Kirjoittaja Aihe: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste  (Luettu 4620 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nitrok

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 33
  • Peukkuja: 1
C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« : Syyskuu 01, 2018, 16:44:48 »
Ajattelin että vaihtaisi jäähdytysnesteet, mutta kun katsoin paisuntasäiliöön niin nykyiset näyttää ruskehtavalta.
Meneekö ne vanhemmiten tuollaiseksi vai mistähän moinen väri?

Ainut merkintä jäähdytysnesteestä, jonka löysin huoltokuiteista on 2016 kesältä ja silloin on laitettu tätä: http://www.porhokauppa.fi/moottorivoimansiirto/jaahdytysjarjestelma/9735y5-jaahdytinneste-1l-peugeot-107-g70-p-261.html
Tuon jälkeen ajettu yli 30k.

Eli laittaisko sitten vaan punaista kun ilmeisesti sitä ollut aiemminkin?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2018, 18:17:08 kirjoittanut Nitrok »
C5 HDi 136 Confort Sedan -08

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #1 : Syyskuu 01, 2018, 19:07:08 »
Saman väristä on mulla 407:ssa. Pari vuotta sitten nesteet vaihdettu merkkihuollossa ja ovat pysyneet saman värisenä. Ja saman väristä oli sitä ennen.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Nitrok

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 33
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #2 : Syyskuu 01, 2018, 19:15:11 »
Saman väristä on mulla 407:ssa. Pari vuotta sitten vaihdettu ja pysynyt saman värisenä. Ja samaa oli sitä ennen.

Onko tarkempaa tietoa mitä jäähdytysnestettä on sitten laitettu vai onko samaa mitä tuolla aiemmin linkkaamassani Pörhön verkkokaupassa?
C5 HDi 136 Confort Sedan -08

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #3 : Syyskuu 01, 2018, 20:28:23 »
Ei ole tietoa, mutta veikkaisin just tota samaa.
Huollon jäljiltä jäi sitten ilmakupla järjestelmään ja nesteet vajosi alle minimin. Lisäsin kirkasta nestettä, jota varaosaliikkeessä suositeltiin nimenomaan lisäysnesteeksi.

"Jäähdytinneste Multi Longlife väritön G12+: Kaikkien glykolipohjaisten jäähdytinnesteiden kanssa sekoituskelpoinen väritön lisäysneste. Värittömyydestä johtuen ei suositella käytettäväksi ainoana nesteenä"

http://www.tarvikkeet.fi/tuote/14139/jaahdytinnesteet/jaahdytysneste-g12_-variton_-king

Aika tuoreet nesteet vielä sulla. Jossain merkissä oli suositus 5 vuotta tai 250 tkm.  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Nitrok

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 33
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #4 : Syyskuu 01, 2018, 20:35:54 »
Ei ole tietoa, mutta veikkaisin just tota samaa.
Huollon jäljiltä jäi sitten ilmakupla järjestelmään ja nesteet vajosi alle minimin. Lisäsin kirkasta nestettä, jota varaosaliikkeessä suositeltiin nimenomaan lisäysnesteeksi.

"Jäähdytinneste Multi Longlife väritön G12+: Kaikkien glykolipohjaisten jäähdytinnesteiden kanssa sekoituskelpoinen väritön lisäysneste. Värittömyydestä johtuen ei suositella käytettäväksi ainoana nesteenä"

http://www.tarvikkeet.fi/tuote/14139/jaahdytinnesteet/jaahdytysneste-g12_-variton_-king

Aika tuoreet nesteet vielä sulla. Jossain merkissä oli suositus 5 vuotta tai 250 tkm.  :)

Ok kiitos.

Pitää vielä harkita tuota nesteiden vaihtoa.
C5 HDi 136 Confort Sedan -08

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #5 : Syyskuu 01, 2018, 21:52:33 »
Se nyt vähän riippuu, onko longlaiffia. Jos ei, vaihda. C5II/ III:een G30.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #6 : Syyskuu 01, 2018, 22:31:07 »
Voihan pyyhkijätkin vaihtaa 3 kuukauden välein,  jos edustajalta neuvoa kysytään.  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 288
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #7 : Syyskuu 02, 2018, 07:27:19 »
onhan tarkkaa puuhaa
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #8 : Syyskuu 02, 2018, 09:04:48 »
Aika erikoinen ruskea väri => herättää epäilyksen että ruoste olisi sen värjännyt tuollaiseksi => itse vaihtaisin nesteet kokonaan, mikään hintakysymyshän se kun ei ole 8)


Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Jalamari 53

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 621
  • Peukkuja: 7
  • C5
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #9 : Syyskuu 02, 2018, 09:55:02 »
Piti ihan käydä tarkistamassa omasta autosta minkä väriset nesteet siellä on. Vihreäthän siellä on ainakin tehtaalta lähtiessä. En ole vieäl omissa sitikoissa muuta väriä tavannutkaan.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #10 : Syyskuu 02, 2018, 09:57:43 »
Itselläni on (C5 X7 2.0l diesel automaatti) sitikan oma jäähdytysneste ja se on kyllä oranssiinpäin menevää uutena. Väristä ei saa nykyisin enää tehdä mitään päätelmiä, koostumus on se tärkein juttu. Löytyy myös näitä nesteitä joita voi mukamas sekoittaa mihin tahansa, jep-jep, en todellakaan suosittelisi niitä.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #11 : Syyskuu 02, 2018, 11:55:33 »
Mulla on just saman väriset nesteet, kuin tuolla kuvassa ylhäällä. Merkkihuollossa vaihdettu ja entiset nesteet oli saman väriset. Alle 100 tkm. ajettu auto.

