Kirjoittaja Aihe: Onkos kellään Talbottia?  (Luettu 3679 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugfan

  • Vieras
Vs: Onkos kellään Talbottia?
« Vastaus #25 : Huhtikuu 22, 2006, 22:14:31 »
Peugeot 309 on tosiaan suunniteltu Talbot Horizonin seuraajaksi. Mallin piti tulla myyntiin nimellä Talbot Arizona, Talbot-merkin käyttö autoissa kuitenkin päättyi vuonna 1986, joten seuraaja nimettiin Peugeotiksi. Myyntiin 309 tuli Ranskassa vuoden 1985 puolella.

Mallinumeron poikkeavuudesta sen verran, että Peugeotin mallistossa 309 edusti aivan uutta kokoluokkaa. 205 oli pienempi ja 305 hieman isompi ja porrasperäinen. Ja tosiaan, 305 oli mallinimenä olemassa ja 405 tulossa.

Auton suunnittelu oli käynnissä jo 70-80-lukujen vaihteessa, aikana, jolloin Peugeot ja Talbot yhdistyivät.
Peugeot 309:n muodot tulivat esiin ensikertaa vuonna 1982, kun Peugeot esitteli huipputaloudellisen prototyypin nimeltä Vera Plus. Luonnollisestikaan tuolloin ei ollut tietoa uudesta Peugeotista.

Muotoilultaan 309 suunniteltiin niin neutraaliksi, että muodot olisi sopineet molempiin merkkeihin. Tosin esimerkiksi 309-mallin sivuovet ovat samat kuin aiemmin esitellyssä 205-mallissa.

309 perustuu teknisesti 205:een. Korirunko, varsinkin pohjapelti, on suureksi osaksi sama mutta ei täysin identtinen. Akseliväliä on pidennetty 5 cm ja helmapalkkeja levitetty 3 cm.

Yhteytenä Talbotiin 309:stä löytyy vain 1.3-litrainen moottori, muutoin auto on täysin Peugeotin suunnittelema. Tämä G1-moottorikaan ei ole täysin suoraan Talbotista, sillä sen paljastaa jo uuden moottorin "normaali" käyntiääni. Teknisiä muutoksia on mm. jakopyörästössä ja venttiileissä.

Jussi

  • Vieras
Vs: Onkos kellään Talbottia?
« Vastaus #26 : Huhtikuu 23, 2006, 21:33:19 »
Yhteytenä Talbotiin 309:stä löytyy vain 1.3-litrainen moottori, muutoin auto on täysin Peugeotin suunnittelema. Tämä G1-moottorikaan ei ole täysin suoraan Talbotista, sillä sen paljastaa jo uuden moottorin "normaali" käyntiääni. Teknisiä muutoksia on mm. jakopyörästössä ja venttiileissä.

Mitähän siinä moottorissa oli muutettu? Tuo 309:n 1.3 litran pannu on nimittäin ulkoisesti 100% sama kuin Talboteissa, mukaanlukien apulaitteet, ilmansuodattimen kotelot, syyläri ja paisunta-astia jne. Vaihteistokin on ulkoisesti täysin sama kuin Talbotissa... kuten myös toiminnaltaan (katkennut varsanjalka tuntuma kepissä, hieman sadantuhannen jälkeen rusahtelevat synkrot).

Käyntiäänen "normaalius" on suhteellinen käsite... sen pannun saa käymään nätisti, mutta se vaatii ahkeraa venttiilien säätämistä.

Pugfan

  • Vieras
Vs: Onkos kellään Talbottia?
« Vastaus #27 : Huhtikuu 24, 2006, 06:04:09 »
Mitähän siinä moottorissa oli muutettu?

Venttiilien ajotusta on säädetty ja näin saatu sitkeys paremmaksi ja tyhjäkäynti matalammaksi (650 rpm). Melun vähentämiseksi jakopyörästön rakennetta ja materiaaleja parannettiin, venttiilien istukkapintoja kasvatettiin ja siirryttiin käyttämään kaksimetallisia pakoventtiileitä, jolloin voitiin pienentää venttiilivarat 0,25 mm:iin. Melun vähentämiseksi myös moottorin kiinnityksiin on panostettu.