En ole perehtynyt kuinka kaasunestejousitus toimii, olettaisin vaan hydeöljyn olevan iskarin alaosassa paineellisena mikä kantaa auton painon. Ja vaimennus syntyisi kun neste virtaa ahtaammasta "venttiilistä" vähän samaan tapaan kuin tavallisessakin iskarissa. Onko sitikan venttiili sitten iskarin ulkopuolella?
Tuohon on monta erilaista vastausta (kun on monta erilaista jousitusversiotakin)
Perusvastaus on että iskunvaimentimenventtiili on jousipallon päässä, sylinterin ja pallon välissä, eli neste virtaa jousisylinteristä pallon suuntaan tai takaisin (pallon sisällä on kalvo jonka toisella puolella kaasun paine toimii jousena) ja tuon reiän koko ja muoto määrää vaimennuksen. Normi-iskareissa usein kai sylinterissä liikkuvan männän alapäässä, mutta kyllä niitäkin on enemmän tai vähemmän erillisillä vaimennusventtiileillä, moottoripyörissä on joskus/usein säädettäviäkin.
Mutta riippuu myös mitä sitikassa kutsuu iskariksi, osa kutsuu sitä (/niitä) osaa joka tekee iskunvaimennusta iskariksi, osa kutsuu perinteistä iskaria ulkonäöltään muistuttavaa osaa iskariksi (mutta hyde-sitikassa se "putki" on vain hydraulisylinteri jolla autoa kannatetaan ja "iskari"-toiminto toteutetaan jossain muualla kuristamalla virtausta sylinteriin tai sieltä pois)
Mutta sitten löytyy C5:stakin kahta eri versiota Hydractive 3 on kai tuollainen suht. koht. perustoiminnan mukainen ja Hydractive 3+ (erottaa tuosta jousituksen Sport napista) pystyy kytkemään rinnalle toisen jousipallon tai erottamaan, eli vaikuttaa sekä jousivakioon että vaimennukseen (ja taitaa samalla eristää auton puoletkin toisistaan). Tai sitten löytyy C6:n Hydractive (taitaa sekin olla 3+) jossa lisänä useampiportainen nopea vaimennuksen säätö ja kaikki muut versiot pääle...
Eli iskarin vaimennua venttiileitä voi olla useampiakin ja niitä voidaan rinnankytkeä tai säätääkin mutta aika usein ainakin yksi niistä on sylinterin päässä olevassa jousipallossa kiinni (tai onko C6:ssa jousijalassa)