Kirjoittaja Aihe: Xsara - Käytettyä ostamassa  (Luettu 90440 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vesakk72

  • Vieras
Xsara - Käytettyä ostamassa
« : Helmikuu 17, 2006, 14:53:26 »
Moikka,

Olen hankkimassa perheelle Xsaraa, mieluiten farkkua. Olisiko arvon asiantuntijoilla vinkkejä mahdollisista sudenkuopista ja muista asioista, mitä pitäisi ottaa huomioon. Illmastointikin pitäisi löytyä, ettei lapsi kiukuttele ainakaan kuumuuden takia takapenkillä  :-\

Eli käytetyn Xsaran ostovinkkejä...Budjetti alle 10k€

Samppa

  • Vieras

Pugfan

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2006, 20:10:04 »
Moottorien sekä jossain määrin muunkin tekniikan osalta Citroën Xsara on samanlainen kuin Peugeot 306, jonka osto-oppaan olen kirjoittanut Peugeot FAQiin.

Koria ja sisustusta koskevat oppaan kohdat eivät suoraan päde Xsaraan, toki joitain yhtäläisyyksiä on (mm. Airbag-valon vilkkuminen).

Poissa Cibx

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 190
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Bx 16 valve 4wd & Ax Gti -90 "nelivaloiset"
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #3 : Helmikuu 17, 2006, 20:43:51 »
Taitaa olla Citikan malleista viattomimmista päästä.  Tyttöystäväni rohkeni ostaa vm. 2000 Xsaran, kylläkin coupe, vuosi sitten ja nyt tullut mittariin 15 tkm. Mitään valittamista autossa ei ole ollut, muuta kuin pakkasella vuotavat bensaletkut konehuoneen puolella. Farmari Xsarassa ei taida olla kantavuus parhaimmasta päästä eli lisäjousia on asenneltu jälkikäteen.
Käyttiksenä Mebbe E220 Cdi Avantgarde
Ex -autot,  2xBx 16v serie2, Bx14, 16Gtix2, 16TRSx3, 19Trs, C5 2.2Hdi break, Xm 2.1 td-98 & 2.0i-90 ja pari Visaa, Ford Transit, Volvo V40, Mb C200cdi, Skoda Octavia 2.0tdi

Samppa

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #4 : Helmikuu 17, 2006, 23:22:19 »
Bensaletkut on muutes tosiaan vuotanut kotiväenkin Xsarassa, se taitaa olla noissa tyyppivika. Ilmenee kovilla pakkasilla.

Hese

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2006, 00:01:56 »
Itsellä ollut puolisen vuotta Xsaran diesel farkku ja ei kyllä ole juuri pahaa sanottavaa. Jotain pientä kuluvaa olen vaihtunut ja laittanut (esim. käsijarruvaijeria yms.), mutta näillä kilometreillä pidän sitä aivan normaalina.

Xsarassa on jousitus tosiaan melko löysä, että jos on tarkoitus paljon vaunua vetää tms. saattaa olla tarpeen keksiä jotain. Itsellä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmaa... vaikka perä painavalla lastilla vähän painuukin, ajo-ominaisuudet pysyvät mielestäni kohdallaan. Joskus jopa tuntuvat parantuvan tyhjään autoon verrattuna.

HDI malleissa tuntuu olevan ongelmana hihnapyörän pettäminen. Siitä varmaan löytyy lisätietoa näiltäkin sivuilta. Tuntuu olevan aika kiusallinen vaiva sikäli, että vaatii pikaista korjaamista tai voi aiheuttaa paljonkin tuhoa. Tiedän pari muutakin Xsaran omistajaa, ja uskallan kyllä suositella autoa meidän kaikkien puolesta! :)

Pugfan

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #6 : Helmikuu 19, 2006, 07:33:39 »
Xsarassa on jousitus tosiaan melko löysä, että jos on tarkoitus paljon vaunua vetää tms. saattaa olla tarpeen keksiä jotain.

OT: Vaunun aisapaino (virallisemmin massa...) tulisi olla 30-120 kg. Useissa yhteyksissä suositellaan 50-70 kg.

