Autom. sadetunnistin ja pyyhkijänsulat ...

Aloittaja Kaitzu, huhtikuu 23, 2007, 15:41:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kaitzu

Oli hieman ongelmia tuon automaattisen sadetunnistimen kanssa, kun tuntui että se vähän väliä sai hepuleita ... vaihdoin pyyhkijänsulat, ja jess - taas pelittää kuten pitääkin! Ellei pyyhkijänsulat pyyhi täysin kuivaksi, niin ilmeisesti tunnistin lukee, että pitää nopeuttaa tahtia ...? En tiedä, mutta pääasia että taas toimii :-)

AC

JoneTolppa

Tepi

Kannattaa kyllä uusia sulat usein, helpottaa ajamista erittäin paljon juuri joskus syyspimeällä vaihtelevassa vesisateessa ajaessa. Ei tarvii kuin kerran nappasta tunnistin päälle ja se hoitaa loput. Ihan sama tuleeko rekka vastaan ja roiskuttaako vettä vai ohittaako itse niin automatiikka hoitaa homman kotiin.
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Megaman

Missä kohtaa tarkalleen tuo tunnistin sijaitsee?Auto on ollut vasta vähän aikaa eikä tuolla kaamoksessa ole kerinnyt vielä tarkemmin tutkailemaan.Tuntuu vaan liian tieheästi pyyhkivän.Sulat on ok.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Gusse

exät  XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE, Volvo 460

ealab

Vaan saisi olla vielä manuaalitihkusäätökin. Kun automaatti ei tunnista valkoista sadetta.

Tepi

Lainaus käyttäjältä: ealab - helmikuu 27, 2008, 08:25:18
Vaan saisi olla vielä manuaalitihkusäätökin. Kun automaatti ei tunnista valkoista sadetta.

Ei se automaatti tiedä mikä sen huonon näkyvyyden aiheuttaa, pyyhkii sitten kun on tarvetta. Eli toimii myös lumisateellakin, todistettavasti ainakin Xantiassa ja C5:ssa.
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

ealab

No, automatiikka ei perusta näkyvyydestä. Vaan tunnistimen kohdalla lasin pinnalla olevista pisaroista. Ne toiminevat jonkin laisina heijastavinakohteina. Tunnistimessa on lähetin ja vastaanotin, luultavasti IR- toimintoinen.

Tepi

En tiedä mitä tekniikka siellä tunnistimessa on, mutta se vaan toimii omien kokemusteni mukaan.

Mitähän toimimatonta automatiikkaa ealab on testannut?
BX Sport

ealab

No sitä, mistä on juttua. Piti vaan räntäsateessa käyttää viiksestä kertapyyhkäisyjä. Vesisateella toimii. Tietysti huono näkyvyys johtuu mm. sateesta, mutta automatiikka noteeraa vesipisarat lasilla, ei huonoa näkyvyyttä. Liekö sitten automatikka immuuni valkoisille hitusille vuoden -00 xantiassa. Vesipisarat muodostavat jonkinlaisia linssejä, jotka taittaa signaalin/ IR- valonsäteen lähettimeltä  vastaanottimelle. Liene näin.

c5tomaatti

on se vaan kumma, että citikkaan ei saada herkkyyssäätöä sadetunnistimelle, kun melkein kaikissa muissa autoissa, jossa tunnistin on, semmonen ominaisuus löytyy.

aaltosa

Minulla on sellainen käsitys, että tunnistin mittaisi sähkönjohtavuutta lasin pinnalla. Mutta kai täällä joku oikeasti tietääkin?

Joerkka

Lainaus käyttäjältä: aaltosa - helmikuu 29, 2008, 10:03:53
Minulla on sellainen käsitys, että tunnistin mittaisi sähkönjohtavuutta lasin pinnalla. Mutta kai täällä joku oikeasti tietääkin?
Sadetunnistin toimii siten että:lähetetään valosäde, joka heijastuu lasin pinnalta vastaanottimelle. Jos lasissa on pisara, osa säteestä heijastuu, ja osa taittuu "ulos"tuulilasin pinnalta. Takaisinheijastuvan valon määrä määrää miten harvakseeltaan lasinpyyhkijät käynnistyvät.
terv, Joerkka
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

Jankos

Tuo tunnistimen huonosti toimiminen sopivalla räntäsateella johtuu yksinkertaisesti sanottuna auton aerodynamiikasta. Tunnistinhan on lasin yläosassa auton keskellä jossa auton yli pyyhkäisevä ilmavirta menee kovimpaa. Tuo nopea virtaus aiheuttaa sen että sopivan painava lumi ei jääkään lasille tuohon kohtaan vaan se lentää katolla. Alempana kun lasilla on pienempi virtaus niin se tippuu lasille.

