C 5 III vielä kerran vetonivelistä

Aloittaja Lazarus, syyskuu 02, 2020, 13:34:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Lazarus

Taustaksi: Auto on siis C 5 Busines tourer 2010-mallia, THP 1,6 bensa. (Juu se surullisen kuuluisa.) Ajettu n. 165 000 km ja toinen kone menossa, jossa jakopään jouduin taas kerran maksamaan itse.
Olen hakenut keskusteluryhmän ulkopuolisena palstaltanne kokemuksia ja vinkkejä muutaman kerran. Nyt päätin oikein kirjautua rinkiin kun en löytänyt hakemaani. Autoja on ollut jos jonkinlaisia ja olen ollut uskossa, että osaan tehdä niille jotain. Uskoni alkaa horjua.

Kun hankin tämän C5 2010-mallin Tourerin pakasta vedettynä kaikilla herkuilla, päätin, etten enää ikinä korjaa autoani. Vien sen korjattavaksi. (Pari autoa tein aikanaan kuntoon lähes valokuvasta.) Nyt on lusikka otettava kauniiseen käteen ja alettava toimia. Olen maksanut itseni kipeäksi PSA-yhtymälle ja siinä välissä oleville maahantuojalle ja merkkiliikkeelle. Nyt on siis pakosta muutoksen aika. Tarkemman tarinan saa pyydettäessä. (Huoltohistoriaa on n. 25-30 sivua.)

Tässä välissä haluan kiittää sivuilta löytämistäni ohjeista ja vinkeistä. Monet vakio nimimerkit ovat kiitettävästi jaksaneet puida samojakin asioita useaan kertaan. Eritoten kiitoksen osoita herra HiTec:lle. Hänen kuvien kanssa selvitetty takajarrujen remontti ohje oli hyvä. En peukuta, vaan kiitän ihan näin julkisesti. Minulla työ on kohta edessä. Ja sitten aiheeseen.

Käytin autoni taas merkkiliikkeessä määräaikaishuollossa. Vikalista oli aika komea. Mm.  vetonivelen (vasen ulompi) kumi oli sökö. Vaihtoivat a`60,- + työt, mutta ongelma oli, että nivel oli kaput. Niveltä pelkästään ei saa merkkiliikkeestä, vaan koko akseli vaihdetaan. Hinta 500 + pari tuntia (a`115,-/h) töitä. Joku voi kysyä onko tällaisessa hinnoittelussa järkeä. Kysyin paikalliselta (Citikka Make) paljonkos hänellä. Ns. tehdaskunnostettu Ranskasta ja 1,4h työtä... pikkaisen päälle 400,-. Pyysin vanhan kammen mukaani.
Palstalla oli kai useammassakin ketjussa keskustelua nivelen purkamisesta. Purkautuu, ei purkaudu, lukkorengasura nelikulmainen ei siis aukea. jne. Otin viikonloppuna sadepäivän ratoksi akselin esiin ja päätin katsoa kuinka on. Tässä minun ohjeeni (ja havaintoni.)

1.   Hanki reilusti puhdistus-/liuotusainetta ja kaikki vaimon vanhat puuvillaiset yöpuvut räteiksi. (Samalla saa syyn ostaa taas Jouluna uuden)
2.   Irrota suojakumin kiinnitys ja vedä kumi akselin päälle, sisempään niveleen asti. (Kaikki aikamiehet osaa tämän)
3.   Kiinnitä (tässä tapauksessa vanhaan Neuvostovalmisteiseen ruustukkiin, jossa on mitoillaan ainoastaan kääntövivun tolerointi, joka ei saisi olla niin tarkka. Taipuu eikä kulje sen jälkeen.) akseli tiukkaan ja putsaile kaikki mahdollinen rasva.
4.   Lyö ristikappaleen pariin kolmeen sakaraan tuurnalla ja vasaralla. (tässä tapauksessa PV 544:n olkatappi eli kuningaspultti. (Ladankin tappi käy.)
5.   Akseliin jää lukkorengas ja nivel käteen.

Muutama kysymys heräsi:
Onko eri malleissa/koneissa niin erilaiset nivelet, että osa ei purkaannu?
Mikä lie tarkoitus vihreällä merkillä ristikappaleessa?
Urat ristikappaleessa ja akselissa ovat "neliskulmaisia" mutta lukkorengas on pyöreä. What´s the problem? Onko esim. D-miesten nivelet toisenlaisia, etteivät purkaannu?
Kaupassa on niveliä booreilla 39/28?  Minulla oli sisällä 26 ja ulkona 28. Molemmat akselin päät olivat kokoa 28,6 mm (Jollen pahasti metsään mitannut.) Mistäs tällaisen nivelen saa?