Mutta jos laitetaan Xsaraan 3 'aikuista' henkilöä takaistuimelle, tavaratila täyteen ja vaunu perään normaalillakin aisapainolla niin ei se kantavuus tosiaan riitä  :-\ Eikä välttämättä tarvita edes vaunua kun jousitus pohjaa jo liikkeelle lähtiessä  >:(

Sama on 306:ssa, ei sillä viiden hengen kuormalla viitsi edes lähteä minnekään.


vesakk72

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #7 : Helmikuu 23, 2006, 09:23:58 »
Itsellä ollut puolisen vuotta Xsaran diesel farkku ja ei kyllä ole juuri pahaa sanottavaa. Jotain pientä kuluvaa olen vaihtunut ja laittanut (esim. käsijarruvaijeria yms.), mutta näillä kilometreillä pidän sitä aivan normaalina.

Xsarassa on jousitus tosiaan melko löysä, että jos on tarkoitus paljon vaunua vetää tms. saattaa olla tarpeen keksiä jotain. Itsellä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmaa... vaikka perä painavalla lastilla vähän painuukin, ajo-ominaisuudet pysyvät mielestäni kohdallaan. Joskus jopa tuntuvat parantuvan tyhjään autoon verrattuna.

HDI malleissa tuntuu olevan ongelmana hihnapyörän pettäminen. Siitä varmaan löytyy lisätietoa näiltäkin sivuilta. Tuntuu olevan aika kiusallinen vaiva sikäli, että vaatii pikaista korjaamista tai voi aiheuttaa paljonkin tuhoa. Tiedän pari muutakin Xsaran omistajaa, ja uskallan kyllä suositella autoa meidän kaikkien puolesta! :)



Saako kysyä, paljonko autolla on ajettu. Olen pikkuhiljaa kallistumassa 2 litraisen HDi:n ostoon sen vähäruokaisuuden vuoksi. Jos jollain on vinkkejä/mielipiteitä nimenomaan dieselinmallin suhteen, niin mielellään otetaan vastaan. Jossain näin, että kaupunkikulutus olisi 7.5 l....pitääkö paikkansa?

Paljonko tuossa mallissa on käyttövoimavero vuodessa?

cee5

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #8 : Helmikuu 23, 2006, 21:14:26 »
Bensaletkut on muutes tosiaan vuotanut kotiväenkin Xsarassa, se taitaa olla noissa tyyppivika. Ilmenee kovilla pakkasilla.
Joo mullakin oli ennen Xsara ja sama ongelma .Se hoitui vaihtamalla uudet klemmarit ,jonka jälkeen ei vuotanut.
Muita vikoja ei ilmennyt.

Pugfan

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #9 : Helmikuu 23, 2006, 21:58:32 »
Bensaletkut on muutes tosiaan vuotanut kotiväenkin Xsarassa, se taitaa olla noissa tyyppivika. Ilmenee kovilla pakkasilla.
Joo mullakin oli ennen Xsara ja sama ongelma .Se hoitui vaihtamalla uudet klemmarit ,jonka jälkeen ei vuotanut.
Muita vikoja ei ilmennyt.

Onko tuota ollut Xsarassa missä eri moottoriversioissa? Korviini on kantautunut tietoja em. ongelmasta kaksilitraisissa bensiinimoottoreissa mutta ilmeisesti sitä esiintyy muissakin.

Samppa

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #10 : Helmikuu 24, 2006, 07:21:36 »
Bensaletkut on muutes tosiaan vuotanut kotiväenkin Xsarassa, se taitaa olla noissa tyyppivika. Ilmenee kovilla pakkasilla.
Joo mullakin oli ennen Xsara ja sama ongelma .Se hoitui vaihtamalla uudet klemmarit ,jonka jälkeen ei vuotanut.
Muita vikoja ei ilmennyt.

Onko tuota ollut Xsarassa missä eri moottoriversioissa? Korviini on kantautunut tietoja em. ongelmasta kaksilitraisissa bensiinimoottoreissa mutta ilmeisesti sitä esiintyy muissakin.

