Kirjoittaja Aihe: Uusi Citroën C4 Cactus  (Luettu 40591 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Uusi Citroën C4 Cactus
« : Lokakuu 25, 2017, 19:04:21 »
Uusi Citroën C4 Cactus, ensimmäinen Citroën jossa tämä uusi jousitusratkaisu, esitellään huomenna Pariisissa:
https://www.youtube.com/watch?v=7gm0CRtdWd0

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2017, 15:06:00 »
Uusi Citroën C4 Cactus, ensimmäinen Citroën jossa tämä uusi jousitusratkaisu, esitellään huomenna Pariisissa:
https://www.youtube.com/watch?v=7gm0CRtdWd0

Ihan ok ulkonäkö, tähän asti ollut lähinnä markkinointihömppää. Itse olisin toivoinut Grand Cactus / Cactus Aircross -tyyppisempää korkeampaa möhköä, mutta menettelee siinä missä tuo vanhempikin.

Kuumin kysymyshän on, että onko se pehmeä ja hiljainen? Se selvinnee tarkemmin vasta sitten autolehtien testeissä.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2017, 17:04:49 »
https://www.youtube.com/watch?v=ECcA3kb_w98
https://www.youtube.com/watch?v=nADGBsYLkPc

Lainaus
Kuumin kysymyshän on, että onko se pehmeä ja hiljainen? Se selvinnee tarkemmin vasta sitten autolehtien testeissä.
Ei selviä! Autotoimittajien tyhmät kirjoitukset eivät valitettavasti ole tae mistään. Itse autot on koettava, ei ole oikopolkuja onneen tämän asian suhteen.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 576
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
  • BX 1.9 GTi A-91
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2017, 17:40:46 »
Ei vieläkään C15 Cactusta :'(

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 476
  • Peukkuja: 19
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2017, 17:52:43 »
Ilmeisesti ne airbumpit on nyt sitten unohdettu/haudattu..?  Näyttää melkein Hyundai Kona:lta.
Nykyinen kulkuneuvo: Kia Optima. Ex:Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Poissa Ceeviitonen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 155
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C3 1,4 SX 2004
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2017, 17:59:57 »
Kyllähän tuo niiailee heitoissa ihan sitikan tapaan. Ulkonäkökin miellyttää.
Autoilua sitikoilla vuodesta 1988 (BX, CX, Xantia, C5, C3). Vuodesta 2010 pelkästään fillarointia.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 035
  • Peukkuja: 60
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2017, 18:01:15 »
Osa persoonallisuudesta on nyt menetetty. Tuo on varmasti kaikin puolin parempi kuin Cactus I mutta näyttää lähinnä virutetulta C3:lta. Kyllä ne Air bumpit olisi pitänyt jättää edes valinnaisvarusteeksi.

Onkohan mitä kaikkia varusteita tullut lisää?
Onkohan kevyempi?

Edit:
Ainoa ulkonäkö parannus: Takavalot on paremmat kuin ennen.
Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #7 : Lokakuu 26, 2017, 18:11:24 »
Tietoa lisää:
http://www.autoexpress.co.uk/citroen/c4/99902/citroen-c4-cactus-gets-hatchback-facelift
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2018-citroen-c4-cactus-overhauled-hydraulic-suspension-tech

Hiljaisempi:
"It should be quieter in the cabin too, thanks to additional sound insulation and thicker windows."

Jousituksen ja "pehmeiden" "muisti"-istuinten lisäksi:
"Headline tech on the refreshed C4 Cactus includes autonomous emergency braking, traffic sign recognition, and a driver attention warning system paired with a coffee break alert, which signals after two hours of highway driving. Blind spot monitoring, park assist and a reversing camera linked to the seven-inch touchscreen infotainment system will also be available, alongside Android Auto, Apple CarPlay and a MirrorLink app for smartphones.

Under the bonnet, the C4 Cactus will continue with the same selection of three-cylinder petrol and four-cylinder diesel engines, as well as two new top-of-the-range units. The first is a turbocharged PureTech 130 unit mated to a six-speed manual gearbox, delivering 128bhp. It’ll sit above the PureTech 110 and entry-level PureTech 82 options. The BlueHDi 100 diesel will be joined in autumn 2018 by a more powerful auto-only BlueHDi 120 "

Istuimet:
"Comfort is a word that Citroën proudly attaches to the new Cactus, so drivers who never got on with the seats in the current car will be ecstatic to discover new chairs designed with high-density foam to maintain their shape on longer drives."