Seuraavan nivelrikon sattuessa aion purkaa ensin. Pikaisella haulla niveliä löytyy kolmesta kympistä n. sataseen. Seitsemän sadan hintaan voi siis ostaa toisenkin nivelen. Pahoittelen kuvien laatua.
Terveisin
Lazarus

olli__o

Noita on ilmeisesti tehtaaltakin tullessa on ollut C5 X7:ssa useamman valmistajan akseleita, osasta irtoaa ja siksi ohjeita on erilaisia. Nuo koskevat kumin vaihtoa (ja aloitus ainakin dieseleitä),  mutta keskustellaan tuosta nivelen irroittamisestakin (englanniksi) - oliko sinulla akselissa jotain tunnistelappua, josta selviäisi sen valmistaja?
https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?p=597817#p597817

Lazarus

Kiitos Olli_O vastauksesta ja linkistä.
Kävin tallissa vilkaisemassa, mutta en löytänyt mitään merkintää, jos ei ole ruosteen alla.
Paha takauma iski muistista. Jossain akselissa olen nähnyt jonkun lapun. Pahaa pelkään, että kun kävin alla vilkaisemassa suojakumin kuntoa repäisin repsottavan lapun roskiin; "mikä lie varastotarra" :'( No, katsotaan josko jossain akselissa olisi tietoa. Onneksi ei ole nyt tulenpalava kiire. Oletettavasti seuraavaksi menee oikeanpuoleinen nivel.
Terveisin
Lazarus

purflux

Lainaus käyttäjältä: Lazarus - syyskuu 02, 2020, 13:34:05
Urat ristikappaleessa ja akselissa ovat "neliskulmaisia" mutta lukkorengas on pyöreä. What´s the problem? Onko esim. D-miesten nivelet toisenlaisia, etteivät purkaannu?
Kaupassa on niveliä booreilla 39/28?  Minulla oli sisällä 26 ja ulkona 28. Molemmat akselin päät olivat kokoa 28,6 mm (Jollen pahasti metsään mitannut.) Mistäs tällaisen nivelen saa?

Jos ristikappaleen ura on neliskanttinen ja niin syvä että rengas uppoaa sinne, se ei millään voi irrota akselista. Muutamasta autosta olen laikkakoneella palotellut vanhan nivelen kun ei vaan aukene.

Nivelen voi saada vaikka Aeromotorsilta jos speksit ym. näyttää täsmäävän. Kannattaa kahlata eri firmojen speksejä läpi niin alkaa hahmottua. Tietysti jos saa alkuperäisnumeron, päästään helpommalla.

Irrotuksessa isku ristikappaleeseen on epäsymmetrinen, parempi on liukuvasara https://www.tooloutlet.fi/product_pictures/big/Liukuvasara+10%2C25%2C8kg+M20x1%2C5-20753.jpg
Sen voi rakentaa itsekin vaikka 20mm kierretangosta. Kiinnitys nivelen napaan vaan vaatii hitsatun adapterin.

Lazarus

Kiitos ostopaikkavinkistä. Täytyy etsiä verkosta. Kuten totesin, tasaisenvauhdin taulukolla menee oikeanpuoleinenkin nivus vaihtoon varmaankin suht pian. tai ainakin kumi. Ihan vaan insinöörijärjellä aatellen sen pitäisi olla just samanlainen. (Ranskan insinööreistä ei kyllä aina voi mennä takuuseen.)
Liukuvasaraa en ole hommannut, kun jostain kumman syystä olen pärjännyt käsipelilläkin. :o

Olen purkanut niveliä Fordista, Saabista useammankin. Kaikki ovat olleet juuri tällä samalla konstruktiolla ja ovat auenneet "vähän kolistelemalla". Yksi syy tiukkuuteen saattaa olla, että ne borit on vähän pettäneet kummastakin palasta ja jos ristikappalekin on oikein junttautunut pohjaan, nivel ei todellakaan irtoa kuin palasina. Silloin siihen voi rauhassa kohdistaa vaikka lievää törkeämpää tai törkeää livempää väkivaltaa. Se on "yhtä rautaa", vaikka ei rengas pitelisi mitään. (Ihan noin työmaakokemuksella vaan.)