Mikä ongelma tässä nyt on?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #12 : Syyskuu 02, 2018, 12:17:34 »


Kirkasta ja läpikuultavaa.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #13 : Syyskuu 02, 2018, 12:38:27 »
Aika erikoinen ruskea väri => herättää epäilyksen että ruoste olisi sen värjännyt tuollaiseksi => itse vaihtaisin nesteet kokonaan, mikään hintakysymyshän se kun ei ole 8)

Kaverille möin 60 tkm ajetun satakaxlaiskan, tiedän tasantarkkaan auton historian viimeiseltä kolmeltakymmeneltä vuodelta, paisuntasäiliössä nesteet edelleen läpikuultavat ja vihreät uudenveroiset ainakin näöltään. Mistähän sitä ruostetta tulee väriä sekoittamaan?

Olen kyllä jossain ikivanhassa japsissa nähnyt sellaista kuraveden näköistä. ;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 476
  • Peukkuja: 19
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #14 : Syyskuu 02, 2018, 12:54:56 »
Erivärisiä nesteitä sekoittamalla syntyy yleensä jonkinsävyistä ruskeaa. Eiköhän kuka tahansa vesiväreilläkin joskus maalaillut tiedä tämän.  Lisämaustetta värisävyyn voi tuoda myös öljyvuoto.
Nykyinen kulkuneuvo: Kia Optima. Ex:Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #15 : Syyskuu 02, 2018, 13:42:19 »
Eipä sekoitu vesi ja öljy keskenään. Jos seassa on öljyä, sitä jää paisuntasäiliön seinämiin pisaroina.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #16 : Syyskuu 02, 2018, 15:02:33 »
Mistähän sitä ruostetta tulee väriä sekoittamaan?

Yksi erittäin hyvä keino on jäähdytysnesteen puutteessa kipata systeemi täyteen pelkkää vettä => korroosio pääsee valloilleen, kuten mm. surullisen kuuluisa webaston putki. Tosin yleensä tuo putki nimenomainen syöpyy ulkopuolelta, mutta osoittaapahan sen että systeemissä on myös rautaputkia ja raaka vesi siellä sisäpuolella ilman riittävää jäähdytysnesteen tuomaa lisäaineistusta, niin... :-\

Vaan olenpahan tavannut myös erään vastakkaisenkin tapauksen kun systeemi on täytetty vihreällä jäähdytysnesteellä lantraamatta sitä lainkaan ja olihan sellasta velliä kun nuo systeemistä ulos liruttelin ettei tosikaan. Muutama huuhtelukierros pelkällä vedellä ja kyllähän se siitä alkoi pikku hiljaa ulostuleva nestekin kirkastumaan. Lopuksi uudet nesteet 50/50 seoksella ineen ja syylarin flektikin huutaa nykyisin jo paljon harvemmin 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #17 : Syyskuu 02, 2018, 15:48:27 »
Itse suosin akkuvettä, huollossahan käytetään ko. alueen omaa vettä.

Poissa ovi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 544
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #18 : Syyskuu 02, 2018, 17:52:59 »
Mistähän sitä ruostetta tulee väriä sekoittamaan?

Yksi erittäin hyvä keino on jäähdytysnesteen puutteessa kipata systeemi täyteen pelkkää vettä => korroosio pääsee valloilleen, kuten mm. surullisen kuuluisa webaston putki. Tosin yleensä tuo putki nimenomainen syöpyy ulkopuolelta, mutta osoittaapahan sen että systeemissä on myös rautaputkia ja raaka vesi siellä sisäpuolella ilman riittävää jäähdytysnesteen tuomaa lisäaineistusta, niin... :-\

Eipähän se pelkkä vesi juurikaan ruostuta suljetussa järjestelmässä. Patteriverkostot ovat monesti rautaputkea ja sama vesi siellä on vuosikymmeniä. Vesien vaihtaminen tuoreisiin kiihdyttää ruostumista.