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 035
  • Peukkuja: 60
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #8 : Lokakuu 26, 2017, 21:29:20 »
Olisivat muuttaneet nimenkin samantien, C4 Cactus -> C3 Yucca Palm.
Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

Poissa Jr-

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 354
  • Peukkuja: 2
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #9 : Lokakuu 27, 2017, 09:23:42 »
Kyllähän tuo pitää käydä koeajamassa, mitään aikomusta ei kyllä tällä hetkellä ole kyllä tuota vanhempaa vaihtaa.
ë-C4 Shine 2022

*haaveillaan*
C6 3.0 V6

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 10
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #10 : Lokakuu 27, 2017, 12:50:32 »
Näyttää ihan kivalta, joskin vähän persoonattomammalta näin entisen Cactus-kuskin silmään. Ulkonäköseikat ovat makuasia, mutta pelkään Cactucsen puolesta hieman tuon niin kovasti hoetun "laatuvaikutelman" näkökulmasta. Itse kyllästyin aikanaan Cactucsen yleiseen heppoisuuteen (kovamuoviset ovipanelit, niukasti tiivistetyt ovet, rapinaa ja räminää sisustuksesta...), vaikka muuten auto oli pohjimmiltaan aika huippu omasta näkökulmastani.

Laatuvaikutelman puolesta uusittu malli näyttäisi olevan aika enstisellään (sisustuksen peruselementit, raottuvat takalasit, ei sisäkahvoja, takatilan valaistusta...). Ja noilla avuilla on huono kilpailla esim. saksalaisia vastaan, vaikka auto olisikin muuten oikeasti hyvä ja mukava.

Asetelmaa kiristää vielä se, että ainakin Suomessa Cactucsesta joutuu maksamaan vähänkään parempana malliversiona jo ns. Golf-luokan hinnan, vaikka auto onkin lähempänä pikkuautoa (C3 ja kumppanit). Ja vielä jos huhut pitävät paikkansa, että C4 poistuu mallistosta, niin sitikalla ei Cactucsen kanssa ole juhlimista ns. C-segmentissä, jossa asiakkaat haluavat muutakin kuin veikeää ulkonäköä.

Sinällään hyvä, että Citroen on palaamassa persoonallisille juurilleen. Nykysin mallistohan alkaakin alla vähän sama, kuin 60-luvulla. Silloin rättisitikasta oli kehitelty Dyane, Mehari, Ami sun muut. Nykysin tuntuu, että iänikuiselle C3:n rakenteelle on kehitelty C3 Aircross, Cactus, DS3 eli oikeasti pikkuautoja, joilla yritetään tunkeutua isompien autojen markkinoilla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2017, 13:05:22 kirjoittanut Topi »
DS4 2022 Puretech 130 Performance Line

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 821
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #11 : Helmikuu 11, 2018, 10:13:49 »
C4 Cactus on poistunut hinnastosta, liekö hyvin pian uusi tilattavissa?

Hyvin pitkälti samaa mieltä kuin nm. Topi. Ei ole cactuksesta kuin yksi koeajokokemus mutta ajelin kaksi päivää uudella BMW 116d:llä ja laadun tunne on siinä niin kohdallaan kun olla ja voi. Se on toki huomattavasti kalliimpi auto mutta samaa kokoluokkaa käytännössä. Saa nähdä mihin uusi Cactus pystyy?
Audi A4 tdi Q

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #12 : Helmikuu 14, 2018, 14:43:56 »
http://www.autoexpress.co.uk/citroen/c4/102626/new-citroen-c4-cactus-2018-review
"Put simply, because the dampers cushion the wheel travel at the top and at the bottom of the coil suspension unit, Citroen has been able to fit softer springs and dampers. In so doing, a ‘Magic Carpet Ride’ feeling has been achieved, says the firm.

It’s a bold claim but it seems – on smooth French roads at least – that Citroen is telling the truth. The suspension does its best work on undulating roads – the wheels stick to the road while the body is well suspended; it’s like it floats from crest to crest. With such a soft set-up you would presume there would be quite a bit of bounce between compressions but again, the Cactus impresses and it seems to float along well. Even hard cornering fails to disrupt the car’s composure; sure, there’s quite a bit of body roll but it’s nicely composed and unflustered."

