Kirjoittaja Aihe: C5 kaasupoljin  (Luettu 2378 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa citroen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 78
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 kaasupoljin
« Vastaus #25 : Maaliskuu 30, 2018, 23:05:47 »
Niin vielä, että pitäisikö tuo kaasupoljin nyt vaan unohtaa?

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 kaasupoljin
« Vastaus #26 : Maaliskuu 31, 2018, 06:28:29 »
Se voimakas nykäys tulee siitä kun vaihteiston paineen regulointiventtiili (solenoidi) ei toimi vaaditulla tavalla eikä ilmeisesti ohjaa painetta oikein jolloin turbiinin lukko pamahtaa päälle.

Lähtisin purkamaan vyyhtiä solenoidien vaihdolla. Se on helppo toimenpide tehdä itsekin jos meisselit hieman edes pysyy kädessä. Tarkkuutta ja huolellisuutta toki vaaditaan.

http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=19463.0

Ja osalista (löytyy ym linkin ekalta sivulta) joka pätee ainakin tuon ikäisiin (01-04) AL4 vaihteistoihin:
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=19463.msg136264#msg136264
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 949
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 kaasupoljin
« Vastaus #27 : Maaliskuu 31, 2018, 08:24:26 »
Se voimakas nykäys tulee siitä kun vaihteiston paineen regulointiventtiili (solenoidi) ei toimi vaaditulla tavalla eikä ilmeisesti ohjaa painetta oikein jolloin turbiinin lukko pamahtaa päälle.
Jos oikein saivarrellaan, niin sen solenoidin huonosta toiminnasta johtuen mitatun ja odotetun linjapaineen ero kasvaa niin suureksi, että vaihteisto menee vikatilaan ja heittää kolmosen pamauksen saattelemana pesään. Ei taida turbiini lukittua lainkaan vikatilassa.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 kaasupoljin
« Vastaus #28 : Maaliskuu 31, 2018, 08:41:36 »
Näin se varmasti olikin. Hyvä oikaisu.
Nyt kun muistelen niin se turbiini jää tosiaan lukittumatta. Se ei myöskään lukitu jos ottaa jarruvalokytkimen pois. Silloin ei tosin tule gearbox -faulttia.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa citroen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 78
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 kaasupoljin
« Vastaus #29 : Maaliskuu 31, 2018, 11:02:21 »

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 kaasupoljin
« Vastaus #30 : Maaliskuu 31, 2018, 12:15:30 »
On ihan oikea komponentti. Niitä ei kylläkään tarvita kuin yksi (pääpaineen modulointiventtiili) mutta jotta saat varmasti sen kuluneen vaihdettua niin vaihda molemmat.

Jos löydät jostain kuvalliset ohjeet niin siitä muistaakseni selviää kumpi niistä tulee vaihtaa. Tuolla solenoidien vaihtotopikissa on ainakin ollut virallisen ohjeen kuvaa saatavilla.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 kaasupoljin
« Vastaus #31 : Maaliskuu 31, 2018, 18:36:24 »
Samat osat ne on tässä sinunkin autossa.



Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa BasicDude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 kaasupoljin
« Vastaus #32 : Maaliskuu 31, 2018, 19:35:52 »
Ostetaan hyvä kaasupoljin, joka sopii C5 2,0 -07 bensa autom. vakionopeusäädin malliseen autoon. Jos jollakin olisi vähän käytetty tai jopa uusi myynnissä.

Kokeiles ihan ensin kaasupolkimen sopeutusta. Muuttuuko vaihtaminen? Itse en usko tässä tapauksessa noihin magneettiventtiileihin. -07 taitaa olla sitäpaitsi paremmat versiot jo tehtaalta.

Poissa citroen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 78
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 kaasupoljin
« Vastaus #33 : Huhtikuu 01, 2018, 19:15:03 »
No voisihan sitä sopeutusta tietysti ensin koettaa. Käyn verstaalla vähän keskutelemassa, mitä mieltä ovat siitä.
Kun aloin viasta puhua, niin se meni heti noihin mag. venttiileihin. Mutta vikatesterin tulosten jälkeen olivat sitä
mieltä, että vika on kaasupolkimen potikoissa. Suosittelivat uutta kaasupoljinta. Koodi P1644.

Ostin auton viimekesänä ja siihen oli tehty vähän ennen monitoimikytkimem ja vaihteiston valitsimen pitimen säätö
ja automaattivaihteiston öljynvaihto 4litraa. Toimi hyvin alkuvuoteen, kunnen ekakerran paukahti ja vaihteisto meni
kolmoselle 80km nopeudessa.