Vaan olenpahan tavannut myös erään vastakkaisenkin tapauksen kun systeemi on täytetty vihreällä jäähdytysnesteellä lantraamatta sitä lainkaan ja olihan sellasta velliä kun nuo systeemistä ulos liruttelin ettei tosikaan. Muutama huuhtelukierros pelkällä vedellä ja kyllähän se siitä alkoi pikku hiljaa ulostuleva nestekin kirkastumaan. Lopuksi uudet nesteet 50/50 seoksella ineen ja syylarin flektikin huutaa nykyisin jo paljon harvemmin 8)

Flektin huutaminen mahtaa johtua siitä, että vedellä on huomattavasti parempi lämmönsiirtokyky, kuin nesteellä. Eli mitä enemmän nestettä, niin sitä huonommin lämpö siirtyy.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #19 : Syyskuu 02, 2018, 19:19:53 »
Ekassa matkailuperävaunussa ihmettelin, kun vesikeskuslämmityksessä oli nesteiden kierto-ongelmaa, vaunun peräpää oli viileä. Nesteet oli hyytelöityneet, varmaan oli sekoitettu väärät aineet keskenään. Geelimäiset hyytelöt pois, uudet nesteet tilalle ja alkoi kummasti kiertämään ja lämpiämään.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #20 : Syyskuu 02, 2018, 20:35:39 »
Eipähän se pelkkä vesi juurikaan ruostuta suljetussa järjestelmässä.
Auton jäähdytysjärjestelmä ei ole täysin suljettu (hapeton) systeemi, koska onhan siellä huohotin, jota kautta on myös yhteys ulkoilmaan 8)

Flektin huutaminen mahtaa johtua siitä, että vedellä on huomattavasti parempi lämmönsiirtokyky, kuin nesteellä. Eli mitä enemmän nestettä, niin sitä huonommin lämpö siirtyy.
Itse asiassa jäähdytysneste raakana siirtää lämpöä heikommin => moottorin lämpötila-anturi kertoo moottorin lämpöjen nousseen kun sitä ei siis siirry kunnolla syylariin. Veden lisääminen järjestelmään parantaa nesteen lämmönsiirtokykyä ja siten nostaa sitä lämpövirtaakin syylariin ja näin lämmöt pysyy paremmin hallussa = lämpötila-anturi ei naksuttele syylaria enää päälle niin helposti. Liian vesipitoinen neste taasen aiheuttaa korroosiota, josta johtuen se optimaalinen seos onkin siis tutut 50/50 :)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa ovi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 544
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #21 : Syyskuu 03, 2018, 18:31:58 »
Eihän se tietystikään ole samaan tapaa suljettu, kuin patteriverkosto, koska kalvopaisunta-astia puuttuu. Mutta eipä se ole avoinkaan, koska järjestelmä on paineistettu. Eli jäähtyessään ja lämmetessään paisuntasäiliön ilmatilavuus muuttuu ja varmasti siinä on myös pientä ilman edestakaista liikettä, mutta ei missään nimessä koko ilmatilavuuden muutoksen vertaa.

Tosin jossain Britti-Irkkuakselilla taitaa olla avoimet patteriverkostot ihan yleisiä. Eli talon välikatolla on avoin paisunta-astia  ja pelkkää vettä noissakin järjestelmissä on.

Nesteen lämmönsiirto-ominaisuuksissa taidettiin tarkoittaa samaa, mutta kirjoitettiin vain eri tavalla.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 476
  • Peukkuja: 19
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #22 : Syyskuu 03, 2018, 20:48:57 »
Eihän se tietystikään ole samaan tapaa suljettu, kuin patteriverkosto, koska kalvopaisunta-astia puuttuu. Mutta eipä se ole avoinkaan, koska järjestelmä on paineistettu.

Tämä on tärkeä huomata, jäähdytysjärjestelmään voi todellakin kertyä huomattavasti painetta moottorin lämmetessä. Kuuman moottorin jäähdyttimen korkkia ei pidä avata ainakaan paljain käsin, sieltä voi purskahtaa kuumaa jäähdytinnestettä tai ainakin höyryä. Vaikka autossa olisi paisuntasäiliökin. (ja ainakaan Hondan paisuntasäiliön korkissa ei ole mitään varoventtiiliä tms vaan se menee tiiviisti kiinni ja itse jäähdyttimessä on korkki jossa on varoventtiili joka jossain paineessa alkaa päästää höyryjä ulos, kuten ennen muinoinkin oli tapana ennen kuin paisuntasäiliöt keksittiin.)

Nykyinen kulkuneuvo: Kia Optima. Ex:Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Poissa INikki

  • C5 HDI
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 351
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #23 : Syyskuu 03, 2018, 21:52:15 »
Joskus takavuosina asenneltiin patteriverkostoihin joustoliittimiä ääniongelmien takia. Sitten ruvettiin ihmettelemään kun putket ruostuu tukkoon kunnes keksittiin että kumiletkut ei ole happitiiviitä. Ehkä tuossa on syy miksi autoissa käytetään jäähdytysnestettä.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III 2.0 Hdi jäähdytysneste
« Vastaus #24 : Syyskuu 04, 2018, 08:22:07 »
Tämä on tärkeä huomata, jäähdytysjärjestelmään voi todellakin kertyä huomattavasti painetta moottorin lämmetessä.

Paisarin korkissa mallia PSA on 1.4bar varoventtiili, joten tuota suurempaa painetta sinne ei pääse kertymään 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08