Kirjoittaja Aihe: C5 III Akun vaihto  (Luettu 15632 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 244
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #25 : Tammikuu 16, 2016, 12:24:25 »
Vaihdoinpa itsekin hyytyvän tilalle uuden. 77ah exidet oli liikkeestä loppu, mutta ajattelin josko 72 ajaisi saman asian kun tuolle thp-koneelle tarjotaan jopa vain 62ah akkua. Lieneekö exclusiven sähkölaitteiden takia tuo alkuperäisakku ollut isompi?

Pari huomioa heti uudesta akusta tuli tehtyä. Aiemmin mykkänä ollut takakontin korkeussääätö alkoi pelaamaan. Lisäksi turbon jäähdytyspumpun hurina voimistui merkittävästi. Voisi kuvitella tuon jälkijäähdytyksenkin olleen huonolla akulla jo vähän niin ja näin. -15 asteesta starttasi kuin palmun alta, eli on tuosta käynnistykseenkin apua.

Leksalla vaihdoin akun koon oikeaksi, älyäisiköhän auto tuosta, että akkukin on vaihtunut uuteen? En löytänyt muuta kuin tuon akun varaustilan mittauksen mikä olisi kestänyt pakkasessa seisten ikuisuuden..

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 244
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #26 : Tammikuu 16, 2016, 12:27:43 »
Eipä voinut kertoa autolle akun vaihdosta, lieneekö marmorihommia? Samalla luettiin vikakooodit, joita pitkä liuta olikin, auto kulkee joten olkoon.
Mitattiin samalla myös akun kunto, ja vaihtokunnossa tuntuu olevan. Tehoa antaa 320A luvatun 502A sijasta! Tässä luultavasti syy ECO-modeen. Nyt vaan liikkeeseen akkua vaihtamaan takuuseen...

Tuossahan on nyt voinut käydä niin, ettei äly autossa lataa akkua kun luulee sen olevan täynnä, mutta huonokuntoinen? Auttaisikohan jos pitäisi ylläpitolaturissa vaikka yön yli niin, että lataa plussaan ja virtavahdin taakse miinuspuolelle?

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #27 : Tammikuu 16, 2016, 12:34:17 »
Missäs kohti virtavahti on?
Ja vaikuttaako akun varaustila tuohon akun kunnon testaukseen?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 244
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #28 : Tammikuu 16, 2016, 12:44:22 »
Missäs kohti virtavahti on?
Ja vaikuttaako akun varaustila tuohon akun kunnon testaukseen?


Käsittääkseni se on se musta mötikkä -navan yhteydessä. Siinä oli ainakin sen "ulkopuolella" vielä hyvä matka liitosrautaa ennenkuin maakaapeli tulee kiinni. Mutta toki voi sinne vasemman pyöräkotelon runkoonkin maadoituspultteihin kytkeä laturin, silloin ainakin lataa rungosta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #29 : Tammikuu 16, 2016, 13:17:15 »
Käsittääkseni se on se musta mötikkä -navan yhteydessä. Siinä oli ainakin sen "ulkopuolella" vielä hyvä matka liitosrautaa ennenkuin maakaapeli tulee kiinni. Mutta toki voi sinne vasemman pyöräkotelon runkoonkin maadoituspultteihin kytkeä laturin, silloin ainakin lataa rungosta.

Se mötikkähän se on ja itsekin kytkin nuo Ctekin pikaliitoskaapelit juurikin plussan ja tuon pyöräkotelon "sähköpulttin" väliin kiinni. Siis "sähköpultti" nimitys siitä että saman mutterin alla oli jo ennestän muitakin johtoja, joten mutteri auki, Ctekin abikolenkki väliin ja mutteri kiinni, Done!  8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa TonttuX

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 54
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #30 : Tammikuu 16, 2016, 15:41:20 »
itse kytkin ctek laturin + akkunapaan ja - runkoon mutta silti herjasi economy fault vaikka cetek väitti akun täydeksi. vasta seuraavalla kerralla ilmoitus oli hävinnyt.
Kia cee'd Sw 1.0 2016
ex Citroën C5 HDi 110 Dynamique -08

