:23:29 »
Kiitti vinkistä, lähti samantien tilaukseen. Toivotaan, että kerkeää Kiinasta ennen kevättä :)
Kiitti täältäkin, tilasin myös. Onhan toi parempi ratkaisu kuin se puupaneelin pätkä jonka viikko sitten askartelin luukunpidikkeeksi :D
Pian 2kk mennyt eikä pumppuja ole kuulunut...  No, ei olis eka kerta kun kiinanpaketeissa kestää.
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 | C5 2.0HDi 163 A Tourer '11 | Dyane 4 '74 =-

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 415
  • Peukkuja: 12
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #63 : Tammikuu 12, 2017, 14:54:07 »

Pian 2kk mennyt eikä pumppuja ole kuulunut...  No, ei olis eka kerta kun kiinanpaketeissa kestää.

tilailin varmaan aika samoihin aikoihin ku teikäläinenki (foorumipostailujen perusteella) ja mulle nuo saapui eilen.
Citroën C4 Cactus 1.5hdi Automatique Feel limited.
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 106 S16
Citroen 11B

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #64 : Tammikuu 12, 2017, 18:27:40 »
Hm, pitäisiköhän minunkin? Pari vuotta vanhoilla jousitetuilla pumpuilla luukku pysyy ylähäällä sinne mihin sen nostaa, mutta ei nouse itsestään ylös, eli ei vielä suuri vika. Mutta olisihan se automaattiavaus retee.

Kun kerran autosta löytyy jo ennestään hydraulipumppu, hydraulinestettä ja hydrauliputkea, niin sehän vasta olis reteetä ottaa takaluukulle nousuvoima vaikka takapalloilta. Ei loppuis paine pakkasella :-)
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99

Poissa e.s.a.

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #65 : Tammikuu 13, 2017, 12:23:32 »
Hm, pitäisiköhän minunkin? Pari vuotta vanhoilla jousitetuilla pumpuilla luukku pysyy ylähäällä sinne mihin sen nostaa, mutta ei nouse itsestään ylös, eli ei vielä suuri vika. Mutta olisihan se automaattiavaus retee. Jos avaan lasin pois tieltä, niin sitten luukun pumput jaksavat jo nostaa, eli lasin strutseja uusimalla korjaantuisi.

Suoraan sopivat 250-nyyttoniset lasin pumput eivät nekään kummia maksa, mutta tämän modauksen pointti taitaa olla vaihtaa tilalle jäykemmät, esim. nuo Bemarin 330N. Sitä tässä ääneen pohdiskelen, että saavuttaisinko tavoitteen jo noilla alkuperäisenvahvuisilla uusilla osilla, vai olisiko suurempi voima hyödyllinen esim. ajanmyötä tulevan ikääntymisen kompensointiin. Tai jopa haitallinen, ei kellään sentään lasi ole hajonnut liian vahvojen nostimien takia? :)

Suosittelen. Ei noi vahvemmatkaan pumput ainakaan näin talvella jaksa sitä luukkua itsestään nostaa ihan ylös asti vaan vaatii vielä kädellä pientä avitusta, mutta ei se luukku ainakaan laske alaspäin kovallakaan pakkasella. Voisi veikata että uusilla orginaaleilla tilanne ei parane ihan yhtä paljon. Enkä kyllä usko että 80N lisävoima vielä rikkoo lasia, vaikka ei se uskon asia olekaan :)
Ainoo pikku tenkkapoo voi tulla noita vahvempia pumppuja kiinnittäessä lasin puoleisen pään kiinnikkeeseen. Omassa autossani kun ei lasin avaus toimi, niin pumppua joutuu painamaan kasaan pari senttiä ja se vaatii apuvälinettä tai tosi vahvoja sormenpäitä :) Itse laitoin kiinnikkeen alle sentin vahvuisen metallilevyn palan, jota pitkin työnsin pumpun päätä muoviputki apunani. Sopivan kokoinen hylsyavain ja varsi voisi myös toimia...

nyt: C5 Break 2.0 HDi Exclusive '07 , ennen: AX GT '87, C5 Break 2.0 HDi '05

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 244
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #66 : Tammikuu 13, 2017, 14:07:49 »
Ainoo pikku tenkkapoo voi tulla noita vahvempia pumppuja kiinnittäessä lasin puoleisen pään kiinnikkeeseen. Omassa autossani kun ei lasin avaus toimi, niin pumppua joutuu painamaan kasaan pari senttiä ja se vaatii apuvälinettä tai tosi vahvoja sormenpäitä :) Itse laitoin kiinnikkeen alle sentin vahvuisen metallilevyn palan, jota pitkin työnsin pumpun päätä muoviputki apunani. Sopivan kokoinen hylsyavain ja varsi voisi myös toimia...