Tämä nainen taas eri mieltä mutta näitähän mielipiteitä maailmaan riittää?
https://www.autocar.co.uk/car-review/first-drives/citroen-c4-cactus-2018-review
Hänen mielestään ei ollut mikään ihmeellinen jousitus ja VW Golf on paljon parempi siinä. :)

Nämä taas pitivät todella hiljaisena ja mukavana:
https://www.topgear.com/car-reviews/citroen/c4-cactus-0

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 476
  • Peukkuja: 19
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #13 : Helmikuu 23, 2018, 23:51:11 »
TM:ssä on nyt tätä uutta Cactusta kokeiltu... ja ilmeisesti jousitus on pehmoinen. Mutta. Siellä lukee myös näin:
Lainaus
Tuntuma on samankaltainen kuin aiemmin ajamassamme prototyypissä, mutta ei aivan niin pehmeä. Tuotantopäällikkö Pierre Yves Coulneau vahvistaa havainnon: "Tuo prototyyppi oli tavallaan karikatyyri, jossa halusimme korostaa mukavuutta. Tuotantomalli on vähän jäykempi."

En ymmärrä ranskalaisten logiikkaa tässä asiassa... sitä mukavaa taikamattoahan juuri kaikki haluaa...  ???
Nykyinen kulkuneuvo: Kia Optima. Ex:Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 035
  • Peukkuja: 60
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #14 : Helmikuu 24, 2018, 07:47:52 »
Jos tekee ultrapehmeän, niin mukavuus kärsii jos tiessä on yhtään mutkia.
Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #15 : Helmikuu 24, 2018, 09:21:28 »
Jos tekee ultrapehmeän, niin mukavuus kärsii jos tiessä on yhtään mutkia.
Jep, ja mitä katsonut noita uusimpia koeajovideoita, niin tämäkin lopullinen versio niiaa hieman jarruttaessa ja kiihdyttäessä ja sitäpaitsi liian pehmeä ei vaan myy koska edelleen autotoimittajat liiaksi ihannoivat kivireki-alustoja, mutta ehkä nekin jossain vaiheessa kasvavat aikuisiksi?  :)

Poissa Valvoline

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 163
  • Peukkuja: 2
  • ex: DS5 156thp so chic Aut -12
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #16 : Helmikuu 24, 2018, 10:45:41 »
Kesällä pitäisi ehkä keksiä uusi auto kadjarin tilalle ja tämä uusi cactus on yksi vaihtoehto.. Tai ehkä vaikka käytetty nykyisen sukupolven cactus.

Kyllä tuo pitää koeajaa, mutta epäilyksiä on:
- mukavuus (esim edellinen ds5 oli monelta osin kiva, mutta heikon jousituksen ja moottorivalikoiman takia ei ehkä nyt ostoslistalla). Lähialueen tiet ovat täynnä poikittaissaumaa ja niistä pitäisi selvitä kunnialla.
- sisätilojen "laatuvaikutelma". Olen allerginen kovalle muoville.
- takaovien ikkunat. Ihan oikeasti, miksi ne ei voi aueta normaalisti. Pitää lapsilta kysyä kuinka syvälle herne menee nenään jos ikkunoita ei saa auki. Samasta syystä ds4 on pysynyt tutkalta piilossa.
- moottori/vaihteisto. Hakusessa olisi ensisijaisesti pienikulutuksinen bensa automaatti ja en ole vielä saanut selvää että onko tässä tapauksessa se 110 heppanen  puretech se mihin automaatti olisi saatavissa? Lähteet puhuvat asiasta ristiriitaisesti.
- kilometrejä tulee jostain syystä edelleen paljon, joten mietityttää puretechin  kestävyys takuuajan jälkeen. Tuntuu että nykyaikaisia pikkuturboja ei kehuta kestävyydeltään millään merkillä. Että olisko hodari sittenkin parempi.
- vai pitäiskö odottaa jos cexperience tulis jossain muodossa myyntiin asti (ei ehkä ehdi kesään mennessä, silloin vois väliajaksi ostaa vanhan xm:n tai c6:n)

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #17 : Helmikuu 24, 2018, 10:53:41 »
Kun kerran löytyy automaattinen ilmastointi, niin miksi ihmeessä takaikkunoita tarvitsisi koskaan avata? Itse en ole varmaan ikinä avannut takaikkunoita missään omistamassani autossa. Cactuksessa on kovaa muovia (lue: Kestävää, mutta yhtä naarmuille herkkää kuin ns pehmeä muovi) ovien yläosissakin joten se ei ole sinun autosi jos et tuon yli pääse.
PS. DS5:hän oli pehmeä kun ne uudet iskarit saatiin siihen autoon (Koni FSD tai ainakin sen tyyliset tekniikaltaan).

