Kirjoittaja Aihe: AM6 Öljynvaihto apua  (Luettu 4288 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ripekosk

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #25 : Marraskuu 16, 2018, 21:43:48 »
Tällä sivulla olevassa kuvassa alavasemmalla. Jäähdytysneste siellä kiertää.



Joo okei tuosta siis puhutaan.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 751
  • Peukkuja: 12
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #26 : Marraskuu 17, 2018, 08:05:26 »
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa

Poissa ripekosk

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #27 : Joulukuu 16, 2018, 10:50:31 »
Vaihteistoöljyt vaihdettu onnistuneesti coolerin kautta. Yks syöttää uutta öljyä, toinen valvoo ulos tulevaa ja kolmas autossa  :) Vajaa 10 litraa meni uutta öljyä. 20l Saksan tilauksesta riittää sopivasti vielä toiseen koko vaihtoon. 100 tkm ajattelin seuraavaksi vaihtoväliksi.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 440
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #28 : Joulukuu 16, 2018, 16:02:19 »
Kerrotko vielä tarkemmin miten coolerin kautta.  Itse vaihdoin 3l alapropun kautta ja aika tummaa oli litku kun oli uudesta asti melkein 5 v vanhat ja 70 tuh ajetut öljyt. Pois tuli 2.7 litran verran eikä vuotoja näyttänyt olleen missään, eli siis uutuuttaan eka vaihdossa. En usko että tuo 0.3 l lisäys vaikuttaa mihinkään.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa ripekosk

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #29 : Joulukuu 16, 2018, 20:58:53 »
Cooleri irti ja laatikossa ison keski reijän vieressä olevaan pikku reikään työnnetään siihen sopiva letku. Olisko ollut joku 10mm ulko halkaisijaltaan. Letkun toinen pää astiaan mihin vanha öljy menee. Sitten vain auto käyntiin, samalla syötetään uutta ilman suodatin kotelon alla olevan täyttöreijän kautta kun vanhaa tulee ulos. Mun tratti syötti sen verran hitaasti, että vanhaa tuli ulos paljon nopeemmin eli auto piti sammutella välissä. Tärkeää pitää öljymäärä laatikossa suunnilleen oikeana. Kun puhdasta öljyä alkaa tulla ulos letkusta, on homma ok. Lopuksi ylitäyttö ruuvista öljytaso oikeaksi.

Poissa Alfistipohjoosesta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 90
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 II dsl, 2007
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #30 : Joulukuu 18, 2018, 09:24:53 »
Juuri noin. Huuhtelemalla vaihto. Tuossa taitaa olla suodatin suht vaihtamaton paikka. Itse tein hyvin vastaavasti bemariini vaihdon. Vaihdoin suodattimen laatikkoon ja syötin porakonepumpulla öljyä suoraan laatikkoon 20l pöntöstä. Poistoletku kannattaa olla kirkas niin näkee öljyn vaihtumisen.

Poissa ripekosk

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #31 : Joulukuu 18, 2018, 11:00:13 »
Pikaisella testauksella, tuntui laatikon käyttäytyminen parantuneen. Jarrulta kaasulle mentäessä esim. liikenneympyrässä ei ryntäile enää. Sport moodilla ajo ei parantunut. Edelleen nihkeä vaihtamaan isommalle ilman, että käyttää manuaalipuolella.

Poissa Alfistipohjoosesta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 90
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 II dsl, 2007
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #32 : Joulukuu 19, 2018, 13:50:05 »
Ja vielä tarkennuksena, auto tietty käynnissä ja kuski kävi kaikki vaihteet läpi. Mulla meni n.18l öljyä.

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 561
  • Peukkuja: 6
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #33 : Joulukuu 19, 2018, 17:05:25 »
Ja vielä tarkennuksena, auto tietty käynnissä ja kuski kävi kaikki vaihteet läpi. Mulla meni n.18l öljyä.

Meneekö tuosta 18 litrasta suurin osa hukkaan?

