Kirjoittaja Aihe: Kansalaisaloite dieselin käyttövoimaveron poistamiseksi  (Luettu 1677 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 699
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Kansalaisaloite dieselin käyttövoimaveron poistamiseksi
« Vastaus #25 : Marraskuu 14, 2018, 13:23:16 »
Ammoin sitten, kun dieselvero eli käyttövoimavero säädettiin, olivat autot pääsääntöisesti bensiinikäyttöisiä. Ainoastaan ns. raskaat ajoeuvot (isot k-autot ja l-autot) toimivat dieselillä. Taksitkin olivat pääasiassa jenkkejä tai popedoja ja volgia eli bensiinikäyttöisiä. Noihin aikoihin polttoaineveroa kannettiin lähinnä liikenteen tarvitseman infran rahoittamiseksi, ei kuten nykyisin, kattamaan muitakin kuluja. Sitten, kun keksittiin, että liikenteestä kerätyillä veroilla voidaan paikata budjetti vajeita tapahtui se polttoaineen veroja korottamalla. Jos veroja olisi korotettu yhtä paljon bensiiniin ja dieseliin olisi diesel maksanu jo tuolloin saman kuin bensiini. Niimpä säädettiin dieselvero kattamaan raskaan liikenteen (hyötyliikenteen) aiheuttamia kuluja ja jätettiin dieselpolttoaine lähes verottomaksi. Sen jälkeen, kun pikkuautoihinkin alkoi ilmestymäänt dieselmoottoreita, on dieseleitäkin pyritty verollisesti saamaan samalle viivalle bensiinin verotuksen kanssa ja aina, kun bebsaveroa on nostettu on samalla korotettu dieselin veroa. Osalta hyötyliikennettä on samalla poistettu dieselvero kompensoimaan polttoaineen hinnannousua. Taitaa myös olla niin, että dieselin tuottaminen on kalliimpaa kuin bensiinin tuottaminen. Jos tulevaiuudessa käyttövoimavero poistuu, pitää dieselin ero jo tasapuolisuuden vuoksi nostaa samalle tasolle kuin bensiinin vero. Se aiheuttaa sen, että tulevaisuudessa diesel tulee olemaan oleellisesti bensiiniä kalliimpaa. Parempi tietenkin olisi, että bnsiinin veroa alennettaisiin dieselveron tasolle. Myös dieselmoottoreiden puhdistuslaitteiden rakentaminen uusien tulevien päästövaatimusten tasolle tulee olemaan huomattavasti kalliimpaa kuin bensa-autojen. Samoin niiden koko taitaa soveltua vain ns. raskaaseen liikenteeseen.
Kansalaisaloite taitaa johtaa ainoastaan ojasta allikkoon. Ainoa hyvä voi olla, että vanhojen dieseliautojen raijaaminen muualta Suomeen tulee kannattamattomaksi.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 821
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kansalaisaloite dieselin käyttövoimaveron poistamiseksi
« Vastaus #26 : Marraskuu 14, 2018, 14:17:39 »
Kahden erillisen dieselin jakelun sijaan tuon voisi ajatella olevan suht helposti toteutettavissa esim. täyttöaukkoon asennettavan RFID-sirun avulla. Ammattikalustoa tankatessa hinta on eri.

No siis vaikka tuo ammattidiesel-nimi (professional diesel) nyt vähän harhaan johtaakin, niin kyseessä on kuljetusyritysten veronpalautusjärjestelmä, jolla kevennetään yritysten maksamia polttoaineveroja. Kuten myös tuo ulkomaisten rekkojen verotuskin kulkee nimellä vinjetti-maksut. Googlaamalla löytyy molemmista helposti lisää luettavaa 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...