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 700
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #31 : Tammikuu 16, 2016, 17:37:59 »
Tuo on ihan normaalia, en muista tähän hätään milloin akkuvahti tms tarkisti oikean tilanteen.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #32 : Tammikuu 16, 2016, 17:41:34 »
Itsellä sama juttu tuossa kun tuli akku käyteltyä weballa hieman tyhjemmäksi, econ paukkasi samointein startissa ja vaikka seuraavan yön oli ctekillä latingissa, nakkasi ecolla kuitenkin seuraavana aamuna. Saman päivän illalla sitten olikin jo tyytyväinen akun tilaan ja tuon jälkeen ei ole eco vaivannut vaikka webaakin on polteltu 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #33 : Tammikuu 16, 2016, 20:43:45 »
Nyt laitoin laturin kiinni tuohon kotelon ruuviin.. Saapa nähdä miten käy.
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa nallenc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #34 : Tammikuu 18, 2016, 08:34:14 »
Tosta älylaturilla lataamisesta sen verran että veholla mua neuvottiin että lataus tosiaan plusnavasta ja
miinuspuolella ennen akkuvahtia tai rungosta. Sitten oli vielä sellainen homma että laturi piti irroittaa hyvissä
ajoin ennen liikenteeseen lähtöä(useampi tunti, en muista) että auton äly huomioisi latauksen oikein

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #35 : Tammikuu 19, 2016, 14:52:34 »
Sain takuuseen uuden akun..
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa zpu82

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #36 : Tammikuu 20, 2016, 10:00:20 »
Tuli tos heitettyä vähä pidempi reissu ja loppumetreillä heitti kesken ajon abs ja barking fault hässäkän, ajoin kotiin ja seuraavana aamuna autoon virrat päälle ni lykkäs samantien ecomoden päälle, ja samaten tuon hälyn, käkkäriä ei saanut pois päältä ku häly tuli, otin n.3 kertaa virrat päälle ja pois ja häly loistaa poissaolollaan ??? Päivän mittaan tuli ajeltua muutamia pätkiä ja kaikki toimi niin kuin pitikin, sit seuraavana aamuna sama kuvio, ecomoodi, hälyt ja samalla tavalla lähti pois >:( , ja päivän mittaan pätkäajoa jälleen jolloin ei ecoillu eikä hälyjä tullut, nyt parina aamuna taas ei oo tullut mitään😁 pitääköhän sittenkin käydä kertomassa autolle että akku on vaihtunut ja isompaan vielä... Se on ku o jästipää😅

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #37 : Tammikuu 20, 2016, 10:13:06 »
Joku ystävällinen kanssaharrastaja Leksaa sen nopsasti kohilleen tai sitten tosiaan onnistuuhan se esim. juuri noiden akkufirmojenkin laitteilla vaikka niissä ei tuota alikessun logoa päällä olekaan 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #38 : Tammikuu 21, 2016, 08:34:06 »
Ihan winkkinä tuo eco tarkkailee myös akun napajännitteen muutoksia. Eli esim. laitat akun laturiin ja akun tultua täyteen avaat keskuslukituksen tms. ja BSI:t herää jälleen. Irroitat nyt laturin ja kenties avaat oven tms. niin akun napajännite lähtee voimakkaaseen laskuun laturijännitteestä normaalin täyden akun lepojännitteeseen. Mutta tuo eco-älypä tulkkaakin vain tuon jännitteen muutoksen, ei sitä sen tasoa millä se muutos tapahtuu => pukkaa econ peliin justiinsa :-\

No tuo sinällään haittaa kuin tuon kerran, mutta ihan vain winkkinä ettei turhaan rupea jotain vikaa autosta metsästämään tms. Pätkän verran ajoa ja homma on taas kondiksessa kun auto itse on omalla laturillaan saanut tuon "älyn" taas järkiinsä 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa zpu82

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #39 : Tammikuu 21, 2016, 10:28:05 »
-26, tunnin säteilylämppäri kerkes oleen päällä, auto lähti kun palmun alta käyntiin, kyl sen vaan huomaa ku akussa on potkua... Niin ja hälyt loistas edelleen poissaolollaan vaikka en mitään toimenpiteitä ole tehnyt.

Poissa Kaizu

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 264
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #40 : Tammikuu 21, 2016, 14:14:50 »
Alkoi täälläkin akku nikottelemaan alkutalven muutamana pakkaspäivänä jos webasto oli pitkään päällä, mutta kun pakkaset lauhtui en asiaa sen kummemin enää muistanut ennenkuin nyt kun pakkaset taas kiristyivät.

Auto on 2011 vuosimallin C5 HDI163 ja akun näytti edellinen omistaja vaihtaneen omaan piikkiin 10.12.2013 merkkiliikkeessä ja ihan leijona/alikessulogoille oleva akku, nyt akku ei kestä webastoa enää kymmentäkään minuuttia, ilman webastoa lähtee kyllä käyntiin vaikka pakkasta -32.