Katsotaan mitä mailmalta löytyy.

kiitos ja terveisin
Lazarus

PSA 8-(

Ja vetaria kannattaa kysyä auto-artikkelista
Mun dieseliin 109 euroa koko vetari tarvikeosana

ockelbo

Autodocista saa niitä 28/26 niveleitä. Oma auto manuaali mutta kuitenkin tällainen joka yleensä autom

Esim: MAXGEAR Nivelsarja, vetoakseli
Etuakseli, Pyörän puoli
Tuotenumero: 49-1361
Ulkohammastus, pyöränpuoli: 28
Sisähammastus, pyöränpuoli: 26

Olen molemmat puolet vaihdattanut mutta joutunut hankkimaan osan itse kun korjaamo ei löytänyt sopivaa

Lazarus

Kiittt nyt ensin Arsuvalle.
Soittelin sinne Auto-artikkeliin ja sieltä löytynee apu, kun seuraava nivelrikko tapahtuu. Kyselin myös Berlingooni ja C 5:n takajarrujen korjausta varten settiä ja kohtuu hintaan löytyy.

ockelbo
Niveliä katselin verkosta ja löytyyhän niitä kun tietää mitä hakee. Se, että minkä merkkinen tai hintainen nivelen tulisi olla onkin jo kysymys sinänsä.
Kuulostaa aika oudolta ettei korjaamo löydä osia :o . Kuten yllä kerroin Citikka Makella ei ollut mitään ongelmaa löytää koko akselia.

No, huomenna sen taas näkee, nimittäin on katsastus varattu. Varmaan käskee vaihdattamaan ne takajarrut, kun ovat suht finaalissa. (Mikä vika. Vielähän ne pitää  :angel: )

Palaillaan asiaan kun taas jotain ilmenee.
Terveisin Lazarus
P.S. Hakekaa mun lisäilmapumppu pois hyllyjä täyttämästä. Ks. Myyntipalsta

ockelbo

Minun autossa nuo nivelet on mennyt rikki sen jälkeen kun kumisuojus on haljennut. Yllätyin kun huomasin että ainakin alkuperäisissä on käytetty Thermoplastia.. Ei kumia

Lazarus

Moi
Minulla kävi juuri niin. Kumi halki ja kun alkoivat vaihtaa havaittiin, että nivel on kypsä jo.

chewitsi

Aikanaan 70-luvun Relluissa vetokumi kun halkesi, ei kannattanut ajaa 200 km enempää - muuten rasvan puute ja lika söi nivelen. Citikassa enemmän pinta-alaa nivelen liukupinnoilla tiedä sitten kestääkö enempää tai sitäkään.

jalittam

Pöllin säikeen.

2013 2.2hdi 204hp automaatti kyseessä.
Vas ulompi vetarin suojakumi huonona.

Mikähän osanumero mahtanee vetoakselilla olla?

Eli millä koodilla haarukoida osaa nettikaupoista, jos ei halua kortsutyyppistä kumea sotata vanhaan.
C5 2,0Hdi 90 Berline -01 (menos romikselle)
508 GT 2.2hdi -12, BMW f01 740 xDrive -11
Fiat barchetta -97, sekä Alfa Romeot:
MiTo 1,4tbo -09, 156 2.0JTS Selespeed farmari -05 / GTV6 -84 projekti

TeeKoo

Vanha ketju mutta aihe oikea. Voiko vetonivelen kumin pelkästään vaihtaa ettei koko akselia tarttis?
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Ralle

Eikös siihen vooi laittaa ylivetettävän tai liimattavan ihan yleiskumin jos tarttee?

TeeKoo

Kitkatti

Kyllä voi, jos löytyy sopivan kokoinen. Pari vuotta sitten oli vaikeutta, vetari 136 hdi niin paksu, ettei tarvikkeena löytynyt. Joku lähes sopiva siihen saatiin, en muista enää mistä, ja helvetillisen repimisen jälkeen paikalleenkin. Kesti katsastuksen ja ehkä muutaman kuukauden. Korjaamo vaihtoi uuden vetarin tilalle.

TeeKoo

Kävin Ritikolla. Kumi vaihtoon. Nivel (vasen ulompi) ei vielä naputa, joten kelvannee. Sit sen näkee.

Citrus Vehiculum

Moi, kannattaa ostaa koko keppi vaikka saksasta. Noin tunnin duuni vaihtaa ja tarvitse arpoa, mikä tai miten pitää toimia.

