c5 haettiin kouvolasta savvoon

Aloittaja verskisetä, helmikuu 11, 2014, 22:25:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vibes

Mä maksoin Aisinin huuhteluvaihdosta parisen sataa egeä. Loimaalla Citikkahuolto.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

verskisetä

morjesta! kysyin juuri siilinjärveltä sujuteam firmasta huuhteluvaihto 90 ekua onko paha hinta? Käyttääkö joku autoaan huollossa kyseisessä liikkeessä?

CelaVii5

Just vaihdettiin Sujulla se 3,5l mun autoon. Ei tuohon 90€ hintaan varmaan öljyt kuulu... Eli lienee ton osittaisvaihdon hinta öljyineen, tai sitten pelkän työn hinta huuhteluvaihdossa.

Basbarduu

"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

verskisetä

käytänpä sitten siellä , Minkälaiset rengaspaineet c5 sedan näkyy olevan 2.7 bar joka nurkassa onko tarpeeks?

Renee

Kuules mitkä renkaat autossa ja omistajan käsikirja mitä neuvoo pitämmän paineita. Jos ei löydy niin tästä apua

Kysymys: Mistä löytyy uuden C5:n rengaspainetietoa? Yritin tänään käyttöohjekirjasta etsiä, huonolla menestyksellä.

Vastaus: Rengaspaineet löytyvät etu ja takaoven välissä.

Mennää niillä suosituspaineilla ettei mikään kivireki ole autonne.

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,11762.msg79321.html#msg79321

HiTec

Lainaus käyttäjältä: verskisetä - helmikuu 19, 2014, 14:32:29
Minkälaiset rengaspaineet c5 sedan näkyy olevan 2.7 bar joka nurkassa onko tarpeeks?

Itse olen yleensä pitänyt about jokaisessa autossani n. 40psi (2.76bar) ihan vain "laiskuuttani" niin ei tartte muistella mikä oli missäkin kotterossa sopiva. Ja tuossa kotikompurassa on tuo punainen 40 tasanumero vielä niin helppo lukuinenkin. Mieluummin siis karva liikaa kuin liian vähän 8)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Basbarduu

http://www.nokianrenkaat.fi/rengaspaineet

Tuolta voi kans katella mut vähän puutteellinen tietokanta.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

hyper

Lainaus käyttäjältä: verskisetä - helmikuu 19, 2014, 14:32:29
käytänpä sitten siellä , Minkälaiset rengaspaineet c5 sedan näkyy olevan 2.7 bar joka nurkassa onko tarpeeks?

On vähintäänkin tarpeeksi. Itse en noin kovilla paineilla ajaisi, alkaisin varmaan jo 10m jälkeen miettimään että onko tässä joku laittanut umpikumirenkaat alle... Nyt taitaa olla alla n. 2,2-2,3 baria, en ole ihan äsken tarkastanut. Tuntuu sopivalta. Se kuitenkin muistaakseni on se suositus vakiorenkailla. Renkaat vaan ei ole mulla vakiot, on 225/50R17.

Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

HiTec

Lainaus käyttäjältä: hyper - helmikuu 19, 2014, 17:08:38
Renkaat vaan ei ole mulla vakiot, on 225/50R17.

Öö... Miksi? Meinaan vakiohan on 225/55-17 = hieman korkeampi profiili ja nyt kun rengas madaltuu, näyttää mittari (entistäkin enempi) liian vähän vs. GPS:llä mitattuun oikeaan nopeuteen. Tarkalleen ottaen 100 km/h nopeudessa -3 km/h. Toki esim. renkaan saatavuus tai hinta voi olla jonkinlainen peruste moiseen, mutta että ihan huvikseen ???
BMW R 1200 ST -05

hyper

Lainaus käyttäjältä: HiTec - helmikuu 19, 2014, 17:54:42
Lainaus käyttäjältä: hyper - helmikuu 19, 2014, 17:08:38
Renkaat vaan ei ole mulla vakiot, on 225/50R17.