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 035
  • Peukkuja: 60
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #18 : Helmikuu 24, 2018, 11:11:40 »
Juu, DS5 on nykyään pehmeä. Eka versio ei ollut.
Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #19 : Helmikuu 24, 2018, 14:53:02 »
Jep, ja mitä katsonut noita uusimpia koeajovideoita, niin tämäkin lopullinen versio niiaa hieman jarruttaessa ja kiihdyttäessä ja sitäpaitsi liian pehmeä ei vaan myy koska edelleen autotoimittajat liiaksi ihannoivat kivireki-alustoja, mutta ehkä nekin jossain vaiheessa kasvavat aikuisiksi?  :)

Jos joku on ostamassa sellaista autoa kuin Citroën Cactus, niin hän ei tosiaankaan jätä sitä ostamatta siksi, että alusta on liian pehmeä. Tai ainakaan niin monia heitä ei ole, että se jotenkin näkyisi PSA:n alimmalla rivillä muuten kuin muutaman desimaalin pyöristysvirheenä.

Maailmassa on muutama sata vastaavan kokoista pikku-SUV/crossover -mallista autoa, joissa ei ole pehmeää jousitusta. Cactuksen ei ole edes tarkoitus vedota mihinkään massoihin vaan korkeintaan individualisteihin, Citroën-hörhöihin ja omaa omituisuuttaan korostaviin. Ja sitten niihin mukavuushaluisiin, ainakin mainosten perusteella.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #20 : Helmikuu 24, 2018, 15:24:38 »
Jos ruotsi taipuu, niin tässä ylistystä: https://www.expressen.se/motor/biltester/test-vi-kor-roliga-citroen-c4-cactus/
Ei kallistele mutta on silti pehmeämpi kuin Cactus I.

"Bilen kränger inte alls
Jag får chansen att testköra nya C4 Cactus på de små vägarna norr om Marseille. Det är så många rondeller att jag tappar räkningen när vi är halvvägs på den dryga två timmar långa teststräckan. Och det är på sina håll väldigt dålig beläggning.

Citroën vill att jag verkligen ska få prova den nya fjädringen Progressive Hydraulic Cushion. Fjädringen är en Citroën-uppfinning och något som plockats från rally-VM-bilen C3 WRC och från Citroëns Dakar-team. Enkelt uttryckt sitter det två kuddar inne i stötdämparen som förbättrar hur dämparen tar hand om slag och håligheter. Tekniken är billigare än till exempel luftfjädring eller aktiv fjädring men ska ge liknande effekt.

En stor skillnad mot tidigare Citroën-bilar jag kört är att nya C4 Cactus kränger mindre i kurvorna. Bilen sväljer ojämnheter bättre, speciellt de lite längre guppen och när jag kommer upp i farter över 40 km/tim. Skillnaden är inte lika tydlig i krypfart över ett farthinder eller ett potthål i någon av de många franska småbyar jag passerar. Det är riktigt njutbart att trycka på lite i de svepande kurvorna runt de vinterslumrande vingårdarna och notera att bilen, den kränger nästan inte alls."

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #21 : Helmikuu 24, 2018, 16:24:06 »
Englanninkielisellä tekstityksellä tanskalaisten koeajo: https://www.youtube.com/watch?v=Iin4HhO7zFc
Kamera hieman huonosti kiinni joten tärisee suorallakin tiellä.  ;D
Kannattaa siis lukea mitä kaveri on mieltä, eikä tehdä vääriä johtopäätöksiä videokuvaa tarkastelemalla.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 476
  • Peukkuja: 19
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #22 : Maaliskuu 04, 2018, 11:23:07 »
Iltalehden esittely:

http://www.iltalehti.fi/autotestit/201803022200775344_at.shtml

Lopun teknisistä tiedoista päättelin että tätä ei saa kuin 3-pyttysellä koneella, paitsi dieselinä. Omalta osaltani kiinnostus lopahti siihen, vaikka tuo jousitus kyllä muuten pitänee tsekata jossain vaiheessa.
Nykyinen kulkuneuvo: Kia Optima. Ex:Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #23 : Maaliskuu 04, 2018, 11:57:43 »
Mitä vikaa 3-pyrtyisessä!?

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #24 : Maaliskuu 04, 2018, 13:46:15 »
Lopun teknisistä tiedoista päättelin että tätä ei saa kuin 3-pyttysellä koneella, paitsi dieselinä. Omalta osaltani kiinnostus lopahti siihen, vaikka tuo jousitus kyllä muuten pitänee tsekata jossain vaiheessa.

Ei kait edellistäkään Cactusta saanu kuin neloshodarilla tai sitten kolmipyttyisellä vaparilla/puretechilla? Ja taitaa olla samat sävelet muissakin tuon kokoluokan autoissa nykyisin.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99