TeeKoo

Kumi vaihdettu, nivel ehjä. Rasvatkin vielä tiivisteen sisällä. 120€ josta työ 80€
.

purflux

Lainaus käyttäjältä: TeeKoo - kesäkuu 03, 2022, 17:59:59
Kumi vaihdettu, nivel ehjä. Rasvatkin vielä tiivisteen sisällä. 120€ josta työ 80€
.

Hyvä jos sait psa:n termoplastisen, itsellä en muista että koskaan olisi murtunut, sensijaan se saattaa kulua kun kuraa lentää ja se jauhaa hiljalleen mutta saattaa tosiaan kestää 0,5 miljoonaa.

Tiger

Manuaali 2.0 hdi 140hp, tuleeko laatikon öljyt pihalle kun vänkärin vetoakselin irroittaa?

Entä mitä kaikkea pitää irroittaa että saa nivelen pullahtaan pois? Raidetangon pää, koiranluun alapää, alastefan pultti ainakin. Mitä muuta? Pitääkä jousitus olla alhaalla?

Onko joku saanut ulomman nivelen irti paikallaan?

Teuski

Lainaus käyttäjältä: Tiger - lokakuu 24, 2023, 08:49:02
Manuaali 2.0 hdi 140hp, tuleeko laatikon öljyt pihalle kun vänkärin vetoakselin irroittaa?

Entä mitä kaikkea pitää irroittaa että saa nivelen pullahtaan pois? Raidetangon pää, koiranluun alapää, alastefan pultti ainakin. Mitä muuta? Pitääkä jousitus olla alhaalla?

Onko joku saanut ulomman nivelen irti paikallaan?
Manuaalissa tulee öljyt ulos.

Kummankin vetoakselin saa ainakin 2.0HDi automaatissa pois kun vain irrottaa frip-nivelen pultit ja kääntää sen napakappaleen yläpalloa irrottamatta sivuun.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Kitkatti

Lainaan saman teeman ketjua kysyäkseni näkemystä tutinaan, joka edelleen kiihdyttäessä HDI 09 autom. ilmenee. Vaihdettu lahot puslat ja molemmat vetoakselia sekä toinen laakeri, joilla toimilla ohjauksen vetely ja voimakas ajonaikainen tutina poistuivat. Eturenkaat tasapainotettu (molemmissa pientä heittoa kun ovat vuosien saatossa osumaa saaneet) ja vielä vaihdettu kokeeksi pari akselilta toiselle, mutta ei täysin hävinnyt tutina. Kyllähän sillä ajaa ihan makoisasti, vaan tonnin laskun jäljiltä pitäisi olla ongelma pois. Nyt kokeillaan kitkoilla, luulen sen vähän auttavan, koska ennen tukilaakerin leipomista meni niillä tasaisemmin kuin kovilla kesiksillä, mutta jokin vika siellä vielä on, kun kesäisten akselilta vaihto tasapainoitus poistaneet ongelmaa kokonaan. Korjaamolla ei ollut enää muita ideoita.

mortti

Omaani vaihdettiin myös vetonivelet, eikä tutina poistunut. Kokeilin sitten etupään eri korkeusvaihtoehtoja. Yli muistaakseni 43 sentin tutina lisääntyi, mitä korkeammalle jousitusta nosti. Sitteen laskin vähän alle 43 senttiin (mitattuna lokasuojan reunasta vanteen keskiöön) ja tutina lähes poistui. Oisin voinut vielä jatkaa mittauksia ja koeajoja, mutten kehdannut, kun kyseessä oli toisen monttu. Mulle tuokin riitti, mutta ilmeisesti tuo jousitus on tarkka korkeudesta.

Rengasprofiili vaikuttanee siihen, mikä se tarkalleen oikea korkeus on, mutta sehän ei selviä muuta kuin kokeilemalla. Siis mulla auttoi, mutta muitakin vikojahan voi olla. Ehkä suhteellisen raskas tiisselin etupää vaikuttaa siihen, että on ajokorkeudestaan tarkempi kuin kevyempi bensakone, koska noin kymmenen liemisitikan aikana ei vastaavaa vikaa ole tullut. Jaa olihan 3-litraisessa XM:ssäkin raskas keula, muttei vastaavia ongelmia. 

Kitkatti

Täytyypi selvittää tuokin ja samalla laakerin tila. Tänään olin leimalla, joka tulikin muuten mukinoitta, mutta kuskin puolen laakerista katsuri havaitsi pienen välyksen, kun ääntä ei pyörittäessä kuulunut, antoi asiallinen kaveri mennä läpi. Voiko C5 laakerin kiristää?