Xantiassa on enemmän tai vähemmän tyyppivikana puhaltimen etuvastuksen kärähtäminen. Viallinen etuvastus oireilee tyypillisesti siten, että puhallusteho on jatkuvasti täysillä, eli nopeudensäätö ei toimi. Vastuksen vaihtaminen on kohtuullisen helppo homma, ohessa omakohtaisesti testatut ohjeet homman tekemiseksi (kyseessä automaatti-ilmastoinnilla varustettu Xantia vm. -00):
Hieno ohje. Valitettavasti pre-facelift (tai ilmastoimattomissa) Xantioissa homma on erilainen, mutta ei hätää, tässä tulee siihenkin ohje
Viallinen etuvastus oireilee tyypillisesti siten, että puhallin lopettaa toimimasta kokonaan.
- irrota etumatkustajan jalkotilasta hanskalokeron alta verhoilulevy (kiinni torx-ruuveilla, varo ettet riko ruuvien muovisia vastakappaleita)
- verhoilun irrottamisen jälkeen puhaltimen pohja tulee nätisti näkösälle (oikeassa reunassa).
- puhaltimen lähellä vasemmalla puolella näkyy ympyrän muotoinen muovilevy. Se lähtee muistaakseni pyöräyttämällä irti. Tässä levyssä on kiinni etuvastus.
- Irroita tämä kokonaisuus (ei siis moottoria)
- Totea, että kyseessä on muutama rautalanka ristissä ja yhdessä niistä lämpövastus
- Koita onko kyseessä tämän vastuksen rikkoutuminen ja ohita vastus rautalangalla.
- Laita etuvastuskokonaisuus takaisin paikalleen
- Jos tuuletin toimii, vastus oli rikki ja pitää vaihtaa - jos ei toimi, niin vika ei ole etuvastuksessa ja sitä on etsittävä muualta (esim. virtalukon pohjasta).
- Jos vastus on rikki, niin on kaksi vaihtoehtoa:
a) hae uusi etuvastuskokonaisuus varaosaliikkeestä/Veholta (hintaa oli muistaakseni ihan riittävästi) ja asenna paikalleen.
b) irroita vanha vastus etuvastuskokonaisuudesta, mene elektroniikkaosaliikkeeseen, pyydä vastaava, maksa 20snt, liitä haluamallasi tavalla uusi vastus paikalleen, asenna etuvastuskokonaisuus paikalleen.
That's it. Itse tein homman tavalla b)
Yleensä tuon lämpövastuksen palaminen johtuu syystä, eli minullakin moottori oli ruvennut jo kitiseen. Tätä kyseistä moottoria ei kuitenkaan voi virallisesti voidella, mutta itse irroitin moottorin ja purin ylimääräiset päältä pois, jonka jälkeen holvasin akselin aseöljyllä (sitä oli käsillä sillä hetkellä). Nyt on vuoden pyörinyt ääntelemättä ja vastuskin on pysynyt ehyenä.