Nyt kun huomasin tuon kuitin hanskalokerossa, niin kävin merkkiliikkeessä jossa tuo akku on vaihdettu, niin sanoivat että ei oo takuu voimassa enää, olisit joulukuun alussa ilmoittanut heille asiasta niin sitten ehkä...

Kävin siis ostamassa Biltemasta AGM akun ja täytyis se nyt sitten laittaa paikoilleen jossain vaiheessa.

Ilmeisesti joku tuon Lexan kanssa akun vaihtamisilmoituksen tehnyt, eli ilmeisesti pystyy syöttämään datan ilman sitä "MIDTRONICS" analysaattoria, mutta mitä dataa se vaatii, että osaan etsiä jo valmiiksi?

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #41 : Tammikuu 22, 2016, 20:54:47 »
Kovasti olette siis sitä mieltä että akun vahto täytyy/pystyy kertomaan autolle? Miksiköhän paikallisen akkuliikkeen testeri ei moista löytänyt??
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #42 : Tammikuu 22, 2016, 21:25:30 »
Miksiköhän paikallisen akkuliikkeen testeri ei moista löytänyt??

Sitä en tiedä, mutta kummasti tuo Exiden testeri ainakin meikäläisen autoon uuden akun ohjelmoi 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #43 : Tammikuu 23, 2016, 08:31:38 »
Pitääpä soitella marmorille ja kysäistä..
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 244
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #44 : Tammikuu 23, 2016, 08:34:47 »
Hitec vaihtoi isompaan, niin se toki täytyy autolle kertoa. Valikossa tuntui olevan valittavana 60, 70 ja 75 ah. En minäkään muuta autolle kertonut kun tuon koon muutoksen, itsellä siis toiseen suuntaan 75 --> 70. Hyvin on pelannut ilman ecomodea.

Poissa Kaizu

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 264
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #45 : Tammikuu 24, 2016, 14:59:32 »
Olikin tosiaan helpompi kuin mitä interwebissä kerrottiin (oli varmaan kuvailtu akun diagnosointi, eikä vaihto) valikosta tosiaan vain oikea/lähin Ah lukema. PS. Mulla oli valittavana myös 95 Ah, vaikka ei tonne kyllä 35 senttinen akku taida mahtua mitenkään päin.

Poissa citroen for ever

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #46 : Tammikuu 24, 2016, 20:24:03 »
Siis kyllähän tuo lataus pitää suorittaa - runkoon ja +akkunapaan tyylillä ja helpottaa huomattavasti tuo akunvaihdon kertominen BSI:lle. Mulla herjas herkästi ecomodea ja luukku ei toiminut enää 15min seisomisen jälkeen. Älylaturi kiinni oikein kytkettynä n.16h ja kaikki ongelmat loppui. Nyt saa luukun napista kiinni jopa puolen tunnin seisomisen jälkeen. Nii ja mulla ei ole lohkoa eikä webaa, mutta lähtee kuin palmun alta jopa -32 joka meillä on ollut tänä talvena alin lämpö. Vielä kun olisi kabiini vähän lähempänä palmun alta lämpötilaa lähtiessä.  :)

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 700
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #47 : Tammikuu 24, 2016, 21:07:25 »
Eikä pidä.  :) - saa olla siinä akkuvahdin jälkeen myös PSA:n ohjeiden mukaan (sain Veholta kuvalliset ohjeet). Hyvin on tominut.

Poissa Sitrö_ön

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #48 : Tammikuu 24, 2016, 21:56:01 »
Vaihdoin omaani akun 80 Ah vanhan väsyttyä ja kysyin merkkiliikkeestä tarvetta lisätoimille ja vastaus oli ettei tarvitse mitään muita toimia.....
Käytössä on ollut defa akkulaturi ja ecomode on käynyt näytössä ilman sen kummempaa logiikkaa... Joskus useammin ja joskus harvemmin
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #49 : Tammikuu 25, 2016, 08:28:38 »
Eikä pidä.  :) - saa olla siinä akkuvahdin jälkeen myös PSA:n ohjeiden mukaan (sain Veholta kuvalliset ohjeet). Hyvin on tominut.

Näin kyllä, mutta asiasta tietämättömälle porukalle on helpompi sanoa että minus runkoon, menee helpommin jakeluun ;D Ja toimii silti ihan yhtä hyvin vaikka siinä pätkä johtoa enemmän välissä onkin - ja niin se on itsellänikin, rungossa 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...