Ainakin 1.8 16v:ssä on samaa vikaa. Klemmareiden vaihto saattaapi auttaa.

Pugfan

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #11 : Helmikuu 24, 2006, 07:42:20 »
Ainakin 1.8 16v:ssä on samaa vikaa. Klemmareiden vaihto saattaapi auttaa.

Arvelinkin keskustelussa mainittujen autojen olevan 1.8-mallia, sama moottorityyppihän siinä on kuin kaksilitraisessa. En vaan tosiaan ole koskaan itse kuullut 1.8:n kohdalta em. ongelmasta - en myöskään Peugeotien kohdalla.

Tai sitten en vaan muista  ;D

Patonkikuski

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #12 : Helmikuu 24, 2006, 10:00:08 »
Ainakin 1.8 16v:ssä on samaa vikaa. Klemmareiden vaihto saattaapi auttaa.

Arvelinkin keskustelussa mainittujen autojen olevan 1.8-mallia, sama moottorityyppihän siinä on kuin kaksilitraisessa. En vaan tosiaan ole koskaan itse kuullut 1.8:n kohdalta em. ongelmasta - en myöskään Peugeotien kohdalla.

Tai sitten en vaan muista  ;D

hmm onkoha omassaki 2litrasessa saarassa sitten kanssa nuo klemmarit holot tms, pari kertaa kun on ollut kova pakkanen (yli -20) niin on haissut lievästi bensa, en oo sen tarkemmin vaivautunut tutkimaan.

Suosittelen kyllä xsaraa, ovat halpoja ja mielestäni hyviä ajaa. ostin omani viime kesänä tuolloin mittarissa 90tkm, nyt on 115tkm. korjaukset tähän asti: alapallonivelen vaihto 18e + tunti meni ensikertalaisella ahertaessa. takaluukun johtosarjan korjaus, johto ilmaista ja juotteluun meni myös noin tunti. muuten ei ole tarvinnut kuin tankata ja ajella.  Oma yksilö on 2litrainen sportwagon vuosimallia 2000, olisin samaan hintaan saanut myös ns uusikoppaisen, mutta mielestäni se on rumempi ja lisäksi kammoan väyläsähköjä, noille normi sähköille osaan sentään itsekkin tehdä jotain jos tulee ongelmia, lisäksi esim väyläsähköiseen malliin maksavat kaikki sähkötarvikkeet (valot, viikset jne) moninkertaisesti. kääntöpuolena tuossa toki on se että nyt on xu moottori ew moottorin sijaan, mutta itseäni se ei haittaa.

make206

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #13 : Helmikuu 24, 2006, 13:53:53 »
Oma Xsara on tuo 1,9td sx 1998 5 ovisena. Kulutus on tasainen 6,1 pääosin kaupunkiajolla (raskaahkollakin kaasujalalla), maantiellä se ei tuosta juuri hirveästi putoa. Liekkö ohitukset syynä tuohon  :-\ .
Mitään ei ole tarvinnut korjata, mitä nyt airbagin liitin penkin alla vilkauttelee valoa joskus.

Vakiopenkit ovat pitkälle kuskille huonot, sama vaiva monessa muussakin ranskiksessa. Istuinosaa ei saa kallistettua erikseen, ja se on surkean lyhyt. Paremmat jakkarat olen kylläkin jo tilannut tähän joten vaiva poistunemassa. Polkimet ovat myös melkoisen nipussa isokenkäiselle.
Eikö kellään muulla häiritse se kiiltävä muovi kojelaudan päällä? Minä olen viemässä sen verhoilijalle tässä keväälllä kunhan viitsin irroitella. Himmeätä keinonahkaa tms päälle..
Muutaman kuukauden päästä aurinko paistaa sopivasti siihen sillä vaikutuksella että tuulilasiin heijastuu näkökenttään tuon paneelin kokoinen hejastus joka ainakin minulla haittaa ihan sikana. Muuta ei voi kyllä valittaa. On hyvä menemään talvellakin, keulassa hyvä pito, jarrut (abs) pelaa loistavasti. Maavaraa ei ole liiemmin kun perä painuu tavaraa ollessa kyydissä, niin kuin edellä jo mainittiin.