Öö... Miksi? Meinaan vakiohan on 225/55-17 = hieman korkeampi profiili ja nyt kun rengas madaltuu, näyttää mittari (entistäkin enempi) liian vähän vs. GPS:llä mitattuun oikeaan nopeuteen. Tarkalleen ottaen 100 km/h nopeudessa -3 km/h. Toki esim. renkaan saatavuus tai hinta voi olla jonkinlainen peruste moiseen, mutta että ihan huvikseen ???

Niin siis mullahan on kakkoskoppainen C5, jossa tuo ei ole vakiokoko vaan pikkasen isompi. 225/55 olisi jo ihan liian iso. Mittari nyt kuitenkin näyttää oikein. Ja huvikseni en noita valinnut vaan uusien vanteiden hinta oli rajoittava tekijä, edellinen omistaja oli ostanut 17" vanteet eikä niiden muuksi vaihtaminen ole taloudellisesti järkevää kun vanhoista naarmuisista vanteista ei mitään saa. Vakiokoko tuossa olisi kuitenkin 16".
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

CelaVii5

Mun käsityksen mukaan matalaprofiilikumit vaatii enemmän painetta, mutta hyper ajelee normaaleilla tai jopa alemmilla paineilla? Kantsii varmaan varoa niitä kanttikiviä ettei ole vanteet solmussa. Muutoinkin talvikumeihin suositellaan enemmän painetta kuin kesärenkaisiin on suositus, joten ei toi 2,7bar liene uusikorisessa vitosessa yhtään liikaa talvirenkaille. Mulla on paineet siinä 2,5bar nurkilla, toki ajelenkin yleensä yksin ilman muuta kuormaa.

KariM

Kuskin oviaukon saranapuolen tarrasta löytyy vakiokokoisille renkaille sopivat paineet.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: KariM - helmikuu 19, 2014, 21:13:37
Kuskin oviaukon saranapuolen tarrasta löytyy vakiokokoisille renkaille sopivat paineet.

Tuostakin oli joskus jotain juttua, kumpiko lopulta parempiko, autovalmistajan antamat yleiset suositukset vaiko rengasvalmistajan ko. automallille antamat suositukset. Yleensähän näissä ei kyllä suuria eroja ole, mutta perfektionistille tuokin ero on merkittävä ;)
BMW R 1200 ST -05

hyper

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 19, 2014, 19:11:07
Mun käsityksen mukaan matalaprofiilikumit vaatii enemmän painetta, mutta hyper ajelee normaaleilla tai jopa alemmilla paineilla? Kantsii varmaan varoa niitä kanttikiviä ettei ole vanteet solmussa.

Näin teen, ja kyse on ihan matkustusmukavuudesta ja ajo-ominaisuuksista. Ilmatäytteisten renkaiden perusideahan on että rengas joustaa ja siten omalta osaltaan pehmentää tien epätasaisuuksia. Umpikumiset ja rautaiset pyörät eivät ole tänä päivänä kovin yleisiä... ja ainakin minun ceefemma tuntuu umpikumirenkaiselta jos painetta pistää enemmän kuin 2,3 baria. Määräaikaishuollossa joskus laittoivat pyytämättä 3 baria, pakko oli kotimatkalla pudottaa paineita. Eikä ole muutenkaan hyvä jos renkaat on ihan "pallona" silloinhan renkaan keskikohta kuluu reunoja nopeammin ja pitokin on huonompi. Sen huomaa näin talvella hyvin, ohjaus menee ihan tunnottomaksi ja pito todellakin heikkenee jos painetta on liikaa. Paineen pitää olla just sopiva että renkaan pinta ottaa tasaisesti jäähän kiinni ja tällöin myös ohjaustuntuma on paras mahdollinen, ei liian kevyt eikä kumimainen (jos on liian vähän painetta). Vanteista viis, mukavuus on tärkeämpää. .. 1,8 barin paineilla päästään jo lähelle Volvo 240:n jousituksen superpehmeää mukavuustasoa, olen kokeillut. :)

