- Sivistyneempi iskunvaimennus kuin etupalloissa, jotka sallivat pitkissä heitoissa liikaa pystysuuntaista kiihtyvyyttä
- Pintapehmeämpi kuin viistetyt etupallot, mutta ei tuosta C5:sta näköjään vaan millään saa oikeasti pintapehmeää -- 16" renkaat on vielä kokeilematta ja RVS:t etutolpissa. Nyt kuitenkin huomaa selkeän eron: tien terävät kohdat tuntuvat etupäässä, mutta vähemmän takapäässä. Pikku hiljaa, pikku hiljaa...
- Kovat paineet takana tekevät sen, että isommissa töyssyissä takapää ottaa töyssyn jämäkämmin vastaan, ikään kuin jysähtäen, mutta tämä ei ole sinänsä huono asia. Tämä jysäys kun ei ole terävä vaan progressiivinen, eli persuuksissa tuntuu, kun alusta myötäilee töyssyä. Tämä siis toisin kuin etupalloilla, jotka saattoivat helpolla jopa pohjata ja vähintään linkosivat peräpään leijumaan ilmaan. Jämäkämpi ja progressiivisempi alustatuntuma, perä ei leiju valtoimenaan, mutta joustaa kyllä. Outo ja erilainen, mutta jollain perverssillä tavalla miellyttävä.
- Jos nää mahtuisivat eteen, kokemus saattaisi olla eeeeee-rittäin miellyttävä.
- En vaihda etupalloja takaisin.
Hieman lisää ajeltu. Käyttäytyminen on edelleen huomattavasti rauhallisempaa ja sivistyneempää kuin aiemmalla konfiguraatiolla. Vaimennus on toki heikko noinkin isolla keskireiällä, mutta paineet kompensoivat sitä varsin hienostuneesti. Ylipäänsä mitä enemmän painetta on palloissa ollut, sen mukavampaa on ollut kyyti. Edessä on nyt 66-bariset Monroet ja takana nuo 75-bariset IFHS:t. Paljonkohan pitäis olla painetta, että alkais olla jo liian kova..?
Ainoa ongelma on ollut se, kun ajaa alas esimerkiksi korotetulta suojatieltä tai vähän vauhdikkaammin kanttikiveltä alas, että takapää ikään kuin romahtaa alas. Pallot siis ottavat paineiskun vastaan hyvin, kun tullaan töyssyyn ja rengas nousee ylös, mutta alas tullessa on ihan kuin pyörä ei ehtisi joustaa ulos ja kompensoida tipahtamaan lähtenyttä perää. Toki löysä etupääkin aiheuttaa tuossa pitkittäissuuntaista nyökkäämistä.
Mietin tuota, että löysä vaimennus saattaa aiheuttaa pohjaamisen. Pallon paineet jaksavat vielä pysäyttää tukivarren renkaineen, kun se osuu töyssyyn, kun kori ei vielä inertian takia paljon ehdi liikahtamaan, mutta kun koko tynnyrisaunan perä lähtee kuopan kohdalla laskeutumaan sen 5-10 senttiä maata kohti ja asvaltti katoaa alta, niin sitä liikemassaa ei pysäytä mikään ja se menee jousipallojen läpi pohjaanlyöntikumeihin asti.
Noh, mietin vähän lisää ja päätin nostaa autoa ylemmäs. Pari vuotta aiemmin olin laskenut ajokorkeutta, koska sen lasku vaikutti positiivisesti pehmeyteen. Liekö sitten jousisylintereissä ollut sileäpi parempi paikka liukua ylös ja alas?
Noh, ajattelin että näillä paineilla ja pienellä vaimennuksella suurempi joustovara ei tosiaan olisi pahitteeksi. Nostin siis auton aika ylös, muutama sentti jää pyörän ja kaaren väliin edessä ja takana. Nousee siitä vielä 40km/h -asennossa muutaman sentin. Tämän jälkeen löytyi jo kuopissakin pelivaraa. Ne "normaalit" paikat, missä olin aiemmin ihmetellyt tuota äkkinäistä tipahtamista menivät nyt ihan nätisti. Auto kun ui korkealla, niin korilla on sekä matkaa että aikaa pudota, jolloin pallojen painekin nousee progressiivisesti riittävän isoksi pysäyttämään korin liikkeen ennen kuin kumit tulevat vastaan. Etsin testimielessä kyllä paikan, jossa oli tarpeeksi iso ja nopea tiputus, niin kyllä tämän nykyisenkin kombon saa jos ei nyt pohjaamaan niin ainakin lähelle pohjaamista, mutta siinä tiputuksessa alkaisi olla sekä mukavuuspuolen että teknisiä ongelmia jo useimmilla autoilla.
Tuntuma ja samanlainen käyttäytyminen hitaissa ja nopeissa pystysuuntaisissa liikkeissä alkaa olla pitkälti comfort-pallotetun Xantian luokkaa. Kaasun käytöllä tai jarrua tökkäämällä voi hieman heijata autoa, kuten Xantiankin kanssa. Tärinäraidat tiessä eivät enää tunnu käytännössä missään. Pienet töyssyt ja epätasaisuudet, jotka aiemmalla palloyhdistelmällä vielä osuivat tuntuvasti johonkin ylittyvät nyt epämääräisenä pienenä tutinana jossain.
Kelluva ajotuntuma ja riittävät joustovarat yhdistettynä korkeapaineisiin palloihin ovat nyt tähän asti selkeästi parasta, mitä tuohon purtiloon on asennettu.