Hese

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #14 : Helmikuu 25, 2006, 17:53:49 »
Itsellä ollut puolisen vuotta Xsaran diesel farkku ja ei kyllä ole juuri pahaa sanottavaa. Jotain pientä kuluvaa olen vaihtunut ja laittanut (esim. käsijarruvaijeria yms.), mutta näillä kilometreillä pidän sitä aivan normaalina.

Saako kysyä, paljonko autolla on ajettu. Olen pikkuhiljaa kallistumassa 2 litraisen HDi:n ostoon sen vähäruokaisuuden vuoksi. Jos jollain on vinkkejä/mielipiteitä nimenomaan dieselinmallin suhteen, niin mielellään otetaan vastaan. Jossain näin, että kaupunkikulutus olisi 7.5 l....pitääkö paikkansa?

Paljonko tuossa mallissa on käyttövoimavero vuodessa?

Mittarissa on tällä hetkellä tommonen 212 tkm, ostohetkellä vajaa kymppi vähemmän. Itse ainakin olen pitänyt dieselistä, vaikka tällä hetkellä ei kilometrejä näytä kovin paljon kertyvänkään (kesää kohti sitten enemmän, luulen) Olen aika paljon ajanut myös 2 litraisella HDi Xsaralla (vanhemmillani on ks. auto) ja moottori on pykälän pari hienostuneempi kuin omani. Reagoi vielä tarkemmin ja nopeammin kaasuun ja on siinä tehojakin vähän enemmän. Kulutuksesta ja sen eroista en osaa paljon sanoa, mutta ei se ainakaan enempää vie kuin oma autoni. Mutta erot ovat minusta aika pieniä.

Piti aivan tarkistaa tuo vero... 440,19 € / vuosi.

Oma Xsara on tuo 1,9td sx 1998 5 ovisena. Kulutus on tasainen 6,1 pääosin kaupunkiajolla (raskaahkollakin kaasujalalla), maantiellä se ei tuosta juuri hirveästi putoa. Liekkö ohitukset syynä tuohon  :-\ .

Oma autoni on täsmälleen samanlainen ja matka-ajossa olen (kovassa talvipakkasessa) päässyt tuollaisella normaali ajolla 5,3 litraan... kaupungissa kylmällä koneella pyöriessä voi viedä vähän päälle seitsemänkin. Mutta edellisen kirjoittajan 6,1 pääosin kaupungissa kuulostaa varsin samalta kuin itselläni.

Sotionci

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #15 : Helmikuu 25, 2006, 21:02:10 »
99 Xsara sedan TD ollut uudesta minulla.
60tkm ohj.tehostimen pumppu takuuseen.
n100tkm. penkin alle uudet airbagin johdot(valo paloi) takuuseen.
120tkm uudet etujarrulevut (muija ajoi katukiveen, alkoi vispaamaan rattia jarruttaessa)
195tkm pakoputken hitsaus
200tkm oik.puolen hela ja joku muu nivel + etusumuvalon poltin (ei mennyt xsaara katsastuksesta läpi)
201tkm uudet hehkut / moottorista tuli kuin uusi! Olin luullut että kylmänä lievä savutus ja epätasainen käynti on huolella sisäänajetun auton ominaisuus. Hehkut olisi voinut jälkiviisaana vaihtaa jo aiemmin.
202tkm uusi pakoputki (eilen hain pajalta)
+ normaalit huollot
ennätys 4,7l/100km (Ruotsissa maantie ajelua)
vakiokulutus motari+kaupunki 6.3l/100km

+ edellämainitut ongelmat : perä nöyrtyy helposti (ei haittaa minua, ajan 99% yksin) huonohkot penkit (kuski 184cm) kojetaulu heijastuu tuulilasista.