Lasin avaus ei toimi täälläkään. Alle sentti noita piti kasaan saada omassa tapauksessani ennenkuin menivät paikoilleen (auttaa kun nostaa kontin niin ylös kun kohtuudella saa). Laitoin sopivaa hylsyä ja purkurautaa vipuvartena käyttäen, siten että jousen pää ei pääse muljahtamaan karkuun.
Nykyiset: MB C 250CDI -A -18, C4 AT -11 (1.6 VTI)

Entiset: 2 x C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #67 : Tammikuu 13, 2017, 15:09:33 »
Lasin avaus ei toimi täälläkään. Alle sentti noita piti kasaan saada omassa tapauksessani ennenkuin menivät paikoilleen (auttaa kun nostaa kontin niin ylös kun kohtuudella saa). Laitoin sopivaa hylsyä ja purkurautaa vipuvartena käyttäen, siten että jousen pää ei pääse muljahtamaan karkuun.

Takalasin saa käsin auki, kun hiukan raottaa takaluukun verhoilua alhaalta keskeltä sen verran, että saa käden alle. Sieltä sitten etsii moottorin sormien alle ja nostaa sen yläpäästä lähtevää mäntää ylöspäin.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 556
  • Peukkuja: 6
  • nyk. fillarikommunisti; ex-C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #68 : Tammikuu 13, 2017, 16:11:45 »
^Ja jos on Lexia, niin sillä. BSI:n kautta aktuaattoritestillä, edellyttäen että takaluukun piuhat ovat ehjät. Mutta ei tarvitse purkaa.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 288
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #69 : Tammikuu 13, 2017, 16:35:45 »
Yleensä piuhat paskana kun ne foliot menee lasin sisältä.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 415
  • Peukkuja: 12
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #70 : Tammikuu 13, 2017, 16:46:00 »
Yleensä piuhat paskana kun ne foliot menee lasin sisältä.

Ei ne lukkosolenoidin piuhat sentään siellä lasissa kulje.
Citroën C4 Cactus 1.5hdi Automatique Feel limited.
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 106 S16
Citroen 11B

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 556
  • Peukkuja: 6
  • nyk. fillarikommunisti; ex-C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #71 : Tammikuu 13, 2017, 17:28:48 »
^Eivät, kuten plagu tietää. Eli vaikka mikrokytkin tai sen piuhat olisivat hajalla, avaus Lexialla onnistuu edellyttäen että solenoidi on ehkä ja saa virtaa.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 288
  • Peukkuja: 10
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 415
  • Peukkuja: 12
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #73 : Tammikuu 14, 2017, 13:25:40 »
Huoh et selvästikään aiheesta tiedä niin miksi jankkaat?
Linkkisi koskee takalasin katkaisijan johtimien korjausta. Edelleenkään ne solenoidin piuhat ei ole siellä lasissa.

Jos et vieläkään ymmärrätänyt niin rautalankaa:

Takalasissa on mikrokytkin joka käskee bsi:tä avaamaan takalasin solenoidin. Mikrokytkimen johdot kulkevat integroituna lasiin.
Solenoidin piuhat eivät kulje lasissa.
Lexialla voit käskyttää kyseistä solenoidia vaikka koko takalasi puuttuisi.
Citroën C4 Cactus 1.5hdi Automatique Feel limited.
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 106 S16
Citroen 11B

Poissa JukkaT

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 94
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #74 : Maaliskuu 11, 2018, 08:46:39 »
Tilasin ebaysta bemarin 330N pumput, tuli parissa viikossa. Nyt pitäis alkaa katteleen asennusta. Maksoivat 9,95€ pari kotiin tuotuna :)