Zego

Sulla on hyper liian vanhat tiedot renkaista, nyt ajellaan vyörenkailla ja vain liian alhaisilla paineilla rengas kuluu keskeltä. :)

Greyhound

Lainaus käyttäjältä: Zego - helmikuu 20, 2014, 07:45:33
Sulla on hyper liian vanhat tiedot renkaista, nyt ajellaan vyörenkailla ja vain liian alhaisilla paineilla rengas kuluu keskeltä. :)

Totta, liian pienillä rengaspaineilla renkaan keskiosa pääsee "elämään" enemmän kuin suuremmilla paineilla, jonka takia syntyy rengasta kuluttavaa lämpöenergiaa. Renkaan rakenteen "elämiseen" energia otetaan polttoaineesta.

^Koulussa opetettua, joskin omin sanoin väännettynä. )

verskisetä

renkaina continentaalit 225/60 16 ovitolpassa kevyellä kuormalla 2.4/ 2.4 raskaalla 2.4 / 2.8 eli taidan pitää nuo 2.7 buaria .

HiTec

Entisajan rättirenkaillahan liian pieni paine painoi sen renkaan keskiosan "lyttyyn" ja kanto tuli enempi renkaan laidoilta => laidat kului ennen keskustaa. Ja jos painetta taasen oli liikaa, se keskiosa pullistui ja reunat olivat "ilmassa" = keskiosa kului laitoja nopeammin 8)

Mutta siis näillä nykyajan teräsvöisillä ei moista liikettä enää tapahdu liian korkean paineen vuoksi ainakaan. Korkeampi paine vain vähentää renkaan vierintävastusta ja siten auton polttoaineen kulutusta - ja toki vähentää ajomukavuutta renkaan ollessa kovempi. Myös kaikki ohjeet aiheesta eri rengasvalmistajiltakin korostavat vain että paineet eivät saa olla liian matalat, mutta liian korkeasta ei kukaan mainitse mitään. Jenkeissähän tästä on tullut jo ihan oikea ongelmakin kun polttoaineen hintojen noustessa kansalaiset ovat reippaasti ylipaineistaneet autojensa renkaita => renkaan oma paineenkesto tulee vastaan ja POKS! :-\
BMW R 1200 ST -05

hyper

Lainaus käyttäjältä: HiTec - helmikuu 20, 2014, 09:03:11
Entisajan rättirenkaillahan liian pieni paine painoi sen renkaan keskiosan "lyttyyn" ja kanto tuli enempi renkaan laidoilta => laidat kului ennen keskustaa. Ja jos painetta taasen oli liikaa, se keskiosa pullistui ja reunat olivat "ilmassa" = keskiosa kului laitoja nopeammin 8)

Mutta siis näillä nykyajan teräsvöisillä ei moista liikettä enää tapahdu liian korkean paineen vuoksi ainakaan. Korkeampi paine vain vähentää renkaan vierintävastusta ja siten auton polttoaineen kulutusta

Fysiikan lait eivät käsittääkseni ole muuttuneet mihinkään eli olipa siellä renkaassa sisällä millainen ihmevyö tahansa se pyrkii pullistumaan kun painetta tarpeeksi lisätään.

Nokian (rengastehtaan) sivuilla suositellaan samoja paineita mitä auton valmistaja suosittaa, plus talvella vähän lisää, koska lämpötilan laskiessa renkaassa oleva ilma kutistuu ja paine siis laskee. Toisaalta painetta lisätessä pitää muistaa että lämpötilan noustessa vastaavasti painekin nousee eli jos laittaa vaikka -30c asteessa 3 baria ja ajaa sitten niillä kesään ja +20c asti eikä paineet karkaa ulos renkaasta sillä aikaa niin siellä on sitten lopussa jo 4 baria painetta... jos ulkomuistista oikein muistin että 10 asteen muutos = 0,2 baria. Ja jotta asia ei olisi liian yksinkertainen pitää vielä huomata että ajaessa rengas lämpenee ja samalla myös sen sisällä oleva ilma, ulkolämpötilasta riippumatta.

Eiköhän tämä riitä tästä aiheesta?