Xantia - Sähköt katoavat, virtalukko?

Aloittaja hamis, huhtikuu 21, 2007, 07:39:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ealab

Rele on luultavasti ns. standardirele. Niitä on kahdella liitinjärjestyksellä. Se selviää vaikka mahapuolen merkinnöistä. Kun uudessa on samat merkinnät samoissa liittimissä, ok. Jos ei mitään merkintöjä, niin vaikka vastusmittarilla ( yleismittari) mitataan/ haetaan  käämin liittimet. Riittää, kun ne ovat samat, ok.

KariM

Nuo autojen standardireleet yleensä ovat myös avattavissa. Sitä kautta viimeistään selviää toiminta.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: hamis - huhtikuu 22, 2007, 09:08:34
Releiden paikka vain ei ole kaikista mukavin kun on polkimien luona, noh elämä on...

Kuskin jalkatila on yksi ikävimmistä paikoista tehdä hommia, varsinkin meikäläiselle kun pituutta on liki 2 m. Siksi otan yleensä kuskin penkin suosiolla irti... hommat helpottuu huomattavasti.

hamis

Ei kenelläkään sattuisi olemaan tietoa mitkä noista releistä vaikuttavat ja mihinkä?
Tuo ympäröimäni "viallisen" releen yläpuolella oleva rele nimittäin on täysin identtinen...
Lisäksi tietysti kiinnostaisi noiden muidenkin releiden vaikutus alueet...

hamis

Tällainen nopea huomio kysymys, onko siis sisävalot myös saman releen takana kuin ajo- mittari ja keskikonsoli valot.

Lisäksi tässä eilen illalla huomasin, että keskikonsolin kellon taustavalo pätki välillä, muut valot näyttivät kyllä toimivan...

Jussi

Keskikonsolin kellon valon pätkiminen liittyy tod.näk. kellon lampun kantaan tai johtoliittimeen. Valo on samassa piirissä muiden konsolin valojen kanssa ja muistaakseni mankkakin on vielä saman sulakkeen takana.

Sitikkapuoskari

Lainaus käyttäjältä: hamis - huhtikuu 22, 2007, 08:36:34
Mikä tuo rele mahtaa olla nimeltään?
Ajattelin vain että helpompi hakea uutta kun osaa sanoa, onko kyseessä esim.valorele tms.

Ja oikeastaan onko hyviä ehdotuksia miksi rele on tuollai lämpöä ottanut, jos vaihdan uuden releen niin käykö sama uudestaan, pitäisi varmaan ensin koettaa selvittää syy tuohon, vai voiko vanhuuttaan releelle käydä noin?
Yleismallinen vaihtokärkirele- hintaa muutama euro.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

ealab

Tarkista ja korjaa/ uusi relepitimessä olevat liittimet (naaras-). Voi olla murtumia liitinmateriaalissa tai muuten kontaktipuristus hävinnyt. Tuollaisen kuumentumisen aiheuttaa liitoksen huono kontakti. Jossa virta aiheuttaa kontaktin huonoudesta riippuvan jännitehäviön liitokseen. Tämä häviö ( Uh/V) ja virta I, saavat aikaan häviötehon( P), joka muuttuu lämmöksi. Ohmin laista johdettu tehon kaava: Virta I (A) kertaa jännite U (V), on teho P( W). Peruskouluoppia. Keittolevy pelaa saman kaavan mukaan.

hamis

Ei tainnut ihan standardi rele olla...

Releen päällä olevien merkintöjen mukaan ymmärtäisin, että kyseessä olisi ollut täysin vastaava rele, mutta aloin ihmettelemään kun löin uuden releen kiinni niin päivä-valot eivät toimineet...avasin releen ja onhan nuo yhden nastan osalta eroavat...
Mistä voin olla varma kun menen siis seuraavaksi ostamaan uutta relettä että saan varmasti oikeanlaisen, myyjät eivät varmasti innostu jos alkaisin aukomaan releitä... :-\

Niin joo, sellainen kysymys viellä, että toisessa releessä oli diodi nastojen 85 ja 86 välissä, mikä diodin hyöty nyt onkaan, itse olen suhteellisen onneton sähkötekniikassa...

ealab

Liitinnumeroinnit ovat samat! Lue eka viestini uudelleen. Please. Releen käämin rinnalle kytketty diodi suojaa relettä käyttävää systeemiä ( puolijohteita). Pitää huomioida, että liittimet/käämi ( liittimet 85- 86)kytketään napaisuudeltaan oikein. Jos kytketään itse jotain. Plusjännite kytketään käämin liittimeen, missä on diodin plus-pää ( katodi). Tämä on käyttöjännitteeseen nähden estosuunnassa. Ilman diodia käämi synnyttäisi virran katkaisuhetkellä jännitepiikin (-huipun). Se saattaisi tuhota käyttävän puolijohteen. Sytytyspuola on eräs systeemi, missä käytetään hyväksi tuota katkaisuhetki-ilmiötä. Kuvassa olevat ovat a/ 30- 87,87, yksinapainen kosketin, 2 rinnakkaista lähtöliitintä ja b/ 30 - 87, 87a, vaihtokosketinrele. Tässä 30-87a on yhdistyneenä, kun rele on päästäneenä, so. käämi jännitteetön. Ja vastaavasti 87a on poikki ja 87 yhdistyneenä, kun rele on vetäneenä, käämillä on jännite.

KariM

Toisin sanoen, kuvassa ei ole keskenään vastaavat releet.

Olen itsekin mennyt joskus halpaan, olin ostamassa vaihtorelettä (oikeanpuoleinen), ja kiireessä sieppasin hyllystä tuollaisen rinnakkaislähtöisen (vasen).

jartoi

Mitäs kuuluu tälle vialle; onko jo kunnossa?
Minulla on 97 xantia ja nyt siinä on ihan täsmälleen sama vika. Virtalukkoa en kuitenkaan ole vaihtanut. Otin vaihtokärkireleen (valorele) pois ja ostin Vehosta uuden, jossa on tosin diodin asemasta vastus rinnan kytkettynä. Muuten sama johtojärjestys. Ajelin vehosta kotiin rele pussissa ja kas kummaa, konsolivalit tulivatkin päälle, siis ilman että oli relettä kiinni!. No ajovalot eivät kuitenkaan, mutta kun pistin releen kiinni ja vähän heiluttelin kantaa, niin jo toimi ajovalotkin.
No, nyt sitten taas sama vika aamulla, mutta uudelleen käynnistyksen jälkeen valot taas toimi.
Onkohan enää mitään itse tehtävissä? Aika vaikea paikka on niitä relen kantaan tulevia johtoja huoltaa, ainakaan kuskin jalkatilan kautta.

Megaman

Mulla on Xantian virtalukko oirehtinut muutaman kerran...latausvalo syttyy ja kaikki sähkölaitteet pimenee (myös radio), mutta auto käy edelleen. Pieni hipaisu virta-avaimeen palauttaa sähköt normaaleiksi. Teki viimeksi keväällä tuota pari kertaa, joten en ole jaksanut asiasta huolestua, ilmiselvä kontaktihäiriö. :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...