Tämän olen itse päätellyt räntäsateessa kun automatiikka ei ole toiminut ja lasi likaantuu. Tuolloin kun pälyili lasin yläosaa niin se pysyi puhtaana.

Eli käytännössä ei syynä ole tunnistimen tunnistamattomuus vaan olosuhteiden aiheuttama tapahtuma.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

ealab

Samaa olen ruvennut ounastella! Asiasta on myös "patongin" puolella jotain juttua. Ps. ehkä ei IR- valoa, koska vasta kiinnitin huomion näkyvään keltaiseen valoon tunnistimessa. "Vastaanotin" pitää olla herkkä vain lähettimen valolle, ettei mikään muu valo ja- muutos ei aiheuta toimintaa. Tunnistinikkuna on osittain samea, liekö vaikutusta.

erkki

Optinen tunnistin ,tarkemmin en tunne.
Pelaa myös lumella.

KariM

Mun mielestä tuon sadetunnistimen toiminta on kaukana täydellisestä. Tavallisessa vesisateessa se toimii hyvin, mutta muulloin ei. Pienipisaraisessa tihkussa, puhumattakaan tien pinnasta lasiin lentävästä suolasumusta, aktivoitumiskynnys on aivan liian korkealla. Räntä- ja lumisateessa hattarat osuvat liian harvoin tuolle pienelle tunnistinalueelle.

Jankos

Äsken käytiin kauppareissulla. Nollakeli ja lunta satoi isoina hiutaleina. Tunnistin toimi oikein nätisti jälleen, tai no harvempaan olisin itse pyyhkinyt mutta tihku olisi pyyhkinyt useammin.

Olen muuten sellasenkin huomannut että näin kosteilla keleillä sinne tunnistimeen menee kosteutta ja tunnistimen osat lienee huurussa. Tämä varsinkin silloin huomattavissa kun tuulilasi lähtiessä huuruinen sisäpuolelta. Ja vaikka lasi onkin jo kuivunut niin tuo kestää vielä kauan kuivua ja toiminta aika epämääräistä. Eli jos ajaa pääosin lyhyttä matkaa näin talvella niin se tunnistinkin saattaa kärsiä kosteudesta. Mulla kun tuo ajelu on pääosin pidempiä matkoja niin kerkee noihin kosteusjuttuihinkin perehtyyn...
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

Megaman

Uutena käyttäjänä en ole kovinkaan tyytyväinen tuon tunnistimen toimintaan,joten ajattelin kokeilla vahata tuon tunnistimen alueen,koska silloin pisarat erottuvat pinnalla selkeämmin...saa nähdä auttaako vai meneekö entistä enemmän pieleen... ;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

tise

mulla xantia vm-98 ja sadetunnistimella.pitääkö sielä tunnistimessa olla yksivalo (pimeällä katsottuna) vai kaksi kun näyttäs olevan paikka toisellekkin mut,ei pala kuin yksi.
xantia 2.1 td vm-98.

ealab

Lainaus käyttäjältä: tise - maaliskuu 01, 2008, 07:29:21
mulla xantia vm-98 ja sadetunnistimella.pitääkö sielä tunnistimessa olla yksivalo (pimeällä katsottuna) vai kaksi kun näyttäs olevan paikka toisellekkin mut,ei pala kuin yksi.
Vain toisellakkin puolella kuuluu olla valo. Pimeä puoli on vastaanotin.

jsi

Xantia -99:ssä ovat pyyhkijät muutaman kerran "juuttuneet" monsuuniasentoon ja
olisivat jatkaneet huitomista varmaan parkkihallissakin.

cxtuning

mulla ainakin on xantiassa manuaalinen tihkun nopeuden säätö  ja se toimii.

CC-CAR

nyt varmaan ratkesi se ihmettely mitä olen joistakin c5 sitikoista ihetellyt kun vastaan tullut ja lasinpyyhkimet jämähtäneet-
puoleen väliin napottamaan,,,, :-\

Kaitzu

Onko tietoa, voiko tuon tunnistimen aktivointiherkkyyttä säädellä tietokoneen kautta?

AC