Itse olen todella hämmästynyt Xsarani vähävikaisuudesta, suosittelen siis Xsaraa.

make206

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #16 : Helmikuu 25, 2006, 22:39:34 »
...huonohkot penkit (kuski 184cm) kojetaulu heijastuu tuulilasista...
huh en siis ole ainoa (itse 190cm.)

hobbit02

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #17 : Maaliskuu 01, 2006, 01:30:52 »
...huonohkot penkit (kuski 184cm) kojetaulu heijastuu tuulilasista...
huh en siis ole ainoa (itse 190cm.)
Hyvin mahtuu istumaan, penkit ovat hyväntuntuiset ja hyvin säädettävissä (163 cm). Poljintilassa on kyllä ahtautta.(kenkä 41)

Buuman

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #18 : Elokuu 03, 2006, 07:26:42 »
Nyt ois xantia hukattu ja uutta autoa vailla. Xsara on käyny mielessä koska toi hinta houkuttaa. Mutta mutta... onkohan noissa jotain "yleisvikoja" joita ois hyvä kattoo kun semmosta hankkii? Tarkotuksena ois hommata 96-00 väliin sopivan hintanen sedan (tai farkku)! Tarjotakin saa.  :) Eikös xsarassa oo pienemmät vakuutus maksut kuin xantiassa? Niin ja kuinkas paljon citikan koneet yleensä kestää kilometrejä?

Patonkikuski

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #19 : Elokuu 03, 2006, 09:08:19 »
Tyyppivikoina vois mainita, etuovien ja takakontin luukun johtosarjat, ehkäpä koiranluut. Kyllähä sitikan koneet kestää kilsoja sen mitä muutki 400tkm ajelee aika varmasti bensakoneellakin kunhan huoltaa edes jotenkin asiallisesti.

Mulla ois tarjota sulle vm2000 xsara sportwagon (2.0 16v, ajettu 120tkm, automaatti-ilmastointi, alcantara verhoilu, seuraava katsastus 11/2007) Pitäis itse vaihtaa dieseliin kun kertyy noita kilometrejä nykyään sen verran.

Buuman

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #20 : Elokuu 03, 2006, 09:57:29 »
pistin yv:tä

Poissa Pekka L

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 125
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #21 : Elokuu 03, 2006, 22:55:37 »
Katso vikalistaa vaikka tuolta:
http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1030

Itse törmäsin käytettyä Xsaraa etsiessä lähinnä siihen, että suurin osa yksilöistä oli vain huolimattomalla käytöllä pilattuja. Kolhuja, naarmuja, tekemättömiä huoltoja, yms.
Pihasta ja tallista löytyvää kalustoa: Renault Laguna 2.0 dci 16v. Aut. Dynamique -09, Renault Laguna 1.5 dci -08, Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v -06, Peugeot 306 1.9 XRTD sedan -97, Renault 19 1.4 GTS HB -89, Suzuki Savage LS 650 -87, Yamaha XS 650 -77

Buuman

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #22 : Elokuu 04, 2006, 10:42:32 »
Pirun komee peli, mutta osaan jo sanoo että menee reippaasti budjetin yli!

make206

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #23 : Tammikuu 22, 2007, 11:45:36 »
Eipä taas sattunut millään silmään täältä eikä patonginkaan puolelta.

Elikkäs, oliko se DHY-sarjan 1,9td:t joissa oli kiertokanki ongelmaa?
Entisen saaran tilalle ois dieseli hakusessa ja
http://www.porho.fi/vinfo.asp?vid=ZII526
vois olla vaihtoehtona. Tuskin tuolla pyyntihinnalla kuitenkaan mutta...
Onkos muuten kenenkään entinen?

Sotionci

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #24 : Tammikuu 22, 2007, 12:01:02 »
Joo, se on DHY-sarja jossa ongelmia. Itselläni on ilo omistaa DHY-koneella oleva Xsara. Nyt mittarissa 225tkm eikä ole ongelmia ollut. Jotenkin uskon (toivon) ettei tulekaan enää. Luulis jo lauenneen jos kuuluu tuohon 2-3% jossa ongelmia on.
Aika suolanen on joo Pörhöllä pyynti, onhan tuolla aika vähän ajettu.