Poissa risekd

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #34 : Joulukuu 20, 2018, 07:34:01 »
Vielä tuohon öljyasiaan,varsinaisessa vaihdossa ei ole ongelmaa.Mitä öljyä olette laittaneet Euro5/AM6 yhdistelmään?Tahtoo joka tiskillä olla oma näkemys öljylaadusta.Autossani alkoi 5 vaihteelta moottorijarrutuksessa 4 vaihteelle vaihdossa olla aikamoisia rytkäyksiä.Tein osavaihdon ja vaiva onkin poistunut aikalailla olemattomiin.Öljy oli Champion täyssynteettistä,paikallisen vaihdelaatikkokorjaamon käyttämää mutta en saanut selvää vastausta soveltuvuudesta Euro5 autoon.Nyt pitäisi tehdä vielä esim.huuhteluvaihto koska öljy jäi aika tummaksi 4litran vaihdolla.

Poissa Alfistipohjoosesta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 90
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 II dsl, 2007
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #35 : Joulukuu 20, 2018, 09:43:40 »
Ei se hukkaan mene vaan varmistaa huuhtelun. Varmaan vähemmälläkin tulee kuntoon mutta vaihteisto pukkaa sitä niin nopeasti ulos että jos vaihteet haluaa käydä läpi niin menee muutama sekunti. Itse otin ropun auki. Kun ei valunut, öljypohja pois. Suodatin oli sitten ihan esillä. Suodatin irti. Jätin yöksi auki ja valumaan. Varmaan puolitoista litraa tiputteli yön mittaan. Uusi suodatin paikalleen. Öljypohja kiinni uudella tiivisteellä ja kiristys momenttiin ja kiristysjärjestystä käyttäen. Letku sisään ja pumpulla öljyä niin että hieman tulee yli vaikka auto käynnissä. Jos tuo teetettynä maksaa sen 300-500€ niin näin tehtynä alle 200€. Ja siinä jo porakonepumppukin. Ei siinä sitten kannata miettiä meneekö 10 vai 20 litraa. Kunhan lika tulee ulos ja kaikki ois puhdasta ja uutta öljyä.

Poissa risekd

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #36 : Joulukuu 20, 2018, 15:04:21 »
Niin kuin jo mainitsin että vaihtotyö on OK mutta se öljynvalinta mietityttää kun ei viitsisi marmorilla maksaa maltaita jos löytyis järkevän hintainen vaihtoehto.

Poissa Alfistipohjoosesta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 90
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 II dsl, 2007

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 716
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #38 : Joulukuu 21, 2018, 10:04:18 »
Vielä tuohon öljyasiaan,varsinaisessa vaihdossa ei ole ongelmaa.Mitä öljyä olette laittaneet Euro5/AM6 yhdistelmään?Tahtoo joka tiskillä olla oma näkemys öljylaadusta.Autossani alkoi 5 vaihteelta moottorijarrutuksessa 4 vaihteelle vaihdossa olla aikamoisia rytkäyksiä.Tein osavaihdon ja vaiva onkin poistunut aikalailla olemattomiin.Öljy oli Champion täyssynteettistä,paikallisen vaihdelaatikkokorjaamon käyttämää mutta en saanut selvää vastausta soveltuvuudesta Euro5 autoon.Nyt pitäisi tehdä vielä esim.huuhteluvaihto koska öljy jäi aika tummaksi 4litran vaihdolla.

Autooni vaihdettiin euro 4 -vaihteistoöljyt viime helmikuussa ja nyt niilä ajettu yli 30tkm. Mitään toiminnallista ongelmaa ei ole ilmennyt, kaikki meni vaan parempaan suuntaan vs vanhat öljyt jotka lienee ollut euro 5 kuten kuuluisikin.
Asiaa punnittiin vaihteistohuoltoliikkeen kanssa pitkään ja heidän kokemuksen mukaan mitään eroa toiminnassa ei ole huomattu eikä AM6:n sisuksista ole löytynyt mitään erilaista vaikka öljyluokitus onkin muuttunut.
Siinä on vaan aika iso ero öljyjen hinnoissa tyyliin 10/15€ /litra.

Oman kokeen pohjalta uskallan suositella euro 4:sta vitosen sijaan jos edullisemmin haluaa huuhteluvaihdosta selvitä.
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04